Foto: captură Digi24
Nici în această dimineață, transportul de suprafață nu funcționează în București, din cauza protestului angajaților STB care, pentru a doua zi la rând refuză să iasă pe traseu. Aseară, protestul lor a fost declarat ilegal de instanță, care a dispus reluarea serviciului public. Cu toate acestea, șoferii și vatmanii STB au decis să continue greva până când șeful STB, Adrian Criț, nu-și va da demisia.
Directorul general al societăţii, Adrian Criţ, a declarat la Digi 24 că situaţia este aceeaşi ca în ziua precedentă și acuză încălcarea contractului colectiv de muncă. Protestatarii își mențin solicitările de joi (îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi creşterea salariilor) şi cer demisia directorului, dacă nu poate răspunde solicitărilor lor. Primarul Capitalei se află la sediul STB pentru negocieri.
Bucureștenii se înghesuie la metrou sau apelează la serviciile de taximetrie sau de ride-sharing, care au dublat sau triplat prețurile.
UPDATE: Negocierile au eșuat. Greva STB va continua, anunță Digi24. Vasile Petrariu, liderul principalului sindicat al STB, a spus vineri seara, după discuția cu primarul Nicușor Dan, că discuțiile nu au dus la niciun rezultat.
UPDATE: O nouă rundă de negocieri între primarul Nicușor Dan și reprezentanții greviștilor este programată pentru azi, la ora 18:00.
UPDATE: Tribunalul Bucureşti a dispus încetarea grevei de la STB, ca ilegală, şi reluarea imediată a activităţii. „Dispune încetarea grevei ca ilegală şi reluarea imediată a activităţii", a decis instanţa, scrie News.ro.
A fost deschis dosar penal
În urma grevei șoferilor STB a fost deschis un dosar penal, la Parchetul Judecătoriei sectorului 3, pe legea dialogului social, la o autosesizare a Poliției Transporturi, relatează Digi24. Polițiștii spun că greva nu a fost declanșată cu respectarea condițiilor legale și că cercetările sunt in rem, adică vizează fapte, nu persoane.
O altă plângere penală a fost depusă joi seară de directorul STB la Brigada Transporturi, aceasta urmând să ajungă azi la aceeași unitate de parchet.
Cât câștigă un șofer STB
Potrivit liderului sindicatului STB, Vasile Petrariu, „salariul unui conducător de vehicul este în jur de 4.200 lei”. „El nu ia mai mult de 3.000-3.500 lei net. Cei care prestează serviciul pot spune dacă este un salariu pe măsură. Nu este vorba de o grevă. Sindicatul a început să gestioneze lucrurile de acum 2 luni, suntem în etapa în care cerem măsuri”, a declarat acesta, citat de g4media.ro.
Primarul Nicușor Dan: În acest moment, acţiunea în curs de desfăşurare este un gest absolut iraţional
Primarul Nicușor Dan s-a întâlnit vineri dimineață cu reprezentanți ai STB, cu care a discutat timp de mai multe ore. Edilul spune că i-a convocat azi, la ora 12:00, la Primărie, pe şefii de autobaze.
Foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Totodată, Nicușor Dan a cerut PSD să se pronunţe în legătură cu greva STB, având în vedere că acțiunea, spune el, a fost iniţiată de către un consilier general PSD, respectiv liderul de sindicat Vasile Petrariu. Primarul s-a declarat surprins de continuarea grevei pentru a doua zi, după ce instanța a dat joi o decizie de suspendare.
„Tot ce putem noi să facem sunt gesturi și acțiuni rezonabile, raționale, adică să explicăm din nou și din nou situația în care ne găsim. În acest moment, acţiunea în curs de desfăşurare este un gest absolut iraţional care are nişte autori responsabili pentru paralizarea Bucureştiului”, a spus primarul Capitalei.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Furia de cheltuieli nejustificate, de creşteri de salarii, a fost de fapt o epocă a ţoapelor. Să angajezi şi să măreşti salariile anual, fără justificare economică, doar „ca să vadă lumea” ce tare eşti tu, este exact acelaşi lucru cu a te plimba pe plajă cu un BMW de furat şi cu ditamai lanţul de aur fals la gât. Fals, pentru că nu ai de fapt profiturile cu care te lauzi. Asemenea fiţe de ţară bogată s-au făcut pe datorie, atât de către stat, cât şi de către o mare parte din privaţi. Iar criza de acum este doar nota de plată. Căci nimeni nu poate scăpa de realitatea economică capitalistă.
O întreprindere care dă maririri de salarii fără încasări pe măsură (ca STB şi Metrorex), e în drum spre faliment. Evident, este greu pentru România să revină cu picioarele pe pământ. Realitatea înseamnă că nu vom mai putea să cheltuim mai mulţi bani decât producem. De fapt, în următorii ani, vom cheltui chiar mai puţin: pentru că va trebui să ne plătim şi datoriile. Doar nu îşi imaginează cineva că băncile ne-au făcut împrumuturile cadou.
Existenta sindicatelor e un mecanism democratic. La noi, in schimb, sunt slabe si hartuite si amenintate cu darea in judecata. Da, este neplacut sa ai traficul dat peste cap. Dar o greva ramane un drept si un recurs democratic. Suntem prea la est sa intelegem asa ceva?
Asta e principiul unui sindicat - sa militeze pentru salarii si drepturi ale angajatilor. Doar secundar pentru politici administrative. Parcul auto e acceptabil. Problema mea nu e cu revendicarile, nu cantaresc eu daca si cat sunt de juste, problema e cu campania asta de intimidare a unui mecanism democratic: existenta insasi a sindicatelor. Noi nu avem o cultura a sindicatelor pentru ca nu avem o cultura a solidaritatii! Prin definitie, sindicatele trebuie sa se opuna autoritatii/guvernarii, pentru a negocia permanent in favoarea salariatilor. Iar apoi se ajunge undeva la mijloc. Exagerarile pro domo ale sindicalistilor mai sunt temperate la negocieri de autoritatea centrala. Dar ce se intampla la noi e noaptea mintii. Auzi: greva ilegala. Greva e un drept si, inca o data, o situatie frecventa in state mult mult mai dezvoltate decat noi.
Dar poate fi legală, există un cadru legislativ chiar și pentru asta. Ca trăitor în societate îi respecți regulile, nu faci grevă cum iti tună ci parcurgi niște etape. Se pare că aici nu-i cazul și de aia e ilegală.
http://www.avocat-dreptul-muncii.eu/concediere_
individuala.php?id=1
Dincolo de asta se mai pun și alte probleme: dacă tu, șofer ori mecanic, nu vezi că mai mulți duc mapa decât cei care dau cu sapa, ești naiv și manipulabil. Da, ceri salarii mărite dar nu cumva înainte ar trebui să eficientizezi? Apropo, le ceri și pentru personalul neoperativ (se pare) supradimensionat?
Dar ce te faci cand liderul ăla de sindicat s-a îmbogățit peste noapte ( unde s-a mai pomenit? ) și mai are și o colaborare neoficială cu vreun partid. Care partid când vrea să agite spiritele agită la rândul lui sindicatul. Și această acțiune este dirijată de un consilier psd.
Las' că vine psd și reglează treburile, dă bani de unde nu-s.
Citind din ce în ce mai mult pe subiect, nu cred ca are nici o legătură cu salariile, ci sa abată putin opinia publica la neregulile care sunt pe acolo cu victimizarea corespunzătoare a membrilor sindicatului și a locuitorilor capitalei. Tactica clasica de "lupta' ca sa nu spun un alt cuvânt mai dur folosita de sindicatele din companiile de stat din România. Nimic despre faptul ca transportul este subvenționată, nimic despre cum sa lucram cu management-ul sa fim mai productivi, mai eficienti. Nimic despre faptul ca numai 40% sunt personal operativ când ar trebui sa fie 80%. Nimic despre cum sa lucreze împreună sa îmbunătățească lucrurile, ci numai pomana pomana și iarăși pomana.