Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Tudorel, cu pană de cocoșel

Tudorel Toader, față și profil

Foto: Adriana Neagoe/ Inquam Photos

Ar fi putut să fie un om mare, dar a sfârșit prin a se face mic, mic de tot ca în povestea lui Scott Fitzgerald. Un șef peste Justiție pe care nimeni nu-l va pomeni ca ministrul Toader, comisar venețian, judecător constituțional sau rector universitar, ci doar, cu numele lui mic: Tudorel. 

Cum a ajuns acest om să fie atât de mult marcat de propriul lui diminutiv? Să piardă toată anvergura numelor, titlurilor, funcțiilor și onorurilor dobândite în timp, de la utecistul fruntaș la început de carieră, până la Aristotelul studentelor în Drept? Printr-un păcat neprevăzut de lege, pe care, însă, morala publică, bazată pe „ievaluarea” propriilor fapte, nu ți-o iartă: vanitatea.

Un om cu o carieră împlinită, care nu-și încăpea în pălărie, sedus de importanța propriilor decorații a vrut să iasă în lumina reflectoarelor, făcând onorurile să lucească a zorzoane. Iar la prea mica pălărie pentru un cap atât de mândru a ținut fălos să agațe o pană. Când te crezi răpitor, dar te bagi între ulii, nu primești cum vrei tu, o pană de vultur; cel mult, de cocoșel!

Cu ea s-a mișcat țanțoș în fața celor pe care clonțul coroiat și ghearele lungi ale prădătorilor politici erau de mult pregătite să le-atace. Și ce satisfacție când pana lui atingea înălțimile, în vâltoarea atacului vreunei păsări rare! Cânta și el în „corul vânătorilor”...

Cam așa arată după doi ani de grozăvii ministrul Tudorel: un om mic, în zorzoanele căruia se oglindesc doar stârvuri, peste care fâlfâie zadarnic o pană de cocoșel.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ada check icon
    Lasati omul in pace, invidiosilor ! Ce ? Nu are voie sa isi "iia" pana acasa sa o puna langa " ievaluare", asa o prada de razboi ? Cat e de importanta acea pana...o sa isi scrie memorile cu ea.
    • Like 0
  • Asa-i cand devi gangster ... devi marele nimic.
    • Like 1
  • Tudore! Nici nu stii cat de Tudorel ajungi sa fii !
    • Like 1
  • Ironie fină, aciditate la fiola, scriere caligrafiată , fara zorzoanele , dar ochii unei acvile ce observa nu numai înălțimile....mulțumesc !
    • Like 1
  • Esti doar rautacioasa :))
    • Like 0


Îți recomandăm

”Cravata galbenă”

”Cravata galbenă”, filmul regizat de Serge Ioan Celebidachi, fiul marelui dirijor, Sergiu Celibidache, este o biografie cinematografică și, în același timp, o confesiune; o ”partitură” a memoriei naționale scrisă cu ”notele” unui destin încercat. Dincolo de cronologia unei vieți extraordinare, filmul este o introspecție despre libertate și identitate și despre România care a dăruit lumii figuri emblematice și genii; dar pe care nu a prea știut să le păstreze acasă.

Citește mai mult

Transformare digitală

Digitalizarea în România avansează cu viteze diferite în sectorul public și cel privat. Firmele private în special din industriile bancară, sănătate sau retail au fost forțate de împrejurări concurența acerbă să se transforme digital, dar instituțiile de stat sunt încă prinse în inerția birocrației și lipsa de viziune strategică. În mediul privat, digitalizarea nu mai este un moft, ci o necesitate pentru scalare și eficiență. În sistemul public lipsa bugetelor multianuale și absența ownership-ului fac implementarea proiectelor de IT un proces greoi sau chiar eșuează (foto: Shutterstock).

Citește mai mult