Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Republica împlinește opt ani de existență. Vă mulțumim că ne sunteți alături în această călătorie prin care ne poartă bunul simț, nevoia unei dezbateri de calitate și dorința pentru un loc mai bun în care să ne spunem ideile.

Tehōm, marea cum nu o mai știm

Unul dintre cele mai misterioase versete din Biblie se găsește în Psalmul 42,8 (LXX 41,8): „Adâncul pe adânc cheamă la glasul căderii apelor tale; toate furtunile și talazurile tale au trecut peste mine!” Ceea ce nedumerește la fiecare lectură a acestui psalm cu încărcătură morală este propoziția „adânc pe adânc cheamă.” Sub această formă, traducerea românească îl plonjează pe cititor într-un hău fără ieșire. Abia dacă se uită la traducerea greacă, adică în Septuaginta, lucrurile par ceva mai lămurite. De acolo află că românescul ambiguu „adânc” echivalează grecescul abyssos „abis”. Dar luată izolat, propoziția nu are cu mult mai mult sens.

Foto: Guliver Getty Images

Abia o lectură extinsă a întregului verset dă de înțeles că abisul respectiv este legat de domeniul acvatic. Metafora necazurilor care se abat peste om precum valurile și furtunile este deja una puternică. Ea capătă însă tonalități de catastrofă odată cu invocarea abisului. E ceva măreț acolo, nelămurit, dar măreț sau poate tocmai de aceea măreț pentru că nelămurit. Al doilea mare filolog biblic după Origen, Sfântul Ieronim, mare cunoscător de ebraică, a preferat să rămână la nivelul metaforei morale, înțelegând că autorul biblic de referă la adâncurile tulburate ale sufletului omenesc. Consultarea originalului ebraic restrânge semnificativ zona de nesiguranță: tehōm este cuvântul tradus în greacă prin abyssos, iar apoi în limba română prin adânc

Tehōm e un termen cu ocurențe destul de puține în Biblia ebraică, abia douăzeci și cinci. În fiecare din aceste locuri, el descrie o realitate de natură primordială, o stihie a începuturilor lumii. E menționat în al doilea verset al Genezei, când după crearea a cerului și a pământului – acesta din urmă încă „netocmit”, altă taină – se spune că peste tehōm era încă întuneric., iar duhul lui Dumnezeu se purta deasupra apelor. Tehōm este marea în expresia ei primă, cu adevărat haotică și amenințătoare, grămada de apă sarată pe care Dumnezeu a dat-o la o parte ca să lase loc uscatului și pe care a înlănțuit-o sub pământ (Iov. 38,30, Isaia 51,10, Ezechiel 31,15). 

Căruntețea ei stă mărturie pentru vechimea ei absolută (Iov 41,24). Stă în adânc și își înalță din când în când vocea și mâinile spre cer (Habacuc 3,10). În două locuri apropiate unul de altul din Proverbe e asociată simetric cu întemeierea cerurilor și cu norii (Proverbe 8,27 și 28). Și nu întâmplător, pentru că același paralelism tulburător dintre facerea cerurilor și îngrămădirea apelor de la început este amintit și în Psalmul 33, 6-7 (LXX 32, 6-7). 

Cheia acestor paralelisme se găsește, desigur, în Geneză 1,6, unde se spune că Dumnezeu a făcut tăria, ca să se separe apele de sus de apele de jos. Fapt confirmat ulterior: o singură dată, Dumnezeu a dezlegat apele primordiale, adică în al șase sutelea an al vieții lui Noe, în luna a doua, în ziua a șaptesprezecea: atunci s-au rupt izvoarele lui tehōm și s-au deschis ferestrele cerurilor (Geneză 7,11).

Așadar, în imaginația autorilor biblici, trăim într-o lume supusă unei presiuni enorme de apele de sus și de apele de jos, gata oricând să ne înghită dacă Dumnezeu, în înțelepciunea, înțelegerea și cunoașterea sa nu ar veghea la bunăstarea noastră și al stabilitatea creației în general (Proverbe 3,20). Nimic însă nu garantează că, după moarte, nu vom plonja în străfunduri: cel puțin aceasta e impresia lui Iona, înghițit de apele mării (Iona 2, 4, 6-7). Despre tehōm ca posibil sălaș al morților se vorbește și în Iov 38,16-18. În Noul Testament, abyssos este înțeles când așa, ca tărâm al morților (Romani 10,7), când, probabil sub influența literaturii intertestamentare, ca loc de pedepsire a duhurilor rele (Luca 8,31), din care vor ieși relele ultime asupra umanității (Apocalipsa lui Ioan 9,1-2, 11,7).     

Tehōm, realitate informă, sărată și acvatică, personificare a haosului primordial este, după părerea majorității bibliștilor, o reminiscență a miticei Tiamat din Enuma Eliș, celebrul poem babilonian al Creației. Soție sărată a lui Apsu, domnul apelor dulci, cu care are câteva generații de copii răzvrătiți, Tiamat sfârșește despicată în două de Marduk, strănepot și mare zeu creator. O jumătate din bătrâna mamă degenerată e azvârlită în sus și se face boltă cerească și cealaltă jumătate, în mod greu de descifrat, alcătuiește temelia pământului. Ca în alte cazuri, autorii biblici vor fi avut acces la aceste miteme prin intermediarul vest-semitic, atestat în varii ocazii, sub forma thmt, în scrierile descoperite la Ugarit. La rândul ei forma misterioasă Tiamat pare să fie o deformare a vechiului cuvânt akkadian pentru mare tamtû, fapt care ar explica cu mai mare ușurință formele vest-semitice, adică cea ugaritică și cea ebraică. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Corina check icon
    Profit de trimiteri să văd ce mai e bun de citit. Frumos, Proverbe cap. 8. Vorbește Înțelepciunea. În versetul 30 e ba (ca) un meșter la lucru pe lângă Dumnezeu (în Biblia franceză Segond 21 și în Cornilescu), ba un copil care crește alături de El (în versiunea engleză AKJV și cea ortodoxă), dar întotdeauna desfătându-L și bucurându-se înaintea Lui. Capitolul se încheie cu:

    „Ferice de omul care m-ascultă, care veghează zilnic la porţile mele şi păzeşte pragul uşii mele. Căci cel ce mă găseşte, găseşte viaţa şi capătă bunăvoinţa Domnului. Dar cel ce păcătuieşte împotriva mea îşi vatămă sufletul său; toţi cei ce mă urăsc pe mine, iubesc moartea."

    Dac-ar fi așa de simplu. Dacă înțelepciunea ar fi simplă ca o persoană unică ce trebuie ascultată.
    • Like 1
  • Un ghiveci din legume exotice necunoscute. Asa as vedea eu postarea asta. Ce sens sa derutezi cititorul neobisnuit cu scrierile sfinte daca scoti o fraza din contextul ei istoric sa iti faci din ea trambulina spre mister? Tot psalmul e o poezie, un cântec unde se permit metafore, fantezii. Ce sens sa filosofam pe o metafora? Nu e menit sa dezlege vre-o enigma, e compus de niste artisti (fii lui Core) e conceput cu rima, masura, melodie, dedicata regelui David (care era si 'mai marele cântaretilor')
    • Like 0
    • @
      Oare chiar asa stau lucrurile sau lucrurile sunt diferite pentru fiecare. Iisus le vorbea celorlalti in pilde tocmai pentru a-i chema, a-i apropia prin "greul" vorbirii (cine chiar nu avea dorinta intelegerii sa se duca la casa sa, iar pe ceilalti "ii castiga" de partea sa fara ca acestia sa se simta fortati si sa il urasca, ci sa se simta liberi si mandri ca efortul a fost al lor), doar ucenicilor le vorbea lamurit pentru ca acestia nu ar fi avut cum sa il urasca! Si totusi unul s-a ratacit!....sau poate nu!
      • Like 0
    • @
      Corina check icon
      Mai aveți un pic și spuneți că intelectualul trebuie să-și ceară iertare că e intelectual, să se topească umil în peisaj, dacă se poate. Intelectualul nu trebuie să nimic. Nimeni nu trebuie să nimic. Stilul e omul. Modul de exprimare e omul. Iar aici avem de-a face cu roadele unei cercetări de lingvist deschis spre cultură și interesat de teologie, mi se pare. Sunt pentru cine vrea să le citească, pur și simplu. Nu e nimic de adaptat.
      • Like 1
    • @
      Nu, eu nu simt nevoia de intelegere, eu mi-am extras esenta, chiar daca de data asta putin mai greu! Aici m-au ajutat completarile dvs. (Ca sa vezi ca daca nu negi un lucru ci ii faci traducerea proprie iese o minune-se poate numi "brainstorming" ca tot vorbim de ploi si furtuni... Sau poate nu!
      Ps. Prin intelegerea fiecaruia un text. ca si acesta de exemplu, poate capata valente si conotatii multiple, poate fi impins oriunde vrea cititirul..vreau sa "ma plimb de-a lungul si de-a latul marii. nu as vrea sa stagnez facand un comentariu pe text!
      • Like 0
    • @
      Corina check icon
      Eu mă bucur că nu a ales contributors sau alt colț de net mai elitist. Să știți că au fost și alte părți, toate precedate de un mai vechi articol introductiv.
      https://republica.ro/un-prieten-care-face-traininguri-pentru-corporatisti-m-a-intrebat-cum-se-poate-initia-in-crestinism-in
      • Like 0
    • @
      V-am mai intrebat intr-un articol daca sunteti gemeni caci doar ei au dualitatea asta, intre artistic si tehnic de exemplu pe care o simt la dvs. Sper sa nu va suparati ca va "expun", nu asta vreau sa fac, dar barbatul gemeni are de invatat lectia dragostei, el care duce o lupta intre intelectualul care se vrea si se crede ca este meritul lui si divinul sau artisticul care vine din realitatile inconjuratoare din comunicare. Si, ca sa nu va suparati si autorul articolului imi pare ca este nascut tot in acea perioada mai-iunie, prin stilul de abordare. Asta este doar din "cunoasterile " mele, sper sa nu fiu judecata cum ca am invadat niste universuri!
      • Like 0
    • @
      Sa facem un rezumat sau sa recitim textul de mai multe ori pana vom reusi sa intelegem ce vrem noi sa intelegem? Mie mi-a ramas in cap, spre deslusire, aceasta tarie care desparte apele de sus de cele de jos! Nu indraznesc sa cred ceva anume sau sa spun ce cred!
      • Like 1
    • @ Maria Magda
      PS. Asta e si motivul pentru care multi nu ajung " sa fie primiti" pentru ca intra intr-un univers incercand sa inteleaga totul "din prima" si apoi sa ce? sa fuga precum hotul care a vazut aurul stralucind si s-a napustit asupra lui! Chiar si o limba straina "ti se daruieste" dupa mult timp de la primul " hello". Sau ma rog in functie de necesitati...sau poate nu!
      • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult