Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Am 18 ani, 2.000 de lei și vreau să încep un business. Iată ce e mai important decât fondurile pentru investiția inițială atunci când pornești o afacere

O tânără de numai 18 ani, care în această toamnă a intrat la ASE, vrea să devină antreprenor. Nu are decât 2.000 de lei, dar crede că dacă vrei să ai succes în afaceri, trebuie să începi cât mai devreme.

I-a împărtășit intențiile sale unui consultant de la Stup, un spațiu special creat de Banca Transilvania, menit să îi ajute pe cei care doresc să înceapă un business, dar și pe cei care vor să se dezvolte. Acum e pregătită nu de a se arunca direct în afaceri, ci să analizeze opțiunile pe care le are.

„Sfatul meu pentru cineva fără sau cu experiență limitată în afaceri e să aibă o părere structurată pentru a-și crește șansele de succes. Poate folosi, de exemplu Business Model Canvas pentru a-și clarifica în primul rând propunerea de valoare, și apoi targetul. În ceea ce privește vârsta, nu contează. Nu trebuie să ajungi la majorat ca să te gândești să începi un business. Cu cât mai repede, cu atât mai bine. Și cu cât sunt mai mulți tineri care fac acest lucru, cu atât mai bine, pentru că, în țara noastră, antreprenoriatul și inovația sunt la cote destul de scăzute. Dacă ai o idee, pune-o în aplicare cât mai repede ca să vezi dacă funcționează, și trage concluziile cât mai repede. În antreprenoriat iei multe căzături și, atunci, e important să te ridici cât mai repede și cât mai sus. Banii sunt ultima problemă. Sunt bani în piață, sunt investitori privați, există platforme de crowdfunding cu ar fi, de exemplu, Ronin. Eu chiar îi sfătuiesc pe oameni să-și pună ideea pe astfel de platforme pentru că astfel pot măsura cât de bine și clar își prezintă ideea, și cât de valoroasă este ea.

Noi în România avem nevoie să apară cât mai multe start-up-uri. Bani sunt și tocmai de aceea e importantă zona această de educație, iar Stup face o treabă foarte bună din acest punct de vedere”, spune Ionuț Tarcea, antreprenor, cofondator X by Ascendis și consultant de business, care participă la evenimentele organizate de Stup, ca trainer (sursa https://ascendis.ro).

Învăț să fiu antreprenor la Stup

Pentru cei care se regăsesc în povestea tinerei de 18 ani, indiferent că au aceeași vârstă sau 30 ori 50 de ani, Stup organizează o serie de evenimente printre care și Învăț să fiu antreprenor, structurat pe șapte module, care se află în plină desfășurare, și al cărui ultim modul este programat pe 4 noiembrie. Chiar dacă nu ai participat la celelalte, te poți înscrie la modulul de Speed Mentoring în cadrul căruia poți primi un feedback rapid pe ideea ta de business.

Înainte de asta însă, ar fi bine să schițezi un plan de business, iar unul dintre modelele la care te poți raporta este Business Model Canvas.

Altfel, poți intra oricând la Stup, un loc în care găsești consiliere gratuită pentru afacerea ta, indiferent că ești la început de drum sau vrei să te dezvolți, ori ești clientul altei bănci. Pentru că Stup este practic un marketplace al produselor și serviciilor necesare oricărui antreprenor. Și pentru că la Stup se întâmplă mereu lucruri, poți consulta aici agenda următoarelor evenimente.

Business Model Canvas. Cele 9 elemente cheie ale unei afaceri

Business Model Canvas este un model de management strategic utilizat pentru a dezvolta afaceri noi sau pentru a le analiza pe cele deja existente. Modelul inițial a fost propus de Alexander Osterwalder în 2005, iar de atunci au fost derivate modele specializate pe diverse nișe.

Modelul lui Osterwalder cuprinde nouă elemente care oferă o imagine destul de coerentă asupra factorilor cheie ai unei afaceri, cinci care vizează partea externă a business-ului și patru care țin de cea internă. Așadar, dacă ai o idee de business, o poți analiza parcugând aceste elemente.

1. Segmente de clienți – Cine sunt clienții afacerii tale, cum gândesc, ce fac, ce văd, ce simt?

„Totul pornește de la client. Trebuie să fii concentrat pe el și să nu ții cont de propriile așteptări atunci când iei decizii de marketing. Dacă te raportezi la perspectiva clientului, vei avea foarte mult de câștigat”, spune Ionuț Tarcea.

Segmentarea se poate face pe o zonă de nișă, iar în cazul în care produsul sau serviciul se adresează unei categorii largi de public, e necesar să identifici primii clienți (early adopters). La modul ideal, e bine să ai o estimare a pieței sau a segmentului de piață pe care îl vizezi.

În segmentarea publicului, cele mai importante aspecte pe care trebuie să le analizezi sunt comportamentul de consum și valorile pe care le au oamenii respectivi. 

2. Propuneri de valoare – Ce oferi, ce problemă sau nevoie acoperă afacerea ta? Ce este unic la produsul sau serviciul tău astfel încât să fii ales de publicul identificat?

Dacă identifici o nevoie reală, asta te va aduce foarte repede și la identificarea publicului țintă. Dar, în funcție de produsul sau serviciul oferit, e posibil că segmentul de public care se conturează în mod evident, să nu fie neapărat cel căruia să i te adresezi direct.

De exemplu, Cornel Amariei, fondatorul start-up-ului dotLumen, lucrează la dezvoltarea unor ochelari care să-i ajute pe nevăzători să se orienteze în spațiu, și sunt milioane de oameni în întreaga lume care ar avea nevoie de acest produs. Așadar, el a identificat nevoia, dar nu s-a dus către nevăzători, ci către asociațiile care se ocupă de ei, pentru că dispozitivul va costa destul de mult.

Elementul de unicitate poate fi noutatea, dar poate fi și prețul, mai ales pe o piață cu concurență mare.

3. Canale – Cum promovezi, cum vinzi și cum livrezi produsul sau serviciul segmentelor de public cărora li te adresezi?

Poți vinde direct sau indirect, prin intermediul unei francize, poți avea un magazin fizic sau unul online. Important este să identifici acel canal prin care clienții vizați ajung să-ți cunoască produsul sau serviciul.

4. Relații cu clienții – Cum interacționezi cu clientul, ce tip de relație trebuie să ai cu el?

Tipul de relație este dictat practic de canalele identificate. În cazul unei interacțiuni fizice, poate fi vorba, de exemplu, de asistență din partea angajaților sau de selfservice (supermarketuri, spălătorii auto). Pentru un business online, o variantă pot fi serviciile automatizate (Netflix, Brio).

5. Fluxuri de venituri - Cum câștiga afacerea ta, cum monetizezi?

„Atunci când stabilești strategia de venituri, nu trebuie să vizezi numai costurile. Desigur că ele trebuie acoperite, dar trebuie să vă gândiți și să cereți câți bani ar fi dispus clientul să plătească. Așadar, cât costă versus cât ar plăti. Un client cumpără ceva ce percepe că îi aduce o valoare mai mare decât prețul pe care îl plătește. Prețul poate să aducă o componentă de prestigiu, iar un produs din aceeași categorie, cu un preț mai mare, poate să fie o chestiune de statut pentru cumpărător”, a explicat Ionuț Tarcea.

6. Activități cheie – Care este strategia unică prin care livrezi?

Sunt acele lucruri cruciale pe care afacerea ta trebuie să le facă pentru a livra propunerile. De exemplu, dacă vânzarea se face prin terți, atunci, cel mai probabil, activitatea din jurul managementului canalului este destul de importantă.

Dacă vinzi un produs, printre activitățile cheie se pot număra învățarea continuă despre utilizatori și noi tehnici pentru a îmbunătăți produsul.

7. Resurse cheie – Care sunt activele cheie prin care livrezi un produs/ serviciu competitiv?

În funcție de natura business-ului acestea pot fi resursa umană, oameni cu competențe extraordinare, clădiri, echipamente, patente, invenții, resurse financiare.

8. Parteneri cheie – Care sunt partenerii prin care să implementezi strategia, activitățile cheie?

Identificarea partenerilor cheie trebuie făcută prin raportarea la activitățile cheie.

9.Structura costurilor - Care sunt principalele costuri ale business-ului și cum se reflectă în venituri?

Trebuie să iei în calcul costurile cu chiria, amenajări, stocuri, salarii și inclusiv munca ta.

„Munca voastră trebuie pusă în bugetul de costuri indiferent că lucrezi în altă parte și îți dezvolți business-ul în timpul liber. Chiar și dacă lucrezi 4 ore pe săptămână, tot trebuie să le treci. Dacă la un moment dat, ajungi la un investitor, va trebuie să-i arăți cât valorează munca ta”, a explicat Ionuț Tarcea.

Banca Transilvania este cea mai mare bancă din România și principalul finanțator al economiei, acoperind toate segmentele de clienți și linii de business în sectorul financiar. Cu o poveste începută în urmă cu aproape 30 de ani, are peste 19% cotă de piață, 3,6 milioane de clienți, peste 9.000 de angajați, soluții de online banking și 500 de sedii în 180 de localități. Este cel mai puternic brand bancar românesc, cu un rating de AAA+, conform Brand Finance Banking (2022).

BT a fost desemnată cea mai bună bancă pentru IMM-uri din Europa Centrală și de Est de publicația Euromoney. Dincolo de banking, BT doreşte să aibă impact pozitiv în România, atât pentru oameni, cât și pentru business și mediu.  

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Vanu Vanu check icon
    Rar am intalnit ceva mai greu de calificat: "Dacă ai o idee, pune-o în aplicare cât mai repede ca să vezi dacă funcționează, și trage concluziile cât mai repede."
    Ca sa evit banarea, ma abtin
    • Like 0
  • Salut o astfel de inițiativa din partea BT prin care se încurajeaza tinerii sa devina antreprenori, și nu angajați. Schimbarea mentalității tinerilor ar putea face diferența în viitor între libertate sau sclavia moderna. Tine de vointa fiecăruia dacă pornește într-o călătorie temerara de autocunoaștere și înlăturare a barierelor. sau rămâne în peșteră.
    • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult