Dacă te gândești să investești într-o franciză, acesta este un moment oportun. Specialiștii din domeniu spun că există un potențial însemnat de creștere pe piața locală, iar pandemia a convins multe companii autohtone că una dintre puținele cărți pe care pot miza pentru a scala rapid și în condiții de siguranță este dezvoltarea în sistem de franciză.
Așadar, există business-uri noi pe care le poți analiza. În plus, nici băncile nu au rămas fără răspuns la acest trend, devenind mai deschise să acorde parte din finanțare pentru demararea acestor tipuri de business-uri.
Franciza este un drum bătătorit, iar riscul ei, inclusiv în ceea ce privește finanțarea, este mai mic decât o idee de afacere, care poate fi viabilă doar pe hârtie. Ca să-ți crești însă șansele de a avea o afacere performantă e necesar să alegi o franciză care ți se potrivește, iar pentru asta trebuie să parcurgi câțiva pași esențiali. Raluca Voicu, Managing Partner în cadrul companiei de consultanță Franchwise, i-a prezentat în cadrul evenimentului Vrei să începi o afacere în franciză?, organizat de Stup, un proiect lansat de Banca Transilvania în această toamnă.
Stup este un spațiu fizic in București menit să conecteze antreprenorii cu furnizorii de servicii și produse pentru înființarea, gestionarea și managementul unei afaceri, indiferent de banca ai căror clienți sunt. Practic, Stupul este un marketplace al produselor și serviciilor necesare oricărui antreprenor, un loc în care oricând poți găsi consiliere gratuită dedicată afacerii tale. Și pentru că Stupul este un loc în care chiar se fac lucruri, pe agenda următoarelor evenimente organizate și găzduite de Stup se numără și Învăț să fiu antreprenor (4 noiembrie), Business Storytelling pentru antreprenori (3 octombrie) și The Funnel of Joy (5 octombrie).
Cum alegi franciza care ți se potrivește
Atunci când investești într-o franciză nu e obligatoriu să ai experiență în acel domeniu. Tocmai de aceea și alegi această formulă, pentru că altfel poți opta să-ți dezvolți propria idee. Trebuie să fii însă în business-ul potrivit, iar calitățile și abilitățile pe care le ai, să le poți pune în slujba cerințelor afacerii respective. Concret, trebuie să înțelegi cu ce vii în acel business, în afară de bani, ca să-l poți face.
Iată care sunt pașii pe care ar trebui să-i urmezi ca să te apropii cât mai mult de tipul de franciză în care poți face performanță.
1. Documentează-te
Dacă ai decis să investești într-o franciză, adună cât mai multe informații despre acest domeniu. Mergi la conferințe și evenimente de profil, citește cărți de specialitate, consultă site-urile companiilor care au francize sau mergi la o companie de consultanță.
2. Alege o industrie
Cele mai multe francize sunt în zona de retail, HoReCa și servicii. Alege o industrie în care simți că poți face perfomanță, raportându-te nu neapărat la ce știi deja, ci la ce ești dispus să faci.
3. Studiază cel puțin două francize
După ce ți-ai ales industria, studiază cel puțin două francize disponibile. E posibil ca prima variantă la care te-ai gândit să nu fie cea mai bună și atunci e bine să rămâi cu mintea deschisă. În procesul de analiză, include și vizite la câțiva francizați, atât la cei cărora le merge bine, cât și la cei care nu performează, și încearcă să identifici factorii din spatele fiecărei situații. Nu uita nici de concurență!
4. Verifică francizorul
Dacă vizitezi alți francizați, poți afla ce tip de implicare oferă un anumit francizor, un lucru extrem de important de luat în considerare. Poți face asta și pe cont propriu, atâta vreme cât știi la ce trebuie să fii atent.
„Trebuie să te asiguri că pentru taxa de franciză pe care o plătești, primești un pachet de training inițial, care să îți asigure transferul de know-how, baza pentru a-ți desfășura mai departe activitatea ca francizat. Apoi, în ceea ce privește redevențele lunare, trebuie să te asiguri că poți cuantifica asistența francizorului și cum se desfășoară aceasta în practică: câte vizite și cu ce frecvență, în primele 6 luni, după primele 6 luni, acțiunile urmărite pe parcursul vizitelor. Vizitele francizorului nu sunt doar despre controlul operațiunilor și conformitatea ta cu standardele francizei; principalul său rol este de consultant de business pentru tine. Vizitele îi permit să fie ancorat la realitatea ta locală de business și să îți ofere asistență pentru a-ți crește peformanța. Francizorul este antrenorul tău de business. El este cel care vede lucrurile mai bine, pentru că are un bagaj de experiență pe care trebuie să-l împărtășească cu tine, iar asta nu se întâmplă din birou”, spune Raluca Voicu.
De asemenea, înainte de a alege, trebuie să te asiguri că francizorul are brandul înregistrat și că afacerea este profitabilă.
5. Analizează contractul de franciză
Toate acțiunile prin care francizorul se implică în dezvoltarea business-ului tău trebuie menționate în contract, spune specialistul Franchwise, care mai atrage atenția asupra unui aspect.
„Nu crede în francizele cu zero taxe de intrare și zero redevențe. Dacă semnezi un astfel de contract, trebuie să te întrebi care este echipa francizorului și cum te asistă francizorul ca să-ți facă transferul de know-how. Totodată, de unde face francizorul tău profit? Nu există o relație comercială între două părți în care ambele să nu facă bani. Francizele subdimensionate ca taxe și costuri trebuie să-ți ridice un semn de întrebare în legătură cu nivelul lor de pregătire și fundația pe care o au, adică oamenii francizorului care îți asigură asistență în dezoltarea business-ului tău”.
6. Estimează investiția inițială
În prezent, pe piața din România sunt francize care presupun o investiție de 5.000-10.000 de euro, dar și business-uri pentru pornirea cărora e nevoie de 80.000-100.000 de euro sau chiar mai mult. Indiferent de alegerea pe care o faci, e necesar să știi costurile care compun investiția inițială, pentru că ele nu se reduc la taxa de franciză.
Astfel, pe lângă aceasta, trebuie să adaugi investiția necesară în funcție de specificul business-ului – spațiu, chirie, echipamente – și să prevezi un capital circulant de lucru pentru minimum 6 luni (salarii, chirie, costuri de achiziție produse/servicii pe care le comercializezi etc.). Recomandarea specialiștilor este să ceri francizorului selecționat un buget detaliat pentru amenajarea spațiului în care vei opera.
7. Înființează-ți o firmă
Dacă nu ești la prima afacere și ai deja o firmă înființată, nu este recomandat să o folosești pe aceasta pentru a opera o franciză. Specialiștii recomandă deschiderea unei entități separate, pentru că astfel poți urmări situația financiară mult mai ușor și, astfel, limita riscurile.
8. Setează-ți realist așteptările
Ca să câștigi milioane, trebuie să investești milioane. Tocmai de aceea, așteptările trebuie setate în funcție de valoarea investiției și, mai ales, proiectate pe o anumită perioadă de timp. În general, recuperea investiției într-o fanciză se face în 2,5-3,5 ani, în funcție de industrie, perioada de pornire a business-ului, capitalul investit, nișă și competiție.
9. Implică-te 100%
Succesul și profitabilitatea unui business în franciză depind exclusiv de implicarea ta. „Chiar dacă este vorba de o franciză, ești antreprenor în afacerea ta, franciza este despre antreprenoriat colaborativ. Din rolul de investitor nu poți face performanță. Asta înseamnă că în primele 12 luni trebuie să te implici 100% și abia după ce ai învățat, poți să delegi. Până acolo așteaptă-te că vei câștiga și vei dormi mai puțin decât înainte, dar vei avea satisfacția că ești propriul tău stăpân și că începi să-ți dezvolți propriile abilități. O oportunitate pe care nicio corporație nu ți-o poate da”, spune Raluca Voicu.
Franciză versus business propriu
Dacă iei în calcul investiția într-o franciză, cel mai probabil ai analizat și varianta de a avea un business pe cont propriu.
Dincolo de pașii pe care trebuie să-i faci ca să te asiguri că alegi franciza care ți se potrivește, e necesar să știi că dezvoltarea unui business în franciză nu este scutită de riscuri, nu reprezintă rezultat garantat. Doar că spre deosebire de un start-up, franciza are un risc mai diminuat, pentru că urmezi un model care s-a dovedit de succes și beneficiezi de consultanța și know-how-ul francizorului.
Asta înseamnă însă că nu ai liberate 100% și că nu poți interveni pe niciun element de identitate al brandului, iar în ceea ce privește creativitatea, ți-o poți manifesta doar pe optimizarea proceselor operaționale și localizarea de produse sau servicii.
„Franciza nu e pentru cei care vor să aibă libertate maximă. E mai simplu să operezi o franciză, dar nu este mai ușor decât să ai propriul business. Primești o rețetă, dar felul în care o pui în practică este contribuția ta ca francizat”, spune Raluca Voicu.
„În toate piețele dezvoltate din Europa, antreprenoriatul local dă drive-ul”
În prezent, în România sunt 450 de concepte de franciză, care acoperă servicii, retail și food. Dintre acestea, 60% sunt francize internaționale, iar 40% concepte autohtone. Prin comparație, în Franța, unde operează peste 1.700 de francize, 70% sunt francize naționale.
„În toate piețele dezvoltate din Europa, antreprenoriatul local este cel care dă drive-ul. Piața din România este consolidată și este momentul să dezvoltăm conceptele românești. (...) În pandemie, multe companii au înțeles să singura carte pentru a scala la nivel național este franciza, pentru că sunt companii suficient de mari pentru a investi în dezvoltare, dar nu au acces la resursa umană care să acopere nevoia de scalare regională. Anul acesta, 2022, este primul în care noi, Franchwise, am reușit să finanțăm cu bănci partenere o parte din investiție pentru franciză, fără garanții colaterale. Garanția este business-ul. Nu a fost ușor să convingem băncile partenere să se deschidă către finanțarea francizei, dar a meritat așteptarea. Dacă nu ar fi existat pandemia, acest produs nu ar fi fost posibil în România. Pentru noi este un an bun în ceea ce privește creșterea de oportunități în zona de franciză”, spune Raluca Voicu.
Banca Transilvania este cea mai mare bancă din România și principalul finanțator al economiei, acoperind toate segmentele de clienți și linii de business în sectorul financiar. Cu o poveste începută în urmă cu aproape 30 de ani, are peste 19% cotă de piață, 3,6 milioane de clienți, peste 9.000 de angajați, soluții de online banking și 500 de sedii în 180 de localități. Este cel mai puternic brand bancar românesc, cu un rating de AAA+, conform Brand Finance Banking (2022).
BT a fost desemnată cea mai bună bancă pentru IMM-uri din Europa Centrală și de Est de publicația Euromoney. Dincolo de banking, BT doreşte să aibă impact pozitiv în România, atât pentru oameni, cât și pentru business și mediu.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.