Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Bac 2022. Profesorul Bogdan Rațiu, despre proba de limba și literatura română: La subiectul al III-lea, nu este vorba nici de foarte multă creativitate, nici de gândire critică, e același model al învățării comentariilor

Bogdan Rațiu

Absolvenții de clasa a XII-a au dat luni proba de limba și literatura română a examenului de Bacalaureat. Subiectele au fost previzibile, în linia ultimilor 5-6 ani, și nu au depășit ca dificultate testele de antrenament, spune, pentru Republica, profesorul Bogdan Rațiu, de la Liceul teoretic „Bolyai Farkas” din Târgu Mureș. Bogdan Rațiu este unul dintre laureații proiectului Merito, care își propune în fiecare an să-i aducă în fața publicului pe profesorii valoroși ai României.

„Subiectele au fost previzibile, nu văd schimbări majore de la un an la altul. Se mizează pe același tip de întrebări, pe același grad de dificultate. Nici în acest an nu a fost nimic surprinzător. Nu m-aș hazarda să spun că a fost greu sau ușor, acest lucru depinde foarte mult de tipologiile de elevi. Pot spune doar că subiectele sunt în aceeași idee a celorlalți ani, nu văd schimbări decât de tematică.

Despre creativitatea nu putem vorbi foarte mult. Subiectul I. B merge mai mult în zona de gândire critică, acolo unde elevii au de realizat un text argumentativ, în care ar trebui să se vadă ideile care sunt vehiculate, felul în care elevul se raportează la ele, felul în care se bazează pe experiența culturală. Subiectul I. A este unul tip, în fiecare an avem același tip de cerințe, copiii le lucrează de cel puțin 5-6 ani, ei sunt învățați să lucreze astfel de exerciții.

La subiectul al doilea, elevii trebuie să se bazeze pe un concept și au libertatea de analiză, dar în limitele conceptului care le este dat. Anul acesta a fost perspectiva narativă, un concept pe care ei îl cunosc încă din clasa a IX-a. La subiectul al treilea, depinde de elev - de cât de mult a citit, dacă îl tratează într-un mod original și își construiește el însuși eseul. Sunt foarte puține cazuri, în esență, în care se întâmplă acest lucru. Pentru subiectul al III-lea copiii învață un comentariu pe care să-l reproducă. La subiectul al III-lea nu este vorba nici de foarte multă creativitate, nici de gândire critică, e același model al învățării comentariilor”, crede profesorul de limba și literatura română.

„Ar fi nevoie de o nouă programă la liceu, deja e cea de-a doua generație care intră la liceu pe vechea programă, deși a studiat după cea nouă în gimnaziu”

Chiar dacă la gimnaziu programa școlară s-a schimbat în urmă cu mai bine de o generație, la liceu nu sunt încă gata planurile cadru în baza cărora trebuie realizat noul model curricular. Din această cauză, și evaluarea rămâne în vechea paradigmă. „Încă la liceu se învață comentarii, elevii trebuie să selecteze din ce au învățat la clasă, Profesorul dă toată informația necesară pentru a analiza o comedie. Ulterior, în examen, elevii trebuie să scrie cel puțin 400 de cuvinte și să abordeze trei repere. Și atunci se bazează mult pe memorat și pe învățarea ideilor despre operă. E o diferență, la clasa a opta nu se mai memorează, dar la liceu am rămas încă în paradigma aceasta. Pentru că nu s-a schimbat încă programa. Ar fi nevoie de o nouă programă la liceu, deja e cea de-a doua generație care intră la liceu pe vechea programă, deși a studiat după cea nouă în gimnaziu”, explică Bogdan Rațiu.

În opinia lui, felul în care se face evaluarea ar trebui să țină pasul cu vremurile și cu felul de a învăța al adolescenților de astăzi. „Toți așteptăm și la alte subiecte la liceu, pentru că deja nu cred că se mai potrivesc cu psihologia copiilor, cu așteptările lor, cu modul în care ei învață. Eu tot sper că se va schimba programa și atunci, că vrem, că nu vrem, se va schimba și structura de subiect, dacă alte schimbări nu facem, pe considerentul că e aceeași programă. Deși știm că o competență se poate evalua în moduri diferite și se recomandă să mai și modificăm tipurile de itemi”.

Bac 2022. Subiectele la proba de limba și literatura română

La proba de limba și literatura română, absolvenții de la filiera teoretică, profilul real, filiera tehnologică si cea vocațională, cu excepția au primit un text la prima vedere din Nicolae Iorga „Doamna Elena Cuza”, relatează Digi24. La subiectul I.B., au avut de scris un text de minimum 150 cuvinte în care să argumenteze „dacă întâlnirea cu o personalitate (istorică, socială, culturală etc.) produce sau nu emoție, raportându-se atât la informațiile din fragmentul extras din textul Doamna Elena Cuza de Nicolae Iorga, cât și la experiența personală sau culturală.

La al doilea subiect elevilor li s-a cerut argumentarea perspectivei narative într-un text de Cezar Petrescu – „Întunecare”.

La al treilea subiect, un eseu de minimum 400 de cuvinte, în care să prezinte particularitățile unei comedii studiate.



La profilul umanist și pedagogic, subiectele la română la BAC 2022 au constat în textul la prima vedere din Nicolae Iorga „Doamna Elena Cuza”, și perspectiva narativă a unui text din opera „Întunecare” a lui Cezar Petrescu, ca și la profilul real. Diferența a fost la al treilea subiect, unde cerința a fost de a prezenta particularitățile de construcție a unui personaj dintr-o comedie studiată, relatează Digi24.



Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Subiectul I, Iorga, Elena Cuza. Text la prima vedere. Scopul? Detectarea analfabetismului funcțional. La tineri.

    Dacă tânărul nu prestează, i se pune eticheta de analfabet funcțional. Toate bune și frumoase, numai că textul are pe puțin 100 de ani, și posedă și un mini-dicționar atașat.

    Așa cum le stă bine textelor la prima vedere, că doar text la prima vedere fără dicținar e ca acul de cusut fără ață. A da cuiva un text vechi de 100 de ani și a-l eticheta ca analfabet funcțional e ca și cum i-ai servi cuiva tocană de cinci săptămâni ținută pe balcon, în soare, și l-ai acuza că posedă un stomac sensibil.

    Textele nonliterare au prostul obicei de a depinde foarte tare de modul de gândire al timpului în care au fost redactate. De atunci însă, modul de gândire s-a cam schimbat de 100 de ori, sau poate de 1000 de ori.

    Dar ce să ne mai batem capul cu asemenea farafastâcuri psihologhicești? E la prima vedere? Este! Tre' să-l înțeleagă. Poate să fie și de acum 1000 de ani. Nu contează.
    • Like 0


Îți recomandăm

Vegeterra

Etica muncii e sfântă pentru dl. Szocs Jozsef: „Degeaba ai pământ dacă nu îl muncești”. De altfel, în zonă puține suprafețe de teren zac necultivate. „Pe aici nu prea sunt pământuri lăsate pârloagă”.

Citește mai mult

Dieta fertilității.

În ultimii ani, interesul pentru alimentația care sprijină fertilitatea a crescut semnificativ. Cu toate acestea, ideea unei „diete minune” care să garanteze sarcina este un mit. Specialiștii în medicină reproductivă subliniază că succesul depinde de un cumul de factori: echilibrul hormonal, sănătatea generală și alegerile alimentare corecte, completate de tratamentele moderne. foto: Profimedia

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon tăxi - Profimedia

Poate că nu suntem suficient de nemulțumiți ca să vedem cu adevărat ce avem. Poate că, dincolo de nemulțumirile cotidiene și de criticile fără sfârșit, România pulsează cu o vitalitate discretă, cu umor și cu frumusețea unor lucruri care nu se văd imediat, dar care țin locul stabil al unei vieți adevărate. foto: Profimedia

Citește mai mult

Foto CTP

Scriu acest text în primul rând pentru credincioșii ortodocși din România. Pentru cei care cred sincer în cuvântul lui Dumnezeu. Eu sunt un om al științei – ceea ce nu înseamnă automat că sunt și ateu. Cred și eu, dar în altceva: în rațiune, în observație, în experiment, în logică, în dovezi, în demonstrație. Pe baza acestora am analizat la început zicerile lui Dumnezeilă Georgescu. Erau atât de aberante, încât devenea ridicol să raționezi asupra lor. Am renunțat.

Citește mai mult

Sorin Grindeanu și Liviu Dragnea

Zice cel mai detestat om politic român din aceste zile, că venirea în guvern a doamnei Oana Gheorghiu „nu e un lucru care să ne facă bine” și are maximă dreptate. Nu are cum să facă bine un asemenea om, PSD-ului. E un antidot la zboruri Nordis, la jafuri din banul public, la afaceri necurate și e clar că îi ia cu frisoane, cu grețuri. Țipă Olguța, țipă Manda, țipă Grindeanu că Oana Gheorghiu nu le face bine. E ca și cum ar fi venit o molimă peste ei.

Citește mai mult