Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

„Cel mai mare obstacol al meu a fost să mă obișnuiesc să greșesc”. La 15 ani, Gabriel vrea să îi ajute pe oameni să se împrietenească cu tehnologia

Când avea 7 ani, Gabriel Nacu a primit cadou de la părinții săi un laptop. Însă în loc să îl folosească pentru a se juca sau pentru a se uita la clipuri pe YouTube a fost curios să își instaleze diferite programe și să vadă cum funcționează. Astăzi, la 15 ani, Gabriel a terminat clasa a VIII-a cu media 10, știe să programeze în Python și Java și își ajută vecinii din comuna în care s-a născut, Murighiol, județul Tulcea, să-și conecteze la internet imprimante sau dispozitive smart. Mai mult decât atât, într-o țară aflată pe ultimul loc din UE în Indicele Economiei și Societății Digitale, el visează să dezvolte o aplicație care să le ofere oamenilor soluții la problemele pe care le întâmpină atunci când utilizează tehnologia.

Când am vorbit cu el, Gabriel se pregătea de Evaluarea Națională. Vrea să urmeze un liceu de matematică - informatică, apoi să studieze la facultate informatica aplicativă și să devină programator. „Ce îmi place mie la programare este că se bazează foarte mult pe logică. Este ca în viață: trebuie să fii rațional, să gândești și să nu te grăbești. Dacă vrei să faci un lucru bine, trebuie să raționezi. Programarea te ajută să ai răbdare, să înțelegi mai bine anumite concepte și să găsești soluții. E ca un joc cu multe probleme. La fiecare nivel ai o problemă, mai interesantă, de rezolvat”, crede elevul.

„Cel mai mare obstacol al meu a fost să mă obișnuiesc să greșesc”

În urmă cu câțiva ani, a văzut pe o platformă că poți să-ți faci singur un bot. „Am găsit programul în care scriu limbajul de cod și am a dat drumul la treabă. Cel mai mare obstacol al meu a fost să mă obișnuiesc să greșesc. Stăteam patru sau cinci zile să scriu codul, pentru ca apoi să îmi dau seama că ceea ce am scris nu este funcțional și puteam să scriu în altă metrodă mult mai eficient. Mă simțeam trist, dar și curios pentru că mă gândeam: Cum pot să-l fac să funcționeze? Vara, mă chemau prietenii afară, la joacă, și eu spuneam: Stați puțin! Și mă trezeam că era ora opt și eu scriam la cod”, își amintește Gabriel.

Deși părinții nu lucrează în domeniul informaticii, l-au susținut de la bun început, l-au încurajat să își urmeze pasiunea și i-au spus că îi vor sta mereu alături. În clasa a șasea, tatăl său l-a înscris la un curs de programare, dar în scurt timp ceea ce făcea în timpul lui ajunsese să i se pară prea ușor. Acolo însă a învățat să lucreze în Scratch, ceea ce i-a fost de folos pentru următoarea etapă din evoluția lui. 

A aflat de SuperCoders, programul dezvoltat de Orange România împreună cu Simplon România pentru copiii cu vârste între 10 și 14 ani care vor să își dezvolte abilitățile digitale, în special de programare. Pentru a fi admis în Academie trebuia să participe la concurs, unde, prin intermediul scrierii de cod în Scratch, trebuia să continue povestea lui Coder și să se claseze între primii 50, ceea ce s-a și întâmplat. Un an mai târziu, când a ajuns în clasa a opta, a intrat pentru a doua oară în Academia SuperCoders.

„Abia așteptam să vină ziua de joi, când aveam întâlnirea săptămânală, să pot pune întrebări și să arăt ce am făcut”

„La Supercoders am învățat, în primul rând, să lucrez în echipă și mi-am dat seama că nici un lucru folositor pe această lume nu a fost făcut de o singură persoană, pe cont propriu. Este ca într-o echipă de fotbal, care nu funcționează dacă jucătorii nu comunică între ei. La SuperCoders am învățat să îmi orientez gândirea spre programare și să urmez un curs logic. Pentru mine, matematica și informatica au mers mereu mână în mână. Informatica m-a învățat cum să creez programe, iar matematica m-a învățat gândirea logică. Și acum am învățat cum să îmi perfecționez gândirea logică, pentru a putea programa. În primul an de SuperCoders, am învățat Python și am început să ne creăm propriile noastre joculete. Îmi amintesc cum stăteam în casă și abia așteptam să vină ziua de joi, când aveam întâlnirea săptămânală, să pot să pun întrebări și să arăt ce am făcut. Eu comunicam non-stop cu mentorii, mi-am făcut și un bot, pe care l-am integrat pe serverul de la SuperCoders, am făcut diferite jocuri. Împreună cu un coleg și un mentor am reușit să facem programe, dar accentul nu s-a pus doar pe a învăța programare și atât. Am avut și diferite alte activități, cursuri de lectură, și ne-am întâlnit cu oameni celebri din industria IT, precum Sebastian Dobrincu”, spune Gabriel. Anul acesta, a învățat Java, un limbaj de programare care îi permite să facă site-uri web. 

Așteaptă cu nerăbdare să treacă perioada de admitere la liceu pentru a face funcțional un site pentru tatăl său, la care s-a apucat să lucreze în urmă cu doi ani. „Tatăl meu este ghid turistic, iar un site l-ar ajuta în munca sa”, explică Gabriel.

Vecinii lui au aflat că este pasionat de informatică și îl cheamă uneori să îi ajute atunci când tehnologia le face probleme. „Au nevoie să conecteze o lustră la WiFi sau să instaleze o imprimantă. Eu nu știam cum să fac lucrurile astea, dar am învățat cum să caut. Într-o lună chiar am avut câteva cereri și m-am descurcat”, spune Gabriel. „Visul meu este să creez o aplicație care să ofere ajutor non-stop tuturor utilizatorilor de computer. Dacă nu știi să faci ceva la calculator, pui o întrebare și aplicația te ajută. Vreau să încurajez oamenii să încerce cât mai multe lucruri noi legate de tehnologie. Tot ce înseamnă programare este de viitor, într-acolo ne îndreptăm”, crede Gabriel Nacu.

Programul de educație digitală SuperCoders este destinat copiilor cu vârste cuprinse între 10 și 14 ani din toată țara care vor să își dezvolte gratuit abilitățile digitale. Cea de-a opta ediție a cuprins trei etape: Caravana, Concursul național și Academia și s-a desfășurat în perioada octombrie 2021 – aprilie 2022.

Programul SuperCoders a început în 2014 la inițiativa Orange România, împreună cu Simplon România, cu scopul de a promova educația digitală și folosirea responsabilă a tehnologiei în rândul tinerei generații. Până acum, peste 3.300 de copii din toată țara au beneficiat de experiența participării în program, dintre care 900 doar în 2020.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Mihai Bran - Claudiu Pandaru

Când medicul psihiatru Mihai Bran le-a povestit colegilor săi de la muncă, în 2015, că ar vrea să își facă un startup în domeniul serviciilor de telemedicină, pentru a-și putea urmări mai ușor pacienții, cei mai mulți dintre ei au izbucnit în râs, neîncrezători. În prezent, business-ul său, ATLAS, pornit alături de câțiva prieteni IT-ști, a ajuns la o cifră de afaceri de un milion de euro și 400.000 de utilizatori.

Citește mai mult

Food waste Japonia

„În Japonia mâncarea e un personaj din marea poveste a lumii, un prim pas în călătorie. Fiecare regiune are cel puțin un ingredient sau o mâncare pentru care e faimoasă și care, când îi vine sezonul, e consumată în restul Japoniei. E și o formă ritualică de a reuni timpuri, locuri și oameni. Mâncarea japoneză e o formă de echilibru”, spune scriitorul George Moise într-un interviu pentru habits by Republica.

Citește mai mult