Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Unora li se poate părea surprinzător cum fac afaceri aceste două antreprenoare „de modă veche” din Iași: „Când ești cinstit și corect și față de tine, și față de stat, și față de client, totul e mai dificil, dar mai aducător de satisfacții”

Art Decor

În zona centrală din Iași funcționează de aproape 17 ani un magazin de decorațiuni de interior: perdele, draperii, covoare de lână, lenjerii de pat, cuverturi, tapiserii și perne decorative.

Totul a pornit din pasiunea Marei Amarandei și a Elenei Ciobănașu pentru produse personalizate. Colege de „Politehnică", au fost repartizate în același loc de muncă, în Iași, și au lucrat înainte de '89 în creație, proiectare, inventică. În '92 erau angajate la Combinatul de Utilaj Greu (CUG) din Iași. La serviciu nu era căldură iarna, iar firma nu mai avea comenzi, așa că Elena desena tot „ce îi trecea prin cap", modele de tapiserie pe care avea să le folosească mai târziu.

„Nu ar trebui să facem noi ceva pe cont propriu? Cât crezi că va dura treaba asta cu serviciul în care să nu avem de lucru și să ne plătească?", a întrebat-o într-o zi colega și prietena ei cea mai bună.

În 1993 au făcut un CAR și un împrumut la o bancă și și-au deschis un atelier unde la început realizau îmbrăcăminte pentru copii, jucării tricotate și elemente decorative.

Cei 1,5 milioane de lei i-au investit imediat în materie primă pentru atelierul lor. Dobânda era de 90%, iar după două săptămâni a urcat la 150%. Banii i-au restituit într-un an. „Când am terminat, aveam zero lei și zero bani, la fel cum pornisem", își amintește Elena Ciobănașu.

Între timp, pregătiseră o colecție de tapiserii, iar după ce au participat la o expoziție la galeriile de artă din Iași, unde au primit aprecierile unui critic de artă, au primit invitația de a amenaja o casă de oaspeți a unei firme, cu tot ce însemna decor textil, de la perdele, draperii, tapiserii, până la covorașe. A fost primul lor client mai mare.

„Noi suntem de modă veche și suntem niște persoane foarte hotărâte, nu dăm bir cu fugiții. La început au fost momente foarte grele, cum sunt și acum câteodată. Am rezistat, am găsit și niște oameni foarte buni care sunt de 20 de ani cu noi", descrie Elena începuturile afacerii.

„Am vrut totdeauna să fim corecte și să nu fim datoare la stat”

Nu e suficient să ai niște idei și să fii dispus să te spetești cu munca, crede antreprenoarea. „Afacerile înseamnă și relații. Pe noi ne cunoaște foarte multă lume datorită activității noastre, în sensul că știe de noi, dar nu în sensul de a ne crea niște culoare. Noi am vrut să fim și părinți și gospodine, să fim totdeauna corecte și cu oamenii, să nu fim datoare la stat. În concluzie, după mai bine de 20 de ani, noi suntem tot chiriașe, am făcut investiții mari doar în mașini și utilaje. Plus un teren pe care am fost nevoite să facem ceva, dar totdeauna au trebuit bani mulți", explică ea.

„Noi am mers bătrânește, cum am învățat de acasă, cum se spune. În afaceri uneori se apelează la legături, tot felul de încrengături, ăla cu ăla, ăla cu ăla. Noi am fost mai reținute. Nu știu dacă a fost cea mai bună abordare. Când ești cinstit și corect și față de tine și față de stat, de client, totul e mai dificil, dar mai aducător de satisfacții", continuă antreprenoarea.

De câțiva ani firma are o linie de credit pe care a prelungit-o de mai multe ori, pentru a-și acoperi cheltuielile în perioade cu mai puține comenzi.

Antreprenoarele spun că produsele lor sunt de calitate şi așa se explică faptul că sunt mai scumpe decât ce se găsește în bazare. Țesături, perdele și draperii găsești și în cel mai mic bazar. Dar sunt și oameni- deocamdată nu foarte mulți- care se uită la calitate. 


„Manufacturăm foarte mult și cu simț de răspundere"

Covoarele Art Decor sunt realizate prin tehnica „hand-tufting", un proces manual prin care, cu ajutorul unui pistol special, sunt inserate smocuri de lână pe o suprafață de bumbac, conform modelului dorit. Tehnica permite crearea de diferite efecte prin tăierea firului de lână la înălțimi variate, prin arcuirea lui, sau prin jocuri de modele și culori.

„Noi ținem la calitatea materiei prime, dar și la calitatea produselor pe care le facem, noi manufacturăm foarte mult și cu simț de răspundere".

În Franța, Germania sau Danemarca prețul covoarelor produse cu tehnica hand-tufting pornește de la 300 euro pe mp, fără TVA. În Marea Britanie ajung la 700-800 de lire pe mp. Art Decor le vinde cu 150 euro pe metrul pătrat, cu TVA inclus.

„Prețurile par poate un pic ridicate, dar ele sunt jos de tot, pentru că nu suntem nici în țara și nici în momentul potrivit să ne vindem produsele cu prețul real al muncii noastre. Poate sunt eu prea artistă pentru a face afaceri, dar oricum la vârsta mea nu mai dau înapoi", zâmbește Elena Ciobănașu.

În afară de o dantelă de bumbac pe care o procură din România, materia primă pentru perdele şi draperii o aduc din Italia, Spania, Germania şi Polonia. Lâna pentru covoare este importată din Serbia, „chiar dacă lâna de la oile noastre e mult mai bună, dar nu se mai găsește."

Cele mai mari satisfacții le are atunci când cineva îi trimite un email și îi mulțumește din toată inima pentru produsul cumpărat. Și i s-a întâmplat de foarte multe ori.

Site-ul Art Decor oferă și un serviciu de amenajări interioare cu obiecte lucrate chiar în atelierul lor. Clienții pot trimite poze cu interiorul locuinței și câteva măsurători, iar apoi primesc prin poștă obiectele, cu tot cu scheme de montare. În secțiunea dedicată amenajării unei locuințe sunt oferite și exemple de prețuri.

Un alt proiect lansat mai recent este „Lada Buncii". Un milieu, o față de masă croșetată, o dantelă rămase de la mama sau de la bunica, dar care nu mai pot fi folosite, sunt transformate cu migală și măiestrie în produse noi, precum o lenjerie, o nouă față de masă sau o pernă decorativă.

Elena Ciobănașu urmează acum cursurile unui master la Academia de Arte, specializarea design.

La vârsta ei nu îi mai trebuie diplomă, spune ea, dar nu vrea „să îi înghețe creierul".

„Nu eram prea prietenă cu calculatorul, să știți", mărturisește, și adaugă că în semestrul al doilea va face un curs în care va învăța cum să își promoveze mai bine afacerea pe rețelele sociale, pentru că mare parte din vânzări vin din online. Asta vine și cu provocări, pentru că o variantă a site -ului în limba engleză ar aduce cu sine creșterea numărului de comenzi, iar antreprenoarele se tem că ar putea să nu facă față, mai ales că au probleme cu forța de muncă. Au pornit cu trei angajați, acum au 12, iar afacerea crește sănătos.

Pentru Elena, succesul înseamnă să își vadă clienții mulțumiți: „Omul, chiar dacă mi-a dat banii, dacă îl simt eu că parcă nu-i 100% mulțumit, să știți că nu îmi pică bine deloc. Tocmai de aceea, noi ne axăm pe a ne mulțumi clienții".

Sfat pentru cei ce încep o afacere? „Să nu aștepte ca toate premisele să fie îndeplinite. E ca la căsătorie: dacă vrei să le bifezi pe toate nu te mai căsătorești niciodată. Nu e cazul momentului, pentru că acum chiar dacă le au pe toate, tinerii tot nu se mai căsătoresc prea repede. Dacă în anii '90 puteai să mai eziți, acum la începutul unei afaceri parcă nu mai ai voie să bâjbâi foarte mult".

Cifra de afaceri a companiei a fost anul trecut de 500.000 de euro. Asta nu spune multe, important e cu câți bani ai rămas la final, zâmbește Elena Ciobănașu.

Povestea „Art Decor” face parte dintr-o campanie susținută de Alpha Bank IMM, dedicată oamenilor întreprinzători, care pun economia în mișcare. Vă vom prezenta, în aceste săptămâni, antreprenori care și-au transformat pasiunile în business și care povestesc începuturile, provocările cărora au fost nevoiți să le facă față, dar și nevoia de a crește. Vom trece împreună prin ce înseamnă viața în afaceri, vom povesti despre cum este să evoluezi de la un start-up la afaceri regionale sau chiar internaționale. Pentru toți cei pregătiți de upgrade, Alpha Bank IMM are o ofertă specială dedicată. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Covoarele fabricate in tehnica "hand tufting" nu au pretul pe care il spun doamnele.
    Aceasta tehnica, in ciuda faptului ca in denumire e folosit cuvantul "hand" - mana, sunt fabricate la masina si sunt ieftine. Nimeni in lume nu va plati 300 -700 euro pe metru patrat!
    • Like 0
  • Sa nu spuna nimeni ca face cursuri doar din motive de a-si improspata creierul.La pensie conteaza si studiile superioare. Nu cred ca la varsta pensionarii se fac "bute de carte" Exista acel "turism educational" dar si"turismul medical"(nu e cazul aici sa-l luam in seama pe cel medical),cand culuarele ,spre cei ce fac comenzi de anumite produse,se fac prin interpusi care sa-i lanseze ,sa orienteze publicul spre a cumpara dar deloc de neglijat,includerea in expozitii platite din bugetul local.
    La academia de arte credeti ca nu este o mica fabrica de diplome? Doamnele doar nu fac cursuri gratuite.
    • Like 1
    • @ Adyta Dudau
      Doamnele au facultate . Au fost colege.
      • Like 0
  • PENSIONARII ( din toate categoriile institutionale sau sociale ) conduc Romania, Tinerii pe valea Prahovei la schi spre uitare. Dragilor sa nu uitati sa votati.... Avem VIITOR, tanti afacerizda...( patetic )
    • Like 0
  • Pacat de profesionalismul si dedicatia doamnelor, pentru ca nu au nimic de-a face cu mersul pietei capitaliste.
    Altfel, ar fi procurat materia prima cea mai ieftina, facut outsourcing pentru productie pe undeva prin Asia - gaseau ele canalele producatoare de ii mioritice de prin India daca cautau putin, importat produsele ca si materie prima pentru eludarea unor taxe vamale, adaugat o danteluta ca produsul sa fie finit, vandut la un retailer care sa-si brodeze brand name-ul crescut artificial prin marketing dupa care infiintat firme prin alte state UE si non-UE prin care s-ar fi scapat de un impozit pe profit prin niste traininguri la angajati, evident trimisi acolo printr-o agentie de turism proprie dar ne-inregistrata in acelasi stat ca si oricare din celelalte firme.
    • Like 0
    • @ Costin Sirghei
      ele vand un produs Made in Romania, Made in Europa. Sunt oameni care platesc mai mult pt asta, si nu vor ceva in serie si cu efectul poluarii chinezesti.
      E o altfel de nisha.
      • Like 0
    • @ Claudia Olteanu
      Intr-un Lowe's din US am vrut sa cumpar un drapel american.
      Batul era Hecho in Mexico iar panza era Printed in USA dar... Made in China.
      • Like 0
  • FELICITARI DOAMNELOR NUSA SI MARA,PERSOANE DEOSEBITE,AUTODIDACTE, CU O EDUCATIE PE MASURA,DAR CU DATORII IN BANCA SI CU PLATILE LA ZI.
    ROMANIA ARE MARE NEVOIE DE ASA CETATENI, MAI SUNT SI ALTII DAR FOARTE RARI SI PE CALE DE DISPARITIE.PACAT CA NU SUNTEM IN STARE SA PUNEM IN FRUNTEA TARII oameni cinstiti! Nu vreau sa fac politica , nici doamnele nu fac politica , doar au creat de peste 20 de ani locuri de munca fara nici un sprijin din partea statului.Sunt suparat ca ne conduc OAMENI FARA CARACTER, INCULTI SI NUMAI CU GANDUL SA-SI MAREASCA PE ORICE CALE AVEREA LOR,schimba legi,se sustrag de la a raspunde pentru faptele lor,NU MAI VORBIM DE A FACE CEVA PENTRU ACEASTA TARA, ba mai vor sa ne scoata si din EUROPA.
    Felicitari inca odata doamnelor, sa fiti sanatoase si primiti aprecierea noastra ! caci de bani ,vor avea ALTII .(POLITICIENII,JURISTII,PROCURORII SI ALTII CA EI , CU PENSII SPECIALE SI SALARII,fara sa faca decat rau TARII !)
    • Like 0
  • Felicitarile mele !!! Cu siguranta in viitorul apropiat voi fi unul dintre clinetii ArtDecor ! Si nu in ultimul rand , felicitari Republica pentru promovarea produselor Romanesti .
    • Like 2
  • Max Max Max Max check icon
    un bravo din inima !!!!! ce mentalitate superba izvorata din buna educatie primita, cu cei sapte ani de'acasa, si dublata de pasiune, bun simt si bun gust.....
    • Like 4


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult