Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Profesor de matematică despre subiectele de la Evaluarea Națională 2022: Au fost simple, cu o singură excepție

Sorin Borodi

Absolvenții de clasa a VIII-a au dat joi proba de matematică a Evaluării Naționale. „Dacă facem abstracție de subiectul III, în special de una dintre probleme - 5, aș caracteriza cerințele drept simple. E mai simplu decât ce s-a dat la simulare, e mai simplu decât examenul de anul trecut”, spune profesorul Sorin Borodi, de la Liceul Teoretic „Alexandru Papiu Ilarian” din Dej. Profesorul a subliniat totodată lipsa conexiunii cerințelor cu lumea înconjurătoare.

Subiectele au fost mai fade decât în oricare alt an, Am urmărit problemă cu problemă, absolut nimic nu avea legătura cu realitatea înconjurătoare. Nimic, nimic, În afară de o problemă în care apăreau niște timbre, dar nu o putem numi o problemă ancorată în realitate, nimic nu-i arată elevului la ce i-ar putea servi în viața reală matematica studiată în 8 ani. Dacă i se dă o figură geometrică în formă de romb sau de trapez, de ce să nu i se spună cumva: grădină, parc, coală?”

De ani buni, Sorin Borodi vorbește despre necesitatea reformării felului în care se predă matematica în școlile gimnaziale din România, astfel încât aceasta să țină cont de experiențele de viață ale copiilor și de situațiile care pot apărea în viața de zi cu zi. El amintește că acesta este, de fapt, și unul dintre obiectivele programei de gimnaziu, rareori atins în sistemul de educație. 

„În programa școlară de matematică e subliniat în mai multe locuri că scopul principal al studiului matematicii e să-i ofere elevului modalități de abordarea a problemelor pe care le pune realitatea înconjurătoare. Această competență nu are cum să fie atinsă. O astfel de evaluare influențează modul de predare. Și modul de predare va continua în același fel. Profesorii și părinții și elevii vor spune că nu are rost să ne legăm de lucruri din viața reală, că la examen nu avem așa ceva. Am sperat, mai ales din ce zicea domnul ministru în ultimul timp, că o să apropie subiectul de ceea ce găsim la tetele PISA, că se va schimba ceva. Nu s-a întâmplat”, afirmă profesorul.

Sunt voci care se opun deschis renunțării la stilul prea abstract de predare a matematicii. „Dânșii aplică ad literam cuvintele spuse de Moisil, care a zis la un moment dat să nu ne fie frică de abstractizare, pentru că faptul că operăm cu noțiuni abstracte îi oferă matematicii o mai mare putere de acoperire, de atingere a mai multor domenii. Însă ei uită că Moisil se referea la abordarea matematicii de la un nivel în sus, probabil că se referea la studenți. Aici vorbim de matematica școlară, e cu totul altceva. Dacă elevii nu văd la ce le servesc cunoștințele din orele de matematică, nu or să mai continue, li se pare inutil. Nu trebuie căzut nici în extrema cealaltă, eu nu doresc ca matematica să se transforme într-un simplu calcul de metri pătrați de faianță, gresie și scândură. Dar realitatea înconjurătoare furnizează ea însăși milioane de probleme extrem de interesante”, spune Sorin Borodi.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Subiectele au fost ușoare, de acord, dar "presripția" ideologică în adaus e de toată jena.
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult