Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

„Modelează viitorul! Printează-l 3D!”. Elevii români pot învăța de acum la liceu modelarea și imprimarea 3D

Edutech

Considerată un domeniu revoluționar, imprimarea 3D schimbă deja lumea și dă naștere unor meserii inovative. Astăzi, cu ajutorul acestei tehnologii sunt produse componente auto din plastic sau din metal, chiar și pentru motoare. Sunt construite case sau componente prefabricate din beton, plastic sau nisip. Sunt realizate de la dulciuri la bijuterii din metal prețios. În domeniul medical, se lucrează la imprimarea unor componente ale sistemului osos, a fost tipărit primul prototip de rinichi și a apărut o tehnologie nouă care permite repararea leziunilor prin tipărire 3D direct pe pacient.

Dezvoltarea modelării și imprimării 3D a dat naștere, la nivel global, unor meserii și oportunități de business, pe care, în urmă cu un deceniu, cu greu ni le-am fi putut închipui. 

În următorii ani, modelarea 3D va deveni o meserie la fel de răspândită ca web design-ul. Atunci când elevii aflați astăzi la liceu vor termina școala vor găsi, de pildă, în anunțurile de angajare postate online oferte de job-uri pentru tehnicieni imprimare 3D. Sintagma în sine, imprimare 3D, pe care au întâlnit-o de atâtea ori, nu le va suna straniu. Însă, cum expunerea la tehnologie nu poate fi echivalată cu abilitatea de a o folosi, nu mulți vor putea da curs unui astfel de anunț.

Pentru a le dezvolta elevilor abilitatea de a folosi inteligent tehnologia, Asociația Oamenilor de Afaceri din România a inițiat în liceele românești un proiect - „Meseriașii viitorului vor lucra cu imprimanta 3D”. Implementat cu sprijinul ECDL ROMANIA (autoritate de certificare a competențelor digitale în România, membră a Coaliției pentru locuri de muncă digitale Skills 4 IT România - care activează în cadrul The Grand Coalition for Digital Jobs; operatorul național al licenței ECDL în România), al Dedeman și în acord cu Ministerul Educației, proiectul își propune să reducă decalajul dintre felul în care este făcută educația în școli și cerințele de pe piața muncii și să îi formeze pe profesori, astfel încât să înțeleagă importanța noilor tehnologii și necesitatea de a orienta predarea către aceste procese inovative.  

Sute de liceeni și zeci de profesori, instruiți în tehnologia de imprimare și modelare 3D

Începând cu 2017, Asociația Oamenilor de Afaceri din România în parteneriat cu ECDL ROMANIA şi Dedeman, a demarat campania EDUTECH – Modelează viitorul, printează-l 3D!, care promovează proiectul „Meseriașii viitorului vor lucra cu imprimanta 3D”.

Prin intermediul acestuia, mai multe școli din România au devenit hub-uri de imprimare 3D, fiind dotate gratuit cu imprimante 3D, iar zeci de profesori și sute de elevi beneficiază gratuit în fiecare an școlar de instruire și certificare ECDL 3D Printing. După ce profesorii sunt instruiți, testați și certificați de specialiștii ECDL 3D Printing, aceștia își instruiesc și testează, la rândul lor, ECDL 3D Printing elevii.

Proiectul a fost premiat în cadrul Galei CSR Awards 2019, la categoria Inovare digitală în CSR.

„Prin EDUTECH, ECDL își propune să dezvolte competențe digitale de actualitate, astfel încât profesorii și elevii să înțeleagă faptul că tehnologia îi poate ajuta în mod real”, explică Irinuca Văduva, General Manager al ECDL România.

Participanții la proiect au spus că au avut parte de o experiență „unică”.

„De ce unică? Pentru că tehnologia 3D Printing este una nouă, iar a avea opțiunea de a învăța despre ea la școală, de a face un curs, este ceva extraordinar. Abia aștept să văd cum vor evolua lucrurile în următorii ani și sper ca pe viitor să nu fie doar o tehnologie ce schimbă vieți, ci chiar să le salveze”, povestește unul dintre beneficiari. „Pentru mine cursurile de proiectare au fost o experiență deosebită, care mi-a arătat un nou domeniu al informaticii ce nu se învață la școală și care, în realitate, este unul foarte important și căutat”, mărturisește un altul.

Concursuri pentru elevi și profesori

Pe parcursul ultimilor doi ani școlari, elevi și profesori din 20 de licee aflate în București, Bacău, Oradea, Timișoara, Cluj, Arad, Satu Mare, Bârlad, Suceava, Brașov, Râmnicu Vâlcea, Tulcea, Constanța, Onești, Botoșani, Miercurea Ciuc și Pitești au beneficiat de instruire și certificare ECDL 3D Printing, unitățile de învățământ devenind centre de imprimare 3D.

În cadrul EDUTECH, sunt organizate concursuri care stimulează și premiază spiritul antreprenorial al elevilor, inventivitatea lor, dar și predarea inovativă folosind tehnologii noi. Elevii se pot înscrie la concursurile Antreprenor 3D și 3D for life, în timp ce profesorii au la dispoziție concursul Teach for Future, în care pot veni cu idei de proiecte care să integreze imprimantele 3D în procesul de învățare al diverselor materii sau în activitățile desfășurate în școală. În cadrul concursului Antreprenor 3D, copiii dezvoltă idei antreprenoriale, pornind de la integrarea imprimantelor 3D în mici afaceri, în timp ce în timpul concursului 3D for life aceștia realizează obiecte funcționale prin modelare și imprimare 3D. Până acum, au fost organizate deja câte două ediții ale fiecărui concurs, premiile, în valoare totală de 600 de euro pentru elevi și 1000 de euro pentru profesori, fiind acordate de AOAR cu sprijinul Dedeman.

Această campanie pentru meseriașii viitorului este menită tocmai să vă dea încrederea în voi și să vă învețe să folosiți un prim instrument de producție al industriilor viitorului, imprimanta 3D. 

Florin Pogonaru, președinte AOAR

„Lumea voastră (n.r. a liceenilor) va fi o lume a rețelelor de producție care comunică între ele. Va fi important ca fiecare dintre voi să-și găsească un loc cât mai sus în rețelele de producere a valorii. Această campanie pentru meseriașii viitorului este menită tocmai să vă dea încrederea în voi și să vă învețe să folosiți un prim instrument de producție al industriilor viitorului, imprimanta 3D”, le-a transmis elevilor Florin Pogonaru, președintele Asociația Oamenilor de Afaceri din România. 

„Inovațiile in tehnologie ne aduc tot mai aproape de concepte care în urmă cu doar câțiva ani păreau de domeniul fantasticului. Pentru a valorifica la maximum potențialul acestor noi tehnologii trebuie să înțelegem valoarea lor dincolo de aspectul recreativ. Ne-am alăturat acestei campanii pentru a încuraja și a sprijini educarea noilor generații în spiritul dezvoltării de competențe relevante pentru meseriile viitorului”, a spus Dragoș Pavăl, Președintele companiei Dedeman.

Opțional de imprimare 3D în școlile românești

Inițial, in acord cu Ministerul Educației, a fost derulat un proiect pilot „pro bono” de instruire a liceenilor în utilizarea imprimantelor 3D, în cadrul căruia s-au realizat trei grupe în București - la Colegiul Tehnic Mecanic Grivița, Colegiul Național de Informatică Tudor Vianu și la Colegiul de Arhitectură şi Lucrări Publice I.N. Socolescu. Toate aceste cursuri au generat interes ridicat în rândul participanților, care au fost încântați să descopere în liceul lor tehnologii la care nu aveau acces. Programul a fost dezvoltat într-un mod care a permis învățarea indiferent de nivelul de pregătire al elevilor și de profilul colegiului.

Ulterior, cu susținerea Ministerului Educației, ECDL ROMANIA a derulat un studiu de impact al tehnologiei 3D Printing în rândul a aprox. 30.000 de elevi și peste 1.100 de cadre didactice de specialitate Informatică și TIC din învățământul preuniversitar din România. 90.64% dintre elevi au fost interesați să afle mai multe informații despre imprimarea 3D, considerând util un curs de imprimare 3D în școală, iar 91% au spus că e util să aibă acces la o imprimanta 3D în școală. În plus, 94.49% dintre profesori au declarat că ar fi interesați să afle mai multe informații despre imprimarea 3D și ar propune sau ar fi de acord cu introducerea unui opțional de imprimare 3D la clasă. Totodată, 96,99% au apreciat că ar fi util ca școala să fie dotată cu o imprimanta 3D.

Concluziile au relevat faptul că, atât profesorii cât și elevii manifestă un interes sporit pentru dezvoltarea competențelor de bază în domeniul tehnologiilor de imprimare 3D, urmărind și obținerea unei certificări cu recunoaștere internațională. Ca urmare, ECDL ROMANIA a făcut demersuri pentru introducerea în programa pentru clasele IX-XII a unui opțional național ce cuprinde noțiuni și competențe despre tehnologia 3D Printing pentru elevii și profesorii din învățământul preuniversitar. Opționalul național privind “Utilizarea unor tehnologii de modelare si imprimare 3D” a fost aprobat anul acesta de Ministerul Educației și poate fi accesat de liceeni și profesorii lor începând cu anul școlar 2019-2020.

Programul continuă în anul școlar 2019-2020 și se dezvoltă. Cadrele didactice din învățământul preuniversitar pot beneficia de noi credite profesionale transferabile, dacă accesează și se certifică pe modulele ECDL Computing (Python) şi ECDL 3D Printing. Mai multe detalii puteți găsi aici.

O industrie de miliarde de dolari

Imprimarea 3D, sau fabricația aditivă, cuprinde o varietate de tehnologii diferite de imprimare. Fiecare dintre ele este adecvată pentru utilizarea în conjuncție cu o gamă diferită de materiale, care la rândul lor definesc aplicațiile adecvate ale imprimantei. Primele metode moderne de fabricație aditivă au apărut odată cu brevetele create în anii '80 de Charles Hull, Scott Crump și Carl Deckard, fiecare reprezentând una dintre cele trei tehnologii majore de imprimare 3D. La finalul anilor ’90, tehnologiile de fabricație aditivă deveneau din ce în ce mai diversificate, ducând la o mare varietate de imprimante 3D și de materiale la începutul anilor 2000. Fabricația aditivă a rămas o tehnologie de nișă până la expirarea unui patent cheie în 2009, ceea ce a permis multor start-up-uri să se dezvolte, oferind consumatorilor imprimante 3D ieftine. În 2010, industria globală de fabricație aditivă a înregistrat o valoare de 1,3 miliarde de dolari, reprezentând vânzări de materiale, echipamente și servicii. Aceasta a crescut treptat, atingând 1,7 miliarde USD în 2011, 2,2 miliarde USD în 2012 și 3,1 miliarde USD în 2013. Se estimează că tendința de creștere va continua și se va accelera în următorii ani, estimând un volum de 6 miliarde USD în 2017 și 10,8 miliarde de dolari până în 2021. Din 2012, a început o frenezie media ce a adus imprimarea 3D în atenția publicului, raportându-se creșteri spectaculoase atât la nivel de consumatori, cât și la nivel industrial.

Principalele industrii în care astăzi imprimantele 3D aduc valoare adăugată sunt arhitectura, medicina dentară, medicina ortopedică, electronică, industria constructoare de mașini, industria aviatică și de apărare, publicitate sau industria alimentară. În construcții, fabricația aditivă a crescut rapid în ultimii ani, în special în Statele Unite, Marea Britanie, Olanda și China. Se pot tipări case sau elemente prefabricate din beton, plastic sau nisip. De asemenea, imprimarea 3D a produselor alimentare oferă o serie de avantaje potențiale. Poate fi sănătoasă și bună pentru mediul înconjurător, deoarece poate ajuta la transformarea ingredientelor alternative, cum ar fi proteinele din alge, frunzele de sfeclă sau insectele, în produse gustoase. În prezent, există imprimante 3D care folosesc zahărul și ciocolata ca materie primă, iar producătorii de paste făinoase Barilla au lansat prima imprimantă 3D pentru paste făinoase.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • da' de un printer 3D cu costuri de sub $15 ce ziceti?

    in curand din romania... http://3diy.shpe.ro/
    • Like 0
  • Dorin check icon
    Sigur ideea asta nu aparține miniștrilor semianalfabeți și imbecili PSD iști.Abranburica și Genunche nu știu cu ce de mănâncă 3D.
    • Like 1


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult