Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

De ziua fetiței lor, Andreea și Florin i-au meșterit un cort teepee și apoi au pus poza pe Facebook; a doua zi au început să curgă comenzile. Aventura unui business din pasiune în Republica antreprenorilor

Republica Antreprenorilor- Mami și Leah

O lună de zile. Sau poate chiar mai puțin. De atât a fost nevoie pentru ca o fotografie postată pe Facebook să se transforme într-o idee de business și primele comenzi să fie onorate. La începutul lui 2017, mami și tati, de meserie fotografi, au vrut să marcheze aniversarea primului an alături de micuța Leah printr-o ședință foto, dar nu găseau recuzita potrivită. Așa că mami și tati s-au apucat să meșterească un cort teepee, chiar dacă li s-a părut foarte complicat. Au croit, au calculat, au tăiat bețe. Au muncit două zile. Dar rezultatul a meritat: o colecție de fotografii foarte apreciate pe Facebook și, de aici, un business cu jucării și accesorii personalizate pentru camera copiilor, care în 2019 a înregistrat o cifră de afaceri de aproape 100.000 de euro.

Mami și tati sunt Andreea și Florin Ivan, din Brașov. Sunt fotografi și lucrează împreună din 2009. „Sunt” pentru că nu au renunțat încă să facă fotografii. Așteptă să treacă „primii 3 ani critici ai oricărui business” pentru a vedea dacă afacerea inspirată de fetița lor Leah se susține. Anterior, Florin a avut un job de designer grafic și programator, dar a renunțat pentru că își dorea mai multă libertate. Și a găsit-o, chiar dacă numai parțial. 

„Vreau neapărat un cort ca ăsta”

Fotografiile cu Leah și cortul ei au fost postate pe site-ul de fotografie al părinților și pe pagina de Facebook, ei bucurându-se de ceva notorietate în zona de servicii foto. Dincolo de sutele de like-uri și comentarii, aici au venit și primele comenzi. Pentru un produs care practic nu exista. „Vreau și eu ... vreau neapărat un cort ca ăsta”, era unul dintre mesajele private primite pe rețeaua de socializare.

„Așa că ne-am apucat de treabă. Nu ne-am gândit neapărat la bani. Nici nu mai știu cât am cerut pe primul cort. Aveam deja o mașină de cusut. Am folosit materialele pe care le-am găsit în magazinele locale. Soția mea, Andreea, se ocupa deja de cusut pernuțe, lucru care a contat mult pentru că oamenii își doreau un cort accesorizat”, povestește Florin Ivan.

Primul atelier a fost organizat în mansarda casei în care locuiau, într-un spațiu de 17 metri pătrați. După prima lună, și-au mai cumpărat o mașină de cusut pentru a face față comenzilor. Și coseau amândoi. Apoi au angajat o fată care să-i ajute. După primele 6 luni, aveau 3 angajați. Astăzi producția se face într-un spațiu mult mai mare, dotat cu mașini de cusut industriale și alte echipamente specifice, iar portofoliul de produse a crescut de la cortul teepee și trei perne decorative la 300 obiecte.

Mutarea în noul spațiu s-a făcut în primăvara lui 2018, alături de o echipă complet nouă, și a presupus o investiție de peste 30.000 de euro, bani furnizați partial de business-ul cu fotografiile.

Cum să crești un business pe Facebook

„Mami și Leah” este un business născut pe Facebook și care a crescut aici până în urmă cu 5-6 luni, când a fost lansat site-ul, adică timp de mai bine de trei ani. „Aveam zile în care trebuia să răspund și la 200 de mesaje venite de la clienți. Site-ul m-a ajutat să gestionez mult mai ușor comenzile”, spune Florin Ivan, care se ocupă acum mai mult de administrarea business-ului, sub toate aspectele sale, și mai puțin de producție.

Valul de entuziasm și comenzi născut pe Facebook, a fost susținut cu o investiție de aproximativ 1.000 de lei pe lună pentru cumpărarea de reclamă, și un concurs lunar care contribuie semnificativ la creșterea numărului de fani pe pagină, pentru că postarea respectivă ajunge să fie văzută și de 300.000 de oameni care au cont de Facebook, spune Florin Ivan.

Un reach foarte bun, cum ar spune un strateg de social de social media, dar conversia se face destul de greu. De vină, spune Florin, sunt „prețurile destul de mari”, justificate de cheltuieli, și concurența internă, care lucrează de acasă, la negru, și are prețuri la jumătate, dar și cea din China, de unde vin produse foarte ieftine.

„De aceea există o luptă continuă de a crea produse premium, pentru că avem utilajele necesare, de a ne îmbunătăți produsele existente și a crea altele noi”, explică Florin Ivan.

De un an, „Mami și Leah” au încheiat și un parteneriat cu emag.ro. În prezent, vânzările făcute prin intermediul retailerului online reprezintă 10% din total, dar Florin Ivan crede că are un potențial mai mare. Și are răbdare. Așa cum ar trebui să aibă orice antreprenor, după părerea lui.   

...și cum îl menții când ajungi să plătești TVA

Unul dintre testele pe care trebuie să îl treacă un business aflat la început este plata TVA-ului. „În octombrie 2019, firma a devenit plătitoare de TVA și trebuie să facem în așa fel încât să plătim toate taxele, impozitele, salariile… Este foarte greu. Practic, împărțim business-ul cu statul. Asta te obligă să-i dai bice ca să faci vânzări foarte mari, pentru că altfel nu faci față”, explică Florin Ivan.

„Mami și Leah” a încheiat anul 2019 cu o cifră de afaceri de aproape 100.000 euro, o creștere de 50% față de 2018, iar pentru anul acesta estimează vânzări de peste 150.000 de euro.

„Ca să faci business trebuie să te arunci cu capul înainte. Vei găsi soluții la toate probleme pe care le ai, pentru că nu ai încotro”, spune Florin. 

Cele mai mari provocări

„Experiența de a face un business în România e similară cu aceea de a crește un copil. Sunt multe provocări, dar și statisfacții mari”, spune Florin Ivan.

Mutarea în spațiul mai mare în care se face acum producția a înseamnat și o nouă echipă. Aceasta a fost una dintre cele mai mari provocări căreia au trebuit să îi găsească o soluție. A fost un moment critic, în care au vrut să renunțe la business, dar pe care l-au depășit.

„Lipsa noastră de experiență în alegerea și gestionarea oamenilor a dus la ruperea primei echipe. Probabil nu am fost suficienți de atenți la nevoile lor și ne-am concentrat mai mult pe business. Pe cei care au format a doua echipă, i-am ales în primul rând după vibe, și apoi după experiență, iar astăzi, după doi ani și jumătate, am reușit să avem o echipă bine închegată și să creăm un mediu familial de lucru”, spune Florin Ivan.

Business-ul familiei Ivan a trecut deja granițele, iar produsele lor au ajuns la peste 2.000 de copii de români stabiliți în străinătăte. Ca să creeze premisele necesare astfel încât lucrurile să ia o amploare mai mare, Andreea și Florin a trebuit să găsească o soluție rentabilă pentru transport internațional. Și pentru că ea s-a concretizat, Florin Ivan își planifică următorul pas: versiunea în limba engleză a site-ului.

…și cele mai mari satisfacții

Mesajele pe care le primesc de la clienți reușesc să îi motiveze de fiecare data, dar mai ales atunci când lucrurile nu merg tocmai așa cum își doresc. Iar aceste mesaje ajung, prin intermediul grupului de WhatsApp, la toată echipa din atelier, pentru că este important ca oamenii să știe care este efectul pe care îl produce munca lor.

Iar peste satisfacția muncii vine și libertatea, chiar dacă parțială. „Banii nu sunt foarte mulți. Dar ne bucură libertatea de a face ce ne dorim. Nu suntem angajați, iar în atelier facem numai ce vrem noi. Suntem, într-un fel, sclavii statului, dar cel puțin nu avem șefi care să ne spună ce să facem. Nu eram fericit ca angajat, iar pentru mine libertatea a contat cel mai mult”, conchide Florin Ivan.

Fișă de business. Subiectiv

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor: Pasiune și răbdare.

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România: Perseverența de a te lupta cu taxele și birocrația

A existat vreun moment în care ai vrut să renunți: Când am avut problemele cu angajații

Care a fost momentul în care ți-ai dat seama că ești pe drumul cel bun: Ori de câte ori primim aprecieri de la clienții noștri

Ce este antreprenorul: Un om calculat, un lider foarte bun, dar și un om dur.

Fișă de business. Obiectiv

Investiția inițială: peste 30.000 de euro

Număr de angajati: 7

Timp de recuperare a investiției: N/A

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Înduioșător, mai ales la final când realizezi că orice poveste frumoasă are și monștrii ei...Statul, Codul Fiscal, Birocrația...
    • Like 7


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult