Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Alexandru Bogdan, Linnify: Persoane interesate să investească într-un startup IT se găsesc tot timpul, dacă produsul are succes și crește

Alexandru Bogdan

În urmă cu câțiva ani, aflat în Franța, cu o bursă Erasmus, Răzvan Bretoiu lucra la Institutul de Cercetări în Informatică din Toulouse. O dată la câteva zile, trebuia să parcurgă o distanță mare pentru a-și face cumpărăturile și pierdea mult timp. Întors acasă, în Cluj-Napoca, tânărul și-a sunat prietenul, pe Alexandru Bogdan, cu care se știa din grădiniță, spunându-i că are o idee de startup, o dorință mai veche a celor doi fiind să înceapă o afacere împreună.

După analizarea mai multor idei, apărea astfel, acum șase ani, un startup care își propunea să aducă acasă cumpărăturile de la supermarket, un model similar platformelor online de livrări de mâncare care au prins avânt în pandemie.

Chiar dacă ideea lor nu a prins atunci, pentru că marile rețele comerciale nu erau atât de deschise la acest tip de afacere, Alexandru și Răzvan au perseverat în dorința lor de a crea produse software care să aibă la bază crezul lor: simplificarea vieții prin inovare, oferind soluții simple pentru probleme complicate.

Echipei i s-a alăturat și Cătălin Briciu, cu care Alexandru și Răzvan se cunoșteau din liceu, iar cei trei au înființat, la final de 2016, Linnify, o companie care activează pe piața IT din România. Linnify dezvoltă aplicații mobile și web, atât ca produse proprii, cât și pentru terți, clienții provenind în principal din străinătate. În prezent, aplicațiile dezvoltate de companie sunt folosite ,printre altele, de firme din Germania, SUA, Canada și China.

„Programul Innovation Labs a venit la momentul perfect”

Un rol important în dezvoltarea lor ca antreprenori l-a avut Innovation Labs, cel mai important program de pre-accelerare al startup-urilor din domeniul tehnologiei informației din România.

„Programul Innovation Labs a venit la momentul perfect. Înaintea lui am lucrat la ideea noastră, deliverME, timp de 6 luni, singuri într-un apartament. Am construit o parte mare din produs, am pregătit un plan de afaceri cu proiecții financiare și eram încrezători că suntem pregătiți să lansăm conceptul pe piață. Perspectiva noastră s-a schimbat complet după primele zile din cadrul programului, în care am realizat că am sărit cea mai importantă etapă, validarea pieței.

Innovation Labs a fost locul în care am început să construim o bază solidă de cunoștințe. A fost începutul networking-ului nostru cu oamenii pe care i-am cunoscut. Cu o parte dintre ei am ținut legătura până acum și am construit relații tot mai strânse”, spune Alexandru Bogdan, CEO și cofondator Linnify.

După participarea la Innovation Labs, fondatorii Linnify au fost implicați ca mentori în programul de pre-accelerare, apoi ca membri ai juriului, iar în prezent sunt și parteneri și sponsori locali în Cluj-Napoca – unul dintre cele 5 centre naționale în care se desfășoară programul Innovation Labs.

„Pentru a inova este nevoie de trei lucruri principale: persoane capabile, know-how și procese moderne”

Recomandarea lui Alexandru pentru tinerii care intră în Programul Innovation Labs este să se folosească la maximum de workshop-urile susținute de mentori.

„Experiența mentorilor și perspectivele diferite oferă o imagine de ansamblu foarte bună pe baza căreia poți să îți conturezi tot mai clar ideea. Unul dintre avantajele cele mai mari este faptul că ajungi să intri în contact cu oameni din domeniu care sunt experți pe diverse zone, dar, cel mai important, înțelegi pașii necesari pentru lansarea unui start-up”, a punctat cofondatorul Linnify. El spune că, la început, atunci când a intrat în antreprenoriat, și-ar fi dorit „să fi fost mai atent dinainte la anumite domenii, pentru a avea baze mai solide: financiar, management și marketing”. „Sunt multe lucruri pe care nu ți le spune nimeni, mai ales dacă nu studiezi la o facultate din domeniu”, afirmă el.

„Credem puternic că pentru a inova este nevoie de trei lucruri principale: persoane capabile, know-how și procese moderne. Toate cele trei sunt conectate și se accentuează una pe cealaltă. Am stat aproape de universități și de fiecare dată când am avut ocazia și am putut ne-am implicat în programele locale”, spune antreprenorul din Cluj.

Linnify urmează să fie partener principal, alături de organizația HIVE și de primăria Cluj-Napoca, în cadrul unui program destinat startup-urilor din domeniul sănătății, desfășurat la nivel european. „Procesul folosit pentru validarea pieței va fi cel dezvoltat și folosit de către noi cu obiectivul de a crește șansele lor de succes”, spune Alexandru Bogdan.

„Ne diferențiem prin procesul nostru de validare care oferă uneltele necesare oricărui startup”

La Linnify punem accent foarte puternic pe cultura companiei, punctează Alexandru Bogdan. „Credem că mediul din jur este foarte important pentru a putea aduce un impact real”.

Prin ce se diferențiază Linnify? „În ceea ce privește oferta Linnify, ne diferențiem prin procesul nostru de validare care oferă uneltele necesare oricărui startup în vederea lansării și creșterii cu succes a unui produs pe piață. Acesta combină diferite metodologii recunoscute în domeniu într-un mod unic, eficientizând investițiile asumate prin cunoașterea intimă a pieței și experimentarea iterativă a ipotezelor”, dezvăluie antreprenorul clujean.

Două întrebări pentru antreprenori IT la început de drum

Pentru a construi un produs care contează și are succes, Alexandru Bogdan crede că un antreprenor trebuie să înțeleagă foarte bine care este nevoia pe care produsul creat o rezolvă. „Pe scurt, de ce ar folosi cineva produsul respectiv, de ce ar aloca cineva timp sau ar plăti pentru el. Primele două motive pentru care produsele eșuează sunt lipsa capitalului și faptul că startup-ul a construit un produs care nu satisface nevoile utilizatorilor”, subliniază Alex Bogdan cauzele pentru care un startup din IT poate să nu fie bine primit pe piață, adăugând că sunt și mulți alți factori externi care pot influența succesul: de la factori politici, la factori economici și sociali.

Lucrul frumos, spune el, este că prin validarea pieței reduci unul dintre cele mai mari riscuri de eșec, iar „persoane interesate să investească capital se găsesc tot timpul dacă produsul are succes și crește”. Deci, cu un proces de validare bine pus la punct poți crește semnificativ șansele de succes ale produsului, vede el.

Must knows înainte de lansarea unui produs pe piață

Referitor la lucrurile pe care trebuie să le știe un antreprenor, înainte de lansarea unui produs pe piață, Alex Bogdan spune că următoarele trei aspecte îi sunt mereu în minte când se gândește la orice produs:

  • „Validează nevoia produsului înainte de a începe să îl dezvolți. Este mult mai ușor să schimbi ceva la stadiul de idee în câteva minute sau ore, decât într-un produs dezvoltat, unde poate dura zeci sau sute de ore și o grămadă de bani.
  • Un produs este construit de o echipă, nu de o singură persoană. Găsește oameni complementari ție, care se regăsesc în viziunea și în direcția aleasă. Creează un spațiu confortabil pentru ei, care să sporească creativitatea și inovarea.
  • Găsește o balanță potrivită între datele strânse pentru luarea unei decizii și instinctul tău. Viteza și agilitatea sunt factorii care fac diferența în lumea dinamică în care trăim. Minimizează riscul prin datele culese până în punctul în care ai claritate și ești confortabil să faci pasul pe piață”.

„Ecosistemul din jur crește mult mai rapid dacă oferim înapoi timp, cunoștințe și oportunități de a explora persoanelor aflate la început de drum. Cred că acest lucru se întâmplă tot mai frecvent și sunt câteva companii care împing înainte. Sper ca numărul lor să crească și să tranziționăm cât mai curând înspre un centru de inovare cu mai multe startup-uri locale de succes”, speră antreprenorul.

Fondatorii Linnify și-au propus să devină cea mai bună agenție de dezvoltare a produselor digitale din România, prin procesul intern unic mapat pe startup-uri. Totodată, anul acesta vor face pași mai puternici înspre extinderea în piața din Statele Unite ale Americii. Iar ambițiile lor sunt mari pe viitor: „În 5 ani, ne vedem cu propriul fond de investiții adițional companiei de dezvoltare de produs, prin care vom investi în startup-uri la nivel local și global”.

Innovation Labs: business-uri de 250 de milioane de euro, în 10 ani

Programul Innovation Labs a ajuns anul acesta la a 10-a ediție și este cel mai mare program din România de pre-accelerare dedicat startup-urilor tehnice. Are ca scop principal creșterea generațiilor tinere de noi antreprenori români, prin crearea unui context actualizat de învățare, practică și debutare în mediul de business. Antreprenorul Andrei Pitiș, alături de cofondatorul Răzvan Rughiniș, profesor universitar în cadrul Facultății de Automatică și Calculatoare din Universitatea Politehnică București, au reușit să aducă Innovation Labs în 18 universități din România, cu scopul de a familiariza studenții atât cu experiența de dezvoltare de produs, cât și cu experiența antreprenorială.

„Eu aș vrea să ducem Programul Innovation Labs în direcția în care să atragem oameni care să fie diferiți. Să atragem cât mai mulți oameni, de exemplu, studenți la jurnalism sau studenți care să scrie poveștile de marketing din sfera de tehnologie, sau studenți la teatru care să ajute cu pitching-ul, sau studenți la arte vizuale care să facă designul pentru paginile aplicațiilor. Acum suntem parteneri cu toate aceste universități, iar dacă reușim să facem echipe mixte, care să colaboreze real, eu cred că the sky is the limit”, a spus Andrei Pitiș.

În 10 ani de Innovation Labs, în program s-au înscris 1.300 de echipe, din care 500 au fost în programul de mentorat și peste 180 au fost într-o finală de genul Demo Day. Din cele 180 de echipe, peste 40 de firme sunt active pe piață, au primit investiții sau s-au dezvoltat din surse proprii și care au un business în derulare. Valoarea lor este estimată de Andrei Pitiș la aproximativ 250 de milioane de euro.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult