Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Și într-o zi, nu foarte departe de azi, monstrul pe care l-am crescut ne va ucide și pe noi

Charlie Kirk

Foto: Profimedia

Nu-mi place Charlie Kirk. Niciuna dintre ideile lui nu-mi spune nimic. Doar mă revoltă. Pentru că nu cred că omul se naște cu dreptul natural la a purta armă și că prețul unor vieți de oameni nu e prea mare pentru conservarea acestei situații, nu cred că bărbații trebuie să stabilească rolul femeii în lume și nici nu cred că femeile violate și însărcinate în urma tragediei ar trebui să păstreze totuși copiii. 

L-am urmărit pe Charlie Kirk în dezbaterile lui din universitățile americane și mi se păreau enervante confruntările acelea de poziții absolut contradictorii. Sincer, nici azi nu le văd rostul. Cui servește ca eu, care cred doar în negru, să discut cu tine, care crezi doar în alb, despre noapte? Încerc să spun că, atunci când omul are convingeri personale și principii solide, când crede în ceva din tot sufletul lui, nu are niciun rost pe lumea asta să îl contrazici. Nu vei avea parte decât de o ceartă și de un resentiment de care puteai să te scutești. Nimeni nu poate convinge pe nimeni că principiile personale sunt greșite. Principiile sunt stâlpii a ceea ce suntem. Fiecare dintre noi. Nu poți cere nimănui să își înlocuiască stâlpii de susținere, pentru că tu crezi că există și stâlpi mai solizi.

De aceea, ce făcea Charlie Kirk în universitățile americane mi s-a părut mereu un consum de energie, care probabil îi aducea niște bani, căci făcea totul pentru că așa devenise o voce, prin faptul că se contrazicea entuziast și pe față cu progresiștii globalisti și woke-iști. Kirk era un personaj care se simțea bine în conflicte, căruia îi plăcea contradicția, îi plăcea să enerveze, se vedea pe fața lui că nervii pe care îi provoca celor din jur îl făceau foarte fericit.

Deci, cum am spus: nu-mi plac ideile lui Charlie Kirk. Și nici el nu mi-a plăcut. Dar nu-mi plac multe persoane și idei și acțiuni din lume și, cu toate astea, nu cred că ele ar trebui să dispară. Nu sunt eu buricul pământului, ca să decid ce ar trebui să fie corect și ce nu la modul absolut. Singurul drept pe care îl am e acela de a avea părerea mea. Toate ideile și persoanele au dreptul să fie, să se manifeste și să demonstreze. Că ne place sau nu o ideologie, că ne plac sau nu anumite persoane, că ne convin sau nu anumite drepturi, astea sunt preferințe. Care nu ar trebui să afecteze niciodată acele persoane, idei sau acțiuni. 

Era o vorbă înțeleaptă: “Live and let live”. Adică trăiește după regulile tale și lasă-i și pe alții să trăiască după ale lor. Acceptă că nu ești tu centrul universului, ca să poți avea pretenția că adevărul e, în mod necesar, la tine. Charlie Kirk a fost un ideolog al MAGA. A fost ucis cu o zi înaintea comemorării celui mai sângeros atentat terorist din istoria SUA cu un glonț care l-a nimerit în carotidă, luându-i orice șansă de a supraviețui atacului oribil. Și uite așa s-a făcut un pas către o lume cu adevărat periculoasă.

Nu e nimic normal în faptul că oamenii încep să fie uciși pentru ideile lor. Nu e nimic sănătos în faptul că un ideolog al unui curent politic e ucis în public, în timp ce le vorbește unor studenți. Nu e nimic demn în faptul că s-a ajuns atât de repede aici. Și nu, nu vă mințiți că povestea asta e departe de noi, e peste ocean, nu ne afectează. Pentru că, în fapt, povestea asta e deja aici.

Primesc de multe luni amenințări cu moartea și injurii îngrozitoare. Și nu le iau în serios de cele mai multe ori, dar recunosc că o vreme, după ce le citesc, mă simt ciudat. Și mă întreb ce ar fi dacă unul dintre oamenii ăștia o să decidă într-o zi să treacă de la cuvânt la faptă. Căci știți cum e: la început a fost Cuvântul. Și ar face ceea ce promit, din simplul motiv că ideile mele sună greșit în urechile lor. Deși eu nu i-am întrebat niciodată pe acești oameni care sunt ideile lor și nici nu le-am judecat vreodată la nivel personal pe acelea. 

Zic de ani întregi că violența din online se va transfera, încetul cu încetul, în plan fizic. Că ura noastră din comentarii va deveni ura de pe străzi. Că vom ajunge să ne facem rău intenționat. Pentru că ura întunecă mintea. Iar extremele sunt cel mai rău lucru posibil. Și fie că vorbim de stânga sau de dreapta, vedeți că extremele se întâlnesc întotdeauna. Vedeți că toți extremiștii, indiferent de ce parte a extremei sunt, au mai multe în comun decât au cu orice moderat.

Opoziția la extremă se numește, de fapt, moderație și moderația ne spune că, oricât de ticălos și iresponsabil ar fi un om, el nu merită să primească pedeapsa capitală la îndemnul și judecata unui om de pe stradă. Că există tribunale pentru ticăloși și iresponsabili. Că nu e bine să ne facem singuri dreptate, chiar și când justiția e amorțită. Nu asta e treaba noastră aici. Dimpotrivă, treaba pentru care ne-am trezit în lumea asta e aceea de a învăța unii de la alții, de a ne înțelege unii pe alții și de a pleca mai buni decât am venit. Nu mai răi, nu mai înverșunați, nu mai plini de venin, nu criminali.

De asta ce s-a întâmplat cu Charlie Kirk în SUA spune ceva foarte rău despre direcția pe care a luat-o lumea. Căci extremele se hrănesc reciproc până încep să se anihileze. E cam ultimul ceas în care putem decide să ne potolim. Că după ce începe tăvălugul, nimeni nu-l va mai putea opri.

E destul de rău ce se întâmplă în plan geopolitic, nu trebuie să ne fie și intern imposibil de trăit unii cu alții. Sigur, ne putem opri dacă a mai rămas vreun pic de spirit de autoconservare în specia umană. Dacă nu, nu. Dar nu trebuie să uitam nicio secundă că suntem aici pentru că, dintr-un punct încolo, am renunțat de tot la moderație. Și monstrul pe care l-am hrănit ne va ucide și pe noi. E o poveste veche de când lumea, care se repetă ori de câte ori omul uită că nu e decât un pumn de pământ într-un univers care chiar ne dă lecții de umilință.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Rucs Rucs check icon
    Actualul val de simpatie față de Kirk are la bază, pur și simplu, un sentiment firesc, de bun simt, de oripilare în fața morții și încă a uneia nedrepte, care a secerat prea devreme un om bun, cinstit, curajos, implicat. Oamenii au simțit nedreptatea asta, durerea văduvei lui, nedreptatea față de copiii săi. Iar simpatia a crescut și mai mult în fața unor poziții absurde de frecat mâinile de bucurie, de parca vorbeam de un Hitler la microfon, de un jeg uman... Aceste atitudini bizare au scârbit opinia publică, în general. Trăim din ce în ce mai mult într-o lume absurda în care ne trezim sa filosofam și sa analizam cu lupă și bisturiu viata unui om, pe marginea gropii lui. Asta e ceea ce a sporit, deci, simpatia publică și solidaritatea față de imaginea lui. Purismul asta moral, care nu mai accepta dialog, care tabuizeaza mai orice și care denunță concesiv - da, păcat ca a murit, deși... Care "deși", fraților? Ce crime morale ii putem pune în cârcă astfel încât să adăugăm acest teribil "deși", când cadavrul lui nici nu s-a răcit bine? Ei bine, eu cred ca majoritatea cetățenilor asa simt și gândesc, și de asta s-au oripilat și solidarizat cu el... Pentru ca efectiv putem sa nu fim de acord cu el, dar dacă avem un pic de discernământ vedem ca era un om ok. De fapt mai mult decât atât. Eu, de ex, sunt împotriva pedepsei cu moartea, ca și a portului de arma. Kirk, nu. Și ce e cu asta? Aceste doua aspecte nu fac din el nici un ciudat, nici un monstru moral, deoarece sunt doua chestiuni adânc inradacinate în mentalul american. Sunt în codul lor social și deci pot fi mai greu înțelese de noi, europenii. În plus, ÎN America sunt cartiere de corturi în marile orașe, pline de homelesi care asa își câștigă banii de droguri:prin tâlhărie, spargere de locuințe și de magazine. Americanul de rând asa simte el ca se poate proteja pe sine și familia: dacă doarme cu o arma lângă capătăi, pe care o poate lua când aude un zgomot în mijlocul nopții. Nu toți bărbații americani au 1,80 m și o sută de kile, iar gândul de a face față unor drogati în mijlocul nopții, fără o arma de foc, li se pare periculos. Deci, în sfârșit, pot sa înțeleg acest punct de vedere. Și cam asa e cu toate punctele lui de vedere. Am predat o vreme opționalul Dezbatere și retorica. Efectiv cam astea erau subiectele cu potențial inflamant, polemic: pedeapsa cu moartea, existența grădinilor zoologice, avortul, migrația etc. Jumate de clasa se poziționa singura de o parte, cealaltă, de alta. Ce înseamna acum, ca jumate de clasa era alcătuită din jeguri umane, iar cealaltă jumătate, din imaculati?! Dacă ar fi venit un cutremur și mureau cei care susțineau poziția x, trebuia apoi sa vina supraviețuitorii și sa spună ceva de tipul: păcat, deși, la drept vorbind era un agitat și un radical pentru ca susținea x, y, z?!? Exagerez, desigur, cu analogia mea, doar pentru a sublinia ca ceea ce trăim pare de noaptea mintii. Nu mai avem decenta de a spune doar "Dumnezeu sa îl ierte" și atât. Trebuie sa scormonim și sa jignim, chiar sa scuipam... Asta în condițiile în care nu vorbim, repet, de un criminal, de un om care se face vinovat de genocid, de un om care sa fi spumegat de ura, sa fi proliferat amenințări etc.
    • Like 0
  • IOAN check icon
    O rog pe autoare sa imi spuna care este articolul scris de ea despre Charlie Kirk anterior momentului in care acesta a fost victima unui atac armat. Despre ce povestea acest american oricui era dispus sa il asculte nu intereseaza pe nimeni in afara celor precizati. Daca cumva autoarea nu a scris nimic despre acest american anterior decesului acestuia atunci tot articolul are de-a face doar cu aflarea in treaba iar cu aflarea in treaba se ocupa 80% din romanii care au de primit un salariu de la stat in fiecare luna nu cu comunicarea unor idei la citirea carora sa iti stea mintea in loc.
    • Like 1
  • andrei andrei check icon
    "L-am urmărit pe Charlie Kirk în dezbaterile lui din universitățile americane și mi se păreau enervante confruntările acelea de poziții absolut contradictorii. Sincer, nici azi nu le văd rostul. Cui servește ca eu, care cred doar în negru, să discut cu tine, care crezi doar în alb, despre noapte?"


    ASTA E CEL MAI ORIBIL LUCRU AUZIT PE REPUBLICA. pai asta e fix dialogul pe care astia liberali il tot promoveaza. ce vrea autoarea sa se faca? cine crede in alb sa ramana cu alb cine in negru doar cu negru?

    gasesc 40 de aritcole doar aici unde se vorbeste de dialog si acum dialogul e criticat ca venea de la un conservator? acum e gresit?

    si dezbaterile lui, cu tot cu ideile lui gresite, erau foarte civilizate. ca spunea minciuni sau avea idei dubioase e altceva. dar cand spui ceva si ii dai dreptul la replica civilizat cuiva si asculti ce zice ca mai apoi sa contrazici, si sa iti expui ideile criticii altora e o dezbatere civilizata.


    "De aceea, ce făcea Charlie Kirk în universitățile americane mi s-a părut mereu un consum de energie"

    pai de ce nu vorbim si cum profesorii din universitatile alea promoveaza la greu ideologia woke? sau nu avem voie sa criticam asta?

    kirk mergea prin universitati tocmai ca acolo erau indoctrinati studentii.


    FOARTE MARE RUSINE REPUBLICA.

    sa il critici pe kirk e una, dar sa critici dezbaterile si dialogul civilizat e gresit
    • Like 0
  • IraM check icon
    Crima ca arma politica.
    Hitler ???
    Stalin ??
    Progresistii?

    Timpul dialogului a trecut.
    • Like 1
    • @ IraM
      "Ușor cu pianul pe scări" că tocmai te-ai "împiedicat". Cu primii trei ai perfectă dreptate, dar ultimii-progresistii- cum vă place vouă "suveranistitor" să-i numiți pe cei ce nu vă împărtășesc părerile, nu sunt cei prinși cu arsenale și sipete cu bani murdari, ci tocmai niște criminali înnăscuti, garda pretoriana a unui dement nimeni, apărut, probabil, dintr-o gubernie, numitul guru georgescu, idolul putrezit al plebei de pe cele de mai jos trepte ale societății.
      Așa că cască ochii și urechile și încearcă să vezi realitatea.
      • Like 2
    • @ Zugravu Mircea
      IraM check icon
      Eu nu sunt suvanist, nu sunt cu ei, si nici nu mai traiesc in Ro de multi multi ani.
      Dar voua vi s-a infundat, bestiilor!
      Payback time.
      • Like 0
  • În lumea în care majoritatea sunt dopaţi zilnic cu zeamă de scrum care creşte riscul de cancer (anal şi de vezică) şi reduce neuroplasticitatea e adevărat că: "Nimeni nu poate convinge pe nimeni că principiile personale sunt greșite."
    Trebuie să se schimbe generaţiile... chiar şi astea "noi" consumatoare de Scrumbucks în pahare de unică folosinţă... Spor la cafeluţăăăăă, ăăăăăă despre ce vorbeam!? :))
    • Like 0


Îți recomandăm

Radu Jude la Paris

Adevărul e că nu ieșim în lume cu prea multe. Cu excepția performanțelor câtorva sportivi, începând cu David Popovici, a câtorva companii private care au trecut granița și aspiră la statutul de unicorni și a filmelor din „noul val”, România nu iese prea mult în evidență. De aceea, orice „ieșire în lume” face foarte mult bine imaginii unei țări în deficit uriaș de imagine internațională.

Citește mai mult

Theodor Paleologu, diplomat și președinte al Fundației Paleologu. Foto: Inquam Photos / Bogdan Buda

Pe fondul ascensiunii extremismului la nivel mondial, mulți se întreabă acum ce s-a întâmplat cu societatea și de unde a ieșit la lumină ura aceasta aproape perceptibilă fizic între oameni care nici nu se cunosc personal. Căci trăim, iată, vremuri în care amenințarea și injuriile sunt elemente la ordinea zilei. Mulți aproape că le ignoră, pentru că, pe nesimțite, ele s-au normalizat. Drumul de aici la agresivitate fizică e scurt. Și asupra acestui pericol atrag atenția mulți oameni ai cărților, care știu din istorie ce se întâmplă cu societățile în astfel de perioade.

Citește mai mult

politician - Foto: Mihajlo Maricic / Panthermedia / Profimedia

Bun, cartea Rinocerii e una despre o epidemie de “rinocerită”. Oameni de toate felurile, cu probleme normale și vieți ca ale noastre, află că în localitatea în care ei trăiesc au apărut niște rinoceri, deși situația era improbabilă. Pentru că rinocerii trăiesc pe lângă mlaștini, nu în zone secetoase, ca aceea din orașul lor. Foto: Mihajlo Maricic / Panthermedia / Profimedia

Citește mai mult

Victor Rebengiuc, Când rinocerii

Ca de obicei, bula s-a grăbit să tragă concluzii și să-i îmbrățișeze pe cei pe care îi cred vizați de piesă. Că n-au avut oportunitățile și privilegiile noastre (nu știu care noi că eu, una, nu m-am născut în puf). Că nu-și dau seama cât de nocivă e extrema dreaptă. Că o duc rău și, iată, ăsta e rezultatul unei revolte legitime. Iartă-i, Doamne, că nu știu ce fac.

Citește mai mult

 Chris M

Pentru Chris Simion-Mercurian, scriitoarea și regizoarea de teatru care a pornit visul, și pentru partenerul ei, Tiberiu Simion-Mercurian, întreaga călătorie a însemnat nouă ani de eforturi, sacrificii și momente de criză, dar și întâlniri și emoții imposibil de trăit altfel. „Nouă ani a durat. A început în 2016. A fost foarte complicat. Și foarte impredictibil.

Citește mai mult