Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

„Oamenii nu se împart în cititori de cărți și ascultători de audiobook-uri, ci în cei care citesc și cei care nu citesc”. Interviu cu co-fondatorul Voxa, aplicație românească de streaming pentru audiobook-uri și ebook-uri

Dan Vidrașcu - Resize

Anul acesta am plecat în vacanță în Bucovina și, ca să scap de eterna rugăminte pentru și mai mult timp de ecran venită din partea micului pasager din spate, m-am gândit la o altă formă de entertainment în mașină - un audiobook pentru cale lungă. Am votat în familie, am ales „Aventurile lui Tom Sawyer” și am ascultat cu toții ore în șir, regretând doar că drumul s-a terminat înaintea cărții și reluând povestea în zilele următoarea.

Platforma pe care am găsit „Aventurile lui Tom Sawyer” în acest format se numește Voxa - o aplicație românească de streaming pentru audiobook-uri și ebook-uri, lansată în noiembrie 2021. Fondată de frații Dan și Marin Vidrașcu, acționarii din editura Litera, Voxa a apărut într-un moment în care piața internațională de eBook-uri atingea cote semnificative, iar vânzările de audiobook-uri erau în creștere accelerată. Însă nu la fel stăteau lucrurile și în România. 

40.000 de titluri în catalogul Voxa, din care 10.000 în limba română

Dacă în multe țări ponderea de piață a eBook-urilor variază între 5 și 15% din piața totală de carte, la noi aceasta este sub 1%, spune Dan Vidrașcu pentru Republica. La fel de slab reprezentat este și segmentul audiobook, care reprezintă astăzi formatul cu cea mai rapidă ascensiune din lume. „Era un teren gol, surprinzător, în momentul în care formatul digital atinsese deja o maturitate în majoritatea piețelor, nu mai era ceva revoluționar. Deja de câțiva ani reviste literare importante de tip The Bookseller au topuri de eBook-uri, topuri de audiobook-uri, formatele acestea deveniseră mainstream.

Voxa app

Am realizat că, în lipsa unei inițiative locale, cititorii din România vor continua să nu aibă acces la cărți în format digital, în condițiile în care există nenumărate avantaje pe care acesta le aduce. Așa a apărut ideea platformei Voxa, o aplicație de eBook-uri și audiobook-uri în română și engleză. Deja există 40.0000 de titluri în catalogul Voxa, din care peste 10.000 sunt în limba română, majoritar e-Book-uri, însă avem și aproximativ 2.000 de audiobook-uri în română. Catalogul în engleză se va dezvolta în ritm foarte accelerat, depășind 100.000 până la sfârșitul anului”, preconizează Dan Vidrașcu.

Aplicația permite citirea și ascultarea unui număr nelimitat de cărți în baza unui abonament lunar de 48 de lei, existând o perioadă de grație de 7 zile în care acest lucru este posibil fără niciun cost. Versiunea gratuită a Voxa dă acces la fragmente de până la câteva zeci de pagini de text sau jumătate de oră de versiune audio. În primele 10 luni de la lansare, Voxa a fost descărcată de 150.000 de ori.

Voxa echipa

Pentru a se putea dezvolta, aplicația a trecut prin două runde de finanțare - una, înainte de lansare, pe Seed Blink, și o alta în vară. „Aplicația deja se bucură de un succes important, iar teza conform căreia românii și-ar dori să acceseze audiobook-uri s-a confirmat. E un efort încă foarte susținut în a convinge editurile să producă catalog digital, dar, pe măsură ce încep să vadă veniturile lunare pe care le raportăm care sunt tot mai consistente, și editurile au un apetit tot mai mare în a investi în aceste formate, ceea ce mă bucură. În mod normal, orice editură ar trebui să lanseze ediții e-Book la absolut orice carte și audiobook-uri la 10-20% din producție. Dar important este că startul a fost dat”, crede Dan Vidrașcu.

„Sunt multe mame care le pun copiilor în mașină audiobook-uri”

Cele mai populare categorii sunt cele de ficțiune și de dezvoltare personală, următoarele în top fiind cărțile pentru copii. „Sunt multe mame care le pun copiilor în mașină audiobook-uri, dar varietate produselor e foarte mare, iar în următoarele luni o să tot crească. Motivul principal pentru care oamenii nu citesc pe cât și-ar dori e timpul. Audiobook-ul are acest avantaj extraordinar că îți creează timp pentru lectură. Atunci când asculți o carte în mașină, nu ai avea cum să o citești în alt format decât acesta. E o lectură pasivă - în casă, când faci sport, când te plimbi. Trăim o viață agitată. mulți își doresc să aloce mai mult timp lecturii și audiobook-ul vine cu o rezolvare. Toți avem un telefon în buzunar, avem și niște căști la îndemână și atunci accesul la un catalog atât de vast e relevant pentru orice cititor. Pot să fiu student și să-mi găsesc cărțile recomandate la școală sau pot să caut cărți din topurile internaționale. O astfel de aplicație îți dă acces la toate acestea într-un preț foarte mic, pentru că 48 de lei este probabil prețul mediu al unei cărți în ziua de astăzi. Or aici plătești acești bani pentru 30 de zile, iar dacă citești sau asculți 3-4 cărți pe lună prețul devine imbatabil”, afirmă co-fondatorul Voxa.

De succes se bucură și secțiunea de rezumate, care, în opinia lui, nu înseamnă întotdeauna doar posibilitatea de a parcurge conținutul unei volum pe repede înainte, ci și o cale de a descoperi dacă o carte te interesează atât de mult încât să o citești integral. Din august platforma a lansat Voxa Originals, o secțiune de seriale audio de câte 30-45 de minute, din dorința de a face audiobook-urile și mai ușor accesibile pentru clienții care se simt uneori intimidați de durata prea mare a acestora.

„Oamenii nu sunt definiți de formatul în care citesc, ci de dorința de a citi”

Amintind de felul în care s-au transmis poveștile încă de la începuturile, pe cale orală, audiobook-urile au devenit din ce în ce mai populare în timpul pandemiei, iar trendul a continuat și după ce restricțiile au fost înlăturate. Cu toate acestea, nici audiobook-urile, nici eBook-urile nu au subminat cărțile în format tipărit. Ba dimpotrivă, este de părere Dan Vidrașcu.

„Ce am descoperit eu testând toate formatele și ce văd și din studiile făcute în alte țări este că oamenii nu sunt definiți de formatul în care citesc, ci de dorința de a citi. Asta e prima etapă: să vrei să citești. pentru că în momentul în care vrei să citești alternezi formatele. Oamenii nu se împart în cititori de cărți și ascultători de audiobook-uri, ci în cei care citesc și cei care nu citesc. O persoană care ascultă un audiobook în mașină citește o carte în format tipărit acasă și un eBook când pleacă în concediu.

„Forma finală de validare a unei cărți: vreau să o păstrez în format tipărit pentru că mi-a plăcut atât de mult, deși am ascultat-o”

De altfel, a fost un studiu foarte interesant care arăta că, atunci când citesc în format digital o carte care le place foarte mult, mulți oameni au tendința să își cumpere și exemplarul tipărit ca să îl aibă acasă. Asta e forma finală de validare a unei cărți: vreau să o păstrez în format tipărit pentru că mi-a plăcut atât de mult, deși am ascultat-o. Aplicația e încă o formă prin care un catalog uriaș de cărți poate fi la îndemâna cititorului. Iar într-o țară în care consumul de carte e deficitar, suntem pe ultimele locuri în Europa, cred că e cu atât mai important să existe platforme prin care publicul să aibă acces foarte ușor la o varietate mare de titluri și, foarte important, la un preț foarte accesibil, pentru că România e o țară foarte sensibilă la preț”, spune Dan Vidrașcu.

Voxa naratori

Pregătirea lansării Voxa a avut loc în plină pandemie, când instituțiile de cultură și-au închis porțile și mulți actori s-au trezit, dintr-o dată, cu foarte mult timp liber. Cei de la Voxa spun că au găsit foarte multă deschidere când i-au rugat pe unii dintre aceștia să înregistreze primele audiobookuri după cărțile publicate la editura Litera, chiar la ei acasă. „Ce m-a bucurat foarte mult a fost că majoritatea au continuat și atunci când standardul a crescut foarte mult și am amenajat studiourile la sediul companiei și i-am invitat să vină aici. În continuare avem foarte mulți actori importanți care înregistrează, dar și oameni de radio sau oameni cu un timbru foarte potrivit”.

„Cel mai greu a fost să dezvoltăm o aplicație la standardul cu care erau obișnuiți acei români care ascultau audiobook-uri în limba engleză”

Pe viitor, Voxa își propune să depășească formatul de audiobook clasic și să testeze posibilitatea de a produce înregistrări cu două sau chiar mai multe voci.

„Tehnologia a fost de la bun început foarte importantă, pentru că ea facilitează accesul la conținut. Cel mai greu a fost să dezvoltăm o aplicație la standardul cu care erau obișnuiți acei români care ascultau audiobook-uri în limba engleză. Din păcate pentru noi, experiența lor era cu platforme foarte mari, discutăm de afaceri de miliarde, dar acela era standardul. Dacă veneai cu o ofertă semnificativ mai slabă decât a lor riscai să ai o adopție foarte lentă. Și asta a fost o provocare și asta a dus la niște bugete mult mai consistente decât ne imaginam la început, pentru că tehnologia de a dezvolta această aplicație necesită un proces continuu de îmbunătățire și de adăugare de conținut nou. Vrem să și inovăm sau să urmăm inovațiile care apar pe alte piețe și vom testa în scurt timp și variante de audiobook-uri pe mai multe voci”, anunță Dan Vidrașcu.

Voxa își propune să se lanseze pe piața internațională

Motivați de succesul inițial, fondatorii platformei vor să se extindă, până la finalul anului viitor, și în țări din vecinătate României, care se confruntă cu provocări similare, în ceea ce privește piața de carte digitală.

„Am lansat Voxa în Republica Moldova la începutul verii, vorbim aceeași limbă și era un pas necesar, pentru că cititorii din Moldova au poate acces și mai greu la carte românească și lor poate le era și mai utilă o astfel de aplicație. Vedem semnale foarte bune și din diaspora - peste 20% din abonați sunt din afara țării, sunt români care aveau acces foarte greu la carte în limba română”. spune Dan Vidrașcu.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Valentin check icon
    Mă întreb cum se desfășura viața înainte de apariția tiparului. Că doar cultură era și pe vremea aceea... Erau analfabeți, dar nu inculți.
    • Like 0
  • Da, e o solutie, in special pentru copii. In loc sa-i citesti tu, ii pui inregistrarea. Nu recomand ascultatul la volan, distrage atentia. De fapt una e sa citesti efectiv, adica sa ai cartea sau un dispozitiv de pe care sa citesti si alta-i sa asculti. Eu unul nu pot, am incercat, dar dispare concentrarea. Aud vocea in urechi, sunt atent o perioada apoi incep sa ma gandesc la altele si realizez ca am pierdut firul. Nu stiu, poate la altii functioneaza. Poate e o chestie de obisnuinta, dar nu pot in timp ce sterg praful sa ascult un roman. Daca ar fi, as zice ca audiobook-urile pentru copii pot avea mare succes, iar celelalte daca ar putea fi inregistrate pe mai multe voci cum chiar dvs ati spus, dar ar fi minunat daca ar exista si ceva zgomot de fond, momente cand intervine o muzica de fundal, care sa te transpuna mai bine in actiunea cartii, ceva gen teatru radiofonic. Asta la cartile de beletristica, fireste. Cred ca e imposibil, dar mi-ar placea sa ascult asa ceva, as fi mai atent si ar fi mai interesant.
    • Like 0
  • O lene intelectuală și o situație jenantă pentru nivelul de cultură generală a unei societăți. „Muntele vrăjit” citit, bănuiesc , de un actor este cel mai de jos act cultural. Lectura nu este cititul revistelor de cancan și a poveștilor de amor ale așa ziselor vedete.
    • Like 0


Îți recomandăm

Stinge lumina!

Consumerismul nostru a lucrat în compensare. Ne-am cumpărat frigidere mari și le-am burdușit cu mâncare. Ne-am vârfuit cărucioarele la supermarket, cumpărând produse la ofertă de care nu aveam nevoie și care ni s-au stricat în cămară. Ne-am construit clădiri de sticlă pe care le-am luminat feeric, așteptându-ne ca factura la curent s-o plătească sfântul CEO. (Foto: Profimedia Images)

Citește mai mult

Carlos Moreno

„Logica e simplă de fapt - cu cât se construiesc mai multe drumuri pentru mașini, cu atât vom avea mai multe mașini, iar cu cât vom construi mai multe piste pentru biciclete, cu atât vom avea mai multe biciclete, de asemenea, cu cât vom face mai multe spații pentru oameni, cu atât va veni mai multă lume să facă activități”, spune Carlos Moreno. (Foto: ARCEN)

Citește mai mult

UNStudio 1

UNStudio este unul dintre cele mai cunoscute și apreciate birouri de arhitectură din lume, cu filiale în Amsterdam, Frankfurt, Shanghai, Hong Kong, Dubai și Melbourne. are în portofoliu peste 120 de proiecte internaționale, precum clădiri de birouri, rezidențiale, muzee, poduri, dar și masterplanuri urbane. Printre cele mai cunoscute lucrări - Podul Erasmus din Rotterdam, Mercedes-Benz Museum din Stuttgart, Arnhem Central Station, Designul Doha Metro Station.

Citește mai mult

Marius Sava

„La mine pacienții nu vin niciodată singuri, vin cu partenerul”, spune medicul specialist pneumolog Marius Sava, cu competențe în somnologie, de la Rețeaua Privată de Sănătate Regina Maria, despre cei care ajung la ușa cabinetului cu simptome de apnee în somn.

Citește mai mult