Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

În Italia, în ajunul Zilei Naționale, am regăsit România pe care o iubesc: ce ține vie în noi lumina Occidentului

La Fenice

Foto: Mugur Cristescu

„Rapsodia română” cântată „printre străini” te face să-ți duci mâna la piept, ca la imn. În Italia, Enescu atinge deopotrivă și sufletul de badantă, și cel de student, e al nostru, al tuturor, și al celor plecați, și al celor rămași acasă. „Rapsodia română” e cel mai bun semn că putem fi împreună și cel mai emoționant motiv de unitate într-un anotimp al vrajbei noastre.

Am sărbătorit în avans Ziua Națională a românilor în impunătoarea sală a teatrului La Fenice din Veneția, alături de compatrioți și de elita locală, veniți să-i cunoască pe trei mari artiști internaționali de origine română, acompaniați de orchestra Operei Naționale București. În jurul meu au fost mulți italieni și mi-am dat seama, din reacțiile sălii, că Enescu este și al lor, la fel ca Verdi, Puccini sau Maria Callas.

(Apropo de Maria Callas: Dacă La Fenice e ceea ce în limbaj prețios se numește „un templu al culturii”, Maria Callas are organizat, la primul etaj, un adevărat altar. Aici, în locul unde La Diva a avut spectacole memorabile, italienii îi poartă vie amintirea printr-un mic muzeu cu tablouri și fotografii. Italienii o consideră a lor, grecii o consideră a lor, americanii așișderea. Toți au dreptate, pentru că Maria Callas e universală. La fel ca Enescu sau Brâncuși).

  • Este al doilea mare eveniment cultural internațional de anul acesta la care vinul oficial este unul românesc. În martie, francezii au ales Jidvei vinul oficial al evenimentului de deschidere a expoziției Brâncuși de la Centrul Pompidou din Paris. Acum, același brand românesc de vinuri reușește să treacă granița și să fie selectat pentru evenimentul de deschidere a spectacolului de gală de la teatrul La Fenice din Veneția. De remarcat performanța industriei naționale de vin pe o piață cu standarde înalte și cu clienți pretențioși. La recepție, un domn, patronul unui restaurant istoric din Veneția, mi-a povestit la un pahar de vin alb că în catalogul său de vinuri cu sute de sortimente italienești și franțuzești ar vrea să includă acum și un brand românesc. Am încercat să-mi dau seama dacă omul e diplomat sau dacă diplomația culturală românească dă roade. Mi-a dat însă un argument de piață: sunt mulți români care-i trec pragul, atât din comunitatea locală, cât și turiști, prin urmare are sens să includă un vin românesc de prestigiu în listă.

La evenimentul de deschidere a concertului de gală de la Teatrul La Fenice a fost selectat un brand de vin românesc (Foto: Mugur Cristescu)

Oficial, e cea mai mare comunitate de români din afara granițelor. În scripte, au fost la un moment dat 1,2 milioane de conaționali în Italia. Lucrurile însă s-au schimbat și în diaspora, unde are loc în ultimii ani o migrație de la Sud la Nord. Așadar, mulți „italieni” și mulți „spanioli” s-au mutat în Germania și Marea Britanie, unde se câștigă mai bine. Chiar dacă numărul lor descrește, românii din Italia sunt cea mai mare comunitate de emigranți din Peninsulă, lucru ușor de constatat în orice restaurant sau hotel ai merge.

Când românii îi descoperă pe români

Cultura ține vie în noi lumina Occidentului. La rândul lui, Occidentul este îmbogățit de cultura română, iar concertul de gală de pe scena La Fenice - „Stele ale Operei românești la Veneția” - este un bun prilej ca marii interpreți români de operă să fie cunoscuți și de comunitățile de români din diaspora. Altfel spus, se întâmplă un lucru aparent surprinzător: mulți dintre marii artiști români sunt cunoscuți mai bine de către străini decât de români.

Românii din Italia au avut ocazia să-i cunoască chiar de Ziua noastră Națională pe soliștii Valentina Nafornița, Ruxandra Donose și Ștefan Pop, vedete ale artei lirice internaționale, cu o carieră impresionantă, acompaniați de Orchestra Operei Naționale București dirijată de Daniel Jinga.

Ruxandra Donose (mezzosoprană), Ștefan Pop (tenor) și Valentina Nafornița (soprană), alături de Daniel Jinga (dirijor) și orchestra Operei Naționale București, pe scena La Felice din Veneția (Foto: Mugur Cristescu)

Am auzit des după concert că „nu suntem cu nimic mai prejos” și că „avem cu ce ne mândri”. Sper ca acest tip de evenimente să ne conducă la conștientizarea calmă că suntem parte a marii culturi occidentale. Și suntem de multă vreme: la teatrul La Fenice din Veneția au cântat, de-a lungul timpului, artiști români precum Hariclea Darclée, Florica Cristoforeanu, Ileana Cotrubaș, Virginia Zeani, Mariana Nicolesco, Leontina Văduva, Viorica Cortez, Ruxandra Donose, Marina Krilovici, Ștefan Pop, Angela Gheorghiu, Roxana Constantinescu, Elena Moșuc, Șerban Vasile, Cezar Ouatu, Petre Munteanu, Maria Cebotari, Eugenia Moldoveanu și Viorica Ursuleac. 

Pentru prima dată, Orchestra ONB a pășit pe această scenă legendară. Concertul a fost realizat în parteneriat cu Ambasada României în Republica Italiană, în contextul aniversărilor care celebrează 145 de ani de relații diplomatice între români și italieni.

Artistul din Piață

Domnul Pavel Lungu este și el artist, însă nu concertează la Operă, ci în piață. Face parte dintr-o orchestră care cântă la două dintre cafenelele celebre din Piața San Marco. L-am întâlnit la Caffè Florian, o splendoare neobarocă din 1700.

Este din Republica Moldova, dar are dublă cetățenie, moldovenească și română, drept care este foarte la curent cu ce se întâmplă la București. Se consideră european, pentru el deschiderea către Vest a însemnat o viață mai bună. Îmi povestește că a cântat la nunta unor vedete din fotbal și de la Hollywood, precum George Clooney și Salma Hayek. Îmi mărturisește că și el se pregătește de nuntă și că vrea să-și facă o familie în Italia. Îmi spune că a apărut și-ntr-o secvență din filmul „Inferno”, cu Tom Hanks, care s-a turnat în Piața San Marco, „rol” pentru care a încasat 200 de euro. „Dar nu mă văd cu fața, sunt în orchestra care cântă în fundal în timp ce totul se prăbușește”, râde dl. Lungu.

Cu Pavel Lungu, muzician, în fața Caffè Florian (Foto: Mugur Cristescu)

Cu jurnalista Sonia Argint și tenismenul Horia Tecău, la Caffè Florian, din Piața San Marco (Foto: Mugur Cristescu)

La fel ca dl. Lungu, în Rapsodia românilor, fiecare om din țară sau din diaspora are partitura sa unică. Fiecare poveste individuală, fiecare gest sau fiecare alegere este la fel de importantă ca întregul concert. Revenind la minunatul teatru La Fenice, el s-a prăbușit și a ars de mai multe ori din temelii de-a lungul istoriei lui. Italienii l-au reconstruit de fiecare dată din cenușă, identic cu originalul.

La Fenice, teatrul pe care venețienii l-au reconstruit din cenușă (Foto: Mugur Cristescu)

Fiecare dintre noi este România, o țară care merită iubită, îngrijită și scoasă cu tandrețe în lume. La mulți ani, România, la mulți ani, români!

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • mg check icon
    La mulți ani ! Musai să iau o sticlă de Jidvei :))

    Nu numai italienii ne apreciază. Dau mai jos un link către un video filmat la Maastricht în 2015, când Andre Rieu l-a invitat pe Gheorghe Zamfir însoțit de un ansamblu de vreo 70 de artiști veniți din Romănia.

    https://www.youtube.com/watch?v=yl4e2-_JJu0

    Ziua de 1 decembrie ne aduce aminte că am avut și avem motive să fim optimiști.
    • Like 1
  • Bravo! Ramai acolo! Romania este aici, acasa!
    • Like 0


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult