Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Boieria și fudulia | Un turist străin care ajunge în România ar putea rămâne cu impresia că suntem o țară de aristocrați

Turism suverniruri

Foto: Profimedia Images

Dacă te plimbi ca turist prin țara noastră, vezi peste tot denumiri de hoteluri, pensiuni, restaurante, hanuri care trădează o semantică aristocratică precum: Hanul Domnesc, Hanul Boieresc, Casa Domnească, Restaurantul Domnesc, Popasul Boieresc, Pensiunea Domnească, Pensiunea Boierească, La Moșie, Casa Doamnelor, Hotelul Royal etc. Toate acestea mărturisesc în profunzime apetența lumii noastre de după 1989 pentru accederea la standarde de viață aristocratică, asta cu toate că, în anii dictaturii comuniste, mânia proletară a fost îndreptată spre distrugerea și demolarea de case și conace boierești și aristocratice, în numele ideologiei și luptei de clasă și al urii viscerale față de cei bogați și nobili. Iată că, de la o celebră carte, „Paradoxul român”, se poate inventaria și românul paradoxal.

După ce au brigandat sediile nobiliare și domnești, peste timp, unii români au o tendință nestăvilită de a fi nobili și aristocrați. Mai exact, oameni, odinioară de stânga și de stânga stângii, devin peste noapte aderenți ai ideii de bogăție și aristocratism. Românul este sfâșiat în existența sa de a nu fi suficient de aristocrat și de domn, pe de o parte, iar pe de altă parte de a nu fi destul de combativ pentru cauza celor mulți. Tot așa cum la unii dintre noi, cei de astăzi, românul este sfâșiat între a nu fi suficient de suveranist și a nu fi suficient de europenist. La vârf stă aristocratismul românilor și mai jos demagogul populist, care pare, în mod ipocrit, dedicat suferințelor și oblojirii neamului său nevoiaș. Românul este anturat de o adevărată ipostază aristo-democraticească (în sensul definirii ironice a lui Ioan Budai Deleanu), în care străpungerile identității aristocratice sunt dublate de căința și suferința pentru mase, de datoria față de cei mulți și umili, toate acestea mai vizibile în cadrul partidelor de stânga, ipocrite și nefirești în datele lor esențiale. 

Travestiul aristocratic nu poate ascunde esența proletară, mai ales în cadrul acestor partide, pentru că nu poți trăi în același timp în mod credibil și cu frac și cu salopetă.

În spațiul cotidian de astăzi, acest lucru este foarte vizibil în cazul mult lăudatului eveniment artistic și monden care a fost balul Operei din Cluj-Napoca, o pastișă după balul Operei din Viena. Populat cu invitați și participanți bogați și ajunși, de o serie de oameni de afaceri de stânga, acest eveniment a etalat o serie de paradoxuri caracteristice spațiului nostru public. Invitații selectați pe criterii înguste de partid, dar și pe o anumită bunăstare materială, balul a pus în evidență un personaj ciudat, cea a moderatorului emisiunii „Vine Clujul pe la noi”, foarte prizată de un anumit public. Este vorba despre o emisiune de folclor în care moderatorul agitat și plin de febrilități, un anume Serghei Vaida, afirmă cu insistență un slogan, formulat într-un autentic neaoșism ardelean, „om fi noi săraci, dar nu suntem proști”. De aici, se poate deduce că sărăcia este o virtute de extracție iliesciană, iar prezentatorul, invitat și el la bal, a fost îmbrăcat în frac, în ținută elitară, care ar ascunde o dublă ipostază, cea de ajuns și cea de sărac. Gluma devenită o emblemă a emisiunii sale, se originează în bancurile și ironiile învățate și exersate în crâșme și popote cazone și care au devenit un bun de larg consum pentru telespectatorii români.

Încoțopeniți în fracuri și doamnele în rochii strălucitoare, aristocratice, aveam impresia că acestea transmit nefirescul și, în egală măsură, paradoxurile noastre. Domnia și boieria, unde se află situat românul paradoxal, sunt așadar, la mare trecere și la care se dedulcesc anumite segmente ale societății noastre. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ca de obicei, scurt și la obiect, așa cum ne-ati obișnuit dl. Profesor, va duc lipsa de aici din Canada
    Rares Tirca
    • Like 0
  • Vorbà sfântà pân'la urmà aia cu "burghezia proletarà"...
    • Like 2


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult