Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

„Imaginea patronului este una negativă și nimeni nu vrea să lucreze pentru cineva care îți dictează ce ai de făcut și țipă mereu”. Despre cum să fii antreprenor, nu patron

Întâlnire la Stup

Una dintre cele mai mari provocări pentru un start-up este să găsească angajați. O știe orice antreprenor aflat la început de drum, dar o arată și cifrele. Potrivit unui studiu eJobs recent, doar 1% dintre tinerii sub 30 de ani ar alege să lucreze într-un start-up. Companiile mari și multinaționale sunt mult mai atractive pentru mult mai mulți dintre ei pentru că oferă mai multă stabilitate și perspective de carieră mai generoase.

Și atunci, cum faci să atragi oameni care să-și dorească să lucreze pentru o companie nou înființată? Bogdan Badea, CEO eJobs România, le-a spus antreprenorilor prezenți la evenimentul „Start-up, don't f*uck up!” organizat de Stup, că pentru a-și găsi și a-și păstra oamenii în echipă trebuie să țină cont de două principii: ieșirea din paradigma imaginii negative a patronului, dar mai ales evitarea replicării modelului corporatist.

Stup este un proiect al Băncii Transilvania, un spațiu fizic unde antreprenorii pot găsi sprijin indiferent de etapa în care se află business-ul lor. Stup funcționează ca un marketplace de produse și servicii necesare oricărui antreprenor, un loc în care oricând poți găsi consiliere gratuită dedicată afacerii tale. Și pentru că Stup este un loc în care chiar se fac lucruri, poți consulta agenda evenimentelor organizate și găzduite AICI.

Unde găsești candidați?

Indiferent de vârstă și ocupație, aproape toată lumea este online și, în mod particular, pe rețelele de socializare. La o populație totală de 19 milioane, există peste 27 de milioane de smartphone-uri, iar 95% dintre acestea au conexiune la internet. În România, sunt aproape 17 milioane de utilizatori de internet, cu un timp mediu petrecut online de aproape 4 ore zilnic, iar numărul utilizatorilor de rețele sociale a depășit 13 milioane. (Sursa: Data Reportal & INNSE & GWI & SNA, Universe: National)

Așadar, în funcție de segmentul de vârstă pe care care îl vizezi, îți poți găsi candidați și prin intermediul Social Media. Iar prima opțiune nu este LinkedIn așa cum ai putea crede, mai ales dacă ești în căutare de „gulere albastre”.

(Sursa: Data Reportal, Universe: National)

Facebook rămâne cea mai populară rețea de socializare din România, iar dacă ești în căutare de muncitori, acesta este locul unde îi poți găsi.

Pentru a găsi candidatul potrivit, a-l atrage și a-l convinge să rămână este nevoie însă de mult mai mult decât să știi unde îl poți găsi.

Nu te bate cu armele unei corporații

Bogdan Badea spune că nu trebuie să pornești la drum cu un „kit” predefinit de poziții similare celor din marile companii, ci mai degrabă să te gândești de ce competențe ai nevoie, să definești un profil al angajatului și mai apoi să îi dai un nume.

„Nu căuta un CFO când tu ai nevoie, de fapt, de un contabil. Imitarea pozițiilor din corporații este o primă greșeală pe care o poți face. Gândește-te care sunt nevoile tale pentru că, de exemplu, s-ar putea să ai nevoie și de puțin marketing, și de puțin web design și de social media, și atunci poți găsi pe cineva care să le poată face pe toate. Apoi, căutați oameni cu afinitate la risc, care nu se tem de ziua de mâine și care nu se sperie de un task nou, pentru că altfel nu o să reziste într-un start-up. Îi găsiți în rândul generației Z, a celor sub 30 de ani, care sunt la început de drum și nu au nimic de pierdut. Aveți nevoie de acel tip de oameni care caută metode alternative, nu de cineva care a lucrat în corporație și a făcut același job 10-15 ani.

De asemenea, nu intrați în competiție cu multinaționalele. Pe de o parte pentru că cei care vor să se angajeze într-un start-up caută un model opus celui din multinaționale, iar pe de altă parte pentru că nu puteți oferi salarii la fel de mari sau birouri la fel de frumoase. Pentru a-i atrage e necesar să veniți cu alt tip beneficii și cu o altă abordare a angajaților”, a explicat Badea.

Printre acestea se numără flexibilitatea: contează să livreze, nu să ponteze. Post-pandemie, numărul joburilor remote este la minimul ultimilor 4 ani, iar aplicările la maxim. Așadar, dacă sarcinile pot fi făcute de la distanță, poți oferi un astfel de avantaj refuzat de companiile mari. Și cu atât mai mult cu cât flexibilitatea este foarte apreciată de generația Z, dar și de Millennials.

Alte lucruri pe care le poți face diferit față de corporații sunt: oferirea de acțiuni după un anumit timp în baza anumitor indicatori de performanță, implicarea în luarea deciziilor, transparența în comunicare încă de la început prin publicarea salariului, feedback rapid și onest, crearea unei comunități în care să existe sentimentul că fiecare membru al echipei contează, promovări din interior – 3 din 10 angajați spun că depun mai mult efort la job atunci când știu că au șanse să fie promovați.

Fii antreprenor, nu patron!

„Imaginea patronului este una negativă și nimeni nu vrea să lucreze pentru cineva care îți dictează ce ai de făcut și țipă mereu. Din păcate, aceasta este percepția, iar antreprenorii de rit nou trebuie să schimbe această mentalitate”, le-a spus Bogdan Badea celor prezenți la Stup.

E foarte important ca angajații să placă persoană pentru care lucrează, pentru că oamenii urmează brandul: pe cel de angajator în multinaționale, pe cel personal în start-up-uri. Așadar, e necesar ca un antreprenor să-și construiască un brand personal și să fie prezent în social media, acolo unde sunt prezenți și angajații săi.

Un aspect foarte important în relația cu oamenii alături de care lucrezi este să știi ce își doresc și să vii în întâmpinarea acestor nevoi. Potrivit unui studiu eJobs, angajații vor să fie observați, răsplătiți atunci când dau 100%, să aibă șanse reale de promovare, să existe echilibru între viața personală și cea profesională, să primească feedback și să simtă că au un scop.

De asemenea, în această nouă paradigmă, antreprenorul trebuie să comunice cât mai des și mai transparent cu angajații, să-i facă să se simtă implicați și să-i țină la curent cu evoluția business-ului, să-i asculte și să le ofere feedback, și să măsoare anual satisfacția acestora.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Imaginea patronului este într-adevăr negativă pentru că comportamentul directorilor generali ceaușiști, al șefilor etc. era ca cel al unor stăpâni pe viața, șansele, libertatea angajaților!
    Această imagine s-a perpetuat până astăzi.
    • Like 0
  • Patroni/sefi sunt câtà frunzà si iarbà, dar lideri adevàrati sunt putini. La fel si cu angajatii; când un sef spune cà sunt multi la poartà care asteaptà, eu i'as spune : da sefu', dar e ca la rai, multi chemati, putini alesi.
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult