Mă uitam zilele trecute la știri și vedeam reportaje despre directoarea de grădiniță care mai bătea câte un copil din când în când. Opinia publică era revoltată și susținea că așa ceva este inadmisibil.
Am senzația că ceva e foarte în neregulă cu toată povestea asta. Ce e în neregulă nu este faptul că astfel de abuzuri sunt blamate, ci că multe fapte asemănătoare se întâmplă zilnic în familii și nu prea spune nimeni nimic despre ele. Uneori se întâmplă chiar în public. N-ați văzut niciodată vreun copil altoit într-un supermarket pentru că făcea scandal? Ba, chiar, când mai îndrăznește cineva să spună că un copil nu ar trebui bătut sau agresat nici măcar de către părinți, se găsesc mereu voci (destul de multe chiar) care să sară în apărarea părinților. Unde dă mama crește carne.
Ei bine, de ce în privința acestei cucoane nu există nimeni care să îi sară în apărare? Pentru că ea nu își bate propriii copii, ci pe ai altora. Ceea ce îmi spune că există o parte din oamenii din jur care consideră că este în regulă să bați un copil, cu condiția să fie al tău. Eu te-am făcut, eu te omor. Sună cunoscut?
Niciun copil nu ar trebui bătut, chiar dacă este al tău. Pentru că nu este proprietatea ta, chiar dacă poate ți se pare așa pentru că depinde de tine pentru aproape orice. Bătaia este o agresiune și, ca orice agresiune, are potențial traumatic. Din două perspective, nu doar una: și din perspectivă fizică, și dintr-una psihologică. Iar cine spune că nu lovește copilul atât de tare încât să-i rupă ceva uită (intenționat sau nu) de trauma psihologică.
Care este natura traumelor psihologice provocate de bătaia dată de părinți copiilor? Au de-a face în primul rând cu relația dintre copil și părinte. În primii ani de viață, părinții sunt întregul univers al copilului, sunt ființele în jurul cărora gravitează întreaga lui viață. Cu ei petrece timpul, după ei plânge când nu sunt prin preajmă. Mai târziu (pe la 7-9 ani) începe să se lămurească cu privire la faptul că părinții nu sunt zei. Până atunci însă, pentru el, sunt. Ei bine, într-o zi unul dintre acești zei îl lovește. Sună cunoscut? Ia să ne gândim puțin, în ce altă situație oamenii au considerat că un zeu care iubește este de preferat unuia care pedepsește? Poate nu îl lovește tare, poate îi dă o palmă peste fund. Dar actul de trădare și faptul că de multe ori nu înțelege ce a provocat această agresiune doare mult mai mult decât senzația fizică.
O a doua sursă a traumei este diferența de mărime și forță dintre agresor (părinte) și victimă (copil). Indiferent cât de plăpând sau de neurastenic ar fi un părinte, tot este de câteva ori mai mare decât copilul pe care îl lovește.
Argumentul legat de intensitatea loviturii este extrem de periculos pentru că, odată trecut pragul violenței, nimeni nu poate garanta că mai poate să controleze ceea ce se întâmplă. Ca să nu mai spun că genul acesta de negociere este de regulă întâlnit la oamenii care de fapt nu vor să se schimbe. De exemplu la dependenții de droguri. Dependentul înțelege că are o problemă, spune că vrea să se lase dar mai vrea încă o doză. Sau dependentul de nicotină care eșuează în a se lăsa de fumat, dar se convinge că va reduce doza zilnică. Negocierea cu problema te păstrează captiv și nu te lasă să vezi celelalte variante. De asta, pentru ca un părinte să caute alte modalități de a se înțelege cu copilul, bătaia nu trebuie să mai existe printre opțiuni.
Nu există nicio explicație valabilă pentru a lovi o persoană fără apărare, mai ales un copil. Că voiai să-l faci atent, să țină minte, să nu știu ce altceva. Tot ce vei face va fi să te asiguri că ține minte ceva despre tine. Și nici argumentul că bătaia face cumva parte din educație nu stă în picioare. Nici câinii nu se educă prin bătaie, ce să mai zicem de oameni. Știi ce se va întâmpla cu un câine bătut? Fie se va înrăi, fie va fugi toată viața de oameni. Cu oamenii ce crezi că se întâmplă? Bătaia nu funcționează ca mijloc de educație nici la adulți, nici la copii. Produsele psihologice ale violenței fizice sunt frica și ura, nu vreo revelație de natură pedagogică.
Iar scuza părintelui că îl bate pe cel mic pentru binele lui se numește raționalizare. E un proces cognitiv prin care îți găsește justificări post-acțiune, justificări care îl ajută să aibă în continuare o părere bună despre sine. Nu e cazul. În sinea sa, știe foarte bine că își bate copilul din doar câteva motive, toate în legătură doar cu el însuși:
- pentru că nu are chef să aplice alte metode mai umane care durează mai mult sau presupun o abordare mai rațională;
- pentru că nu l-a dus mintea să își pună măcar problema că există și alte metode prin care un copil poate fi determinat să asculte;
- pentru că se descarcă pe cel mic pentru problemele de la serviciu sau certurile cu celălalt părinte;
- pentru că nu a vrut de fapt să facă nici un copii și îl consideră vinovat pentru tot ce nu merge bine în viața lui;
- pentru că, în timp ce lovește, nu doar se descarcă afectiv, dar se simte și părinte bun care se îngrijește de educație.
Ar mai fi unul: că așa a văzut la părinții săi. Numai că nici asta nu e o scuză, Anna Freud spunea că mințile creative sunt capabile să supraviețuiască indiferent de cât de proastă este educația pe care o primesc. Un părinte care încearcă să justifice de ce e în regulă să lovești un copil, în cel mai bun caz își folosește greșit creativitatea (spre exemplu ar putea să o folosească pentru a găsi alte soluții în afară de bătaie, în loc să-și găsească scuze), iar în cel mai rău caz nu prea are ce să folosească.
Un părinte care își lovește copilul ar putea merge la psihoterapie pentru a scăpa de toate ideile greșite care îl fac să recurgă la violență în loc de argumente, ar putea începe să-și rezolve problemele din viață în loc să se descarce pe un copil. Sau măcar ar putea întreba pe cineva care nu-și bate copiii cum face de reușește. Sau ar putea pune mâna pe o carte despre crescut copii. Dar nu, la psihoterapie nu se duce că nu e nebun (doar mai lovește din când în când o ființă fără apărare), pe cunoscuți nu-i întreabă (că n-are nimeni voie să se bage în familia sa) și pe cărți nu pune mâna (că sunt periculoase și îi sădesc numai îndoieli în suflet).
E în regulă, nu poate fi forțat să facă nimic. Dar copiii lui poate își vor bate la rândul lor copiii (pentru că așa au văzut acasă) și tot așa la nesfârșit. Asta cât timp ceilalți vor accepta scuza că un copil poate fi bătut „puțin” și spre binele lui. „Lipsa de violență nu are nevoie de explicații, doar violența are nevoie de justificări”. (Noam Chomsky)
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Prea multă discuție ineficientă în lume în general, dar în România în special, pe tema asta și din păcate subiectul este alterat grav tocmai de acei membri ai societății care prin natura lor sunt indivizi cu probleme grave de comportament, care fac atâta caz pe tema asta încât victimele adevărate nu mai au loc de ei . Eu cred că nici un psiholog profesionist nu pune la îndoială faptul că nu toți indivizii sunt lafel. Diferențele se văd din fragedă copilărie și nu, nu toți suntem drăgălași. Chestia cu 'toți oamenii se nasc buni dar societatea îi corupe este o mare gogoriță.
Pe de altă parte, toată isteria asta despre 'nu bateți copiii' este penibilă pe fondul pe care fiecare individ are dreptul la viață, deci și părinții ăia împroșcați cu vitriol pentru că au încercat din răsputeri să împiedice sau măcar să amâne căderea liberă a câte unei loaze care și-a pierdut busola în mod iremediabil.
Nu se mai iau în calcul presiunile exterioare la care suntem supuși, concurența de care nu ne scutește nimeni, contextul care diferă de la caz la caz.
O să mă întrebați dacă pledez aici în favoarea bătăii.
Nicidecum. E dureros pentru un părinte să-și bată copilul și nu e ușor să ai de-a face cu un individ în formare care face TOT ce poate să te scoată din minți EXACT când știe că greșește.
Intru în discuție încurajată de niște idei valoroase ale lui Claudiu, atât aici cât și în contribuțiile sale la niște dialoguri lansate de pseudo-psihologi care citesc câte un rând pe care îl speculează în favoarea unor păreri personale foarte înguste.
Aș putea să continui ad nauseam, dar mă opresc și sper că am reușit să trag un semnal de alarmă că acest subiect este confiscat de exact cei care ar trebui să tacă, iar adevăratele victime ne scapă printre degete.
Aşadar dacă Eli a fost pedepsit atât de aspru pentru nesârguinţa lui, vor rămâne nepedepsiţi cei care fac lucruri mai rele? Dacă pe preotul acela n-au reuşit să-l izbăvească cinstea lui, însuşirea de judecător şi slujirea pe care o aducea poporului israelit, şi a murit în chip jalnic deoarece nu s-a îngrijit cum trebuia de educarea copiilor lui, atunci ce pedeapsă va cădea asupra noastră, care ne purtăm chiar mai rău decât barbarii, care nici virtuţi nu avem şi nici pe copiii noştri nu-i creştem cum se cuvine?"
19. Căci înţelepciunea lumii acesteia este nebunie înaintea lui Dumnezeu, pentru că scris este: "El prinde pe cei înţelepţi în viclenia lor".
20. Şi iarăşi: "Domnul cunoaşte gândurile înţelepţilor, că sunt deşarte".
21. Aşa că nimeni să nu se laude cu oameni.
Din intelegerea mea limitata incerc sa va raspund la niste intrebari. In primul rand Dumnezeu nu mantuieste cu forta pe nimeni. Exista foarte multi oameni care au aflat de Adevarul Evangheliei lui Hristos insa aleg sa respinga darul mantuirii. Trebuie sa existe vointa. Dumnezeu nu va incalca niciodata liberul arbitru al omului. Daca un om vrea sa fie pagan pana la moarte, Dumnezeu se va intrista pentru sufletul sau si-l va lasa sa mearga pana la moarte ca pagan. Asta nu inseamna ca Dumnezeu nu ne trimite in permanenta ocazii pentru mantuirea sufletului. Ori ne trimite o anume persoana in viata, ori ne da incercari sub diverse forme, boli, accidente s.a. pentru a ne "reseta". Toti avem acea chemare interioara catre Dumnezeu dar multi aleg sa se complaca in materie si sa ignore aceasta chemare. Mai devreme sau mai tarziu orice om realizeaza temporalitatea si falsitatea lumii materiale. Dumnezeu lucreaza in felurile Lui misterioase nu dupa cum ne duce pe noi capul sau imaginatia. Si nu putem sa-i reprosam ca nu actioneaza dupa cum gandim noi, e Universul Lui pana la urma, nu al nostru. Dar stiu de la Sfinti Parinti ca Dumnezeu se intristeaza pentru sufletele care ajung in Iad si El nu doreste ca nici un suflet sa fie acolo. Iadul a fost gatit pentru Lucifer si ingerii cazuti ce i-au urmat lui pentru faptele lor rele (mandria, impotrivirea, neascultarea, razboirea s.a.). Suntem noi oamenii care alegem uneori raul cu toata puterea si nu vrem sa ne dezlegam de pacate. Nu cred ca e cineva sortit iadului, oricine are acces la mantuire. Talharul de pe cruce a fost talhar toata viata lui dar s-a mantuit in ultima clipa a vietii. Deci nu Dumnezeu osandeste majoritatea omenirii ci oamenii se osandesc singuri prin faptele lor rele si prin ascultarea de voia diavolului. Legat de preotii budisti nu sunt eu in masura sa spun unde ar ajunge insa stiu ca daca ei nu ar fi auzit de Evanghelia lui Hristos vor fi judecati diferit dupa legea pe care Dumnezeu ne-a sadit-o in constiinta, in inima. Un tata care si-ar bate copilul fara inima si fara cap, deci din rea vointa, nu stiu daca s-ar mantui. Daca s-ar pocai si spovedi s-ar putea mantui. Dar un tata care din intentie buna mai aplica corectii fizice pentru educatia buna a copilului acesta nu va fi judecat de Dumnezeu pentru ca asa ne invata Dumnezeu prin Sfanta Scriptura si Sfintii Parinti. Pana la urma, si Dumnezeu face la fel cu noi. Cum am mai creste noi fara sa plangem in viata, fara sa suferim, fara sa gustam partea rea? De ce ingaduie Dumnezeu sa suferim? Este el rau intentionat sau o face pentru binele nostru? Ca nimic nu se intampla fara ingaduinta lui Dumnezeu. Legat de Mohamed este dovedit istoric ca era un om extrem de agresiv. Prima lui sotie avea 6 ani. Deci era si pedofil. Unui astfel de pacatos era cu neputinta sa I se arate o creatura atat de virtuoasa precum un inger si cu atat mai putin sa I se reveleze in exclusivitate lui cine stie ce cuvant “dumneziesesc”. Deci e clar ca a fost inselat de un demon care s-a dat drept inger. De altfel acest procedeu exista si in zilele noastre cand asa zisii “light workers” fac “channeling” cu tot felul de “entitati” ei sustinand ca sunt ingeri si extraterestrii din alte dimensiuni. Cautati de exemplu Lord Sananda, sau Jesus through John, doar 2 exemple de inselari moderne, asemanatoare cu a lui Mohamed. Faimosul satanist Aleister Crowley a facut la fel isna el a recunoscut ca un demon i-a dictat efectiv cartea care avea sa devina adevarata carte de capatai a ocultistilor, The Book of The Law. Cu cat va veti documenta mai mult veti intelege de ce a zis Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu: Eu sunt Calea, Adevarul si Viata. Tocmai ca sa avem o referinta, sa nu orbecaim in intuneric. Va multumesc ca ati avut rabdare sa cititi.
-Mai înainte ca Dumnezeu să îngăduie o încercare, a căutat să-i îndrepte cu blândeţe, dar aceia nu au înţeles şi de aceea El a îngăduit ispitirea. Vedeţi, când un copil este sucit, la început tatăl său îl ia cu binişorul, îi face toate mofturile, dar văzând că nu se schimbă, atunci se poartă cu asprime faţă de el, ca să se îndrepte. Tot astfel şi Dumnezeu, adeseori, atunci când cineva nu înţelege de bună voie, îi dă o încercare ca să-şi revină. Dacă nu ar fi existat puţină durere, boli etc., oamenii ar fi devenit fiare, nu s-ar fi apropiat deloc de Dumnezeu.
(Cuviosul Paisie Aghioritul, Viața de familie, Editura Evanghelismos, București, 2003, p. 209)
Du-te si te plimba, nebunule. Nu am ce discuta cu tine.
Asa oameni buni, fiti cetateni responsabili si cum vedeti vreun parinte ca da vreo palma la fund copilului sunati imediat la Securitate.
„Niciun copil nu ar trebui bătut, chiar dacă este al tău. Pentru că nu este proprietatea ta, chiar dacă poate ți se pare așa pentru că depinde de tine pentru aproape orice”
Daca nu e proprietatea ta, atunci a cui, a statului? Mai era o tanti de la Barnevernet care credea acelasi lucru.
„Un părinte care își lovește copilul ar putea merge la psihoterapie pentru a scăpa de toate ideile greșite care îl fac să recurgă la violență în loc de argumente”
La psihiatru cu voi nebunilor!
Ce sa zic, domnule Manea, ati fi un angajat exemplar al Barnevernetului norvegian. Tineti-o tot asa!
Daca vad un copilas lovit se aplica aceeasi lege? sau copiii sunt mai putini oameni si mai jos decat animalele...
-Mai înainte ca Dumnezeu să îngăduie o încercare, a căutat să-i îndrepte cu blândeţe, dar aceia nu au înţeles şi de aceea El a îngăduit ispitirea. Vedeţi, când un copil este sucit, la început tatăl său îl ia cu binişorul, îi face toate mofturile, dar văzând că nu se schimbă, atunci se poartă cu asprime faţă de el, ca să se îndrepte. Tot astfel şi Dumnezeu, adeseori, atunci când cineva nu înţelege de bună voie, îi dă o încercare ca să-şi revină. Dacă nu ar fi existat puţină durere, boli etc., oamenii ar fi devenit fiare, nu s-ar fi apropiat deloc de Dumnezeu.
(Cuviosul Paisie Aghioritul, Viața de familie, traducere din limba greacă de Ieroschimonah Ştefan Nuţescu, Editura Evanghelismos, București, 2003, p. 209)
Cine cruţă nuiaua, urăşte pe fiul său, dar cine-l iubeşte, îl pedepseşte îndată. (Proverbs 13:24)
Pedepseşte-ţi fiul, căci tot mai este nădejde, dar nu dori să-l omori. >(Proverbe 19:18)
Pedepseşte-ţi fiul, şi el îţi va da odihnă, şi îţi va aduce desfătare sufletului. (Proverbe 29:17)
Aşadar dacă Eli a fost pedepsit atât de aspru pentru nesârguinţa lui, vor rămâne nepedepsiţi cei care fac lucruri mai rele? Dacă pe preotul acela n-au reuşit să-l izbăvească cinstea lui, însuşirea de judecător şi slujirea pe care o aducea poporului israelit, şi a murit în chip jalnic deoarece nu s-a îngrijit cum trebuia de educarea copiilor lui, atunci ce pedeapsă va cădea asupra noastră, care ne purtăm chiar mai rău decât barbarii, care nici virtuţi nu avem şi nici pe copiii noştri nu-i creştem cum se cuvine?
-Mai înainte ca Dumnezeu să îngăduie o încercare, a căutat să-i îndrepte cu blândeţe, dar aceia nu au înţeles şi de aceea El a îngăduit ispitirea. Vedeţi, când un copil este sucit, la început tatăl său îl ia cu binişorul, îi face toate mofturile, dar văzând că nu se schimbă, atunci se poartă cu asprime faţă de el, ca să se îndrepte. Tot astfel şi Dumnezeu, adeseori, atunci când cineva nu înţelege de bună voie, îi dă o încercare ca să-şi revină. Dacă nu ar fi existat puţină durere, boli etc., oamenii ar fi devenit fiare, nu s-ar fi apropiat deloc de Dumnezeu.
(Cuviosul Paisie Aghioritul, Viața de familie, traducere din limba greacă de Ieroschimonah Ştefan Nuţescu, Editura Evanghelismos, București, 2003, p. 209)
http://www.childtrends.org/?indicators=childrens-exposure-to-violence
http://www.domesticviolenceroundtable.org/effect-on-children.html
https://www.childwelfare.gov/topics/systemwide/domviolence/impact/children-youth/
Interesant e mai ales urmatorul pasaj: Most experts believe that children who are raised in abusive homes learn that violence is an effective way to resolve conflicts and problems. They may replicate the violence they witnessed as children in their teen and adult relationships and parenting experiences.
Si poate si acesta: Children from violent homes have higher risks of alcohol/drug abuse, post traumatic stress disorder, and juvenile delinquency. Witnessing domestic violence is the single best predictor of juvenile delinquency and adult criminality. It is also the number one reason children run away.
In concluzie, cum spuneam, nu e o garantie dar creste riscul. Acum are sens?
asadar, V-A este o multime inclusa atat in V cat si in A; dvs va uitati la A, cand spuneti ca V-A este o majoritate, in timp ce eu ma uita la V, cand spun ca V-A este o minoritate.
acum e clar?
asadar, V-A este o multime inclusa atat in V cat si in A; dvs va uitati la A, cand spuneti ca V-A este o majoritate, in timp ce eu ma uita la V, cand spun ca V-A este o minoritate.
acum e clar?