Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Profesor de matematică despre subiectele de la Evaluarea Națională 2022: Au fost simple, cu o singură excepție

Sorin Borodi

Absolvenții de clasa a VIII-a au dat joi proba de matematică a Evaluării Naționale. „Dacă facem abstracție de subiectul III, în special de una dintre probleme - 5, aș caracteriza cerințele drept simple. E mai simplu decât ce s-a dat la simulare, e mai simplu decât examenul de anul trecut”, spune profesorul Sorin Borodi, de la Liceul Teoretic „Alexandru Papiu Ilarian” din Dej. Profesorul a subliniat totodată lipsa conexiunii cerințelor cu lumea înconjurătoare.

Subiectele au fost mai fade decât în oricare alt an, Am urmărit problemă cu problemă, absolut nimic nu avea legătura cu realitatea înconjurătoare. Nimic, nimic, În afară de o problemă în care apăreau niște timbre, dar nu o putem numi o problemă ancorată în realitate, nimic nu-i arată elevului la ce i-ar putea servi în viața reală matematica studiată în 8 ani. Dacă i se dă o figură geometrică în formă de romb sau de trapez, de ce să nu i se spună cumva: grădină, parc, coală?”

De ani buni, Sorin Borodi vorbește despre necesitatea reformării felului în care se predă matematica în școlile gimnaziale din România, astfel încât aceasta să țină cont de experiențele de viață ale copiilor și de situațiile care pot apărea în viața de zi cu zi. El amintește că acesta este, de fapt, și unul dintre obiectivele programei de gimnaziu, rareori atins în sistemul de educație. 

„În programa școlară de matematică e subliniat în mai multe locuri că scopul principal al studiului matematicii e să-i ofere elevului modalități de abordarea a problemelor pe care le pune realitatea înconjurătoare. Această competență nu are cum să fie atinsă. O astfel de evaluare influențează modul de predare. Și modul de predare va continua în același fel. Profesorii și părinții și elevii vor spune că nu are rost să ne legăm de lucruri din viața reală, că la examen nu avem așa ceva. Am sperat, mai ales din ce zicea domnul ministru în ultimul timp, că o să apropie subiectul de ceea ce găsim la tetele PISA, că se va schimba ceva. Nu s-a întâmplat”, afirmă profesorul.

Sunt voci care se opun deschis renunțării la stilul prea abstract de predare a matematicii. „Dânșii aplică ad literam cuvintele spuse de Moisil, care a zis la un moment dat să nu ne fie frică de abstractizare, pentru că faptul că operăm cu noțiuni abstracte îi oferă matematicii o mai mare putere de acoperire, de atingere a mai multor domenii. Însă ei uită că Moisil se referea la abordarea matematicii de la un nivel în sus, probabil că se referea la studenți. Aici vorbim de matematica școlară, e cu totul altceva. Dacă elevii nu văd la ce le servesc cunoștințele din orele de matematică, nu or să mai continue, li se pare inutil. Nu trebuie căzut nici în extrema cealaltă, eu nu doresc ca matematica să se transforme într-un simplu calcul de metri pătrați de faianță, gresie și scândură. Dar realitatea înconjurătoare furnizează ea însăși milioane de probleme extrem de interesante”, spune Sorin Borodi.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Subiectele au fost ușoare, de acord, dar "presripția" ideologică în adaus e de toată jena.
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult