Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Alexandru Agatinei, CEO How to Web: „Foarte puțini au crezut în potențialul Europei de Est, care acum se dovedește un ‘game changer’. Dacă nu ai o conexiune directă aici, înseamnă că îți scapă ceva”

Alexandru Agatinei

În urmă cu 5 ani, pe piața internațională de tehnologie, România era cel mai adesea asociată cu BitDefender și eMAG, însă Dracula continua să rămână conexiunea cea mai simplă și mai sigură cu țara noastră. Astăzi, nu mai este nevoie de această referință, pentru că acum, când spui România, se face automat legătura și cu UiPath. Așa cum se face și între Bulgaria și Payhawk sau între Polonia și ElevenLabs.

„Toate aceste companii de tehnologie au poziționat țările și regiunea în zona de interes a companiilor din industrie din vest, Marea Britanie și Statele Unite. Unii dintre ei au văzut potențialul timpuriu și au început să intervină în ecosistem ca investitori, ca adviseri, ca oameni care să lucreze cu fondatorii și care să-i ajute să construiască companii globale. Cei mai mulți însă, au lăsat Europa de Est la coada listei, desconsiderând-o. Estul Europei era privit ca având WC-ul în curte, câini pe stradă, iar această etichetă am avut-o mult timp. Dar în toată această perioadă, niște oameni ca Florin Talpeș, Daniel Dineș, dar și alți ‘builderi’ așa cum le spunem noi, au lucrat, au codat, au învățat să facă produs, și nu outsourcing, au învățat să facă și sales, și marketing, și așa sub radar, în 10-15 ani, au construit niște companii care au crescut exponențial.

Față de acum 10 ani, avem companii care au devenit povești de succes în ciuda tuturor obstacolelor, pentru că foarte puțini au crezut în potențialul Europei de Est, și care acum este un ‘game changer’. Astăzi, dacă nu ești aici, ca om care vrea să lucreze într-o companie nouă, ca o corporație care vrea să lucreze cu noile tehnologii, dacă nu ești conectat cu regiunea înseamnă că îți scapă ceva”, spune Alexandru Agatinei”, CEO How to Web. 

Europa de Vest și cea de Est au fost mult timp deconectate din cauza accesului cu întârziere la resurse, programe educaționale, accelatoare și fonduri de investiții al țărilor foste comuniste. Diferențele încep însă să se estompeze, iar avantajele privind costurile să se mențină și să facă din Europa de Est o piață foarte competitivă.

„Termenii, resursele și referințele sunt acum mai aproape de buzunarele fiecăruia. Poți să intri într-un Y Combinator sau să citește eseurile lui Paul Graham, la fel cum poți să afli poveștile fondatorilor est-europeni care au dezvoltat produse de succes. Resursele sunt mult mai aproape față de acum 14 ani, când unul dintre motivele pentru care am început How to Web a fost că erau o mână de oameni care voiau să construiască produs și nu știau de unde să o apuce. Astăzi, oameni din toată lumea vin la conferința How to Web ca să facă business cu est-europenii, care au demonstrat nu doar că știu să facă produs, dar pot dezvolta companii de succes. Încă împărțim orașul cu UiPath, una dintre cele mai mari companii din lume într-un domeniu care nu exista acum 10 ani. Estul Europei a pornit niște industrii și niște produse care nu existau pe piață acum 10 ani și sunt lideri în acele industrii (...).

Dacă ne uităm în segmentul companiilor de high growth, în ultimii 3 ani, România a intrat în topul 5-6 al țărilor din Europa de Est în ceea ce privește volumul investițiilor ridicate de către acestea. România e una dintre puținele țări care atrag investiții de peste 100 de milioane de euro, dar și din punctul de vedere al numărului de profesioniști, al talentului accesibil în piață, al faptului că peste 100 de companii primesc capital de la fondurile de investiții”, a completat Agatinei.

Cu toate acestea, una dintre cele mai mari provocări pe care o are un start-up tech este piața pentru care gândește produsul. Pentru că nicio țară din regiune nu este suficient de mare, indiferent de domeniu, încât să poată fi servită de o companie care să ajungă la o cifră de afaceri de sute de milioane de euro pe an. „Este foarte dificil să lucrezi între piețe. Șansele de succes cresc când servești o piață globală și te uiți deja la Marea Britanie sau la Statele Unite. Mulți mai au de recuperat aici, adică să gândească business-ul lor din prima zi ca fiind unul global, să găsească soluția la o problemă pe care să o aibă o piață globală. De cele mai multe ori, fondatorii nu înțeleg gravitatea unei mentalități de tipul ‘hai să servim piața din România și apoi vedem noi cum creștem’”, a subliniat Agatinei.  

Raportul lansat la începutul acestui an de către Launch Romania, proiect fondat de How to Web,arată că peste 13% dintre startup-urile românești se concentrează exclusiv pe piața locală, iar sectoarele preferate de antreprenori sunt educația (14,3%), sănătatea (12,7%) și e-commerce-ul (9,5%).

Unul din doi fondatori de startup din România nu se află la prima experiență

Față de acum 10-15 ani, ecosistemul de start-up-uri din România a crescut, în special prin imitație, dar fără să înțeleagă încă tot contextul culturii din spatele construirii unui produs digital. Este un aspect la care încearcă să contribuie acum și How to Web prin comunitatea Launch Romania.

„Launch este o inițiativă de a interveni în mediul de business. A început prin a aduce împreună fondatori ca să colaboreze și să se ajute, să învețe unii de la alții, dar acum ne dăm seama că ei vin deja cu un mindset format și trebuie să ne ducem către oameni și mai tineri, mai devreme. Tocmai de aceea, acum mergem în țară și ne vedem cu fondatori, cercetători și studenți, pentru că de acolo mizăm noi că va veni inovația. Cercetătorii au experiența profundă a cunoașterii, fondatorii știu cum se preia tehnologia din laborator și se pune pe piață, iar studenții vin cu continuitatea, fie că se duc în cercetare, se angajează într-un start-up sau deveni fondatori”, spune Andrei Cojan, președintele Launch Romania, care speră ca în următorii 10-15 ani, România să devină o mini Estonie.

Andrei Cojan, președinte Launch Romania

Datele raportului de anul acesta mai arată că 53% din start-up-uri sunt fondate de antreprenori aflați la cel puțin a doua experiență. Ce înseamnă concret această cifră?

„Aceștia sunt oameni care au acumulat experiență, indiferent că au avut succes sau nu, iar acum, până într-un anumit punct, știu ce au de făcut, iar a doua oară s-ar putea să facă mai bine. De 3 ani de când facem acest studiu, procentul a crescut, în medie, cu 10%. Ceea ce poți vedea în această etapă de început, destul de murdară, nu poți transpune într-un curs, nu există o carte despre așa ceva. Dacă un fondator începe al doilea business, acesta este un predictor bun că al doilea are șanse mai mari”, a explicat Agatinei. 

Conferința How to Web: Multe oportunități pentru startup-urile est-europene, în același loc

Conferința How to Web, care reunește start-up-uri din Europa de Est și oameni de afaceri și investitori din toată lumea, a ajuns la a 14-a ediție, și se va desfășura la București în perioada 2-3 octombrie, la Face Convention Center. Organizatorii se așteaptă ca numărul de participanți să depășească 3.000, față de anul trecut când au fost 2.500.

Printre multe scene care vor găzdui peste 100 de speakeri internaționali, sesiuni de business dedicate, evenimente auxiliare și multe alte experiențe, această conferință reprezintă și punctul central pentru startup-urile din Europa de Est, prin programul și competiția Spotlight. Premiul-investiție din cadrul acestei competiții este cel mai mare la nivel regional.

Monica Zara, președintele conferinței How to Web

„Ne-am propus să strângem cel mai mare premiu-investiție din regiune. Promitem să aducem cele mai promițătoare start-up-uri din Europa de Est din care să fie ales câștigătorul. Anul trecut premiul a fost de 880.000 de euro, după ce în 2019 am început cu 125.000 de euro. How to Web este un loc unde sunt start-up-uri de tehnologie, dar asta nu înseamnă că dacă nu ești o firmă de tehnologie nu îți găsești locul acolo. Pentru că dacă nu ești o firmă tehnologie și nu începi să lucrezi cu aceste firme de tehnologie, cel mai probabil vei avea o problemă legată de viitorul companiei tale”, a spus Monica Zara, președintele conferinței How to Web.

Printre speakerii care vor urca pe scena conferinței se numără autoarea April Dunford, expert global în poziționarea de produs; Staffan Helgesson, investitorul european care are în portofoliu companii precum Spotify, Klarna sau Bolt; David Peterson, Partener Angular Ventures și unul dintre primii angajați ai companiei Airtable și mulți alți profesioniști internaționali.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere

Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult