Foto: Inquam Photos / George Călin
În Grădina Botanică din Cluj, mi-am amintit de o butadă auzită cu ceva timp în urmă, de la un om de spirit: „Se fac tot mai multe poze şi tot mai puţine… fotografii”.
Grădina botanică era ultima staţie a periplului nostru tradiţional de aprilie, în căutarea, descoperirea şi redescoperirea magnoliilor din Oraşul Comoară, a arborilor vechi – care înfloresc, de decenii, cu tenacitate şi îndărătnicie în curţile caselor – şi a celor noi, mai degrabă arbuşti, care-şi deschid, sfioase, corolele stelate sau în formă de cupe pe petecele de pământ din faţa blocurilor, sfindând monotonia betoanelor.
La grădina botanică era puhoi de lume: excursionişti cu rucsacul în spinare şi sticla de apă în mână, familii tinere cu copilaşi în cărucioare sau în cârcă, perechi ţinându-se de mână, bătrâni sprijiniţi în bastoane elegante. Lume pestriţă, vorbitoare de mai multe limbi. Am stat la rândul lung care şerpuia pe strada Republicii până am ajuns la casa unde portarul abia prididea să vândă bilete (fapt îmbucurător pentru întreţinerea grădinii). După ce am intrat pe aleea principală nu m-am putut abţine să nu arunc o privire îndărăt ca să mă edific în privinţa numărului de vizitatori la acea oră de chindie.
Am scos instinctiv telefonul să fac o poză şi am observat că gestul meu era multiplicat de zeci de ori, întrucât – cu excepţia bebeluşilor, preşcolarilor şi a seniorilor (foarte…seniori) – toată lumea fotografia în draci cu telefoanele sau aparatele de fotografiat… Am „făcut şi eu o poză”, dojenită de soţul meu că nu prea e Ok să pozezi oameni, dar apoi am oprit telefonul meu…inteligent (uneori mai inteligent decât mine), dându-mi seama, a nu ştiu câta oară, că această goană de a capta clipa, de fapt o risipeşte, prin distribuţia atenţiei între imaginea adevărată şi cea pe care te străduieşti s-o captezi pe ecranul „device”-ului tău, amăgindu-te că e aidoma. În loc să admirăm forma, textura, gingăşia mângâietoare a florilor, adierea parfumată, profunzimea luminii care ne învăluie, ne irosim timpul să obţinem cât mai multe copii plate, pe care apoi le postăm pe varii reţele de socializare pentru a-i înştiinţa pe alţii – adesea dezinteresaţi care „like-uiesc” apatici, din complezenţă sau obişnuinţă – unde suntem şi ce…vedem.
Disciplinându-mă şi eliberându-mă – într-o oarecare măsură – de drăcuşorul care mă îmboldea să fac câteva poze (măcar perechea tânără care îşi fotografia fetiţa aşezată printre lalele) mi-am savurat plimbarea, dedublându-mă pe aleile grădinii şi ale amintirilor. Cu ani în urmă – asemenea fetiţei dintre lalelele viu colorate – eram şi eu cu părinţii în grădina botanică şi un fotograf ambulant, cu aparatul atârnat de gât, i-a convins să-mi facă o fotografie, pe care ne-a dat-o peste o săptămână, tot la grădina botanică. Am dus-o acasă şi am aşezat-o în albumul (de-acum vechi) pe care îl ţin în scrin şi-l scot uneori pentru a-l răsfoi. Foşnetul foilor e semnalul de început al unei călătorii în trecutul (istoria) familiei, iar fotografiile de pe timpuri – unele salvate miraculos din Holocaust – sunt jaloanele vieţii celor care mai sunt şi, mai ales, ale celor care au trecut la cele veşnice.
Eu în Grădina Botanică din Cluj, pozată de un fotograf cu aparatul de gât
O fotografie făcută (cu tot dichisul) într-un studio, îmi evocă nu numai chipul surâzător al celui care s-a îmbrăcat cu hainele cele mai bune, s-a pieptănat frumos şi s-a dus (singur sau membrii familiei, îmbrăcaţi în haine de duminică şi pieptănați frumos) la studioul fotografului (din centrul urbei) – care l-a primit ceremonios, l-a aşezat în faţa unui fundal ales cu grijă şi, pătruns de importanţa muncii sale, l-a fotografiat, luând un avans şi promiţând că fotografia avea să fie gata săptămâna următoare – ci şi povestea de viaţă (ştiută din sursă directă sau indirectă) a celui al cărui chip mi se dezvăluie întorcând pagina foşnitoare.
Pe vremuri, a face o fotografie era un eveniment important şi chiar instantaneele, din anii de mai târziu, făcute cu aparatul propriu – în cazul familiei mele mai întâi un Smena şi mai apoi un Kiev (pe care-l păstrez şi azi, măcar în amintirea procedurii complicate cu care stabileam distanţa şi luminozitatea) – căpătau un plus de semnificaţie prin emoţia introducerii şi scoaterii filmului (fără a se voala), ducerii lui la developat, examinării fiecărui cadru în negativ (uite, ăsta-i compromis, acesta pare să fie OK) şi comandării fotografiilor alese.
Pentru mine „fotografia” a fost înlocuită cu „poza” din momentul în care am văzut produsul aparatelor „polaroid”: nişte imagini plate în culori pale. Totuşi şi acele poze îşi găseau loc în albumele familiei, menite spre a fi deschise şi răsfoite în momentele de tihnă…
Acum tot omul face poze, le postează pe reţelele de socializare, unde adastă preţ de câteva minute, luând apoi calea uitării de pe „time line”, sau le stochează în computer, continuând să facă alte şi alte poze pe care le postează şi le stochează şi tot aşa. Pozăm şi ne pozăm într-o veselie, pozatul ne mănâncă timpul, iar cu răsfoitul stăm din ce în ce mai prost.
În acelaşi timp pozele digitale îmbogăţesc comunicarea cu cei aflaţi departe. Într-un fel, am devenit cu toţii fotoreporterii vieţilor noastre şi evenimentelor din preajma noastră.
Şi pentru a reveni la butada din titlu, se mai petrece şi miracolul ca una din noianul de poze, făcute de-a valma, să devină… fotografie.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Halucinant!
De asta s-a inventat fotografia,sa se surprinda pentru eternitate lumea,oamenii,frumosul ,natura,evenimentele inedite,amintirile,etc.Uneori si situatiile nedorite,absolut totul. Cum ,cine si cu ce scop isi poate permite eliminarea oamenilor ?Se tinde scoaterea in afara legii o ramura a artei si anume fotografia stradala ,care de peste 100 de ani a creat capodopere? Nu mai avem limita si inlocuim normalul cu absurdul si ilogicul ?Infiorator de grav!
Depinde însă de cel care o produce. Poți avea fotografii proaste, ca și poze mai bune. Până la urmă, e vorba de a imortaliza niște clipe, dependente de o serie de parametri: lumină, contrast, claritate, expunere, compoziție, saturație, culoare, sau alb-negru, balans de alb, sensibilitate ISO etc... Și, bineînțeles, pe lângă tehnica necesară, e vorba despre acel plus de emoție pe care poza sau fotografia o transmit. De impactul pe care îl produc asupra privitorului, de povestea pe care o sugerează, de misterul pe care îl ascund, de realitatea pe care o etalează. Atât îndemânarea fotografului cât și capacitatea de percepție a privitorului contribuie la acest dialog vizual. Desigur, mai e și încărcătura nostalgică: eram copii, ne simțeam iubiți, ocrotiți, eram în centrul atenției și imortalizați pe peliculă și apoi hârtie. Acum, formatul preferat e unul digital. Poate oferi imagini mult mai bune, atât cu un smartphone, cât și cu o cameră foto performante. Iar când actualii copii își vor revedea pozele (sau fotografiile), peste ani, le vor privi cu aceeași duioșie nostalgică.
Faptul că avem milioane de poze pe fb, rezemați de portiera unui BMW sau cu o farfurie de sushi, spaghete ori clătite în față sau cu piramidele ori Turnul Eiffel în spate, cu pisici, câini, copii și nepoți nu înseamnă, neapărat, o involuție. Fiecare vrea să ofere imagini în care se simte bine și crede că e fericit. Cea mai mare parte din ele vor întra în neant, dar vor fi, cu siguranță, și fotografii memorabile, care vor crea emoții și peste ani.