
foto profimedia
În România trăiesc peste 850.000 de persoane cu dizabilități, dintre care aproximativ 95.000 sunt nevăzători sau au deficiente de vedere grave, conform datelor din Strategia ANPD 2022–2027. În pofida acestui număr semnificativ, majoritatea platformelor online din România nu sunt în prezent adaptate pentru nevoile acestor utilizatori.
A trecut un an de când persoanele nevăzătoare pot intra oriunde însoțite de căini ghizi, inclusiv în mijloace de transport în comun, magazine și instituții publice. Deși acest drept este extrem de important, în România numărul câinilor ghizi rămâne foarte mic, în raport cu nevoile reale ale persoanelor nevăzătoare și oamenii încă se miră când văd căini în bănci, de exemplu.
În același timp, trăind într-o lume digitalizată, ar trebui discutat din ce în ce mai mult de faptul că persoanele cu dizabilități nu au acces la foarte multe servicii uzuale, la servicii bancare, la cumpărături online etc
Asta în contextul în care piața de e-commerce creste constant – în 2023 a depășit 7 miliarde de euro, potrivit Ziarului Financiar și GPeC. Este clar că accesibilitatea nu mai poate fi opțională: ea devine o obligație legală și morală.
Aceste persoane au același drept de a accesa informație și de a comanda produse online ca oricare alt vorbitor de limba română. Iar începând cu 28 iunie 2025, legislația europeană transpusă și în România le va susține acest drept: site-urile de comerț electronic vor trebui să respecte standarde stricte de accesibilitate, conform Legii nr. 232/2022 și Directivei (UE) 2019/882.
De ce contează această schimbare?
Potrivit unui studiu citat în Ghidul esențial pentru accesibilitatea digitală în conformitate cu Directiva (UE) 2019/882, persoanele cu dizabilități din cele 27 de state membre ale Uniunii Europene reprezintă o putere de cumpărare de aproximativ 2,3 trilioane de dolari, iar la nivel global aceasta depășește 13 trilioane de dolari.
Ghidul esențial este un document de referință elaborat pentru a sprijini companiile și instituțiile publice în procesul de implementare a cerințelor de accesibilitate prevăzute de Directiva europeană, oferind interpretări clare, bune practici și exemple concrete de conformitate.
Cu toate acestea, majoritatea platformelor online din România nu sunt încă adaptate pentru a răspunde nevoilor persoanelor cu dizabilități, chiar dacă legea a fost publicată în anul 2022.
Dacă deținătorii de magazine online nu înțeleg că neadaptând site-ul, pierd o parte dintre potențialii clienți, acum vor trebui să implementeze, chiar dacă nu își doresc asta neapărat.
Ce presupune conformarea?
Orice magazin online va trebui să respecte standardele EN 301 549 și WCAG 2.1 nivel AA. Asta înseamnă site-uri navigabile prin tastatura, contrast corect între text și fundal, imagini cu text alternativ, formulare ușor de completat și compatibilitate cu screen reader-e, vor trebui să poată fi navigate și utilizate în mod eficient de către persoanele care folosesc tehnologii de asistare, precum cititoarele de ecran, dispozitivele de mărire a conținutului sau alte soluții adaptate nevoilor funcționale specifice.
Până pe 28 iunie 2025, site-urile trebuie să fie testate, auditate și însoțite de o declarație publică de accesibilitate.
În plus, utilizatorii bancari au dreptul de a beneficia de servicii și produse accesibile, ceea ce presupune că toate canalele puse la dispoziție de bănci – de la bancomate și chioșcuri de autoservire, până la site-uri web și aplicații mobile – trebuie să poată fi utilizate în mod eficient și sigur de către persoanele cu dizabilități. Acest lucru implică obligația instituțiilor financiare de a adapta infrastructura digitală și fizică pentru a răspunde diverselor nevoi funcționale. De exemplu, bancomatele ar trebui să includă opțiuni audio pentru utilizatorii cu deficiente de vedere, iar platformele digitale să permită navigarea exclusivă prin tastatură pentru persoanele cu dizabilități motorii.
O piață mai corectă pentru toți
În caz de neconformare, după data de 28 iunie 2025, operatorii economici riscă amenzi între 6.000 și 15.000 de lei, precum și măsuri corective impuse de ANPC, inclusiv retragerea temporară a produsului sau serviciului de pe piață, până la remedierea deficiențelor de accesibilitate.
Această nu este doar o cerință tehnică. Este despre demnitate, despre dreptul de a naviga pe internet și de a comanda online în mod egal. Companiile care investesc în accesibilitate câștigă încrederea unei piețe adesea ignorate, dar loiale și active. Este timpul să ne uităm mai atent la cei pe care nu-i vedem, dar care au tot dreptul să fie văzuți și serviți.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
P.S. Eu am primit amenda de la ANAF (culmea) pentru ca am scris pe un site amarat de prezentare ca "suntem cei mai buni" fără sa fac comparații dar si fără sa "fac studii de piață" dupa spusele ANAF. Mai nou asta e activitatea maestrilor de acolo.