Foto: Profimedia Images
Recent a avut loc finala olimpiadei digitale de matematică Brio Challenge în care s-au calificat 320 de elevi din clasele II-XII, din 6.700 de înscriși. Însă aproape 10% dintre copiii ajunși cu rezultate remarcabile în cea mai avansată etapă nu au reușit să treacă de o ștachetă care nu are legătură cu performanțele academice. Gabi Bartic, Chief Consumer Division Officer al Brio, spune că au fost eliminate din clasamentul competiției toate acele rezultatele asupra cărora planează suspiciuni de lipsă de etică. „Brio Challenge, prima olimpiadă digitală de Matematică, a fost, încă de la primul anunț public, o acțiune care respectă toate regulile unei competiții online corecte și în cadrul căreia ne-am asumat să ne asigurăm că regulile (scrise și nescrise) ale unei competiții serioase se respectă. Mai exact, în ciuda faptului că a fost o competiție online, am avut mereu setat următorul statement: nu vom accepta în cadrul clasamentului final scoruri asupra cărora planează cea mai mică suspiciune de ne-corectitudine. Și așa am și făcut: Din scorurile obținute în finală am eliminat din clasament TOATE scorurile asupra cărora am avut fie și cea mai mică îndoială că ar fi fost obținute fără fraudă. Ca să răspund scurt, am avut circa 8-10% scoruri astfel descalificate.
Unele dintre aceste rezultate au fost eliminate pe considerente ce pot părea aproape benigne: copilul folosea căști, de exemplu. Dar noi nu putem ști ce se auzea în acele căști. La niciun examen participanții nu au voie cu căști. Dacă așadar, acceptăm că acesta este comportamentul corect la un examen offline, de nu am accepta asta și în fața computerului?”, explică Gabi Bartic.
„Trist că aceste încercări au fost făcute de către unii dintre cei mai buni la mate copii din România”
Reprezentanții Brio spun că în cazul Brio Challenge metodele utilizate de candidații care au încercat să-și maximizeze în mod incorect rezultatele au fost multiple: „Mai multe tab-uri deschise, multiple sesiuni logate în admin (unde participantul își urmărea punctajul în timp real și vedea ce impact are un răspuns în punctaj, corectându-l pentru a obține scor maxim), camera oprită sau blurată, mai multe persoane în încăpere, părăsirea scaunului din fața computerului – și exemplele pot continua. Practic, toate modurile în care ne putem gândi că poate fi „fentat” un examen – offline sau online. Trist că aceste încercări au fost făcute de către unii dintre cei mai buni la mate copii din România”, crede Gabi Bartic.
„Faptul că forțezi o regulă nu te face mai deștept, ci doar culpabil”
Scorurile obținute în acest fel nu au fost luate în considerare de către organizatorii olimpiadei digitale.
„Brio și-a asumat că setează un standard de corectitudine și de etică. Nu putem lua în calcul niciun rezultat asupra căruia planează fie și cea mai mică suspiciune, așa că le-am descalificat. Am văzut că au mai fost și alte competiții cu probleme similare - poate e cazul ca elevii din România să înțeleagă că frauda e fraudă oriunde: fie în sala de clasă, fie în fața computerului, faptul că forțezi o regulă nu te face mai deștept, ci doar culpabil”, subliniază ea.
Constatările organizatorilor olimpiadei Brio sunt asemănătoare cu cele ale profesorului Radu Gologan, președintele Societății Române de Științe Matematice, care atrăgea atenția că, la ediția online a olimpiadei pe care a organizat-o, până la 10% din candidați au încercat să fraudeze, de multe ori cu sprijinul părinților și al meditatorilor.
„Am avut o bibliotecă de screenshot-uri din cameră, pe care le-am analizat în paralel cu rezultatele la testul efectiv”
În etapa finală a competiției Brio Challenge, organizatorii au utilizat mijloace digitale de monitorizare. Mai exact, au utilizat ObservED, un instrument de proctoring multimodal dezvoltat de Tremend și bazat pe detecție asistată de Artificial Intelligence care monitorizează activitatea concurenților (acțiuni în browser, webcam detection etc) și certifică validitatea scorului obținut.
Cum funcționează? „Participanții la Brio Challenge au fost anunțați, încă de la început, că vom folosi acest instrument și au acceptat, acceptând regulamentul concursului, acest lucru. Am avut și o sesiune prealabilă de testare în cadrul căreia ne-am asigurat că totul funcționează corect, iar în ziua competiției copiii au avut de respectat câteva reguli simple: un singur tab deschis în browser, un singur browser, niciun alt program deschis pe computer, un singur device, camera web deschisă și fără blur, concurentul mereu în cadru, fără părăsirea locului din fața computerului. Am monitorizat, cu ajutorul tool-ului acești parametri și am avut trei tipuri de rezultate ale sesiunilor de proctoring (RED, YELLOW și GREEN), alături de o bibliotecă de screenshot-uri din cameră, pe care le-am analizat în paralel cu rezultatele la testul efectiv”, spune Gabi Bartic.
Crede că din ce în ce mai multe examene se vor desfășura online și această nouă realitate trebuie să vină la pachet cu cod etic explicit. Acesta ar trebui să funcționeze pe două paliere: „Norma: accentuarea faptului că regulile competițiilor offline trebuie respectate și în competițiile online (E de la sine înțeles, dar poate trebuie să și spunem cu cuvinte asta: Furtul nu este în regulă, nici offline și nici online). Sancțiunile: utilizarea instrumentelor care să asigure detectarea abaterilor de la normă și regulamente care să sancționeze acest comportament. E foarte simplu să spui „ar fi bine ca oamenii să fie civilizați”, dar mult, mult mai greu e să creezi cadrul în care oamenii chiar să VREA să fie civilizați. Promisiunea noastră e că orice competiție organizată de Brio va fi un asemenea exemplu”, precizează Gabi Bartic.
Articolul face parte din proiectul editorial Educație cu Brio, susținut de platforma de testare și evaluare online Brio.ro.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Care e logica? Trebuia "cea mai mică certitudine" - cacofonie impusă.