La început ți se poate părea amară sau acră, prea acidă ori prea astringentă. Pentru a savura cafeaua de specialitate, ca de altfel orice produs gourmet, trebuie să-ți educi gustul, iar odată ce ai început să urci pe această spirală, e foarte greu să te mai întorci. Dacă nu te afli în centrul Bucureștiului, unde sunt aglomerate majoritatea cafenelelor de specialitate, nu ai foarte multe opțiuni. Lucrurile au început însă să se mai schimbe în ultimii doi ani.
Tocmai de aceea, și Andra și Alexandru Samoilă au luat decizia de a deschide 20 Grams Coffee Roasters, într-o zonă semicentrală, astfel încât cei care apreciază cafeaua de specialitate sau care vor să o descopere, să și-o poată lua „din cartier, în drum spre birou”, și astfel răsfățul din weekend să poată deveni unul de zi cu zi.
„Am ținut să ducem cafeaua într-o zonă accesibilă și ca preț, și ca locație, iar aceasta să devină treptat regula. Faptul că toate cafenelele de specialitate sunt aglomerate în centru, a dus și la o creștere a prețului. Și cumva conceptul acesta trebuie să se extindă și semicentral și chiar mai departe. Pentru că astfel se va echilibra organic și prețul. După noi, au mai apărut și alte cafenele în zone mai depărtate de centru, și le merge bine. Cafeaua de specialitate trebuie să devină o normă, nu un răsfăț pe care ți-l acorzi în weekend, la brunch. Trebuie să te bucuri de o cafea bună tot timpul”, crede Andra.
Iar o cafea bună se obține cu respectarea unor standarde pe care și le-au autoimpus: folosesc numai cafea Arabica 100%, bogată în uleiuri volatile benefice, cu un rating al bobului verde nu mai mic de 85 din 100, și nu folosesc amestecuri de origini. În plus, fac doar „light roast”, iar timpul de extracție este scurt. Aceste două tehnici împiedică arderea bobului de cafea și ulterior a măcinăturii, care dă, de obicei, gustul amar al cafelei. Profilul de prăjire este controlat și ajustat printr-un soft care se leagă la un roaster de dimensiuni mai mici, ceea ce îi permite lui Alexandru să se joace cu diverse profiluri de prăjire pe baza feedback-ului primit de clienți, până obține cea mai bună variantă.
„Proiectul a căpătat niște dimensiuni mai mari decât am vrut noi, dar nu regret”
Din 20 de grame de cafea se extrage un dublu shot de espresso, de unde și numele cafenelei. Acesta este numai unul dintre principiile preparării cafelei de specialitate cu care Andra s-a familiarizat la Atelier Pinion, prima cafenea a soțului ei, care se adresa în special comunității de bicicliști, și care a devenit ulterior Hoptimist taproom and espresso bar. Toată experiența acumulată aici, cu bune și cu rele, și dorința de a avea propria prăjitorie i-au determinat să aplice pentru Strat-up Nation și să obțină finanțare pentru o cafenea de specialitate.
„Inițial, am zis că facem acest business numai din banii de la Start-up Nation. Numai că după aceea, am vrut un prăjitor mai bun, apoi ne-a trebuit un alt espressor, și tot așa. În plus, spațiul a trebuit amenajat, cu costuri mari, care nu erau eligibile pentru finanțare. Tot proiectul a căpătat niște dimensiuni mai mari decât am vrut noi, din aproape în aproape. Nu regret, dar dacă am fi știut de la început, aș fi gândit proiectul cumva diferit”, spune Andra. Și astfel investiția a ajuns la aproape 100.000 de euro.
S-au scurs mai bine de doi ani de la momentul depunerii actelor pentru finanțare până la deschiderea cafenelei, în noiembrie 2019. Cel mai mult a durat amenajarea spațiului, pe care Andra și Alexandru l-au găsit după multe căutări, pe Calea Călărași, într-o clădire interbelică, unde cândva a funcționat o librărie.
„A fost dragoste la prima vedere. Este un spațiu potrivit pentru o cafenea pentru că este pe colț și este foarte luminos datorită vitrinelor mari. În plus, are o subpantă unde am pus prăjitorul, iar jos avem zona de cafenea pentru clienți. Doar că am avut mai mult de amenajat. A durat mai mult de șase luni pentru că a fost un proiect care a implicat arhitect, lucrări de construcție și reparație, realizarea de mobilier la comandă și apoi decorarea”, explică Andra.
Bean the Bot
Un chatbot de preluare a comenzilor. Aceasta a fost soluția pe care a găsit-o Alexandru, fost programator, pentru a-și putea desfășura activitatea în continuare, în momentul declarării stării de urgență. Cei care doreau să își cumpere cafea, intrau pe Messenger-ul paginii de Facebook și plasau comanda acolo. Aveau opțiunea de a le fi livrată cu bicicleta, dacă se aflau prin împrejurimi, sau de a o ridica chiar ei de la cafenea. Plata se făcea la sfârșitul zilei, după generarea unor link-uri de plată pentru comenzile din ziua respectivă. Astfel, tot procesul era complet „touch free”.
„Clienții noștri nu numai că plăteau, dar chiar ne trăgeau de mânecă când ceva nu funcționa și se asigurau că plata a fost efectuată. Cu unii am făcut chiar abonamente. Am fost flexibili și nu am stat cu stres că pierdem banii. Și asta pentru că în perioada martie-mai, a existat un val de susținere din partea lor. Ne-au scris și ne-au întrebat dacă pot cumpăra vouchere să ne sprijine și pe care să le folosească după pandemie. (...) Când am deschis, nu știam la ce să ne așteptăm, dar am avut surpriza ca majoritatea clienților noștri să fie deja băutori de cafea de specialitate. Celor care voiau să își încerce cafeaua și acasă, le-am oferit consultanță și le spuneam de ce instrumente mai au nevoie. S-a creat astfel o comunitate și sunt foarte recunoscătoare pentru asta”, spune Andra.
Dincolo de cafeaua gata preparată, în oferta 20 Grams sunt incluse și pachete de cafea pentru acasă, din aceleași origini prezente în cafenea, precum și ustensile semiprofesionale.
La sfârșitul anului trecut, Andra și Alexandru au preluat o cafenea de pe Vasile Lascăr, cuceriți mai mult de frumusețea locului decât de vadul comercial. Strategia este să o poziționeze în zona de „coffee to go”. Iar această preluare a catalizat și decizia Andrei de a renunța la jobul la care s-a întors în primăvara lui 2020, după terminarea concediului de creștere a copilului. Nu se gândește însă la o a treia locație pentru că asta ar aduce mai multă complexitate de management și logistică.
„Planurile de viitor este să ducem 20 Grams Coffee Roasters la adevăratul ei potențial. Să scoatem tot ce se poate din locul ăsta și din cel nou, și apoi mai vedem. În principiu, vrem să achiziționăm un prăjitor care să ne permită să avem un volum mai mare, și să încercăm să ajungem cu cafeaua noastră în alte cafenele de specialitate”, spune Andra.
Fișă de business. Subiectiv
Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor? Să nu îți cunoști prea bine proiectul ca să nu îți pierzi curajul. Si adaptabilitate.
Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România? Reziliență.
A existat vreun moment în care ai vrut să renunți? Nu, niciodată.
Care a fost momentul în care ți-ai dat seama că ești pe drumul cel bun? La sfârșitul iernii trecute. Când am deschis, am stat cu emoții. Era prima cafea prăjită de Alexandru. Iar când am văzut că oamenii care intrau erau impresionați, ne recomandau și veneau cu feed-back, ne-am dat seama că nu ne descurcăm atât de rău.
Ce este antreprenorul? Omul care caută soluția înainte să îl descurajeze problema.
Fișă de business. Obiectiv
Investiția inițială: 100.000 de euro
Număr de angajați: 4
Timp de recuperare a investiției: 3 ani
Cifră de afaceri 2020: 400.000 lei
Profit: 45.000 lei
Dacă IMM-urile merg bine, România merge bine. Mulțumim IMM-urilor pentru că generează 50% din cifra de afaceri a firmelor din România. Republica vă va purta în lunile următoare într-o călătorie în lumea celor care mișcă România prin inițiativă, curaj și multă muncă.
Republica antreprenorilor este un proiect susținut de Banca Transilvania.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.