Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Republica împlinește opt ani de existență. Vă mulțumim că ne sunteți alături în această călătorie prin care ne poartă bunul simț, nevoia unei dezbateri de calitate și dorința pentru un loc mai bun în care să ne spunem ideile.

„Business-ul nu e ușor de învățat, trebuie să te naști cu asta”. Cum să crești o afacere începută la 20 de ani, cu bani împrumutați. Republica antreprenorilor

Lapterra

Uneori nu e nevoie de o idee nouă pentru a porni o afacere. Și nici de găsirea unei soluții care să rezolve o problemă. Uneori sunt suficiente doar dorința de a avea un business și încăpățânarea de a-l transforma într-un succes. La 20 de ani, Andreea Druță deschidea în Suceava, un laborator de cofetărie, cu bani împrumutați. Făcea doar cremșnit și tiramisu în tăvi de un kilogram și biscuiți pufoși pe care îi vindea în cutii de 800 de grame, și tot ea se ocupa de livrări. La 3 ani de atunci, Lapterra a ajuns la un portofoliu de peste 30 de produse, 17 angajați și la o cifră de afaceri de 350.000 de euro, și se pregătește să intre în zona de retail.  

„Business-ul nu e chiar așa ușor de învățat și cred că trebuie să te naști cu asta. Eu mi-am dorit acest lucru de când mă știu. La 7 ani știam toate cheltuielile din familie, iar la 14 ani le spuneam altor mei să deschidem un magazin mixt. Am simțit cu toată ființa mea că vreau să fac doar business. Sigur că poți să-ți transformi o pasiune într-un business, dar pentru mine e business-ul și apoi pasiunea pentru prăjituri”, spune Andreea.

Părinții nu numai că nu au deschis un magazin mixt, dar nici nu încurajat-o atunci când, mai mare fiind, și-a exprimat mai vădit dorința de a începe o afacere. Își doreau pentru ea să-și construiască o carieră în Poliție sau SRI și să lucreze la stat. Inițial, s-a gândit să le facă pe plac și să lucreze câțiva ani în sistemul public, timp în care ar fi putut să strângă bani pentru a-și începe în cele din urmă un business. Lucrurile s-au precipitat însă atunci când Andreea l-a întâlnit pe cel care i-a devenit ulterior mentor și care a provocat-o să înceapă un business din care în 3 luni să scoată un profit de 600 de euro.

„De la 17 la 18 ani și jumătate a fost o perioadă foarte intensă de căutări interioare. Pentru că nu e suficient că știi ce vrei și să începi să faci acel lucru. Este un proces destul de neplăcut pentru că nu ai nicio certitudine. M-am gândit și la alte produse, dar era nevoie de mulți bani, de mulți angajați, iar la vârsta mea era greu. Apoi a venit acest pariu cu mentorul meu pentru că tot vorbeam, făceam planuri, dar nu mă apucam de nimic. (...) Și mama făcea cremșnitul asta la tavă foarte bun și toată lumea îmi zicea că dacă l-aș vinde, aș face o grămadă de bani. Mă gândeam că nu pot să fac asta. Dar uite că asta fac. De 3 ani vând cremșnit la tavă”, spune amuzată Andreea. Până la urmă, nu avea nimic de pierdut. A pus tava de cremșnit pe Facebook și a anunțat că face livrări la domiciliu. 

„Mi-a luat un an să învăț să fac cremșnit”

Ideea Andreei a prins și a început să primească comenzi. Problema era că nu știa să facă cremșnit ca mama ei. Se mutase de acasă cu chirie și renunțase la facultatea de Administrarea Afacerilor la care se înscrisese. A simțit că este o pierdere de timp și mai mult o presiune socială căreia i s-a sustras pentru că a înțeles că nu-i aduce niciun beneficiu.

„Un an mi-a luat să învăț să fac cremșnit. Au fost foarte multe rateuri și multe momente în care am fost la pământ și nu știam dacă are sens sau nu fac asta. Timp de un an așa m-am întreținut. Eu îl făceam, eu îl livram. Am început să mă gândesc cum să fac să deschid un laborator pentru că am văzut că produsele au potențial. Începusem să fac și tiramisu. A durat un an să găsesc un spațiu bun. M-am împrumutat de peste tot, iar mama a făcut credit la bancă.

Am venit la București la un furnizor să-l rog să-mi dea utilaje în leasing pentru că nu mai aveam bani. Am dat un avans de 50% și restul în rate, ceea ce nu-ți oferă nimeni la început de drum pentru că nu ai cifre, iar eu eram o copilă de 20 de ani. Cred că l-a convins faptul că am fost foarte sigură pe mine”, spune Andreea, care a reușit să deschidă laboratorul în decembrie 2020. A început să lucreze cu mama ei. Locuia deasupra laboratorului și de puține ori reușea să prindă mai mult de 2-3 de somn. Când numărul comenzilor a crescut, a început să facă angajări.  

„Statul trebuie să creeze un spațiu legal pentru tineri astfel încât să-și poată testa ideile de business. Din această cauză nu au inițiativă. Pentru că le este frică. Știi că investești 50.000 de euro și nu știi dacă funcționează. E nevoie de un cadru legal în care să poți testa să faci un MVP (minimum viable product n.r)”, crede Andreea.

Decembrie 2021: cel mai negru moment

Peste 400 de comenzi în preajma Crăciunului și concluzia clară că nu pot fi onorate toate, deși avansurile erau încasate. Aceasta a fost cel mai „negru” moment pe Andreea a trebuit să-l gestioneze.

„Am tăiat tot ce dura mult, adică cornulețele și nucile. Am încercat să sun toți clienții, dar nu am reușit să vorbesc decât cu 100. Am primit feedback-uri negative peste tot. Îmi venea să mă ascund undeva și să nu mai ies de acolo. Am crezut că mor efectiv. A fost cel mai negru moment din viața mea. Sincer, nu știu cum mi-am revenit după dezastrul acesta. Nu am o explicație rațională. Dar mi-am zis dacă reuseșc să trec peste asta, chiar nu mă mai oprește nimic”, mărturisește Andreea, care după Anul Nou a mers la toți clienții ale căror comenzi nu le onorase, și și-a cerut scuze.

Și într-adevăr, nimic nu a mai oprit-o după aceea. Business-ul a crescut și grație unui împrumut pe care l-a obținut, iar anul acesta așteptă o cifră de afaceri de 1,7-1,8 milioane de lei, dublu față de 2022. 

Andreea pregătește deschiderea primei cofetării proprii și se află în negocieri pentru intrarea în zona de retail. Până atunci, pune la punct ultimele detaliile pentru pachetele corporate pe care le va lansa în preajma sărbătorilor de iarnă, un concept pe care vrea să-l valorifice în cât mai multe variante.

Fișă de business. Subiectiv

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor? Trebuie să te naști cu asta și să ai curaj, determinare și perseverență.

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România? Și mai mult curaj, determinare, perseverență și răbdare.

A existat vreun moment în care ai vrut să renunți? Nu.

Care a fost momentul în care ți-ai dat seama că ești pe drumul cel bun? Foarte des am astfel de momente atunci când primesc feedback-uri de la clienți.

Ce este antreprenorul? Persoana care crede cu tărie în visul ei.

Fișă de business. Obiectiv

Investiția inițială: 30.000 euro

Număr de angajați: 17

Cifra de afaceri 2023: 1,8 milioane lei

Profit: 15-17% 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult