Școala gimnazială Nicolae Titulescu din București / Foto: Inquam Photos / George Călin
Cazul de la Școala Nicolae Titulescu este șocant. Dar e emblematic pentru modul în care se raportează angajații statului (în acest caz unii profesorii) la o problemă extrem de gravă.
Instinctul este să minimalizeze incidentele, să le ascundă, să le îngroape, să mimeze anchetele, să se acopere cu justificări ca să explice inacțiunea.
Nu se întâmplă numai în învățământ (nici mediul privat nu e scutit de astfel de situații, să nu credeți că acolo nu se întâmplă incidente, abuzuri care se ascund sau peste care se așază tăcerea).
Ține (poate) de educația noastră ca popor, de deceniile petrecute în comunism, când vina era a tuturor, dar de fapt nu era la nimeni. Ține și de instinctele de supraviețuire. Ani la rând s-au dezvoltat tehnici, s-au perfecționat, s-au finisat, s-au rafinat. Scopul lor este ca persoanele aflate în culpă să poată declara „eu mi-am făcut treaba”/ „eu am avut grijă să fim acoperiți”.
O spuneam și cu alte ocazii, sistemul de învățământ este într-o stare de degradare perpetuă. Sunt oameni care nu au ce căuta la catedră, elevii se raportează greșit la dascăli, părinții se raportează greșit la actul de învățământ. Autoritatea profesorilor a fost erodată, atât de politicieni prin nesfârșitele reforme, cât și de breasla însăși, care a tolerat nepermis de multe și nu a știut să-și creeze un sistem imunitar menit să respingă ceea ce e toxic. Prea mulți formulează păreri ferme despre ce ar trebui să învețe copiii - vocile profesorilor buni, cu pregătire academică, au fost acoperite de strigătele „influensărilor”, „coach”-ilor, „antrenorilor” de toate felurile, „consilierilor”, asociațiilor de părinți și elevi care vorbesc de la egal la egal, dar isteric cu oamenii de la catedră.
Situația este gravă - toate testele naționale și internaționale indică eșecul, rezultatele examenelor de titularizare provoacă dureri de cap, semnalele care vin din toate direcțiile sunt mai curând rele decât bune.
Sunt două-trei incidente în ultimii ani care m-au consternat:
- numărul imens de mare al profesorilor (în jur de 600) care s-au înscris și au participat la cursuri de numerologie în timpul pandemiei (o abordare aberantă - calculezi cifra numelui copilului după o formulă stupidă și apoi îți ajustezi atitudinea față de el în funcție de această cifră). Toți participanții ar fi trebuit evaluați, iar cei care cred că se poate aplica numerologia sau predarea în funcție de horoscop dați afară. Detalii, aici.
- aparatul prezentat ca mare invenție la Cluj Napoca de Inspectoratul Școlar- pe scurt, acesta se comportă ca un fel de cititoare-n palmă, identificând aptitudinile tinerilor. Apoi le oferă sugestii pentru orientarea profesională (???!!!) - cei care au încurajat o astfel de „metodă de îndrumare în carieră” ar fi trebuit evaluați imediat și schimbați din funcții. Detalii aici.
Cadrele didactice doresc creșteri de salarii. Capcana în care riscă statul să cadă (din nou, ca și în cazul medicilor) este ca aceste creșteri să se întâmple generalizat, fără implementarea unor criterii bazate pe încurajarea rezultatelor. Mulți cred că performanța înseamnă să duci copii foarte dotați, din medii favorizate, la olimpiade și concursuri. Desigur e și asta o performanță, dar ar trebui premiați în primul rând profesorii care duc mediana cât mai sus, care salvează copiii de la abandon școlar, care predau instrumentele de gândire critică tuturor celor din bănci.
Scriam în urmă cu câțiva ani despre elefanții pe care ne facem că nu-i vedem- despre imensele probleme din școlile românești. Am fost înjurat, „am fost scos la tablă” de diverși inși care țineau să ne explice doct despre cum totul este perfect în sălile de clasă.
Sunt și negarea, dar și neînțelegerea problemelor semne ale analfabetismului funcțional, la care facem atât de des referire în ultimii ani.
De exemplu - să nu-ți dai seama că un copil abuzat sexual în toaleta școlii la care predai sau pe care o conduci e o problemă extrem de gravă, da, este o dovadă de analfabetism funcțional.
Tot analfabet funcțional te numești și dacă tu crezi că e o soluție să așterni tăcerea peste un astfel de caz șocant sperând că „timpul le va rezolva pe toate”.
La școala Nicolae Titulescu, toți profesorii care au știut și au tăcut ar trebui penalizați exemplar, poate chiar dați afară din învățământ. „Nu o să rămână piatră peste piatră acolo, dacă se dovedește că profesoara a ascuns”, a spus premierul Ciolacu în cursul unui interviu acordat luni seara la A3.
Rămâne de văzut cât de repede vor îngropa autoritățile acest subiect.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Există soluții? Există. Nu sunt complicate. Sunt punctuale și pe sistemul pașilor mici.
Exemplu:
PARTICIPAREA ÎN COMISIILE DE PROGRAME ȘCOLARE, MANUALE ȘCOLARE ȘI SUBIECTE DE EXAMEN SE FIE CONDIȚIONATĂ DE O PERIOADĂ DE 15 ANI DE PREDARE LA GRUPA DE VÂRSTĂ RESPECTIVĂ.
Mai pe românește, nu fac programe școlare decât cei care au lucrat o perioadă lungă la grupa de vârstă respectivă.
Se vrea acest lucru? Nu se vrea. Dar să ne plângem știm. Nu știm să susținem un lucru simplu, nu știm să reformăm programele, manualele și subiectele de examen DOAR cu persoane care au lucrat cu elevii.
E simplu, e logic, numai că NU SE VREA. De ce? Hmm... oare de ce nu se vrea?
A, încă ceva: dacă persoanele respective dețin o funcție de conducere, atunci să nu figureze în comisiile de programe școlare, manuale și subiecte de examen.
Se vrea? Nu se vrea...
La noi educația se face după ureche, și în general de persoane care n-au lucrat cu copii s-au adolescenți. De aici și asaltul manelelor și a prostului gust, fenomen care nu apare în sistemele performante.
Cumva este o instigare la linsaj public pentru anumit4e categorii de specializari?
Cine deosebeste specialsitii "buni" de cei "rai" ? Cum se face asta? Cumva tot pe baza de hartii?
Da. situatia este iaurea, dar este doar consecinta unei prese de calitate prosta si a profesorilor de calitate proasta.
Cumva se pregateste linsarea invataotarei? asa , pe post de tap isapsitor?