Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

„Sunt turişti pentru care condiţiile unui hotel de 2 stele sunt mai bune sau comparabile cu viaţa lor de zi cu zi”

Aurelian Marin

Aurelian Marin este managerul companiei Paradis Vacanţe de Vis din Constanţa şi fostul preşedinte al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism. Un om care a luptat ca Blue Air să menţină cursele interne estivale şi chiar şi-a asumat o pierdere în primul an pe acest sector. A pariat şi a câştigat oferind pachete de cazare cu zborul gratuit dacă vacanţa depășea mai mult de şase nopţi.

Conduci una dintre cele mai puternice agenţii de turism de la malul mării cu un portofoliu de mii de camere pe tot litoralul. Îmi poţi explica de ce românii continuă să aleagă hoteluri ruină de două stele, în loc să-şi petreacă vacanţele la cel puţin trei stele, chiar dacă vor plăti cu câţiva zeci de lei în plus? Ce îi îndeamnă să facă aceste alegeri?

Marea majoritate a turiştilor alege hoteluri de 3 și 4*. În ultimii ani, turiştii de 2* au migrat catre 3*, iar cei de 3* au migrat catre 4*. Nu mai sunt multe hoteluri de 2* pe litoralul românesc. Sunt câteva, iar cei care le aleg fie un buget foarte mic, fie nu-i interesează în mod deosebit niciun fel de condiţii sau facilităţi.

Vor pur şi simplu o cameră low buget, curată, cu apă caldă, în care să doarmă. Există turişti pentru care condiţiile unui hotel de 2* sunt mai bune sau comparabile cu viaţa lor de zi cu zi, aşa că nu percep negativ un hotel de 2*. Unele hoteluri de 2* sunt bine poziţionate faţă de plajă sau alte obiective de interes pentru ei şi atunci acest lucru contează în alegerea pe care o fac.

Există posibilitatea ca turişti care mergeau în mod tradiţional în hoteluri să înceapă să aleagă apartamentele datorită costurilor mai mici. În orice caz, piaţa apartamentelor de vacanţă nu poate fi ignorată, mai ales că este deja foarte mare pe întregul litoral

Moda apartamentelor de vacanţă s-a extins pe întreg litoralul de la nord la sud. Există o piaţă pentru ambele segmente sau este o luptă între cele două tabere pentru a câştiga turişti?

Încă nu este o luptă! În acest moment există o piaţă pentru ambele segmente. Mai mult decât atât, profilul clientului este diferit pe cele 2 segmente. Nu este o luptă în condiţiile în care, în acest moment, litoralul este o destinaţie cerută. Atunci când vor apărea sincope în ceea ce priveşte cererea, e posibil să apară un „conflict” între hoteluri şi apartamente. 

Există posibilitatea ca turişti care mergeau în mod tradiţional în hoteluri să înceapă să aleagă apartamentele datorită costurilor mai mici. În orice caz, piaţa apartamentelor de vacanţă nu poate fi ignorată, mai ales că este deja foarte mare pe întregul litoral.

De multe ori, pozele sau informaţiile de pe net pot fi înșelătoare şi le creează turiştilor aşteptări mai mari decât oferă realitatea

De ce să aleg o agenţie de turism şi să nu-mi planific singur vacanţa?

Sunt câteva motive clare. De cele mai multe ori, turiştii beneficiază de tarife mai mici. Au parte de consultanţă, mai ales pentru destinaţii în care nu au mai fost sau care nu sunt foarte uzuale. Au posibiliatea de a achita eşalonat şi personalizat, în funcţie de perioadele în care ei ar putea plăti. Pot beneficia de diferite discount-uri sau facilităţi pentru fidelitate. Sunt tinuţi în permanenţă la curent cu noutăţile sau ofertele speciale şi foarte important au la cine să apeleze în caz de eventuale probleme. De multe ori, pozele sau informaţiile de pe net pot fi înșelătoare şi le creează turiştilor aşteptări mai mari decât oferă realitatea. Un consultant bun are experienţa necesară, astfel încât să distingă aceste situaţii şi să dea sfaturi bune turiştilor.

În jargonul hotelier, preţurile practicate la recepţiile hotelurilor se numesc „tarifele fraierilor” pentru că sunt exagerat de mari. Cum de s-a ajuns la această politică a preţurilor exagerate la recepţie?

În toată lumea tariful de recepție este mai mare sau mult mai mare faţă de un tarif contractat între hotel şi un touroperator. Tariful este mult mai mare tocmai pentru a stimula clienţii să-şi facă rezervări din timp pe alte canale şi nu pentru a veni la recepţie. Cine nu face acest lucru şi totuşi ajunge la hotel fără rezervare şi vrea să se cazeze….nu are decăt să plateasca acest tarif foarte mare pentru că oricum nu are alternativă. Aşa este in business!

Cât mă costă astăzi un pachet de cinci nopţi de cazare pentru 1 şi cât o să mă coste în aprilie?

De exemplu, astăzi o ofertă de cinci nopţi, la un hotel de patru stele din Mamaia, pentru o camera dublă cu demipensiune, te va costa 1041 de lei/de persoană. La trei stele, tot în Mamaia, cu mic dejun, vei plati între 405 lei şi 570 de lei de persoană pentru un pachet de trei nopţi.

Descrie într-un singur cuvânt staţiunea Mamaia?

Vacanţă!

Familiştii sunt principalii turişti ai litoralului românesc

Sudul litoralului a reuşit în ultimii ani să atragă turişti din vestul țării şi mai puțin din sud şi est unde populaţia încă preferă vacanţele all inclusive din Grecia şi Turcia. Cum îi readucem pe familiştii români pe litoralul nostru ?

Familiştii sunt principalii turiști ai litoralului românesc. Cred că investiţiile în hotelurile încă nerenovate (multe dintre ele cu mare potenţial) şi deschiderea unor resorturi hoteliere cu multe facilităţi şi opţiuni pentru turişti sunt cele care îi pot ţine şi pe turişti pe litoralul nostru.

Costinești. Un experiment oarecum eşuat. S-a construit mult, prost şi haotic

Hai să facem o radiografie a litoralului românesc! Care sunt staţiunile care au şanse să crească şi ce se întâmplă la Costineşti, staţiunea unde parcă totul stă în loc de ani buni?

Sunt mai multe staţiuni cu potenţial real de creştere şi voi explica din ce motive. Ordinea este aleatorie, nu există vreun clasament:

1. Neptun-Olimp. Este într-un proces destul de accelerat de schimbare a proprietarilor hotelurilor vechi şi încă nerenovate. În 2-3 ani se vor vinde majoritatea şi ne aşteptăm ca în maximum 5 ani să avem un altfel de Neptun-Olimp. Ar putea redeveni staţiunile de top.

2. Saturn. Staţiunea are încă un singur proprietar pe majoritatea hotelurilor, dar se simte şi aici un vânt de schimbare. Cred că în viitorul apropiat, parte din aceste hoteluri vor fi vândute unul câte unul. Baza materială este bună, multe dintre aceste hoteluri sunt renovate, iar staţiunea este direct pe plajă. Saturn are un potenţial enorm de creştere, mai ales pentru familii, respectiv pentru sistemul all inclusive.

3. EforieNord/Sud. Un potenţial enorm puţin exploatat în zona balneară. Cele două pot deveni stațiuni de 11 luni/an, în loc de 3-4 luni acum. Aştept cu nerăbdare o transformare majoră a staţiunii Eforie Sud, una dintre cele mai frumoase staţiuni de pe litoral (n.r acum una aproape părăsită).

4. Costinești. Un experiment oarecum eşuat. S-a construit mult, prost şi haotic. Sunt puţini operatori economici care fac performanţă şi care sunt profesionişti. Multă concurenţă neloială!

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult