Sari la continut

De șapte ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Spitalul „Marie Curie” va avea heliport. Dr Cîrstoveanu: Timp de 30 de minute l-am resuscitat, dar inutil. Murise. Atunci am spus că vom face heliport, să încercăm să facem bine altora

Cătălin Cîrstoveanu - foto Diana Marcu

Foto: Diana Marcu

Trei minute și jumătate a durat totul. Fără zgomot, fără oameni care alergau pe scări, fără stres. Trei minute din momentul în care din elicopter a fost coborât și adus în secția de reanimare un incubator în care se afla un prematur, ventilat mecanic, cu antifoane la urechi. Trei minute ca să salvezi un copil. 

Asta a văzut Cătălin Cîrstoveanu, în 2001, la Spitalul din Iowa (SUA), care reprezintă un standard în îngrijirea nenonatală intensivă în întreaga lume. Optsprezece ani mai târziu, șeful secției de Terapie Intensivă nou-născuți de la „Marie Curie” anunță că spitalul bucureștean în care lucrează va fi primul din România, destinat urgențelor pediatrice, care va avea propriul heliport. Construcția va începe în această toamnă și reprezintă o investiție financiară a MOL România, derulată cu sprijinul asociației „Inima Copiilor”.

In imagine: macheta heliportului de la Marie Curie

Proiectul heliportului este unul major, spune dr Cîrstoveanu, “Maria Sklodowska Curie” fiind stația ultimă pentru multe unități pediatrice din România. 

Cu 300 de internări anual doar la Terapie Intensivă neonat, din care peste 40% sunt urgențe majore care necesită transport aerian, heliportul elimină hazardul din povestea de viață a unui copil. O întârziere de o jumătate de oră este critică, afirmă Cîrstoveanu, amintindu-și cum a pierdut un nou-născut în urmă cu patru ani: “Eram cam 5-6 medici care așteptam în Unitatea Primiri Urgențe un copil cu probleme grave, din Târgoviște... Cardiologi, neonatologi, urgentiști, asistente și personal auxiliar. Când echipa SMURD a plecat din Târgoviște, ne-au spus că e grav. A mai durat până la elicopter, când s-au urcat. După o oră în elicopter – tot grav. Au aterizat la Băneasa, după ce au aterizat - grav. Au plecat din Băneasa, ne-au sunat din ambulanță că nu mai rezistă ...prin București, de la Nord la Sud. Niște părinți așteptau ca viața copilului lor să fie salvată, dar inutil. Au ajuns la noi, la Marie Curie în UPU, era în cardiac arrest. Timp de 30 de minute l-am resuscitat, dar inutil. Murise. Copilul avea pneumopericard. Atunci am spus că vom face heliport, să încercăm să facem bine altora.”

Potrivit medicului, logistica unui transfer de tipul ambulanță - elicopter - ambulanță la sosire este impresionantă și mult mai riscantă decât tipul de transfer ambulanță - elicopter -heliport.

În prezent, un transport se face în felul următor: SPITAL TRIMITATOR –> AMBULANTA ->  HELIPORT/ HELIPORT -> AMBULANTA -> SPITAL PRIMITOR. Se elimină ultima fază: heliport, ambulanță specializată, spital trimițător, care este crucială pentru pacientul în stare critică. 

În plus, spațiile de aterizare ale elicoperului medical nu se află în apropierea spitalelor, ci – pentru București - fie la Băneasa, fie în zona Apărătorii Patriei. Mai mult, zborurile din Transilvania și Moldova spre Capitală se fac din două bucăți, Brașovul fiind punct de escală. E o luptă cu secunda pentru un pacient la urgență.

Heliportul de la Marie Curie costă 425.000 de euro și va fi construit pe acoperișul spitalului, pe care îl va deservi în totalitate. E vorba de corpul C, spune Cîrstoveanu, precizând că după consolidarea unității medicale aici vor mai fi ridicate alte două etaje: unul tehnic și unul medical. Întregul proiect va avea dedicat și un lift special, care va transporta targa sau incubatorul, după caz, fie direct în blocul operator, fie la Reanimare neonat. Proiectul urmează să fie finalizat în următorii doi ani, în paralel urmând să fie realizată consolidarea spitalului și extinderea secției de Terapie Intensivă nou-născuți cu încă 20 de paturi. 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Eu am vazut heliport la Coltea. E mult mai aproape. Nu e functional?
    • Like 0
  • Inca nu am avut asa ceva, pai ce-au facut guvernatii astia ... pentru generatia noastra ... trebuie sa ii dam afara pe toti. Romania sufera de boala birocratiei, care a devenit cronica intre timp ...
    • Like 0
    • @ Liviu Dan Baltatu
      Guvernantii, este in continutul articolului ceva despre implicarea Ministerului sanatatii sau guvernului in aceasta actiune? Nu, "construcția va începe în această toamnă și reprezintă o investiție financiară a MOL România, derulată cu sprijinul asociației „Inima Copiilor”. Donatii si sprijin de la oamenii cu suflet mare carora le pasa de ce se intampla in aceasta tara, oameni care cotizeaza la stat cu impozite si taxe dar inteleg sa se implice in aceste actiuni pe care
      • Like 1


Îți recomandăm

Stinge lumina!

Consumerismul nostru a lucrat în compensare. Ne-am cumpărat frigidere mari și le-am burdușit cu mâncare. Ne-am vârfuit cărucioarele la supermarket, cumpărând produse la ofertă de care nu aveam nevoie și care ni s-au stricat în cămară. Ne-am construit clădiri de sticlă pe care le-am luminat feeric, așteptându-ne ca factura la curent s-o plătească sfântul CEO. (Foto: Profimedia Images)

Citește mai mult

Carlos Moreno

„Logica e simplă de fapt - cu cât se construiesc mai multe drumuri pentru mașini, cu atât vom avea mai multe mașini, iar cu cât vom construi mai multe piste pentru biciclete, cu atât vom avea mai multe biciclete, de asemenea, cu cât vom face mai multe spații pentru oameni, cu atât va veni mai multă lume să facă activități”, spune Carlos Moreno. (Foto: ARCEN)

Citește mai mult

UNStudio 1

UNStudio este unul dintre cele mai cunoscute și apreciate birouri de arhitectură din lume, cu filiale în Amsterdam, Frankfurt, Shanghai, Hong Kong, Dubai și Melbourne. are în portofoliu peste 120 de proiecte internaționale, precum clădiri de birouri, rezidențiale, muzee, poduri, dar și masterplanuri urbane. Printre cele mai cunoscute lucrări - Podul Erasmus din Rotterdam, Mercedes-Benz Museum din Stuttgart, Arnhem Central Station, Designul Doha Metro Station.

Citește mai mult

Marius Sava

„La mine pacienții nu vin niciodată singuri, vin cu partenerul”, spune medicul specialist pneumolog Marius Sava, cu competențe în somnologie, de la Rețeaua Privată de Sănătate Regina Maria, despre cei care ajung la ușa cabinetului cu simptome de apnee în somn.

Citește mai mult