Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

3 filme esențiale pentru mine. „Filmul pe care l-am văzut de cele mai multe ori în viață este Terms of Endearment” - Lia Bugnar

Lia Bugnar

Lia Bugnar scrie mult și scrie bine. În zona comediei, un gen care s-a dovedit a fi la noi destul de dificil de abordat fără să cazi în derizoriu. Piesele și scenariile Liei au subiecte contemporane de cele mai multe ori, de la dramedii conjugale (O piesă deșănțată) până la flirturi virtuale (filmul Bună, ce faci?).

Ce mi se pare cel mai important la comedia pe care-o scrie Lia Bugnar –  atât cât am văzut eu din piesele și filmele făcute după textele ei - este că râsul nu e gratuit, iar comedia nu e la prima mână, nu vine doar din calambururi sau vulgarități. 

Lia Bugnar pare că știe adevărata comedie - în film sau în teatru - se împletește mai mereu cu drama sau cu tragedia, că râsul devine foarte ușor râsu’- plânsu’. 

Iar asta se vede foarte bine în candoarea unor personaje din filme ca lungmetrajul Bună, ce faci? (2010, regia Alexandru Maftei) sau în scurtmetrajul Oase pentru Otto (2016, regia Matei Lucaci Grunberg). După ce am văzut Oase pentru Otto (făcut după piesa omonimă), am fost curios să știu care sunt filmele care au marcat-o pe Lia Bugnar. Așa cum mă așteptam, a scris foarte frumos:

„Sunt un om foarte nepotrivit să răspund la genul asta de întrebare, pentru că am o memorie care funcționează cumva afectiv. Adică mi se întâmplă să citesc cărți sau să văd filme care schimbă realmente ceva în mine și e foarte posibil să le uit complet la un inventar rapid, deși schimbările pe care le-au provocat în mine au rămas acolo și mă hrănesc încă din ele. Deci funcționez cumva pe memorie scurtă la topuri trei, dar pe o deloc trecătoare memorie afectivă, nedefinibilă, dar cu atât mai valoroasă pentru mine că ființă. Așa că primul film pe care am să ți-l spun va fi ultimul pe care l-am văzut:

1. Force Majeure, 2014

„Îl pun fără să ezit pe listă, are tot ce-i trebuie că să fie un film pe care să-l iubesc foarte tare până când îl uit la suprafața, dar nu și înlăuntrul meu. Pentru mine „Force Majeure” e un exemplu impecabil de scenariu cinstit, pornit din aproape nimic și condus fără greșeală până la limită suportabilității psihologice. Scenaristul și regizorul sunt aceeași persoană, așa că, pe o poveste scrisă cu precizie de bisturiu, jocul actoricesc vine și-ți dă lovitură de grație. Sunt în film cel puțin două momente (monoloagele celor doi soți) care vor rămâne pentru mult timp momentele mele preferate de actorie din tot ce-am văzut în ultimii ani. 

Force Majeure, 2014

2. Little Miss Sunshine, 2006

„Pentru tandrețea poveștii, pentru personajele de-ți vine să le iei acasă și să le dai tot ce ai mai bun în frigider, pentru minunăția de catharsis pe care mi-au provocat-o o grămadă de secvențe. Când un film obține de la mine simultan râs și plâns, sunt fan pe veci, adică până-l uit. Dar pe ăsta chiar l-am văzut de mult și uite că nu îl uit.”

Little Miss Sunshine, 2006

3.Terms of Endearment, 1983

„Ăsta chiar e un film din altă viață și știu sigur că n-o să-l uit niciodată. De altfel cred că e filmul pe care l-am văzut de cele mai multe ori. E pur și simplu perfect, dar hai să găsesc niște motive mai credibile. Pentru momentul în care Shirley McLane face criză de nervi că fiică-sii să i se facă injecția la timp, pentru Renoiru' atârnat pe peretele din dormitorul aceleiași Shirley McLane și pentru Jack Nicholson venind în dormitor că să vadă Renoiru', pentru Debra Winger care a murit cel mai frumos din câți actori am văzut vreodată murind în vreun film.”


Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • 1. The Shawshank Redemption
    2. Scent of a Woman
    3. The Green Mile
    • Like 0
  • 1. Shawshank redemtion
    2. Philadelphia
    3. Star Wars
    • Like 0
  • Am revazut in urma articolului Terms of... si momentele enumerate de d-na Lia Bugnar sint intradevar masuri ale talentului unor mari actori. Erau tineri si frumosi...(nu pot insa sa imi amintesc cand e pomenita Debra de The Sheltering Sky)
    • Like 0
  • 1. Lost in Translation
    2. Big Fish
    3. Little Miss Sunshine
    • Like 0


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult