
Foto: Inquam Photos / Saul Pop
Câțiva studenți ai Universității din București – și nu „Universitatea București”, așa cum spun câteva publicații – și-au întins corturile lângă Facultatea de Psihologie și Științele Educației și au început să protesteze, susținând cauza Palestinei. Evident, primul lucru pe care l-au făcut a fost să-și deschidă pagină de Instagram și să posteze în engleză, în speranța că postările vor fi preluate de pagini mai mari dedicate cauzei. Printre revendicări se numără și întreruperea colaborării cu Institutul Tehnologic Israelian, numit și Technicon, colaborare care nu există, după cum a declarat prorectorul Constantin Vică! Așa cum studenții nu înțeleg prea bine ce cer, nu știu nici cine i-a adus. Conform Hotnews, atunci când polițiștii i-au întrebat cine este organizatorul, studenții au declarat că nu știu, că e un canal de Telegram anonim.
Discutând situația de mai sus cu o colegă de facultate, aceasta mi-a argumentat demersul explicându-mi ce se întâmplă la Ivy League. Am întrerupt-o și am întrebat-o ce legătură au universitățile din Ivy League cu Universitatea din București. Brusc, discuția s-a schimbat. Să ne lămurim ce caută studenții români acolo:
Mecanismul este exclusiv unul de turmă, fiind vorba de „modă”. O modă preluată de la America pe care o înjură o mare parte din ei. Atât și nimic mai mult. Este interesant procesul psihologic din spatele acestui fenomen, deoarece tocmai ei, care se consideră liberii liberilor și luminații luminaților nu își dau seama că nu fac altceva decât jocul unor inși care profită în modul cel mai capitalist de ei, vezi cazul influensărului Faiăr Silviu, omul care a reușit performanța să piardă o dezbatere până și cu ratatul ăla de Mihail Neamțu, dar care vorbește despre cum Palestina trebuie să câștige, participă la marșuri, spune cum corporațiile sunt dracu pe pământ, apoi are parteneriat cu Pepsi și ING, care sunt afaceri mici, de familie, după cum se știe. Cu alte cuvinte, el nu face altceva decât să alimenteze un cerc vicios, speculând „modele” pornite pe rețelele de socializare în SUA și promovându-le aici în numele unei așa-zise diversități. După ce atrage norodul cu sutele de mii pe canalele lui, influensărul taie chitanța celor cu care parteneriat. Și uite așa, Palestina, Palestina, LGBTQ, da, da, bla, bla, Faiăr face banii, iar adepții lui nu mai gândesc cu capetele lor, că se ocupă el de asta. Întrebarea care ar trebui să se pună după asta este „de ce?” De ce tinerii, în număr chiar foarte mare, aleg să îi lase pe alții să gândească pentru ei, ca mai apoi ei să execute religios „trendurile” trasate de cei de la care își iau lumină? Portretul tânărului de acest tip, tânăr care acum doarme la cort și bocește pe Instagram că cei de la Universitatea din București nu permit celor care nu fac parte din corpul de studenți să folosească toaletele instituției, arată astfel:
O persoană dominată până peste cap de anxietate și insecurități legate de viața cotidiană, insecurități care provin din faptul că nu prea înțelege ce se întâmplă în jur. Generația Z este prima generație care nu a avut de-a face cu istoria până acum, pentru că nu a trecut prin lagărul ceaușișt – pe care acum îl doresc unii dintre ei, tot datorită influensărilor –, nu a ieșit în stradă să strige „Libertate, te iubim, ori învingem, ori murim” și nu a trebuit să fugă de mineri. Este generația care a prins cele mai frumoase vremuri și nu a făcut nimic pentru asta – să nu spuneți, vă rog, că a trecut printr-o pandemie. Covidul a fost un duș cu apă călâie pe lângă exemplele de mai sus -. Anxietatea omului din generația Z vine din faptul că este primul cetățean global. El nu trăiește cu conștientizarea ideii de identitate națională – de-aia tot circul cu Palestina e făcut doar că e la modă, nu că ar înțelege ce e acolo – de-asta colega mea s-a apucat să-mi vorbească de Ivy League de parcă ar fi colea, pe malul Dâmboviței. În momentul în care cetățeanul global se lovește de realitatea românească, automat apare anxietatea, pentru că nu este ceea ce știe el de pe internet, ci e cu totul altceva. Așa apar tinerii cu atacuri de panică și ședințe de terapie la 20 de ani. Dată fiind situația vulnerabilă în care se află, aceea de a nu înțelege realitatea, preferă să își găsească niște cauze comune în numele cărora să lupte. Nu cauza este importantă, ci solidarizarea lor. Cei care stau acum în corturi ar fi putut la fel de bine să stea pentru Burkina Faso, tot același drac ar fi fost. O dovadă în plus pentru argumentul că manifestările astea nu sunt decât adunările anxioșilor este modul în care se bat cap în cap la modul cel mai flagrant ideile lor. Susțin comunitatea LGBTQ, susțin feminismul, dar susțin lumea musulmană, care, după cum se știe, la fel cum se știe că Pepsi și ING sunt afaceri mici, de familie, e tolerantă de nu se mai poate cu homosexualii și cu femeile, și nu folosește biciuirea și decapitarea cu regularitate. Disonanță cognitivă în toată splendoarea.
Nu știu cât au de gând să stea studenții la cort ca să protesteze. Eu totuși îi sfătuiesc să lase telefonul mobil pentru mai mult de cinci minute și să stea de vorbă cu părinții și bunicii lor, să realizeze că nu trăiesc în lumea de pe Tik-tok și că România nu înseamnă America, așa cum Vaslui nu e Los Angeles. Și-i mai sfătuiesc să gândească cu capul lor, ca să nu mai câștige alde Faiăr Silviu știm noi cât.
P.S. Luați portretul de mai sus, în special partea cu neînțelegerea realității, și aplicați-l asupra auricilor și șoșocarilor. Veți vedea că tot pe acolo e. Și uite așa, dacă punem un student „pro-Palestina” și un aur-șoșocar în aceeași cameră înțelegem de unde vin problemele societății contemporane.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Sunt de acord cu ce face Israel-ul? Nu. Dar niciun caz cu ce fac palestinienii. Si, in pofida atacurilor si razboaielor continuu de acolo, israelienii reusesc sa evolueze calm si sigur: una din cele mai mari sperante de viata din lume, una din cele mai bune medicini, una din cele mai mari rate de educare a femeii, una din cele mai bune tari pentru afaceri si business mic etc. O tara de 10milioane, cu 2 milioane musulmani, inconjurata de peste 100 de milioane de musulmani, isi vede de drum si disciplina si respect fata de munca. Poate ar trebui sa invatam si noi, romanii, putin de acolo.
Multi musulmani traiesc in ignoranta si dezvolta ura impotriva altor comunitati , pentru ca ei vin si incearca sa-si impuna regulile lor si modul lor de viata in comunitatile care-i primesc. Ceea ce in mod evident , nu este in regula. Oricum sunt complet impotriva a ceea ce se intampla in Gaza , dar nici n-as putea sa spun care este solutia , din moment ce o mare parte a societatii civile, ii apara pe Hamas.
Eu traiesc in America , si ii vad pe musulmani intr-o permanenta lupta pentru mai mult .Dar nu mai mult pentru binele comunitatii in care traiesc , ei vor mai multa Palestina sau Pakistan sau Iran intr-un loc in care au fost primiti ca oaspeti si ajutati sa se integreze. Daca cineva isi inchipuie ca fericirea palestinienilor va veni cu cedari teritoriale sau de orice fel din partea Israelului , se inseala amarnic.
Asa cum ai spus, solutia acolo nu vede nimeni. Evreii sunt razbunatori, nu iarta, si dau cu sete. Ah, identic si palestinienii. Pe palestinieni nu ii are nimeni la suflet, ca fura curent ( la propriu) de la egipteni (si petrol mai fura de la ei), au facturi de curent neplatite de nu stiu cati ani de la statul evreiesc, cei care au ajuns in Iordania acum vreo 60 de ani au facut 2 atentate la regele Iordaniei, iar cei din Siria stau ca plosnitele si asteapta doar ajutoare. Frica mea e ca Hamas a pornit atacul din 6 octombrie stiind ce ii asteapta (Mosad nu a negociat niciodata rascumparari pt rapiri, a atacat direct - asta e modul lor de operare), dar Hamas e capabilm ca sa aiba motiv sa ceara ajutoare si mai cu foc, ca ei fura si de acolo...
1. Libertatea de exprimare și dreptul la protest;
Studenții au dreptul de a-și exprima opiniile și de a protesta, indiferent de subiectul ales. A sugera că aceștia nu înțeleg cauza pentru care militează subminează însăși esența libertății de exprimare. Dreptul de a protesta este protejat de constituția României și de numeroase tratate internaționale la care România este parte.
2. Importanta solidarității internaționale:
Argumentul că studenții protestează pentru o cauză „la modă” ignoră legăturile și impactul global al problemelor internaționale. Solidaritatea internațională este un aspect esențial în societatea globalizată de astăzi. Deși nu sunt direct afectați de situația din Palestina, studenții români au dreptul să-și exprime susținerea pentru drepturile omului și justiție socială la nivel global.
3. Relevanța comparării cu universitățile Ivy League: Compararea cu universitățile Ivy League este menționată pentru a sublinia că studenții români, ca și colegii lor din instituții prestigioase, sunt implicați în cauze sociale și politice globale. Această comparație demonstrează că tinerii din toată lumea sunt conectați și sensibili la problemele internaționale, nu doar cei din România.
4. Critica superficialității:
Articolul sugerează că studenții acționează dintr-o dorință de conformism social și nu din convingere autentică. Acest argument este dificil de susținut fără dovezi concrete. Generalizarea și discreditarea motivelor studenților fără a le asculta punctul de vedere direct subminează validitatea criticii.
5. Rolul influencerilor: Criticile aduse influencerilor și impactului lor asupra tinerilor sunt parțial valide, dar nu justifică anularea întregului demers studențesc. Tinerii sunt capabili să discearnă și să facă alegeri informate, chiar și în prezența influențelor externe. Simplificarea excesivă a complexității motivațiilor studenților la influența unui singur individ este o eroare logică.
7. Generația Z și anxietatea:
Problematizarea anxietății și insecurității tinerilor este reală, dar nu ar trebui folosită pentru a delegitima preocupările și acțiunile lor. Faptul că tinerii sunt mai conștienți de problemele globale și locale și își exprimă opiniile și frustrările este un semn de implicare civică, nu de confuzie sau manipulare.
În concluzie, criticile aduse protestului studenților pot fi contestate prin recunoașterea dreptului lor de a se exprima și a complexității problemelor pe care le abordează. În loc să desconsiderăm aceste acțiuni ca fiind superficiale sau manipulate, ar trebui să le apreciem ca manifestări ale angajamentului civic și ale solidarității internaționale.
Articolul dvs este inacceptabil si de prost gust ,sunt surprins ca Ziarul Republica a publicat un articol care nu respectă normele minime pentru un jurnalism de calitate.
Articolul este extrem de subiectiv si creează percepția ca oamenii care sunt pro-palestina sunt inferiori intelectuali si ca sunt radicali,lucru care este contrazis de numeroase persoane care pur si simplu sprijina un proces de pace intre Israelieni si Palestinieni.
Idiocracy is strong in this "alpha" generation!
altul care e conditionat sa nu critice evreii si care incearca sa asocieze civilii palestinieni cu hamas. imi imaginez ca femeile si copiii din gaza tare au colaborat cu hamas si au avut capacitatea sa inteleaga multe..
RUSINE REPUBLICA SI CTP SI ASTIA DE LA DIGI CARE SCRIETI AICI CA PERMITETI ASA CEVA!
Ma repet cu un comenariu pe care l-am facut la un alt articol mai in josul paginii:
„The ICC’s battle with Israel is a test of the international order.
From the moment the news broke, the wagons were circled”. – https://www.washingtonpost.com/world/2024/05/22/icc-international-order-criminal-court-israel-war-crimes
It's a trap, it's a trap, it's a trap spune pe mai multe voci Predator, in timp ce-i atrage pe oameni in capcana lui. Intre timp oamenii cad in plasa intinsa in primul rand de unul dintre ei. Un monstru ce se simtea bine intre alti monstri. Era in lumea lui. – Predators 2010.
Film S.F. Nooo, nu are cum filmul sa bata realitatea, doar stim ca realitatea bate fictiunea. Intotdauna. Cine e monstrul si cine e „monstrul” din poveste? Ramne de stabilit.
Daca parintii astora sunt ca parintii lui Vlad Pascu nu avem la ce spera. M-a frapat de la inceput nebunia acelor doi insi. Senini, surazatori, aroganti, parca era vorba despre altcineva nu despre copilul lor ratat, drogat, criminal ce va merge la inchisoare.
Nicio clipa n-am vazut emotia pe chipul lor, nu am vazut regretul, groaza ca doi oameni si-au pierdut viata, ca unicul lor copil e un ratat, ca ei ii procurau droguri. E ceva de film de groaza. E ceva de Predators in cei doi.
Judecatoarea, o alta figura centrala a prezentului. Dupa o gafa uriasa sta in fata presei si tace ca proasta. Tace pur si simplu. Un om destept ar fi iesit imediat cu un discurs, cu o scuza, cu o lamurire. Ea tace. Ma tot intreb: nu are pe nimeni? Nu are parinti? Macar ei sa-i spuna: mama, ce faci? Nu ti-e putin rusine? Du-te si cere-ti scuze si revin-o pe drumul corect. Nu o sa fii omorata, din contra, o sa fii inteleasa.
Acestia sunt oamenii din societatea de azi. Acestia sunt studentii, viitorii profesionisti in varii domenii. Din pacate am vazut in viata asta atatia oameni care au terminat o facultate, si pe langa faptul ca sunt zero la capitolul profesie, sunt zero si la capitolul educatie, cultura, bun-simt, judecata. Sunt lipsiti de judecata, de creier. Sunt imbecili la modul absolut. Din pacate aceasta categorie cuprinde undeva la 40% din ce ar trebui sa fie profesionistii cu diploma.
De aia avem medici care te ucid, ingineri care fac un pod de dai cu capul in liniile de inalta tensiune, care fac un drum ce trebuie peticit la doua saptamani de la inaugurare, profesori cu nota 5, educatoare venite din mahala etc.
Dorel cu diploma loveste permanent si constant in viata romaneasca. Normal ca Dorel cu diploma se identifica cu Ivy League. Cu cine s-ar putea identifica? Restul de 60% e acoperit de vocile tipate ale celor din procentul de 40%. De altfel asta se intampla peste tot. Prostia si limitele, manipularea si minciuna isi arata coltii si in Ivy League. Ca n-ar fi oameni daca n-ar fi asa.
Niste prieteni din SUA, locuiesc in New York, ne spuneau, in legatura cu protestele de la Columbia, ca marile idei, marile miscari de schimbare a lumii au pornit din America. De data asta vorbeau cam fara vlaga si fara convingere. Incercau sa gaseasca o scuza pentru comportamentul gresit al unor oameni care ar trebui sa poarte omenirea spre secolul XXII.
Ca nu stiu ce poate fi mai grav ca arderea drapelului tarii tale, care de bine de rau ti-a dat totul, in timp ce pe fundal flutura steagul unei grupari teroriste ce-si rade in barba de prostia ta si de succesul neasteptat obtinut in insasi inima democratiei.