A trecut mai bine de o lună de la invazia Rusiei în Ucraina, timp în care cei rămași încă în țară sunt nevoiți să lupte nu doar pentru propria supraviețuire și apărarea patriei, ci și pentru ajutorarea semenilor. Printre raiduri aeriene, bombardamente și tranșee, companiile care au rămas pe metereze caută zi de zi soluții să își poată continua activitatea.
Printre ele, și Liki24, un serviciu online de livrări de medicamente și produse farmaceutice care funcționează și în România (și Polonia). Încă de la primele bombardamente, conducerea companiei și-a dat seama că prezența sa pe piață devine vitală pentru milioanele de oameni care s-au trezit peste noapte cu accesul la viață restricționat. Iar nevoia de medicamente creștea văzând cu ochii.
Primul pas pe care Anton Avrinsky, CEO-ul companiei, l-a făcut a fost să urce online o listă cu farmaciile care încă funcționau și de unde oamenii își puteau comanda cele necesare. A fost și este un efort comun, susținut de Ministerele Tehnologiei și Sănătății din Ucraina, căci listele de stocuri sunt actualizate permanent. Cea mai mare provocare o reprezintă însă livrarea acestor produse către milioanele de oameni care accesează serviciul, și aici au intrat în scenă voluntarii și companiile de curierat. „Am reușit să facem peste o mie de livrări de maximă urgență în zeci de localități din țară”, povestește Anton.
Pe 24 februarie, când a început războiul, compania atinsese rezultate record în istoria sa de 4 ani, de când a fost înființată. Apoi, deodată, Avrinsky s-a văzut nevoit să înlocuiască planurile de business cu planuri de evacuare a angajaților care și-au dorit să plece din țară. Din fericire pentru companie, nu au fost mulți. Chiar dacă s-au relocat, cei mai mulți dintre angajați au înțeles că este nevoie de ei acolo, în Ucraina, și că trebuie să contribuie, cât și cum pot, la ajutorarea semenilor.
Colegii lor de aici, din România, sunt în permanentă legătură cu ei. Știu că cel mai bun mod prin care pot ajuta este să se asigure că, măcar aici, treaba merge conform planului. „În România momentan totul merge bine, chiar intenționăm să ne dezvoltăm – calitatea serviciilor și varietatea produselor fiind principalele noastre priorități. Suntem mereu cu gândul la colegii noștri din Ucraina, ne rugăm pentru ei și sperăm ca toată nebunia asta să se termine cât mai repede și cu cât mai puține pierderi de vieți omenești”, spune Natalia Dina, country manager Liki24 România.
Și șoferii de la Bolt nu doar că au rămas pe metereze, dar donează sume mari de bani și organizează acțiuni de voluntariat pentru ajutorarea populației: evacuări din zonele afectate de război, livrări, dar și coordonarea celor care vor și pot să ajute. În plus, începând cu 1 martie, un nou serviciu a apărut disponibil în aplicație. Se numește „Sprijin”, iar șoferii care s-au oferit să participe îi duc pe oameni la destinație pentru simbolica sumă de 1 grivnă (15 bani). Urgențele, evident, sunt gratuite.
Compania acționează, de altfel, și la nivel internațional: 5% din fiecare comandă plasată pe teritoriul Europei sunt donați ONG-urilor care sprijină poporul ucrainean, inclusiv Crucea Roșie Polonia. Toate produsele fabricate în Rusia sau asociate cu ea au fost retrase din serviciul de livrări al Bolt, iar compania a încetat să mai activeze în Belarus, țară care sprijină invazia rușilor.
Concurenții lor de la Uklon s-au axat exclusiv pe ajutorarea Forțelor Armate, acționând activ, împreună cu voluntari pe care îi găsesc tot ei, la apărarea orașelor și a spitalelor.
Tot la datorie este și Nova Poshta, cel mai mare serviciu poștal privat din Ucraina. Compania a donat deja 25 de milioane de grivne (aproape 800.000 euro) Forțelor Armate, iar coletele umanitare sunt livrate gratuit în această perioadă. La punctele de trecere a frontierei au fost instalate puncte de prim ajutor, iar în toate sucursalele companiei există „colțuri umanitare”, unde oamenii pot dona haine, medicamente și produse de maximă necesitate pentru cei care au nevoie.
Glovo nu doar că își donează veniturile către o fundație umanitară, dar a și creat o „bulă” de ajutor pentru Ucraina disponibilă în 8 țări europene, printre care și România. În plus, tot cei de la Glovo livrează și produsele necesare militarilor ucraineni și popotelor de pe front.
BMW și Ford au donat motociclete, mașini și combustibili voluntarilor și militarilor, iar ONG-ul înființat de Eurocar (distribuitorul oficial al Skoda) transportă ajutoarele venite din Europa în zonele în care este cea mai mare nevoie de ele.
Ce avem noi de învățat din toate astea? Lecția omeniei, a empatiei, dar mai ales pe cea a puterii: pentru că în fiecare dintre noi stă puterea de a ne ajuta semenii mai puțin norocoși. Și iată cum, prin unitate, curaj și speranță, un popor ignorat până acum de lumea civilizată ne dă cea mai importantă lecție a istoriei: iubirea față de semeni și țară.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.