Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

3 filme esențiale pentru mine. „Filmul pe care l-am văzut de cele mai multe ori în viață este Terms of Endearment” - Lia Bugnar

Lia Bugnar

Lia Bugnar scrie mult și scrie bine. În zona comediei, un gen care s-a dovedit a fi la noi destul de dificil de abordat fără să cazi în derizoriu. Piesele și scenariile Liei au subiecte contemporane de cele mai multe ori, de la dramedii conjugale (O piesă deșănțată) până la flirturi virtuale (filmul Bună, ce faci?).

Ce mi se pare cel mai important la comedia pe care-o scrie Lia Bugnar –  atât cât am văzut eu din piesele și filmele făcute după textele ei - este că râsul nu e gratuit, iar comedia nu e la prima mână, nu vine doar din calambururi sau vulgarități. 

Lia Bugnar pare că știe adevărata comedie - în film sau în teatru - se împletește mai mereu cu drama sau cu tragedia, că râsul devine foarte ușor râsu’- plânsu’. 

Iar asta se vede foarte bine în candoarea unor personaje din filme ca lungmetrajul Bună, ce faci? (2010, regia Alexandru Maftei) sau în scurtmetrajul Oase pentru Otto (2016, regia Matei Lucaci Grunberg). După ce am văzut Oase pentru Otto (făcut după piesa omonimă), am fost curios să știu care sunt filmele care au marcat-o pe Lia Bugnar. Așa cum mă așteptam, a scris foarte frumos:

„Sunt un om foarte nepotrivit să răspund la genul asta de întrebare, pentru că am o memorie care funcționează cumva afectiv. Adică mi se întâmplă să citesc cărți sau să văd filme care schimbă realmente ceva în mine și e foarte posibil să le uit complet la un inventar rapid, deși schimbările pe care le-au provocat în mine au rămas acolo și mă hrănesc încă din ele. Deci funcționez cumva pe memorie scurtă la topuri trei, dar pe o deloc trecătoare memorie afectivă, nedefinibilă, dar cu atât mai valoroasă pentru mine că ființă. Așa că primul film pe care am să ți-l spun va fi ultimul pe care l-am văzut:

1. Force Majeure, 2014

„Îl pun fără să ezit pe listă, are tot ce-i trebuie că să fie un film pe care să-l iubesc foarte tare până când îl uit la suprafața, dar nu și înlăuntrul meu. Pentru mine „Force Majeure” e un exemplu impecabil de scenariu cinstit, pornit din aproape nimic și condus fără greșeală până la limită suportabilității psihologice. Scenaristul și regizorul sunt aceeași persoană, așa că, pe o poveste scrisă cu precizie de bisturiu, jocul actoricesc vine și-ți dă lovitură de grație. Sunt în film cel puțin două momente (monoloagele celor doi soți) care vor rămâne pentru mult timp momentele mele preferate de actorie din tot ce-am văzut în ultimii ani. 

Force Majeure, 2014

2. Little Miss Sunshine, 2006

„Pentru tandrețea poveștii, pentru personajele de-ți vine să le iei acasă și să le dai tot ce ai mai bun în frigider, pentru minunăția de catharsis pe care mi-au provocat-o o grămadă de secvențe. Când un film obține de la mine simultan râs și plâns, sunt fan pe veci, adică până-l uit. Dar pe ăsta chiar l-am văzut de mult și uite că nu îl uit.”

Little Miss Sunshine, 2006

3.Terms of Endearment, 1983

„Ăsta chiar e un film din altă viață și știu sigur că n-o să-l uit niciodată. De altfel cred că e filmul pe care l-am văzut de cele mai multe ori. E pur și simplu perfect, dar hai să găsesc niște motive mai credibile. Pentru momentul în care Shirley McLane face criză de nervi că fiică-sii să i se facă injecția la timp, pentru Renoiru' atârnat pe peretele din dormitorul aceleiași Shirley McLane și pentru Jack Nicholson venind în dormitor că să vadă Renoiru', pentru Debra Winger care a murit cel mai frumos din câți actori am văzut vreodată murind în vreun film.”


Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • 1. The Shawshank Redemption
    2. Scent of a Woman
    3. The Green Mile
    • Like 0
  • 1. Shawshank redemtion
    2. Philadelphia
    3. Star Wars
    • Like 0
  • Am revazut in urma articolului Terms of... si momentele enumerate de d-na Lia Bugnar sint intradevar masuri ale talentului unor mari actori. Erau tineri si frumosi...(nu pot insa sa imi amintesc cand e pomenita Debra de The Sheltering Sky)
    • Like 0
  • 1. Lost in Translation
    2. Big Fish
    3. Little Miss Sunshine
    • Like 0


Îți recomandăm

Cristian Păun - ASE

„Magistrații sunt puși să valideze constituțional o măsură care e împotriva lor. (…) E un conflict de interese evident, care nu știu cum se poate rezolva.” Foto: Facebook Cristian Păun

Citește mai mult

Educatie-

Vă scriu dintre bănci încă pline de firimituri, foi mototolite și carioci fără capac. E liniște acum, copiii sunt la ora de sport, dar am în urechi încă agitația lor de dimineață, cu ghiozdane care se trântesc și întrebări puse pe fugă: „Domnu’, azi citim din poveste?”, „Domnu’, mi s-a rupt creionul, pot să iau altul?”

Citește mai mult

Transformare digitală

Digitalizarea în România avansează cu viteze diferite în sectorul public și cel privat. Firmele private în special din industriile bancară, sănătate sau retail au fost forțate de împrejurări concurența acerbă să se transforme digital, dar instituțiile de stat sunt încă prinse în inerția birocrației și lipsa de viziune strategică. În mediul privat, digitalizarea nu mai este un moft, ci o necesitate pentru scalare și eficiență. În sistemul public lipsa bugetelor multianuale și absența ownership-ului fac implementarea proiectelor de IT un proces greoi sau chiar eșuează (foto: Shutterstock).

Citește mai mult

”Cravata galbenă”

”Cravata galbenă”, filmul regizat de Serge Ioan Celebidachi, fiul marelui dirijor, Sergiu Celibidache, este o biografie cinematografică și, în același timp, o confesiune; o ”partitură” a memoriei naționale scrisă cu ”notele” unui destin încercat. Dincolo de cronologia unei vieți extraordinare, filmul este o introspecție despre libertate și identitate și despre România care a dăruit lumii figuri emblematice și genii; dar pe care nu a prea știut să le păstreze acasă.

Citește mai mult