Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

„Reprezentanții unei firme care vindea aspiratoare de mână au fost surprinși să vadă la ce le foloseau clienții. După ce au aflat, și-au schimbat strategia de marketing”. Cum să-ți promovezi afacerea în online

Andrei Mihăilescu

Să cunoști bine nevoile clientului și să încerci să le împlinești nu reprezintă doar rețeta creării unui produs de succes. Ci și cheia promovării lui, crede Andrei Mihăilescu, antreprenor, expert în marketing digital și trainer. „Reprezentanții unei firme care vindea aspiratoare de mână au făcut un studiu și au fost surprinși să vadă la ce le foloseau clienții. După ce au aflat, și-au schimbat strategia de marketing”, a explicat el în timpul workshop-ului „Start în marketing digital pentru afaceri non e-commerce”, organizat de Stup. Deși cele mai previzibile utilizări ar fi fost aspiratul firimiturilor de pe masă sau curățenia în mașină, foarte mulți cumpărători foloseau dispozitivul pentru a aspira părul lăsat de câini și pisici pe canapea. Având la îndemână aceste noi informații, acționarii și-au schimbat imaginile de pe site, au început să se adreseze iubitorilor de animale și și-au crescut vânzările, a spus Andrei Mihăilescu.

Dedicat antreprenorilor, workshop-ul de la Stup s-a concentrat pe realizarea unui site eficient, pe promovarea online a produselor și pe felul în care îți poți transforma vizitatorii de pe site în clienți recurenți.

Stup este un proiect al Băncii Transilvania, un spațiu fizic unde antreprenorii pot găsi sprijin indiferent de etapa în care se află business-ul lor. Stup funcționează ca un marketplace de produse și servicii necesare oricărui antreprenor, un loc în care oricând poți găsi consiliere gratuită dedicată afacerii tale. Și pentru că Stup este un loc în care chiar se fac lucruri, poți consulta agenda evenimentelor organizate și găzduite AICI

Cum este definit „un site bun”

„De cele mai multe ori, să construiești un site pare foarte simplu. Ai nevoie de o interfață, de un design și ai nevoie să îți prezinți produsul acolo. Însă, dacă nu știi cui prezenți produsul, dacă nu reușești să ai un conținut de calitate, dacă nu ai fotografii bune, dacă nu ai o structură, dacă nu îți prezinți clar diferențiatorii, adică elementele de bază, fundamentele de marketing, e foarte greu să construiești un site bun. Un site se poate construi foarte, foarte ușor și foarte rapid la momentul de față. În schimb, pentru un site bun e nevoie de foarte multe competențe. De la partea de design, la tehnic, la structură, la optimizare SEO până la conținut de calitate. Cred că e munca mai multor experți, iar peste toate lucrurile se adaugă zona de business knowledge. Ce scrie acolo, ce produse să promovezi, cum îi faci pe oameni să răspundă la mesajul tău și să își dorească să afle mai multe sau să ceară oferte de la tine”, spune Andrei Mihăilescu.

Pentru ca întreg circuitul să funcționeze, este nevoie, înainte de toate, de un produs de calitate: marketingul digital îți aduce clienți, însă numai calitatea este cea care îi face să cumpere și să revină. Cofondator al site-urilor VineNunta.ro și AmEveniment.ro, Andrei Mihăilescu a primit la un moment dat sarcina să crească numărul de clienți ai unui restaurant pentru nunți. Deși numărul celor care au cerut oferte și au venit să vadă locația a crescut simțitor, niciunul nu a semnat contractul. Motivele: amplasamentul, aspectul și lipsa parcării. „Clienta a înțeles ce se întâmplă și am rămas prieteni”, spune el. 

Pâlnia vânzărilor

În opinia lui Andrei Mihăilescu, obiectivele marketingului digital sunt generarea de trafic calificat spre website, creșterea ratei de conversie și construirea unei relații de durată cu clienții. Un site eficient al unei firme care nu se ocupă de e-commerce este unul care îi face pe oameni interesați de produsele sau serviciile oferite și îi transformă în clienți. Din totalul persoanelor care interacționează online cu un brand, doar o mică parte ajung pe site-ul acestuia. Dintre ei, foarte puțini sunt interesați de ofertă și mai puțini ajung să aibă o întâlnire de vânzare. În mod previzibil, doar o parte dintre aceștia din urmă se transformă cu adevărat clienți. 

De la un nivel la celălalt, numărul celor interesați scade ca trecut printr-o pâlnie, iar pentru a crește randamentul pe fiecare palier este nevoie de instrumente de optimizare. Printre aceste se numără o strategia bună de marketing, creșterea bugetului dedicat promovării, o înțelegere mai bună a nevoii clienților și un mesaj mai bun adresat acestora, scăderea timpului de răspuns la cererile celor interesați, o abordare mai prietenoasă sau organizarea de traininguri de vânzări. 

Ce conține o strategie de marketing

„Mi-am foarte dorit să le arăt oamenilor o perspectivă asupra marketingului digital și de ce e important să ai un site valoros: pentru că e principalul tău mijloc de conversie și, pe pâlnia vânzărilor, oferă, cu cele mai mici costuri, unele dintre cele mai mari rezultate. E foarte ușor să crești o rată de conversie de la 2% la 3% ceea ce se poate transforma în final într-o creștere a business-ului cu 50% sau chiar în dublarea lui versus ce ar însemna să dublezi bugetul de marketing pentru atragerea de leaduri. Așadar, site-ul este un element extrem de important, băgăm mulți bani pentru a direcționa campaniile către site și pur și simplu nu e în regulă să bagi foarte mulți bani în ceva care nu e foarte performant”, a atras atenția trainerul.

În opinia lui, o strategie de marketing trebui să conțină analiza pieței și a publicului țintă, analiza concurenței, analiza SWOT și stabilirea diferențiatorilor, definirea mesajelor de comunicare, definirea obiectivelor și a indicatorilor de performanță, stabilirea bugetului și a canalelor de marketing.

Specialistul le recomandă antreprenorilor să urmărească mișcările din online ale concurenței și să se folosească date pentru a analiza tendințele pieței. Un instrument eficient în acest sens este Google Trends. În primăvara lui 2020, la început de lock-down, de pildă, au explodat căutările pentru drojdie, așa cum în pandemie a fost înregistrat un număr foarte mare de căutări pentru Covid. În perioada epidemiilor de gripă, foarte mulți oameni tastează în motorul de căutare cuvântul „gripă”. Însă toate aceste căutări trebuie trecute prin filtrul gândirii critice, pentru că orice eroare în citirea datelor poate duce la erori serioase de interpretare. Pe ecranul de la Stup, trainerul proiectează cuvântul „guta” și graficul care ar putea sugera o explozie a căutărilor pentru această boală necontagioasă. În realitate însă, căutările se refereau la cântărețul de manele Nicolae Guță, nu la gută. 

Andrei Mihăilescu le recomandă antreprenorilor să apeleze la un specialist atunci când își definesc strategia de marketing digital. „Dacă conducem un restaurant, găsim bucătari, deși știm să gătim. Dacă avem o flotă de delivery, găsim șofer, deși știm să conducem. La marketing foarte multă lume încearcă pe cont propriu și, din păcate, acest lucru are un cost dublu: o dată că nu va putea face performanță și nu va avea niciodată aceleași rezultate ca ale unui profesionist care face asta de dimineață până seara și are experiență și are bătălii câștigate și înțelege anumite lucruri. A doua oară, plătește un cost de oportunitate, pentru că nu mai apucă să se ocupe de business pentru a-l crește”, spune trainerul.

Pe de altă parte, este de părere că antreprenorii ar trebui să își crească, pe cont propriu brandul personal pe rețelele sociale. „Creșterea brandului personal ar trebui să fie o prioritate pentru fiecare antreprenor, iar social media ne ajută să facem asta foarte, foarte ușor, atâta timp cât există disciplină și perseverență din partea noastră și avem focus pe această zonă. Nu e nevoie de un profesionist în marketing pentru a-ți spune povestea, pentru că propria voce e mult mai autentică și pentru că social media este despre povești, nu este despre vânzare”. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • andrei andrei check icon
    e asa de comic sa vezi republica promovand marketingul agresiv si cum sa ii faci pe oameni sa cumpere ce au nevoie, ca doar asta e marketingul modern, dar in acelasi timp promovezeaza si ideea ca trebuie sa fim cumpatati si sa refolosim multe lucruri pentru a fi eco. cum poti sa fii eco, dar in acelasi timp sa fii pro marketing agresiv?
    • Like 2


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult