Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Visul lui Vasile, visul meu. Cum să vindecăm cea mai mare rană a României

Vasile lecții

Foto: Digi24.ro

Acum câțiva ani, francezii - cine alții?! - inventaseră un cuvânt care să desemneze un nou tip de discriminare: povrofobia făcea referire la ansamblul ideilor preconcepute pe care le avem față de cineva sărac. Spre exemplu, o formă a povrofobiei în România e să-i consideri otova pe toți oamenii săraci asistați social. Care eventual beau alocațiile copiilor și votează cu PSD-ul. Vă sună cunoscut?

Am urmărit aseară reportajul Andreei Brașovean, la Digi24, despre copiii lăsați în urmă de „școala online”. Cifrele sunt seci: 250.000 de copii n-au acces la tehnologie ca să facă școală la distanță. Realitatea e și mai dramatică: chiar și cei care au acces la tehnologie au făcut „școala online” în dorul lelii, după cum s-a priceput fiecare profesor în parte. Realitatea e că „școala online” sună bine în teorie, poate spre încântarea mamelor corporatiste, dar în realitate a funcționat doar ca un surogat. Estimăm grosier, fără a avea cifrele exacte, căci nimeni nu le are, că, în perioada pandemiei, câteva sute de mii de copii din această țară pur și simplu au rămas în urmă.

Mă uit însă pe cifrele pe care le-a făcut publice învățătorul Vasile Brașovanu: în 2011, începeau școala 218.000 de elevi; în 2019, la Evaluarea Națională, erau înscriși 155.000. Prin urmare, unde au dispărut, în condiții de „pace”, circa 65.000 de copii? Au plecat din țară, au rămas repetenți, au ajuns în clasa a opta și nu s-au mai înscris la examenul final? Sau pur și simplu au abandonat școala? Sau, ca să fim cinstiți cu noi înșine, școala i-a abandonat pe acești copii?

Acești copii abandonați de azi sunt asistații social de mâine, pe care noi, cei norocoși, ne vom exersa din plin povrofobia. Un copil născut într-un sat din Vaslui e teoretic cetățean la fel de european precum un copil născut la Paris sau la Berlin. În realitate, un copil născut într-un sat din Vaslui - adică din cea mai săracă regiune din Uniunea Europeană - n-are aproape nicio șansă în viață. El e discriminat încă de la naștere, și nu doar în comparație cu copilul din Paris sau din Berlin, ci în comparație cu copilul din București, Cluj sau Brașov, care are șanse mult mai mari să ajungă la școală. În România, o treime dintre copii trăiesc la limita sărăciei, 100.000 de copii merg flămânzi la culcare și zeci de mii de copii au ghinionul să ajungă într-una dintre cele 1000 de școli cu toaleta în fundul curții.

Nu întâmplător Vasile, băiatul din reportajul de la Digi24, îi mărturisea Andreei Brașovean că visul lui cel mai mare era să scape din cătunul uitat de lume în care trăiește. Și că, pentru el, școala e singura legătură cu lumea și cu viitorul. Că-și dorește să învețe, ca să ajungă la oraș, poate chiar la București. Și că pandemia i-a retezat și această firavă legătură cu speranța.

„No child left behind”, era titlul unei legi aprobate în 2002 în Congresul america. Noi nu știu ce mai așteptăm. Trebuie să ne hotărâm odată pentru totdeauna ce vrem: sclavi cu drept de vot sau oameni eliberați prin educație? E bine să scriem cu lasere pe cer, dar și mai bine ar fi să construim 1000 de școli noi, amplasate prioritar în zonele sărace, unde copiii să vină ușor și cu plăcere la cursuri, unde să mănânce, unde să facă sport și unde să descopere alături de profesorii lor minunile tehnologiei.

Vi se pare un cost prea mare? În condițiile în care printr-un singur contract public se câștigă zeci de milioane de euro care ajung în buzunare politice, argumentul că nu sunt bani pentru educație nu stă în picioare. Citiți ultimul paragraf de aici ca să vedeți cum se câștigă 23 de milioane de euro dintr-un foc.

Eu sunt dintre cei care cred că educația nu este o cheltuială, ci o investiție în viitor.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ici, colo, cîte un/o visător/oare încă se mai luptă cu morile de vînt: https://scoala9.ro/a-predat-in-suedia-anglia-si-spania-acum-ii-invata-pe-copiii-romi-din/1214/
    • Like 0
  • Da, categoric. Educatia ar crea un material uman superior, capabil sa inteleaga valoarea si rolul muncii, indiferent in ce domeniu. O societate cu un numar mare de oameni instruiti poate rezolva multe probleme, prin constientizarea lor, poate gasi solutii de folosire eficienta a fiecarui om. Imaginati-va doar ca pe un computer poate fi adunata informatia despre fiecare om nascut si viu intr-o tara, in sensul nivelului lui intelectual, a meseriei pe care o are si a disponibilitatii lui, daca are de lucru sau nu, daca e nevoie sa invete o meserie noua, daca e sanatos, dar, in acelasi timp, sa fie inregistrat fiecare kilometru patrat cu ce e cultivat si ce stadiu are cultura, cu fiecare intreprindere, daca are productivitate sau nu, materiale si materie prima, etc. Un guvern pus pe munca plina de abnegatie ar trebui sa administreze aceste informatii si sa gaseasca mereu solutii ca un numar cat mai mare de oameni SA FIE BINE FOLOSITI si sa fie armonizate toate regiunile tarii....cat de usor ar fi sa faci asta daca atatia politicieni si mafioti nu ar fi lenesi si egoisti!!!!
    • Like 0
    • @ Adriana Negruti
      Fara sa fiu avocatul diavolului, nu doar guvernul/guvernele trebuie sa caute solutii. Ele dau bani si creeaza cadrul de baza. Mai departe intra alte mecanisme in joc. Inclusiv calitatea umana si profesionala a celor ce ar trebui sa educe. Hai sa o luam sistematic. Se investeste in infrastructura scolara din zonele sarace. Avem scoala noua, cu tot ce trebuie. Predau... suplinitori. Credeti ca Vasile, licentiat sau absolvent de liceu, deci suplinitor, se intoarce acasa sa-i educe pe cei mici ai fostilor colegi? Mi se pare aici ca problema este strict pe plan local. Primarul, daca stie si altceva decat sa asfalteze in ultimul an de mandat, sa inceapa cu infrastructura comunei, sa "inventarieze" copiii, sa modernizeze o scoala deja existenta si sa asigure transportul tuturor copiilor aflati la distanta mai mare de sa zicem 1/2h mers pe jos. Ai atunci posibilitatea sa stii mai bine ce anume se intampla cu copiii din zona ta. Ai posibilitatea sa afli cum functioneaza scoala, sa aduci profesori, sa-i stimulezi - ce-i drept, nu cu salarii ca-n vest, pe profesori. Mai complicat este la oras, dar... mai ramane si pe alta data!
      • Like 0
    • @ Diana Gheorghiu
      Nasol. Numai că guvernele SE PREFAC că dau bani și creează cadrul de bază. Cînd un Tîmpeanu desființează tezele și transformă semestrele în 5 „module”, ce fel de cadru mai e ăla? Cînd o Abramburica desființează școlile profesionale? Cînd un Pop „genunche” fugărește membrii CNATDCU ca să facă pe plac lui Pinochio Ponta? Despre ce vorbim?
      • Like 0
  • E prea multa munca cu construirea a 1000 de scoli. Mai bine facem doua biserici am rezolvat problema. Preotii au raspunsuri la orice intrebare.Copii nu mai trebuie sa invete fizica,chimie,stiintele naturii,educatie civica sau sexuala. Îi lamureste imediat "'preasfintia sa"" care-i treaba cu virusii,homosexualii ,cardurile (drac) si asa mai departe.
    • Like 3
    • @ Cornel Cancel
      deh, dupa ce T. Basescu a inchis Scoli si Spitale, in 2010 , ce-i mai ramine romanului ? sa bea, sa faca gratare si sa se-nchina la biserica zicind : DA, Doamne !?
      • Like 0
  • Valentin check icon
    Pe vremuri noi eram grânarul Europei şi economia noastră era agrară. Experimentul de industrializare făcut de comunism a dat faliment total. În amintesc că pe la sfârşitul anilor 80 erau distruse sate, betonate şi transformate în mici orăşele pipernicite.
    Ce se întâmplă acum? Toţi vrem la oraş? Ce se va întâmpla cu satul românesc? Ce e de fapt şcoala, o simplă rampă de lansare spre Bucureşti? Ce n-a reuşit comunismul reuşim noi acum? Gata, spunem adio satului românesc?
    • Like 2
    • @ Valentin
      Trebuia sa Iesim din sintagma TARA AGRARA si, in acelasi timp , sa se dezvolte fiecare regiune a tarii in asa fel incit populatia Romaniei, in crestere ca numar , sa aibe unde munci !
      • Like 1
  • mhm check icon
    Păi nu prea merge și cu stat minimal, și cu sufletul în rai. Și cu cele mai mici încasări din taxe în pib, și cu școli și șosele. Deci facem bani, nu dăm la stat, spargem la mare în Grecia, și ăia săraci la muncă la sparanghel. Dacă pot.
    • Like 2
  • Partial corect, partial emotional.

    "Prin urmare, unde au dispărut, în condiții de „pace”, circa 65.000 de copii? Au plecat din țară, au rămas repetenți, au ajuns în clasa a opta și nu s-au mai înscris la examenul final? Sau pur și simplu au abandonat școala? Sau, ca să fim cinstiți cu noi înșine, școala i-a abandonat pe acești copii?" - primele sunt intrebari foarte bune, cu ultima ati dat cu bata in balta. Ca sa fim cinstiti trebuie sa privim realitatea in fata, nu sa venim cu premize nesustinute. Vreti sa aflati ce s-a intamplat cu acei copii? Perfect, aflati atunci, spuneti-ne cat la suta au ramas repetenti, cat la suta au plecat etc.

    "„No child left behind”, era titlul unei legi aprobate în 2002 în Congresul america. Noi nu știu ce mai așteptăm." - no child left behind a dus la scaderea absolut stupida a standardelor in scolile americane. Inteleg ce vreti sa spuneti legat de situatia din Romania si in mare sunt de acord, dar exemplul de la care ati pornit nu cred ca e cel mai bun.

    "dar și mai bine ar fi să construim 1000 de școli noi, amplasate prioritar în zonele sărace, unde copiii să vină ușor și cu plăcere la cursuri, unde să mănânce, unde să facă sport și unde să descopere alături de profesorii lor minunile tehnologiei." - absolut de acord. As mai adauga si investitii in infrastructura, ca tot e vorba de cum ajung acei copii la scoala si de cum ajung pana la urma si parintii lor la locul de munca, poate mai reducem si rata somajului.

    "n condițiile în care printr-un singur contract public se câștigă zeci de milioane de euro care ajung în buzunare politice, argumentul că nu sunt bani pentru educație nu stă în picioare." - de acord si aici. Nu demult citeam si ca rata de abosrbtie a fondurilor europene in Romania e destul de scazuta. Na, din alea e mai greu sa furi.
    • Like 5


Îți recomandăm

Fady Fady Chreih | Reginamaria.ro

De la etajul 17 al unei clădiri emblematice din Nordul Bucureștiului, orașul pare mai verde și mai ordonat. Fady Chreih, CEO-ul Rețelei private de sănătate Regina Maria, îmi povestește, într-un interviu pentru platforma republica.ro, despre cum s-a transformat o afacere locală lansată în toamna lui 1995 într-un motor al unei schimbări culturale- a redefinit ce înseamnă să fii pacient, medic și angajator într-o Românie care se caută încă pe sine și face eforturi să găsească răspunsuri la întrebări dificile în istoria sa de după 1990. În 20230, Regina Maria vizează afaceri de 1 miliard de euro, dublu față de astăzi.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Studenți la calculator

Din când în când mai schimb vorbe la o cafea, la sfârșit de săptămână, cu studenții sau foștii studenți cu care am lucrat în diverse momente ale vieții. Fac asta de ani de zile și încă îmi face plăcere. La început, când încercam să ne cunoaștem mai bine, eram convinsă că stăpânesc bine limba română. Aveam impresia că știu nuanțe, subtexte, ritmuri. Până într-o zi, acum câțiva ani, când unul dintre ei a spus: „Mamăăă, ce vibe soft are mesajul ăsta, dar totuși e on point.” Și-atunci am realizat că trebuie să mai învăț.

Citește mai mult

politician - Foto: Mihajlo Maricic / Panthermedia / Profimedia

O funcție atât de importantă, cum este cea de prim-ministru, este ocupată de o persoană care este numită oficial de președintele României, în principiu la propunerea partidelor politice reprezentate în Parlament. Spun în principiu, deoarece o persoană din zona non politică ar putea fi numită de președintele țării și eventual votată de partidele reprezentate în Parlament. Foto: Profimedia

Citește mai mult