Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Alegerile din Marea Britanie: surpriză sau strategie?

Abia se află rezultatul alegerilor din Marea Britanie și deja este foarte multă dezbatere despre rezultatul caracterizat drept „surpriză”, ori „o răsturnare de situație”. Ciudat este că nimeni nu se gândește că poate exact acesta a fost planul Theresei May.

Acum un an scriam că rezultatul referendumului pentru Brexit a fost o surpriză totală atât pentru susținători, cât și pentru oponenți. Nu ieșirea efectivă din Uniune a fost miza campaniei pentru Brexit. Ori poate doar pentru unii ca Nigel Farage sau Paul Nuttall de la UKIP, despre care alegerile arată că sunt complet irelevanți, la fel cum au fost și în campania pentru Brexit. Scopul de atunci a fost o negociere de forță cu Germania și Franța pentru (re)câștigarea unei poziții mai bune a Marii Britanii în interiorul Uniunii, nu în afara ei, după epoca Blair în care Marea Britanie a fost mai mult atentă la relația cu SUA, decât cu partenerii din UE. Și desigur o negociere pentru protejarea sectorului financiar londonez de tendința de control și supra-reglementare germană.

Numai că lucrurile au scăpat de sub control, de asta rezultatul referendumului a luat pe toată lumea prin surprindere. Am fost convins de atunci că se vor căuta căi elegante de a răsturna rezultatul referendumului, înainte ca el să producă efecte ireversibile. Căci aceasta este a doua realitate a Brexitului: încă nu s-a întâmplat nimic concret. Marea Britanie este membră în UE pentru încă cel puțin doi ani și e foarte posibil să continue să rămână membră și după 2019, dacă Parlamentul Britanic decide asta.

Numai că spre deosebire de România unde referendumurile se ignoră cu totul și viața merge înainte, o astfel de opțiune este exclusă în Marea Britanie. În schimb cu totul alta ar fi situația dacă poporul britanic și-ar schimb propria opinie și ar decide că nu mai vrea să iasă din UE. În definitiv poporul este suveran și are tot dreptul să-și schimbe opinia. Numai că un al doilea referendum pentru Brexit este inacceptabil din principiu: nu poți organiza repetat un scrutin până când obții rezultatul dorit. În schimb un referendum de exemplu pe acordul final de „divorț” dintre Marea Britanie și Uniunea Europeană poate anula Brexitul cu totul. Marea Britanie poate în oricând până la ratificarea acordului de ieșire din Uniunea Europeană de către toate parlamentele țărilor membre, inclusiv cel britanic, să retragă decizia de părăsire a Uniunii. Căile posibile de anulare a Brexitului sunt foarte multe.

Theresa May a fost un pro-european moderat. Așadar în camapania pentru Brexit a susținut rămânerea în Uniunea Europeană. La momentul la care a fost aleasă lider al Partidului Conservator, deci pe cale de consecință Premier al Marii Britanii, exista așteptarea ca ea să conducă țara spre un Brexit moderat, poate doar spre o ieșire formală din Uniune, cu păstrarea însă a acordurilor economice. Adică spre un statut similar cu cel al Norvegiei, care este oricum mai dezavantajos decât cel de membru în Uniune. Numai că odată cu numirea în funcția de Premier, Theresa May a basculat de la susținerea rămânerii în UE la susținerea unui Brexit radical și total („Brexit means Brexit” – „Brexitul înseamnă Brexit”), cum nici măcar Nigel Farage sau Paul Nuttall nu sperau că poate fi posibil. A fost un prim lucru ciudat, nu doar ca schimbare radicală a opiniei Theresei May, dar și pentru că nimeni nu dorea un asemenea Brexit dur.

(Foto: Guliver/Getty Images)

A urmat a doua ciudățenie, respectiv refuzul de a implica Parlamentul Britanic în decizia de declanșare a procedurilor de ieșire din Uniune. Așa cum Curtea Supremă avea să confirme în cele din urmă printr-o hotărâre definitivă în ianuarie 2017, referendumul pentru Brexit a fost în mod evident unul consultativ, nu imperativ. Deci el nu reprezenta juridic o decizie pe care Guvernul era autorizat să o pună în practică, ci era o recomandare consultativă pentru Parlament, care ar fi trebuit să dezbată și să decidă printr-o lege dacă Marea Britanie iese din Uniunea Europeană sau nu. Refuzul Theresei May a produs o inutilă iritare în societate, în condițiile în care Guvernul său avea o majoritate confortabilă în Parlament și ar fi putut trece fără probleme legea de declanșare de jure a Brexitului. De altfel așa s-a și întâmplat în cele din urmă în martie anul acesta, când o propunere de lege cu doar două articole, caracterizată de mulți drept o insultă la adresa Parlamentului britanic, a trecut prin Parlament complet nemodificată, în ciuda numeroaselor dezbateri care au avut loc în legislativ.

Mai mult, Theresa May a reușit să-și irite chiar și proprii parlamentari conservatori atunci când a refuzat răspicat să prezinte Parlamentului obiectivele pe care le are în vedere în viitoarele negocieri cu Uniunea Europeană. Iritarea a fost atât de mare încât pe final de noiembrie 2016 conservatorii au fost la un pas de depune în solidar cu oponenții laburiști o moțiune împotriva propriului guvern. Din nou, un refuz inutil și o iritare cauzată nejustificat, în condițiile în care nici până astăzi nu au fost comunicate în detaliu obiectivele și marjele de negociere pe care Theresa May le are în vedere. White Paper-ul prezentat în februarie anul acesta este doar o declarație de principii, care putea fi la fel de bine prezentată și cu șase luni mai devreme.

Tot iritare în economie și societate a produs și seria constantă de atacuri nejustificate la adresa cetățenilor europeni care muncesc legal în Marea Britanie. Pe deoparte a fost intenția de anul trecut a guvernului May de a cere companiilor britanice să declare numărul și naționalitatea angajaților din afara regatului. O cerere atât de-a dreptul nazistă, dar în același timp lipsită de noimă, câtă vreme Guvernul Britanic știe prin HMRC (fiscul britanic) exact câți angajați străini lucrează și la ce firme.

Pe de altă parte o altă sursă de frustrare a fost refuzul conservatorilor de a garanta cetățenilor europeni rezidenți în Marea Britanie dreptul de a continua să trăiască în regat după Brexit. Sigur, cetățenii din Uniunea Europeană rezidenți în Marea Britanie nu au drept de vot în regat, dar au familii cu cetățeni britanici care votează și lucrează la firme britanice care au nevoie de munca și expertiza lor.

(Foto: Guliver/Getty Images)

Ultima pe listă a fost chestiunea alegerilor anticipate, despre care Theresa May a spus în mod repetat în ultimul an că nu se justifică și sunt excluse. Și într-adevăr nu se justificau din perspectiva Brexitului și a Partidului Conservator. Dezbaterile din această primăvară asupra legii de declanșare a ieșirii din Uniunea Europeană au demonstrat clar că disciplina de partid asigură o majoritate confortabilă în chestiunea Brexitului, chiar și atunci când există unul-doi parlamentari rebeli. Tocmai de aceea, momentul din aprilie când Theresa May convocat o conferință de presă neașteptată și a anunțat declanșarea alegerilor anticipate a luat din nou pe absolut toată lumea prin surprindere. Evident că toate partidele de opoziție, în frunte cu laburiștii care au solicitat în mod repetat aceste anticipate, au îmbrățișat imediat ideea.

Așadar avem un an în care ex-pro-europeana Theresa May a devenit cel mai pro-Brexit politician britanic, împingând lucrurile la un extrem nejustificat, luând mereu decizii cel puțin ciudate și sfârșind prin a convoca niște alegeri anticipate care nu aveau nici un sens pentru propriul scop. Alegeri al căror rezultat aparent surprinzător reprezintă o înfrângere pentru Theresa May.

În cadrul campaniei electorale, Theresa May a spus că alegerile sunt despre Brexit și a cerut imperativ alegătorilor un mandat decisiv pentru a duce la capăt Brexitul dur și total. Cu alte cuvinte a încercat să transforme aceste alegeri într-un al doilea referendum despre Brexit. Laburiștii au ales să nu o urmeze în dezbatere, centrându-se pe cu totul alte teme de interes public, precum renaționalizare totală a căilor ferate. Și desigur peste campanie s-au suprapus și două atentate teoriste. Însă chiar și așa, poziția în alegeri a Theresei May a fost clară: alegerile sunt despre Brexit. Iar rezultatul de astăzi spune clar că poporul britanic a refuzat să-i acorde mandatul ferm pe care l-a cerut pentru un brexit dur.

Așadar, pare mult mai probabil că de fapt acesta a fost planul de a răsturna gradual rezultatul referendumului pentru Brexit. Caz în care rezultatul alegerilor de ieri este un prim succes, nicidecum un eșec. Lunile și anii care vor urma ne vor lămuri. Dar așa cum le spun des inclusiv colegilor mei britanici, oricât de improbabilă pare acum ideea, rămân la convingerea că în cele din urmă Marea Britanie nu va părăsi Uniunea Europeană.

Articol publicat pe blogul autorului.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Cred ca acest articol are multe "hibe"! Odata declansata cererea de iesire din UE, articolul 50, nu mai este cale de intoarcere. In acest caz, ori se ajunge la o intelegere asupra liberei circulatii sau la un acord mai relaxat de liber schimb, de care ma indoiesc ca se va intampla. Altfel, daca pana in 2019 nu se va ajung la un acord, UK va adopta regulie WTO (World Trade Organisation) unde tarifele vamale se vor impune. Orice sansa de a ramane in UE s-a dus. Iar acum, dupa noile alegeri, orice sansa de a impinge negocierile in directia dorita de ei s-a dus pentru ca un Parlament slab unde totul se va dezbate pana la cel mai mic detaliu nu va avea putere de negociere in fata celor 27 de state UE sau in fata Comisiei Europene. Asa ca tot acet gamble (pariu) s-a dus pe apa sambetei. Eu unul sunt foarte amuzat de aroganta lor si abia astept inceperea negocierilor peste 10 zile cu in lider fara suport si o majoritate cu in partid nord irlandez :) !!
    • Like 0
  • check icon
    «Numai că spre deosebire de România unde referendumurile se ignoră cu totul și viața merge înainte, o astfel de opțiune este exclusă în Marea Britanie». Așa ar trebui să fie, adică asta ar trebui să ne comunice o veche democrație europeană. Din păcate, ne comunică tocmai pe dos: da, iată un referendum organizat de Cameron pt a-și consolida puterea și care era aproape gata să-i dea puteri și mai mari. Cele 2 procente peste jumate au condus la o situație de pat. Aici autorul are dreptate: din iunie 2016 până în iunie 2017 nu s-a întâmplat, de fapt, nimic în materie de Brexit, numai vorbe și tergiversări (ba da, s-a devalorizat lira și deloc nesemnificativ). Este de asemenea corectă analiza că May a dorit acest vot pentru a mai amâna și mai mult decizia, eventual pt a pasa altuia dorința de a negocia.
    Nu cred că UK va ieși din U.E., cred însă că, pe măsură ce trece timpul și se prelungește indecizia, va avea un rol tot mai mic în deciziile importante ale U.E., iar acest lucru este pt UK cel mai deranjant lucru. Totul este cum vor drege necazul.
    • Like 0


Îți recomandăm

blocuri - Bucuresti

Locuiesc într-un bloc de 4 etaje. Unii i-ar spune “bloc comunist”, pentru că e construit înainte de cutremurul din 1977, pe care l-am și prins, de altfel, aici. În urmă cu aproape 20 de ani, la câteva zeci de metri de blocul alăturat, tot de 4 etaje, un dezvoltator străin a construit un complex rezidențial, care include și un turn de 20 de etaje. (Foto: Inquam Photos / George Călin)

Citește mai mult

Alex Livadaru

Cu sau fără referendum propus de Nicușor Dan (altfel discutabil din punct de vedere procedural & legal)- puterea judecătorească trebuie să accepte că e nevoie să fie controlată | verificată | auditată (în sensul de ”checks & balances”) de celelalte 2 puteri (legislativă | executivă). Așa cum puterea legislativă trebuie și poate să le controleze pe celelalte două (legislativă | executivă).

Citește mai mult

Daniel van Soest - Suceava

Totuși, văd o diferență. PNL arată o anumită capacitate de autocurățire — altfel domnul Bolojan nu ar fi devenit prim-ministru. PSD, în schimb, s-a băgat în tranșee ca să lupte până la capăt, transformându-se într-un partid-zombie, pe care pare să-l mai poată îndrăgi doar un alt partid insalubru, precum AUR.(În imagine, Daniel van Soest)

Citește mai mult

Crăciun

Mă gândeam zilele trecute că anul ăsta și anul anterior au fost cei mai răi ani pe care i-am trăit eu vreodată. Și da, nu m-am născut ieri. Am prins și pandemia, și debutul invaziei din Ucraina, și joaca lui Dragnea de-a puterea, și mandatul de premier al lui Adrian Năstase. Am prins cam toate plăgile ultimelor trei decenii și jumătate, dar tot mi se pare că anul ăsta și anul trecut au fost cei mai răi ani ai vieții mele.

Citește mai mult

Revoluția

Stăteam chitiți, cu lumina stinsă, încercând să ghicim la ce distanță se trăgea. Focurile de armă se auzeau surd. Apoi, dintr-odată, o ploaie de metal a căzut peste casă. Tata ne-a apucat pe mine și pe sora mea de câte o aripă și ne-a zvârlit în pivniță. Acolo am stat o vreme, desculțe, învelite într-un preș vechi, în beciul care mirosea a varză murată, până când nu s-au mai auzit nici împușcături, nici maşini.

Citește mai mult