Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Spitalul „Marie Curie” va avea heliport. Dr Cîrstoveanu: Timp de 30 de minute l-am resuscitat, dar inutil. Murise. Atunci am spus că vom face heliport, să încercăm să facem bine altora

Cătălin Cîrstoveanu - foto Diana Marcu

Foto: Diana Marcu

Trei minute și jumătate a durat totul. Fără zgomot, fără oameni care alergau pe scări, fără stres. Trei minute din momentul în care din elicopter a fost coborât și adus în secția de reanimare un incubator în care se afla un prematur, ventilat mecanic, cu antifoane la urechi. Trei minute ca să salvezi un copil. 

Asta a văzut Cătălin Cîrstoveanu, în 2001, la Spitalul din Iowa (SUA), care reprezintă un standard în îngrijirea nenonatală intensivă în întreaga lume. Optsprezece ani mai târziu, șeful secției de Terapie Intensivă nou-născuți de la „Marie Curie” anunță că spitalul bucureștean în care lucrează va fi primul din România, destinat urgențelor pediatrice, care va avea propriul heliport. Construcția va începe în această toamnă și reprezintă o investiție financiară a MOL România, derulată cu sprijinul asociației „Inima Copiilor”.

In imagine: macheta heliportului de la Marie Curie

Proiectul heliportului este unul major, spune dr Cîrstoveanu, “Maria Sklodowska Curie” fiind stația ultimă pentru multe unități pediatrice din România. 

Cu 300 de internări anual doar la Terapie Intensivă neonat, din care peste 40% sunt urgențe majore care necesită transport aerian, heliportul elimină hazardul din povestea de viață a unui copil. O întârziere de o jumătate de oră este critică, afirmă Cîrstoveanu, amintindu-și cum a pierdut un nou-născut în urmă cu patru ani: “Eram cam 5-6 medici care așteptam în Unitatea Primiri Urgențe un copil cu probleme grave, din Târgoviște... Cardiologi, neonatologi, urgentiști, asistente și personal auxiliar. Când echipa SMURD a plecat din Târgoviște, ne-au spus că e grav. A mai durat până la elicopter, când s-au urcat. După o oră în elicopter – tot grav. Au aterizat la Băneasa, după ce au aterizat - grav. Au plecat din Băneasa, ne-au sunat din ambulanță că nu mai rezistă ...prin București, de la Nord la Sud. Niște părinți așteptau ca viața copilului lor să fie salvată, dar inutil. Au ajuns la noi, la Marie Curie în UPU, era în cardiac arrest. Timp de 30 de minute l-am resuscitat, dar inutil. Murise. Copilul avea pneumopericard. Atunci am spus că vom face heliport, să încercăm să facem bine altora.”

Potrivit medicului, logistica unui transfer de tipul ambulanță - elicopter - ambulanță la sosire este impresionantă și mult mai riscantă decât tipul de transfer ambulanță - elicopter -heliport.

În prezent, un transport se face în felul următor: SPITAL TRIMITATOR –> AMBULANTA ->  HELIPORT/ HELIPORT -> AMBULANTA -> SPITAL PRIMITOR. Se elimină ultima fază: heliport, ambulanță specializată, spital trimițător, care este crucială pentru pacientul în stare critică. 

În plus, spațiile de aterizare ale elicoperului medical nu se află în apropierea spitalelor, ci – pentru București - fie la Băneasa, fie în zona Apărătorii Patriei. Mai mult, zborurile din Transilvania și Moldova spre Capitală se fac din două bucăți, Brașovul fiind punct de escală. E o luptă cu secunda pentru un pacient la urgență.

Heliportul de la Marie Curie costă 425.000 de euro și va fi construit pe acoperișul spitalului, pe care îl va deservi în totalitate. E vorba de corpul C, spune Cîrstoveanu, precizând că după consolidarea unității medicale aici vor mai fi ridicate alte două etaje: unul tehnic și unul medical. Întregul proiect va avea dedicat și un lift special, care va transporta targa sau incubatorul, după caz, fie direct în blocul operator, fie la Reanimare neonat. Proiectul urmează să fie finalizat în următorii doi ani, în paralel urmând să fie realizată consolidarea spitalului și extinderea secției de Terapie Intensivă nou-născuți cu încă 20 de paturi. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Eu am vazut heliport la Coltea. E mult mai aproape. Nu e functional?
    • Like 0
  • Inca nu am avut asa ceva, pai ce-au facut guvernatii astia ... pentru generatia noastra ... trebuie sa ii dam afara pe toti. Romania sufera de boala birocratiei, care a devenit cronica intre timp ...
    • Like 0
    • @ Liviu Dan Baltatu
      Guvernantii, este in continutul articolului ceva despre implicarea Ministerului sanatatii sau guvernului in aceasta actiune? Nu, "construcția va începe în această toamnă și reprezintă o investiție financiară a MOL România, derulată cu sprijinul asociației „Inima Copiilor”. Donatii si sprijin de la oamenii cu suflet mare carora le pasa de ce se intampla in aceasta tara, oameni care cotizeaza la stat cu impozite si taxe dar inteleg sa se implice in aceste actiuni pe care
      • Like 1


Îți recomandăm

Pălărie de damă

Copiii mamei soacre și-au confruntat notițele abia după înmormântare. Adevărul i-a eliberat, au urât-o pentru câteva ore, dar prevederile testamentare și o ladă de șampanie vintage, scumpă, cumpărată chiar de soacră-mea pentru ocazie, a mai atenuat șocul și a netezit o parte din drumul spre vindecare. (Foto: Profimedia Images)

Citește mai mult

Bosnia Romania

Suntem contrariați de atmosfera din Bosnia, de modul în care a fost primită echipa națională. Lucescu vorbea chiar de condiții de divizia C, evident după ce a criticat arbitrajul, ca în toată cariera lui. Comentatorii sunt siderați de ostilitatea gazdelor, și ne întreabă retoric cu un ton superior dacă ne-am săturat de UE, uitați asta ne așteaptă în afara blocului comunitar. Înseamnă că domnul Lucescu, domnii Grădinescu și Mocanu și tot restul suporterilor care cred că România e altfel, nu știu în ce condiții joacă unii juniori în România. foto Profimedia

Citește mai mult

Nicolae Șerban

E greu să vezi în agricultură mai mult decât vreme, prețuri și noroi. Dar în halele de la Orbeni, printre senzori, tabele și camioane care nu merg niciodată goale, înțelegi că povestea asta e despre altceva: despre disciplină. Despre felul în care cineva a decis că nu „merge și-așa”, că agricultura e știință, nu poezie, și că, atunci când partenerii potriviți se întâlnesc, produsul românesc poate sta pe raft nu doar în iulie, ci și în ianuarie.

Citește mai mult

 expert contabil

Pentru fiecare 10.000 de lei distribuiți, impozitul crește de la 1.111 lei la 1.905 lei, iar firmele trebuie să verifice activul net și capitalul social înainte de a face orice distribuție. „Cota de 16% intră în vigoare de la 1 ianuarie, dar se aplică pentru dividendele distribuite după 1 ianuarie. Or, ce dividende pot eu să distribui în ianuarie? Pe cele din trimestru IV, cele care se formează chiar acum”, explică expertul contabil.

Citește mai mult