In luna octombrie când cei mai mulţi dintre turişti cred că managerii hotelurilor de pe litoral îşi numără banii câştigaţi în timpul sezonului, l-am întâlnit pe Răzvan Dobre la serviciu, la cel mai nou hotel din Mamaia situat in zona cluburilor din nordul staţiunii Mamaia.
Pregăteşte oferte pentru sezonul viitor, vinde camere pentru vara 2019 şi se gândeşte cum ar putea să atragă şi mai mulţi clienţi. Răzvan este unul dintre cei mai căutaţi manageri de pe litoral fiind „creierul” unor hoteluri precum Vega, Splendid, Savoy.
“Datorită construcțiilor apărute pe litoral în ultimii ani ,modelul „lasă că merge și așa” e pe moarte”
Răzvan, ești unul dintre puţinii manageri de pe litoral care riscă să facă analize asupra proprietarilor de hoteluri, dar şi despre turiștii care aleg Marea Neagră. Să mergem la prima categorie, cea a deţinătorilor de hoteluri, mai ales că abia în ultimii trei ani am văzut adevărate investiţii şi mai puţini proprietari care îşi duc afacerea după modelul „lasă că merge şi aşa”. Cine sunt proprietarii de hoteluri de pe litoral şi cât se pricep ei la acest sector economic?
Ai început cu cea mai grea întrebare. Te-aș contrazice legat de ce se întâmplă în ultimii 3 ani. E foarte greu să mai ții pasul zilele astea cu proprietarii de hoteluri de pe litoral. Spun asta pentru că, după cum se vede foarte bine, ritmul construcțiilor apărute în Mamaia și nordul stațiunii Mamaia este unul extraordinar de rapid. Parcă toată lumea a pierdut startul și acum vrea să recupereze. Apar hoteluri, aparthoteluri și pensiuni cu o rapiditate care mă sperie. Mă refer la respectarea tuturor normelor în construcții etc. De aici și reținerea mea legată de patronii de astăzi. Totuși i-aș împarți în câteva categorii:
- în primul rând, pentru că sunt cei mai importanți după părerea mea, sunt cei care fac investiții ținând cont de un plan de afaceri, de un buget și de un return of investement rezonabil, nu vara viitoare dacă se poate. I-aș pune aici pe cei care au făcut și fac investiții mari, cum ar fi de exemplu grupul Phoenicia, hotelul Opera, hotelul Ramada, bineînțeles și Nyota (sigur am omis pe mulți, dar acestea au fost doar exemple). Tot aici intră și proprietarii care au renovat hotelurile vechi și care și-au dat seama că toate construcțiile noi vor avea de câștigat dacă nu-și îmbunătățesc și ei condițiile de cazare. Din păcate, la construcțiile vechi e mai greu cu spațiile.
- în a doua categorie i-aș băga pe cei care au descoperit peste noapte că știu să facă turism, au avut bani să investească într-un teren în Mamaia Nord și și-au făcut repede o pensiune sau un hotelaș mai mic cu care cred că au dat lovitura. Fără planuri, fără studiu de piață, chiar și fără oameni competenți care să-i îndrume sau ajute. Ei sunt din categoria celor care cred că oricum vin turiști în Mamaia și atunci va fi plin. Mă distrez și întristez în același timp pentru că știu că peste un an sau doi acele pensiuni/hoteluri vor fi de vânzare.
- ar mai fi și dezvoltatorii imobiliari care iau o halcă din turiștii de vacanță din Mamaia. Dacă cei din categoria a doua își fac un hotel, sunt foarte mulți care cumpără apartamente de la dezvoltatorii imobiliari crezând și ei că dau lovitura cu închirierea peste vară. La fel, fără cunoștințe de turism, fără acreditare la ministerul turismului, fără servicii, fără, fără…
Ca o concluzie, cu siguranță, datorită construcțiilor apărute în ultimii ani, modelul „lasă că merge și așa” e pe moarte. Repet, din păcate, o să vedem foarte multe spații (pensiuni, mici hoteluri, apartamente) de vânzare/închiriere în anii următori care or să stea goale. Asta așa ca un pariu! Sau prețuri de 30, 40, 50 euro în mijlocul verii pentru condiții de cazare foarte bune, prețuri de care nu puteai vorbi nici iarna acum câțiva ani. Partea nasoală este că va obliga în cascadă toată piața de hoteluri să scadă tarifele. Asta nu știu dacă e neapărat bine pentru unele business-uri.
Conduci unul dintre cele mai luxoase hoteluri de pe litoral şi primul care are o parcare etajată construită special pentru cei care aleg să-şi petreacă vacanţele la voi. De ce o parcare şi nu un alt corp de hotel ?
Din cauzele descrise mai sus. În aglomerația asta de construcții aproape nimeni nu se gândește la client, ci doar la buzunarul propriu. Să facă cât mai multe spații și să le vândă/închirieze ca să facă bani. Este un mare avantaj pentru hotel parcarea, dar mai ales parcarea asigurată pentru fiecare cameră, cum este cazul nostru.
Decizia de a face parcare a fost luată tocmai datorită unei viziuni pe termen mai lung și pentru a oferi clienților un serviciu pe care îl găsește mai rar în această zonă. Serviciu care face diferența într-adevăr și, poate, justifică într-un fel și tariful de cazare. Nu îți mai spun ce bine este să te sui în mașina care a stat la umbră, ferită de praf sau ploaie.
“Cine sunt turiştii care plătesc 2000 de euro pe o noapte de cazare? Sunt cei care plătesc același preț pentru acest tip de apartament oriunde în lume. Fie că sunt români sau străini, au foarte mulți bani și prețul nu are importanța cea mai mare”
Anul acesta, am vizitat împreună cel mai scump apartament de la voi din hotel. Dacă îmi aduc bine aminte a fost închiriat cu 2000 de euro pe noapte, în perioada de 1 Mai. Cine sunt aceşti turişti care plătesc sume exorbitante ?
Păi este foarte simplu. Sunt cei care plătesc același preț pentru acest tip de apartament oriunde în lume. Fie că sunt români sau străini, au foarte mulți bani și prețul nu are importanța cea mai mare. Vin de obicei pentru cluburi cu avion privat, au acces VIP și sunt plimbați cu limuzina, deci aceleași condiții de peste tot în lume. Sunt obișnuiți să plătească poate și mai mult pentru un apartament similar din alte zone de distracție gen Ibiza, dar vin și aici pentru ca Mamaia este deja foarte cunoscută pentru zona de cluburi.
Tur virtual cu apartamentul de 2000 de euro/noapte
Hai să rămânem la turişti. Hotelul pe care îl conduci este în cea mai căutată zonă din Mamaia, aproape de cluburi. Cine sunt turiştii care se cazează la voi?
Având în vedere că am trecut peste primul sezon de funcționare pot spune că avem 3 tipuri de clienți. Astea sunt de fapt și piețele noastre țintă pentru care ne facem strategia de marketing.
Avem clar pe cei care vin pentru distracție și cluburi. Doar suntem la km 0 al entertainmentului din Mamaia. Este un segment foarte important pentru că ei plătesc și cele mai mari tarife, dar totodată sunt și cei mai pretențioși. Dar am venit în întâmpinarea lor cu niște servicii personalizate care au făcut diferența față de concurența noastră. În general media de vârstă este destul de scăzută, undeva între 20 și 40 ani, cu venituri mari și foarte mari (ale lor sau ale părinților lor).
Al doilea segment sunt familiile aflate în vacanță care găsesc la noi relaxarea pe care mulți nu o bănuie că există în Mamaia Nord. Da, sunt foarte mulți care se feresc să vină în vacanță pentru că e „gălăgie” de la cluburi. Da, dar cluburile sunt deschise doar sâmbăta când este zgomot mai mare de la ora 16:00 până la 23:00. În restul săptămânii e liniște deplină. Asta chiar este un punct pe care vrem să-l promovăm și arătăm cât mai mult: faptul că în zona cluburilor este liniște în timpul săptămânii și chiar este mult mai bine decât în zona aglomerată din centrul Mamaiei de exemplu. Mai ales că noi le oferim, pe lângă piscină exterioară încălzită pentru adulți și copii și șezlong și umbrelă la plajă.
Al treilea segment sunt grupurile corporate care vin pentru conferință și team building în mai, iunie și septembrie. Având un etaj întreg dedicat conferințelor cu 3 săli foarte moderne plus o terasă cu vedere la apusul de soare de pe Siutghiol sperăm să devenim una dintre cele mai căutate locații pentru astfel de evenimente mai ales pentru că împreună cu echipa de la restaurant avem un pachet de servicii pe care nu prea îl găsesc pe litoralul nostru (mă înjură probabil colegii mei de la alte hoteluri care au și ei centre de conferințe bune, dar nu la ei mă refer).
Aș mai preciza că ordinea în care le-am prezentat este aleatorie pentru că fiecare dintre aceste segmente au o pondere importantă în planul nostru de business și buget. Noi încercăm întotdeauna să păstrăm un echilibru (foarte fragil) la combinarea lor astfel încât să ajungem la cel mai bun rezultat din punctul de vedere al tarifului mediu și gradului de ocupare.
“Un client a solicitat intrare separată, bodyguarzi și masă VIP la toate cluburile din Mamaia. În aceeași seară”
Care sunt cele mai pretenţioase cereri pe care le-ai primit ?
Pentru că nu a trecut decât o singură vară nu am foarte multe, aș aminti aici un client care a solicitat intrare separată, bodyguarzi și masă VIP la toate cluburile din Mamaia. În aceeași seară. Bineînțeles că ne-am descurcat, avem contacte de toate cluburile din zonă și putem organiza sau rezerva oricând servicii la ei.
Am citit la tine pe blog că aţi avut parte şi de situaţii nu tocmai plăcute cu turiştii care v-au călcat pragul. Le lipsesc turiştilor români cei şapte ani de acasă?
Nu știu ce să zic. Mai degrabă o parte dintre ei îi uită acasă și se comportă mai urât cu personalul. Nu îi înțeleg însă pe cei care lasă în cameră o mizerie de nedescris. Întotdeauna ne-am întrebat eu și colegii mei dacă și acasă se comportă la fel. Probabil pentru unii este o refulare acest comportament, poate fac în vacanță ce nu pot face acasă la ei. Sau poate că unii așa sunt.
“Spaima noastră cea mai mare sunt doamnele care se vopsesc fix înainte să vină în vacanță ca să arate bine și le rămâne culoarea pe fața de pernă alături de alte uleiuri și creme”
Cu ce lucruri au plecat turiştii de la voi din hotel ?
În general iau lucruri pe care noi le considerăm consumabile oricum: toate produsele cosmetice folosite sau nefolosite de ei, plicurile de ceai, cafea, zahăr și miere pe care le oferim gratuit, papucii de unică folosință.
Mai este ceva pe care nu-l iau, dar le deteriorează. Fețele de pernă și prosoapele mici. Poate să-ți spună orice coleg hotelier că sunt partea de lenjerie pe care trebuie să o reînnoim în fiecare an cu aprox 20%. Spaima noastră cea mai mare sunt doamnele care se vopsesc fix înainte să vină în vacanță ca să arate bine și le rămâne culoarea pe fața de pernă alături de alte uleiuri și creme.
De ce să aleg un hotel mai scump ca cel pe care îl conduci şi nu unul mai ieftin din centrul sau sudul staţiunii Mamaia şi apoi să folosesc taxiul spre zona de cluburi. Cum mă convingi să aleg hotelul tău ?
O să începem în curând campania de promovare pentru sezonul următor, dar nu vrem să convingem pe nimeni. Ei trebuie să se convingă că găsesc la noi ceea ce caută. Noi doar ne străduim să pregătim și să le arătăm că găsesc ingredientele unei vacanțe adevărate, lucruri pe care se așteaptă să le găsească la un hotel de 4 stele de pe litoral și plusul ăla care ne face unici. Aș începe cu parcarea, după cum îți spuneam un punct forte în serviciile noastre, apoi apropierea față de cluburi. Scriam și pe blog într-un articol mai satiric așa. Dacă stai la un hotel din centrul Mamaiei și vrei să ajungi la cluburi cheltui mai mult pe taxiuri decât pe diferența de cazare între hotelul din centru și noi (bineînțeles tot de 4 stele). Pentru cei care vin la plajă avem piscină exterioară încălzită din mai până în septembrie cu zonă de copii și loc de joacă în apropiere, oferim șezlong pe plaja Loft. După cum vezi nu prea am vorbit despre camere. Eu consider că suntem la standarde peste toate hotelurile de 4 stele de pe litoral, scuzați modestia, dar știu ce materiale s-au folosit începând de la construcție, finisaje și celelalte elemente. Știu asta pentru că sunt mulți clienți care ne-au întrebat de unde am achiziționat diferite lucruri sau finisaje din hotel pentru că le vroiau și la ei acasă. Începând de la saltele până la fotolii, canapele chiar și materialele de marketing din cameră care sunt de foarte bună calitate.
Ani la rând, statiunea Mamaia era de fapt radiografia întregului litoral. În nord, serviciile şi preţurile pot intra la categoria lux, cu cât ajungi spre centru coboară şi preţurile, dar şi calitatea serviciilor, iar sudul staţiunii Mamaia este considerat unul al celor cu bani mai puţini şi pretenţii mici. Care este şansa staţiunii Mamaia de atrage din ce în ce mai mulţi turişti?
În orice caz, nu construcțiile vor atrage mai mulți turiști.
Nu e foarte complicat pentru că nu am inventat noi turismul. Trebuie să ne punem întrebarea ce poate atrage turiști în afară de mare și soare. Și deja încep să apară răspunsurile. Unele se și văd: zona de cluburi atrage din ce în ce mai mulți străini. Festivalurile sunt puncte de atracție mari. Sunwaves, Neversea (noroc cu Untold că altfel îl făceau pe 1 august la mare când oricum e full). Eu vreau să-l văd pe cel care are curaj să facă un festival la mijlocul lunii mai care să atragă lume chiar dacă nu se poate face baie în mare.
Concursurile sportive atrag mulți turiști. Triatlonul din septembrie este deja unul din cel mai importante concursuri din estul Europei. Lacul Siutghiol e mort. Eu l-aș exploata din punct de vedere sportiv cât mai mult și aș organiza diferite regate pentru bărci de lac, concurs național de caiac și școli de windsurfing.
Da, eu cred că șansa Mamaiei este de a dezvolta zona de entertainment și sport în toate lunile sezonului, adică din mai și până chiar la mijlocul lunii octombrie.
„Foarte mulți nu știu unde vin. Sunt păcăliți de câteva poze, zona nu este foarte cunoscută sau abia acum devine. După ce au ajuns nu le mai dă nimeni banii înapoi și acceptă să vadă pe geamul de la cameră la fix 2 metri un alt geam de la blocul vecin, merg printre șantiere pe străzi pline de praf și camioane cu moloz.”
Nou apăruta staţiune Mamaia Nord este de fapt o zonă din Năvodari cu construcţii groaznice, ridicate fără niciun fel de plan urbanistic, fără drumuri asfatate, canalizare şi rețea de apă şi canalizare. De ce aleg turiştii să stea în aceste condiţii ?
Îți spun eu de ce. Foarte mulți nu știu unde vin. Sunt păcăliți de câteva poze, zona nu este foarte cunoscută sau abia acum devine. După ce au ajuns nu le mai dă nimeni banii înapoi și acceptă să vadă pe geamul de la cameră la fix 2 metri un alt geam de la blocul vecin, merg printre șantiere pe străzi pline de praf și camioane cu moloz. Nu cred că or să mai vină și a doua oară, dar s-ar putea ca anul următor să vina alții care cred că vin în Mamaia cu 20, 30 euro și ajung la 5 km de stațiune într-un cartier fără nici cea mai mică senzație de stațiune. Asta e tragedia mare. Acea zonă nu poate fi numită stațiune doar pentru că are o promenadă cam neîngrijită. Aici rămân la pariul meu legat de falimentul multor construcții de acolo și țepele luate de mulți care își cumpără apartamente în zonă.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Doar un exemplu,ca pe aici stau si am informatii la cald, perioada 6-9 decembrie, Dubai, Atlantis the Palm (toata lumea a vazut macar in poze hotelul asta) si Nasimi Beach Club fix langa (unde vin unii din cei mai mari DJ ai lumii, nu ce gasesti la Mamaia pe plaja cand nu e Sunwaves), costa 3700 AED adica aproximativ 1000$, pt camera dubla (2 persoane) cu acces la Lost Chambers, Aquarium si piscina cu delfini. Nu mai zic de servicii, 5 stele, camere cu vedere spre palm sau spre golful persic, valet parking, helipad daca vrei sa vii cu elicopterul (nu sa aterizezi pe sosea ca in Mamaia) Iar in perioada asta sunt 31 de grade afara ziua, 19-20 noaptea, temperaturi perfecte pt vacanta.
La noi se gasesc naivi cu bani care platesc, doar pentru ca acolo se simt "acasa". Pun pariu ca doamnele care lasa crema si vopseaua pe perna, sau aia cu jegul prin camere nu fac acelasi lucru cand pleaca prin alte tari. Acelasi sindrom cu majoritatea romanilor care arunca tigari pe jos in Bucuresti dar cand merg la Viena cauta un cos de gunoi 2 ore.