Clipul este o dramatizare a situației profesorilor și elevilor agresați în școală și a fost publicat pe pagina Uniunii Sindicatelor Libere din Învăţământul Preuniversitar Iași. Actrița din rolul principal este Medeea Marinescu, cea care o interpretează pe profesoara de română Diana Miron, hărțuită de o mamă și de fiica acesteia.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Sunt fost administrator financiar, demisa ca nu am dat "spaga" solicitata la angajare (dupa concurs)....ca nu am acceptat semnaturile false, folosirea banilor in scopuri personale! Am memorii depuse peste tot, exista scurgeri de informatii, sa imi fie rusiena ca sunt nascuta in Romania?
Cineva imi raspundea un pic in doi peri la un comentariu anterior, si imi spunea ca poate am facut scoala prea de demult, si ca nu am simtul realitatii. Nu cred ca e asa - am terminat facultatea in 2005, nu in 1950.
Nu am fost un copil sarac (in liceu, eram chiar mult peste medie, primul copchil din clasa cu mobil, eheee...), si nici un copil foarte cuminte (dimpotriva, desi nu am fost niciodata bully, eram chiulangoica numarul 1, cateodata un pic obraznica, si inca de atunci fumatoare inraita), dar nu recunosc stereotipul prezentat in clip. Daca as fi facut ce face personajul Roxana, mi-ar fi zburat fulgii acasa.
Am avut doi profesori pe care i-am detestat, zic eu, pe buna dreptate, insa nu as fi indraznit niciodata sa spun ca profesoara de franceza este o nesimtita sau ca cel de engleza era un ticalos. Chit ca erau - din nou, parintii mei nu ar fi tolerat niciodata asa ceva.
Imi e foarte greu sa cred ca acest scurt-metraj poate produce vreun efect pozitiv.
Putea sa fie profa de desen, istorie, matematica, limba straina, problema - si felul in care este prezentata - ramane aceeasi.
Daca vrem sa vorbim despre filologie, iti trebuie o anumita afinitate pentru limba, pe care nu o poti descoperi daca nu ai macar experienta unui comentariu literar.
Din nou, urasc felul in care se preda literatura in .ro. Este, totusi, o arta, si nu ar trebui sa fie pusa la pachet cu gramatica - v-am dat deja dreptate.
Profa mea de romana si-a facut bine treaba, in liceu. In sensul ca, atunci cand a venit vorba sa scriu despre Scrisoarea III a lui Eminescu, a avut suficient de mult simt al umorului incat sa imi dea o nota buna, desi lucrarea de control incepea cu: Nu imi place Scrisoarea III, voi comenta Scrisoarea I. Ceea ce am si facut, si chair bine, desi un pic morbid, cu accente pronuntate de Bacovia/Lovecraft/Poe.
Aceeasi profa de romana care a acceptat o schema de pseudo-cod in teza unui coleg, la subiectul 'Caracterizarea Viitoriei Lipan' :D
Nu stiu daca exemplele de mai sus au fost obraznicie sau nu. Doamna L. nu le-a tratat ca atare. Cred ca s-a distrat un pic.
Comentariul literar nu este inutil, dar, da, este supraestimat.
Violenta in scoala nu este cauzata de programa, insa. Nici a profesorilor, nici a elevilor, si cu atat mai putin a parintilor.
"Aveţi idee câţi părinţi se chinuie alături de copiii lor mestecând limba de lemn a metatextelor şi teletexelor impuse de programă?" - nu, eu unul chiar n-am. Dvs. aveti? Ne puteti da un procent?
Eu nu stiu exact care e procentul, drept care nu ma lansez in speculatii.
In care lucrari de specilitate apare faptul ca adulti nu pot sa tina pasul cu materia de gimnaziu? Despre ce procente e vorba?
"Procentele pe care le căutaţi se află probabil în lucrările de specialitate." - acel "probabil" denota ca nici dvs. nu le-ati citit cu atentie. Altfel ati fi putut pana acum sa va sustineti propriile argumente cu datele si studiile de rigoare. Nu am spus ca n-as fi citit astfel de lucrari, dar am mai spus si repet: nu este treaba MEA sa caut argumente pt afirmatiile DVS. Intr-o dezbatere este treaba fiecarui participant sa-si sustina PROPRIILE afirmatii cu date atunci cand este cazul.
Status quo-ul ramane acelasi: afirmatiile dvs. in continuare nu au sustinerea necesara. Lucru pe care de altfel l-ati si recunoscut cu alte ocazii: nu aveti date, vorbiti din auzite, de ce stiti de la apropiati/prieteni si atat.
Daca parintii mei nu ar fi avut bani de carti, nu stiu insa daca m-as fi descurcat la fel de bine...Dar asta ar fi adevarat oriunde in lume. Niciodata, nici unde, un participant la o olimpiada nu este complet produsul unui sistem de masa.
Insa nu acesta era subiectul.
"Nu eu sunt cel care pornesc de la premiza că aceste argumente sunt eronate" - care argumente? Pana acum nu ati venit cu argumente solide.
"Nici ale dvs. Faptul că o statistică spune că avem cu X olimpici mai mult decât ţara Y nu arată mare lucru." - Asa cum am mai spus pozitia mea e tocmai ca nu sunt suficiente date si argumente pentru a ne apuca sa facem schimbari majore de programa. Faptul ca avem semnificativ mai multi olimpici decat alte tari, si asta pe o perioada lunga de timp arata ca programa scolara (ca da, de aici se porneste pregatirea pentru olimpiada; materia de olimpiada nu este total separata de cea de la clasa, cu cea de la clasa se porneste; si cum am mai spus programa nu a suferit schimbari majore de-a lungul timpului) are potentialul clar de a produce performanta la nivel inalt, drept care nu ar trebui sa ne grabim sa o schimbam fara niste argumente solide. Nu este in nici un caz un lucru de ignorat.
"Aţi văzut cumva elevi în echipe de robotică scuipând seminţe la colţ de bloc?" - am vazut elevi olimpici imbatandu-se ca porcii in excursii. Capacitatea intelectuala nu exclude neaparat niste decizii de prost gust.
Tusele sunt prea groase, cumva...
Profesorii nu sunt ingeri lipsiti de aparare, asa cum parintii nu sunt demoni.
Scriam mai sus ca nu recunosc personajele; poate sunt eu rupta de realitate, dar nu cred ca poate fi chiar atat de rau, sau ca aceasta este regula.
Si in acest caz, clipul este manipulator: generalizeaza un caz pe care il sper marginal, dar despre care stiu sigur ca nu este regula.
E ca si cum eu as scrie - toti barbatii sunt violatori, pentru ca unii barbati violeaza. Pot descrie sau prezenta o situatie in care o fata sau femeie a fost victima unui abuz, pot sa o fac convingator, dar nu pot (si nu ar trebui) sa generalizez, sau sa fac, artistic sa para ca o experienta este absolutul.
Ori asta mi se pare ca face acest clip. Prezinta un caz ca si cand acesta ar fi regula.
Nu neg problema pusa in discutie, insa pentru ca toata situatia a fost prezentata atat de one-sided, reactia mea viscerala a fost sa o neg. Ori asta nu foloseste nimanui.
Nu stiu daca situatia in invatamantul romanesc s-a schimbat atat de drastic incat o eleva ca Roxana sa nu poata fi dusa la director, atat pentru atacul asupra Anei, cat si pentru scene oribila cu hartiile aruncate sub banca.
Acestea sunt abateri disciplinare clare, sau erau pe vremea mea, desi acum ma simt de parca as veni din paleolitic. In 2006-2007, daca as fi vazut asa ceva in clasa, as fi confiscat mobilele intregii clase, as fi luat-o pe Roxana de manuta si as fi mers la director.
Profesorul poate face asta. Nu este fara aparare.
"cărţi pe care nu am cum să le găsesc" - deci despre care nu stiti daca au macar informatia relevanta sau nu.
"În plus vechimea nu e chiar un criteriu." - ba da, este, pe mine ma intereseaza ce se intampla azi in sistemul nostru de invatamant. Date din teren, recente.
2) Din nou, depinde de lucrare. Eu unul n-am vazut asa ceva, dvs. n-ati citat nici macar un singur astfel de studiu. Daca trebuie sapat referinta dupa referinta ca sa gasim niste date, un studiu alcatuit ca lumea atunci in mod clar acele carti nu sunt scrise/editate in mod corect.
4)"Nu există cărţi de pedagogie străine" - hopa? Toata pedagogia e numai romaneasca??
"Dacă vreţi un studiu care arată că 90% din părinţi consideră că nu te poţi pregăti fără meditator, îl puteţi găsi aici: " - dvs. ati citit acel articol? Pentru ca NU asta e concluzia. In primul rand conform sondajului aproximativ jumatate din parinti isi dau copiii la meditatii. Din acel ~50%, 91% spun simplu ca isi doresc copiii mai bine pregatiti. Nicaieri nu apare ideea ca fara meditatii nu se poate.
"Iată un studiu care arată că fără meditator n-ai şanse prea mari la liceu." - nu, nu asta arata.
2)"Avem de exemplu un sondaj din 2014 care sprijină - să zicem - o anumită teză." - foarte interesant, despre ce sondaj e vorba, ce institut l-a publicat, si mai ales unde e publicat?
4) Nici o problema. N-am trecut prin toate bilbiografiile, dar din cate am observat manualele romanesti de pedagogie sunt un fel de compendii de informatii preluate si traduse din surse straine. Ceea ce lasa pe masa problema mea principala: lipsa de date recente de la noi din tara, din sistemul nostru de invatamant.
""57% cred ca meditatiile reprezinta un atu pentru a intra la liceu si facultate."- 1) nu e clar daca e vorba de 57% din total, sau 57% din cei ~50% care isi dau copiii la meditatii si 2) de la "un atu" pana la a nu se putea fara meditatii e cale lunga.
2) Bun, bun, dar macar sa avem acel studiu din 2014. Avem macar si asa ceva?
4) Da, v-am mai dat: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/S15326977EA0801_01
Ceva de genul asta as vrea sa vad legat de diferite aspecte ale invatamantului de la noi. Cu date cat de cat recente.
"Există lucrări de pedagogie din afară publicate recent care apelează încă la studiile din anii 70." - foarte rau.
"Problema nu era dacă se poate sau nu fără meditaţii" - dvs. ati pornit spunand: "Dacă vreţi un studiu care arată că 90% din părinţi consideră că nu te poţi pregăti fără meditator ...".
2) Nu este un fix, asa se lucreaza corect. Daca vreti sa tragem concluzii despre sistemul de invatamant romanesc in ansamblu este nevoie de date statistice, nu de parerile vecinilor si atat.
"Făcusem o analogie în altă parte: dacă descoperi ciuperci otrăvite nu faci un studiu sociologic pe cinci sate, să vezi care o păţeşte, ci doar analizezi alimentul respectiv." - si v-am mai spus ca acea analogie nu merge si v-am spus si de ce.
"Din câte văd, îmi daţi exemplu un jurnal de studii pedagogice, foarte interesant de altfel, dar eu mă refeream la o LUCARE PEDAGOGICĂ, un volum pedagogic." - Da, pentru ca in jurnal se publica in mod corect studii si date. Intr-un volum pot fi citate lucrari vechi, se pot face greseli etc. V-am mai spus de ce putin ma intereseaza volumele si de ce ma intereseaza studiile si da, jurnalele. Standardele pentru acele studii sunt mult mai ridicate. In mod normal un studiu nici nu se publica fara verificare, fara trecerea prin procesul de peer review, proces care nu are loc neaparat in cazul volumelor de care vorbiti dvs.
"Lucrările pedagogice fac referire la jurnalele de specialitate, şi vă puteţi convinge citind bibliografii de vreo 20 de pagini şi în lucrările noastre." - dati-mi un exemplu clar, la obiect, cu titlu, autori si anul aparitiei in care apare o astfel de bibliografie.
"Repet întrebarea: îmi puteţi indica O LUCRARE pedagogică, fie de la noi, fie din afară pe care o consideraţi bună?" - v-am dat deja un raspuns legat de ceea ce consider eu corect si de ce.
"ca de exemplu fundamentele pedagogie" - un exemplu clar, cu titlu si autor? Ori de fundamente, ori de psihopedagogie, curriculum, ce vreti dvs. Una in particular, ca sa avem exact pe ce sa incepem sa discutam.
"Din păcate nu pot să vă dau pentru că am intrat în bibliografie şi nici nu am reţinut-o." - nu de bibliografie in sine intrebam, ci de o carte de psihopedagogie, de exemplu, pe care dvs. o considerati buna. Un titlu si un autor, ca doar ati citit atatea.
"Am înţeles răspunsul dvs., dar în afară de o revistă de studii îmi puteţi da şi numele unei lucrări de specialitate?" - v-am dat numele unei lucrari de specialitate publicata intr-un jurnal de studii. Aceea ESTE lucrare de specialitate.
"Luaţi-o pe oricare de la Polirom, citiţi-o şi o discutăm cu plăcere." - dvs. nu puteti sugera un titlu si niste autori? La cate carti ati citit? 2 colectii, din cate inteleg.
"N-ar trebui să le citiţi mai întâi inainte de a face comparaţia?" - dupa cum v-am mai spus, in ce am gasit eu pana acum se facea referire la lucrari foarte vechi. Si nu, nu erau carti de tipul "5 sfaturi pentru cum sa-ti cresti copilul".
"V-am spus deja" - nu ati dat un exemplu concret. Nici macar unul.