Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De cinci ani, peste 500 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

Antreprenorii care le-au redat românilor Pegasul trec la nivelul următor și anunță un „Uber al bicicletelor”. „Vrem să începem din București”

Andrei Botescu

În anul 2012, Andrei Botescu readucea la viață Pegas, bicicleta-simbol a copilăriei din Epoca de Aur. Astăzi vorbește despre cum ar putea ajunge aceasta să devină o prezență constantă în viața marilor orașe din România, odată cu lansarea unui serviciu de smart bike sharing, care să le permită oamenilor să împrumute o bicicletă pe termen scurt dintr-o parcare plasată convenabil în oraș și să o lase în alta aflată în apropierea destinației. Bicicletele urmează să fie urmărite prin GPS, iar plata să fie făcută prin intermediul unei aplicații, ca la Uber. 

1,3 lei pentru 30 de minute

„Noi vom dezvolta acest sistem cu bicicletele noastre pe care e instalată o structură de tracking, cu antifurt automatizat, care îți permite managementul sistemului. Plătești ca la Uber prin aplicație, cât mergi cu ea, atâta plătești, noi estimăm că va fi 1-1,3 lei pe 30 de minute. Deocamdată suntem în faza de testare a aplicației. O să facem un contract cu o firmă de pază, care să se sesizeze la orice mișcare neautorizată a bicicletei”, spune Andrei Botescu, unul dintre cofondatorii Atelierelor Pegas. Bicicletele care vor fi folosite în sistem bike sharing costă 500 de euro fiecare și sunt construite special în acest scop: au roțile pline cu spumă, pentru a limita la minimum nevoia de intervenție umană, și au piese rezistente la rugină. Botescu spune că serviciul urmează în luna octombrie, cu 2.000 de biciclete.

„Vrem să începem din București, avem discuții cu autoritățile locale, de sector, cu Administrația Parcurilor, cu reprezentanții clădirilor de birouri, ai rețelelor de magazine, dar nu avem nimic semnat deocamdată. Important este unde plasăm bicicletele, trebuie să fie puncte strategice din oraș. Noi venim cu totul și nu trebuie nimeni să facă investiții, avem discuții cu mai multe orașe din țară. Toată lumea e foarte optimistă, dar nu există nimic semnat, final. Există și posibilitatea de a nu face un parteneriat cu cineva și de a fi total independenți. Modelul de business a presupus în istoria lui, două căi, atât prin parteneriat, cât și independent”, explică Andrei Botescu, director general al Pegas. 

O rată asumată de pierdere

Businessul, spune el, a s-a dovedit de succes în Asia, unde s-a ajuns în timp record de la câteva mii de biciclete la 60 de milioane, și a început să se extindă de curând și în Europa. Andrei Botescu îl consideră o alternativă viabilă de transport în marile orașe ale României și speră că va ajunge, în anii următori, să aibă 100.000 de Pegas-uri care pot fi împrumutate de pe stradă. „Noi avem o rată asumată de pierdere, prin furt și vandalizare. O să facem o campanie de educare, dar nu o sa putem să reducem tot. Dacă rata asta este suportabilă, în teorie s-ar putea să meargă și la noi. Dacă ne-om dovedi noi mai hoți ca toți, atunci o să fie o problemă”, explică antreprenorul.

Redescoperirea bicicletei Pegas

Andrei Botescu povestește cum, cu ani în urmă, și lui i s-a furat bicicleta pe care dăduse destul de mulți bani. A început atunci să caute o marcă mai ieftină de biciclete și și-a amintit de Pegasul copilăriei sale. Așa a ajuns la vechea fabrică de la Zărnești. 

„Am aflat că au vândut linia, că nu se mai fabrică. După care am vrut să le propun să reluăm producția, am vorbit, au zis că nu îi interesează. Apoi am descoperit partea de legislație privind regimul mărcilor. La 10 ani, un brand expiră dacă nu îl mai înscrii. Acesta nu a mai fost înscris și l-am înscris eu, după ce am așteptat să vedem dacă nu exista contestații. A durat vreo doi ani până am obținut numele, am urmat toți pașii legali, n-a zis nimeni nimic, nu s-a supărat nimeni”, povestește Andrei Botescu.

Andrei Botescu (dreapta) împreună cu Alexandru Manda, director de imagine și vânzări al Pegas

De la 550 la 20.000 de biciclete

Cu ajutorul unui designer industrial și a un inginer a creat înfățișarea noului Pegas și a reușit să producă, în 2012, primele 550 de biciclete. „Încă de la început mi-am făcut o echipă din care au făcut parte permanent un designer industrial și un inginer, deși a fost greu la început, pentru că o afacere mică poate susține cu greu o echipă de dezvoltare. Am mers doar pe bicicletele noastre, am desenat noi cadrele, am desenat anumite piese, le-am testat, le-am prototipat și sunt foarte bucuros acum că avem această identitate de design.

Am început chiar de anul trecut să vindem pachete de servicii de design altor branduri și din țară și din afară. Vindem biciclete în toată Europa, în principal prin site-ul nostru, dar avem și câțiva parteneri, prin Marea Britanie, prin Luxemburg”. După vinderea pachetului majoritar de acțiuni către Network One Distribution, numărul de biciclete produse de Atelierele Pegas a crescut: au vândut anul trecut 10.000 de biciclete, iar ținta pentru acest an este de 20.000 de biciclete. Fiecare dintre acestea conține 57 de piese, iar de aici vine una dintre provocările cu care se confruntă businessul.

O piață dominată de prețuri mici

„Foarte multe componente vin din Taiwan, în Germania facem spițele, în Italia jantele, butucul e englezesc. Sunt nu mai puțin de 57 de componente și depindem de furnizori. Câteodată sunt supracomenzi în piață și din acest acest motiv ne livrează și nouă cu întârziere. Dacă îți întârzie o piesă, îți întârzie toată producția”, explică Andrei Botescu. 

O altă provocare ține de presiunea prețurilor mici. „E o piață dominată de biciclete ieftine, aveam o statistică de acum doi ani care spunea că media la care se cumpără o bicicletă în România e 168 de euro și în Polonia e 374 de euro. Poți să faci biciclete cât de ieftin vrea omul, dar asta nu însemnă că și țin. Avem niște standarde cu care am pornit și nici echipa mea nu m-ar lăsa să scad din ele. Nu intrăm în primul preț, unde am face niște volume extraordinare, dar suntem noi mulțumiți că oamenii nu se întorc cu bicicletele înapoi”, spune Andrei Botescu. 

Predictibilitatea în afaceri este extrem de importantă în vederea creșterii unui business, pentru proiectarea bugetelor de venituri și cheltuieli, dar și pentru menținerea unui cashflow sănătos.

Tocmai de aceea, pentru a veni în întâmpinarea nevoii de predictibilitate, BT a lansat un serviciu dedicat antreprenorilor, Nelimitat BT. Indiferent de numărul de operatiuni pe care le faci în rețeaua BT, tariful este unul fix, predictibil de la o lună la alta.

În această campanie, vom cunoaște oameni de afaceri, ne vor povesti ideile lor, dar mai ales problemele pe care le întâmpină zi de zi și ale căror soluții stau în puterea noastră, a partenerilor lor. Dacă vreți să vă povestiți experiențele din viața de antreprenor, vă așteptăm mesajele pe redactia@republica.ro.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Bike-sharing este o idee excelentă, care a fost pusa in aplicare in toate capitalele europene. Eu am testat la Paris sistemul Velib, care este genial. Parcurile de biciclete de inchiriat sunt amplasate in toate punctele strategice ale orașului, aproape de monumente, instituții, magazine, guri de metrou, etc. Se garantează cu cardul (in stații există borne self service, unde poti plăti cu cardul si ti se blochează pe card suma de 150 euro corespunzătoare costului unei biciclete furate/deteriorate). Bineinteles ca dacă o aduci înapoi îți recuperezi integral garanția. Primele 30' de utilizate sunt gratuite, pe urma te costa 1 eurp pt fiecare 1/2 ora de utilizare. Tot sistemul este automatizat si f practic. Cred ca se poate si la noi. Prin retinerea garanției pe card sunt descurajați hoții si escrocii. Sau copiii care se îndrăgostesc de bicicletă si nu mai vor sa o dea inapoi :P
    • Like 0
  • Chestia cu "baicurile" a facut-o si nea Boris,fostul primar al Londrei,si functioneaza.Aveti doar grija sa nu faceti vreo gafa monumentala cum a facut minunea de primarita a Bucurestiului!
    • Like 1
  • La cum se fura in Bucuresti nu prea au sanse. Am avut o bicicleta scumpa performanta securizata prin antifurt ( legata de gard public si in fata unei banci )
    Nimic n-a contat
    In 10 minute au venit baietii si au taiat ce au avut de taiat adica o mare bucata de gard si nimeni nu a vazut nimic si bine inteles camerele de vedere de la banca nu au vazut nimic.... Cam asa e in Bucuresti. Cum nu vi tu Tepes Doamne.....
    • Like 1
  • check icon
    Am un Pegas vechi de 42 de ani. Nu a ruginit si merge excelent desi a stat 20 de ani intr-un pod.
    Noile Pegas sunt o prostie scumpa. Sunt grele, ruginesc dupa 2 ani si sunt urate.
    • Like 4
  • check icon
    Dacă parcările vor fi amplasate strategic ok şi în nr satisfăcător sigur o să mă aibă de client.
    • Like 1


Îți recomandăm

UNStudio 1

UNStudio este unul dintre cele mai cunoscute și apreciate birouri de arhitectură din lume, cu filiale în Amsterdam, Frankfurt, Shanghai, Hong Kong, Dubai și Melbourne. are în portofoliu peste 120 de proiecte internaționale, precum clădiri de birouri, rezidențiale, muzee, poduri, dar și masterplanuri urbane. Printre cele mai cunoscute lucrări - Podul Erasmus din Rotterdam, Mercedes-Benz Museum din Stuttgart, Arnhem Central Station, Designul Doha Metro Station.

Citește mai mult

Marius Sava

„La mine pacienții nu vin niciodată singuri, vin cu partenerul”, spune medicul specialist pneumolog Marius Sava, cu competențe în somnologie, de la Rețeaua Privată de Sănătate Regina Maria, despre cei care ajung la ușa cabinetului cu simptome de apnee în somn.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Mihai Bran - Claudiu Pandaru

Când medicul psihiatru Mihai Bran le-a povestit colegilor săi de la muncă, în 2015, că ar vrea să își facă un startup în domeniul serviciilor de telemedicină, pentru a-și putea urmări mai ușor pacienții, cei mai mulți dintre ei au izbucnit în râs, neîncrezători. În prezent, business-ul său, ATLAS, pornit alături de câțiva prieteni IT-ști, a ajuns la o cifră de afaceri de un milion de euro și 400.000 de utilizatori.

Citește mai mult

Food waste Japonia

„În Japonia mâncarea e un personaj din marea poveste a lumii, un prim pas în călătorie. Fiecare regiune are cel puțin un ingredient sau o mâncare pentru care e faimoasă și care, când îi vine sezonul, e consumată în restul Japoniei. E și o formă ritualică de a reuni timpuri, locuri și oameni. Mâncarea japoneză e o formă de echilibru”, spune scriitorul George Moise într-un interviu pentru habits by Republica.

Citește mai mult