Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Din 2016 se reduce impozitul pe dividende de la 16% la 5%

În prezent, impozitul pe dividende este de 16% și nu se datorează CASS dacă persoana fizică obține și alte venituri (salarii, PFA, chirii etc).

De exemplu, dacă o societate repartizează 1.000 lei ca dividende, aceasta are obligația să rețină 160 lei impozit, să îl declare și să îl plătească la bugetul de stat. Astfel, asociatul/acționarul societății va putea încasa ca dividende suma de 840 lei.

Conform Legii 227/2015 privind Noul Cod fiscal, publicată în Monitorul Oficial nr 688 din 10 septembrie 2015, impozitul pe dividende ar fi trebuit să scadă de la 16% la 5% începând cu 1 ianuarie 2017.

Tot de la acea dată, în cazul persoanelor fizice, pentru dividende se va datora și contribuția la sănătate (CASS) de 5,5%, chiar dacă persoana care le încasează obține și alte venituri.

Însă, așa cum se întâmplă de multe ori în România, legile sunt modificate prin ordonanțe de urgență. Nici nu a intrat încă în vigoare și Noul cod fiscal a fost modificat. Astfel, conform OUG 50/2015, publicată în Monitorul Oficial nr 817 din 3 noiembrie 2015, impozitul pe dividende va scădea la 5% începând cu 1 ianuarie 2016. 

Și o altă veste bună ar fi faptul că în anul 2016 în continuare NU se va datora CASS dacă persoana fizică obține și alte venituri. Astfel, estimăm că o mare parte dintre asociați/acționari vor profita de aceste măsuri și vor distribui o mare parte din profiturile obținute în anii precedenți ca dividende.

ATENȚIE! Trebuie subliniat următorul aspect. Deși inițial erau zvonuri conform cărora cota redusă de impozit pe dividende de 5% ar fi urmat să se aplice doar la profitul obținut în anul 2015, forma finală a OUG publicată in Monitorul Oficial nu prevede acest lucru.

Astfel, de la 1 ianuarie 2016, se va utiliza cota de impozit de 5%, indiferent de anul din care provine profitul. 

Am ajuns în situația de a ne bucura pentru ceva ce era normal să se întâmple. Nu poți introduce restricție în lege de utilizare a unei cote de impozit, în funcție de anul realizării profitului.

Regula generală constă în utilizarea cotei de impozitare valabile la momentul la care intervine obligația reținerii impozitului. De exemplu, conform AGA din 10 aprilie 2016, se decide repartizarea sumei de 100.000 lei ca dividende.

Impozitul se reține la momentul plății dividendelor, dar nu mai târziu de sfârșitul anului în care profitul a fost repartizat:

• dacă se plătesc dividendele în iulie 2016, impozitul pe dividende se declară și se achită la bugetul de stat până pe 25 august 2016; sau

• dacă dividendele nu se plătesc asociaților/acționarilor până la 31 decembrie 2016, impozitul pe dividende se declară și se achită până pe 25 ianuarie 2017.

Nu vrem să dăm idei guvernanților, însă sperăm să nu aducă și alte modificări în sensul introducerii contribuției la sănătate din 2016.

Nu era normal să se limiteze utilizarea cotei reduse de impozit pe dividende doar la profitul obținut dintr-un anumit an. Astfel, nu contează din ce an provine profitul, important este momentul în care s-a luat decizia repartizării la dividende.

Exemplu:

Entitatea Leader a obținut profit în ultimii ani și nu l-a repartizat pe rezerve sau pe alte destinații, situația prezentându-se astfel:

- Anul 2013 – 40.000 lei;

- Anul 2014 – 80.000 lei;

În data de 20 ianuarie 2016, asociații au decis să repartizeze suma de 100.000 lei ca dividende, fiind vorba de profitul anului 2013 și 60.000 lei din profitul anului 2014.

Având în vedere că Hotărârea AGA a fost luată după data de 1 ianuarie 2016, societatea va reține impozitul pe dividende în suma de 5.000 lei (5%), iar asociații vor încasa suma de 95.000 lei.

Trebuie să recunoaștem că această prevedere este de bun augur pentru investitori, reducerea cotei de la 16% la 5% fiind semnificativă. Menționăm că repartizarea profitului la dividende este în continuare opțională, asociații putând decide nerepartizarea profitului și reinvestirea acestuia.

Asociații/acționarii fiecărei societăți vor proceda conform intereselor sale: păstrează profitul în firmă sau îl repartizează ca dividende.

Rămâne de văzut dacă până la începutul anului următor vor urma alte ordonanțe cu alte schimbări în acest domeniu. Nu vrem să dăm idei guvernanților, însă sperăm să nu aducă și alte modificări în sensul introducerii contribuției la sănătate din 2016.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • check icon
    Am repartizat profitul din anii precedenti, am achitat impozitul pe dividende dar, nu le-am ridicat. In 2017 voi plati si sanatate la ele?
    • Like 0
  • Scaderile astea sunt bune mai ales pentru ca tind sa favorizeze productia in detrimentul consumului. Chiar ar trebui facuta tranzitia si mai vartos spre tipul asta de taxe, care incurajaza investiile...
    • Like 0


Îți recomandăm

”Cravata galbenă”

”Cravata galbenă”, filmul regizat de Serge Ioan Celebidachi, fiul marelui dirijor, Sergiu Celibidache, este o biografie cinematografică și, în același timp, o confesiune; o ”partitură” a memoriei naționale scrisă cu ”notele” unui destin încercat. Dincolo de cronologia unei vieți extraordinare, filmul este o introspecție despre libertate și identitate și despre România care a dăruit lumii figuri emblematice și genii; dar pe care nu a prea știut să le păstreze acasă.

Citește mai mult

Transformare digitală

Digitalizarea în România avansează cu viteze diferite în sectorul public și cel privat. Firmele private în special din industriile bancară, sănătate sau retail au fost forțate de împrejurări concurența acerbă să se transforme digital, dar instituțiile de stat sunt încă prinse în inerția birocrației și lipsa de viziune strategică. În mediul privat, digitalizarea nu mai este un moft, ci o necesitate pentru scalare și eficiență. În sistemul public lipsa bugetelor multianuale și absența ownership-ului fac implementarea proiectelor de IT un proces greoi sau chiar eșuează (foto: Shutterstock).

Citește mai mult