Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Bucureștiul, luat captiv de sindicatul STB: pentru a doua zi la rând, autobuzele și tramvaiele nu au ieșit pe traseu, deși greva a fost declarată ilegală de instanță

Greviștii STB

Foto: captură Digi24

Nici în această dimineață, transportul de suprafață nu funcționează în București, din cauza protestului angajaților STB care, pentru a doua zi la rând refuză să iasă pe traseu. Aseară, protestul lor a fost declarat ilegal de instanță, care a dispus reluarea serviciului public. Cu toate acestea, șoferii și vatmanii STB au decis să continue greva până când șeful STB, Adrian Criț, nu-și va da demisia.

Directorul general al societăţii, Adrian Criţ, a declarat la Digi 24 că situaţia este aceeaşi ca în ziua precedentă și acuză încălcarea contractului colectiv de muncă. Protestatarii își mențin solicitările de joi (îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi creşterea salariilor) şi cer demisia directorului, dacă nu poate răspunde solicitărilor lor. Primarul Capitalei se află la sediul STB pentru negocieri.

Bucureștenii se înghesuie la metrou sau apelează la serviciile de taximetrie sau de ride-sharing, care au dublat sau triplat prețurile.

UPDATE: Negocierile au eșuat. Greva STB va continua, anunță Digi24. Vasile Petrariu, liderul principalului sindicat al STB, a spus vineri seara, după discuția cu primarul Nicușor Dan, că discuțiile nu au dus la niciun rezultat.

UPDATE: O nouă rundă de negocieri între primarul Nicușor Dan și reprezentanții greviștilor este programată pentru azi, la ora 18:00.

UPDATE: Tribunalul Bucureşti a dispus încetarea grevei de la STB, ca ilegală, şi reluarea imediată a activităţii. „Dispune încetarea grevei ca ilegală şi reluarea imediată a activităţii", a decis instanţa, scrie News.ro.

Îți recomandăm

A fost deschis dosar penal

În urma grevei șoferilor STB a fost deschis un dosar penal, la Parchetul Judecătoriei sectorului 3, pe legea dialogului social, la o autosesizare a Poliției Transporturi, relatează Digi24. Polițiștii spun că greva nu a fost declanșată cu respectarea condițiilor legale și că cercetările sunt in rem, adică vizează fapte, nu persoane.

O altă plângere penală a fost depusă joi seară de directorul STB la Brigada Transporturi, aceasta urmând să ajungă azi la aceeași unitate de parchet.

Cât câștigă un șofer STB

Potrivit liderului sindicatului STB, Vasile Petrariu, „salariul unui conducător de vehicul este în jur de 4.200 lei”. „El nu ia mai mult de 3.000-3.500 lei net. Cei care prestează serviciul pot spune dacă este un salariu pe măsură. Nu este vorba de o grevă. Sindicatul a început să gestioneze lucrurile de acum 2 luni, suntem în etapa în care cerem măsuri”, a declarat acesta, citat de g4media.ro.

Primarul Nicușor Dan: În acest moment, acţiunea în curs de desfăşurare este un gest absolut iraţional

Primarul Nicușor Dan s-a întâlnit vineri dimineață cu reprezentanți ai STB, cu care a discutat timp de mai multe ore. Edilul spune că i-a convocat azi, la ora 12:00, la Primărie, pe şefii de autobaze. 

Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Totodată, Nicușor Dan a cerut PSD să se pronunţe în legătură cu greva STB, având în vedere că acțiunea, spune el, a fost iniţiată de către un consilier general PSD, respectiv liderul de sindicat Vasile Petrariu. Primarul s-a declarat surprins de continuarea grevei pentru a doua zi, după ce instanța a dat joi o decizie de suspendare. 

„Tot ce putem noi să facem sunt gesturi și acțiuni rezonabile, raționale, adică să explicăm din nou și din nou situația în care ne găsim. În acest moment, acţiunea în curs de desfăşurare este un gest absolut iraţional care are nişte autori responsabili pentru paralizarea Bucureştiului”, a spus primarul Capitalei.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Gabi check icon
    Adicătelea, se impun salarii „ca'n vest”, din bilete de călătorie echivalentul unui dolar, bilet care include şi aer condiţionat şi WI-FI gratuit în autobuze? Şi petrecerea să fie „sponsorizată” din banii...altora? Trai, nenică! Aşa ceva nu există nici măcar în America!

    Furia de cheltuieli nejustificate, de creşteri de salarii, a fost de fapt o epocă a ţoapelor. Să angajezi şi să măreşti salariile anual, fără justificare economică, doar „ca să vadă lumea” ce tare eşti tu, este exact acelaşi lucru cu a te plimba pe plajă cu un BMW de furat şi cu ditamai lanţul de aur fals la gât. Fals, pentru că nu ai de fapt profiturile cu care te lauzi. Asemenea fiţe de ţară bogată s-au făcut pe datorie, atât de către stat, cât şi de către o mare parte din privaţi. Iar criza de acum este doar nota de plată. Căci nimeni nu poate scăpa de realitatea economică capitalistă.

    O întreprindere care dă maririri de salarii fără încasări pe măsură (ca STB şi Metrorex), e în drum spre faliment. Evident, este greu pentru România să revină cu picioarele pe pământ. Realitatea înseamnă că nu vom mai putea să cheltuim mai mulţi bani decât producem. De fapt, în următorii ani, vom cheltui chiar mai puţin: pentru că va trebui să ne plătim şi datoriile. Doar nu îşi imaginează cineva că băncile ne-au făcut împrumuturile cadou.
    • Like 5
  • PSD-ul e la putere dar limitat de PNL(cat de cat) Ei doresc alegeri anticipate ca sa aiba toata puterea. Greva de la STB nu face dacat sa cada guvernul si... alegeri anticipate. Ca nu mai are cine cu cine sa faca coalitie. Cine castiga alegerile?
    • Like 1
  • Dorin check icon
    Încă o mostră de porcism bugetar.Sunt șofer și angajat la stat ( că RATB e o companie de stat) și mă doare în fund de cei care îmi plătesc salariile și sporurile . 80 % din salariile acestor băieți tupeiști și nesimțiți sunt plătite din subvenții adică din taxele plătite de toți românii.!? Evident e încă o golaneală marca PSD ( liderul de sindicat e un golan psd,ist și ciracul viperei de Firea la ciordeli ).Ca și la metrou băieții ăștia au avut parte de măriri nejustificate de salarii și sporuri în ultimii ani.Dacă nu covine să se care la privat, nu să-și bată joc de un oraș întreg.
    • Like 5
  • Rucs Rucs check icon
    In Franta, astfel de greve de transport sunt curente. Inclusiv la transport aerian.
    Existenta sindicatelor e un mecanism democratic. La noi, in schimb, sunt slabe si hartuite si amenintate cu darea in judecata. Da, este neplacut sa ai traficul dat peste cap. Dar o greva ramane un drept si un recurs democratic. Suntem prea la est sa intelegem asa ceva?
    • Like 0
    • @ Rucs
      Nume check icon
      Tocmai pentru ca suntem prea la est sa înțelegem. De ce nu fac greva sa imbunatateasca parcul auto? De ce nu fac greva sa restructureze compania sa devină mai eficienta și sa nu mai folosească subvenții? De ce nu fac greva sa schimbe liderul de sindicat - angajat politic - și nu face nimic pentru sindicat? Noi nu știm decât sa cerem, dar nu dam nimic la schimb. Faptul ca vin la servici nu este suficient. Pentru pomeni trebuie sa mergi la biserica nu la compania în care lucrezi.
      • Like 4
    • @ Nume
      Rucs Rucs check icon
      :))
      Asta e principiul unui sindicat - sa militeze pentru salarii si drepturi ale angajatilor. Doar secundar pentru politici administrative. Parcul auto e acceptabil. Problema mea nu e cu revendicarile, nu cantaresc eu daca si cat sunt de juste, problema e cu campania asta de intimidare a unui mecanism democratic: existenta insasi a sindicatelor. Noi nu avem o cultura a sindicatelor pentru ca nu avem o cultura a solidaritatii! Prin definitie, sindicatele trebuie sa se opuna autoritatii/guvernarii, pentru a negocia permanent in favoarea salariatilor. Iar apoi se ajunge undeva la mijloc. Exagerarile pro domo ale sindicalistilor mai sunt temperate la negocieri de autoritatea centrala. Dar ce se intampla la noi e noaptea mintii. Auzi: greva ilegala. Greva e un drept si, inca o data, o situatie frecventa in state mult mult mai dezvoltate decat noi.
      • Like 1
    • @ Rucs
      Delia MC Delia MC check icon
      Greva este un drept și un mijloc de a-ti apăra interesele.
      Dar poate fi legală, există un cadru legislativ chiar și pentru asta. Ca trăitor în societate îi respecți regulile, nu faci grevă cum iti tună ci parcurgi niște etape. Se pare că aici nu-i cazul și de aia e ilegală.
      http://www.avocat-dreptul-muncii.eu/concediere_
      individuala.php?id=1

      Dincolo de asta se mai pun și alte probleme: dacă tu, șofer ori mecanic, nu vezi că mai mulți duc mapa decât cei care dau cu sapa, ești naiv și manipulabil. Da, ceri salarii mărite dar nu cumva înainte ar trebui să eficientizezi? Apropo, le ceri și pentru personalul neoperativ (se pare) supradimensionat?

      Dar ce te faci cand liderul ăla de sindicat s-a îmbogățit peste noapte ( unde s-a mai pomenit? ) și mai are și o colaborare neoficială cu vreun partid. Care partid când vrea să agite spiritele agită la rândul lui sindicatul. Și această acțiune este dirijată de un consilier psd.
      Las' că vine psd și reglează treburile, dă bani de unde nu-s.

      • Like 3
  • Nume check icon
    Dacă Iancu Guda are dreptate...Transport subvenționat...Firma captivă politic pentru 33.000 de voturi...Doar 40% sunt șoferi și mecanici...Datorii cu ghiotura...Creșteri de costuri nejustificate...Din păcate soferii sunt manipulați și nu isi dau seama sau dimpotriva încearcă sa profite de situație. Sunt curios dacă o sa iasă ceva datorită faptului ca greva este ilegală. Cinstiti și corecta justiție din România va face ceva sau ca de obicei achitări sau în cel mai rău caz cu suspendări?
    • Like 1
  • Nu se aude vocea "ministrului" rransporturilor! Avem asa ceva? Parca era un tembel cu ifose pe acolo numit grindeanu! Asta, daca nu este adus de manuta de dragnea si tariceanu, "mamica si taticul" nu realizeaza ce-i in jurul lui? Aaaaa, da, uitasem, circul asta de la stb, infractiunea, este sub obladuirea psd, doar "liderul" sindical este consilier psd. Cum o fi asta, un leader sindical cu functie si apartenenta la un partid politic? Am mai vazut asta in democretia originala damboviteana si la ciorbea si la mitrea, ajunsi in functii inalte. Si ceilalti leaderi sindicali sunt aserviti politic, vezi d. costin, hosu, niste paraziti pe spinarea celor care inca mai muncesc. Si "marele specialist de la oms" rafila,un incompetent, un nimeni ridicat tot politic si tot de groparul romaniei psd. pentru a deveni groparul romanilor. Tot ce se petrece este un joc murdar al psd de desfiintare a pnl. Este o alta metoda, mai sadica, decat cea folosita in cazul taranistilor. Si tot cu sprijinul neprecupetit al cozilor de topor, infiltrate din timp in interiorul pnl. Iata ca a prins voce si naparca de firea, o hoata ordinara de la scoala varanului, sustinuta de lichelele parazite si evazioniste bor, in curul carora a bagat banii pe care ar fi trebuit sa-i foloseasca in alte actiuni. Tot ce a facut aceasta jgodie a fost un fiasco. Vin tare din urma sustinutii republicanilor lui trump, dupa cum zic unele guri, aur. Sa vezi circ cu cat mai putina paine!
    • Like 4
    • @ Mircea Zugravu
      Nume check icon
      Nu cred ca are de ce sa intervină pentru ca este o companie locală în subordinea Primăriei. Cred ca este diferit aici fata de metrou pentru ca acolo cred ca este de fapt în subordinea ministerului.
      Citind din ce în ce mai mult pe subiect, nu cred ca are nici o legătură cu salariile, ci sa abată putin opinia publica la neregulile care sunt pe acolo cu victimizarea corespunzătoare a membrilor sindicatului și a locuitorilor capitalei. Tactica clasica de "lupta' ca sa nu spun un alt cuvânt mai dur folosita de sindicatele din companiile de stat din România. Nimic despre faptul ca transportul este subvenționată, nimic despre cum sa lucram cu management-ul sa fim mai productivi, mai eficienti. Nimic despre faptul ca numai 40% sunt personal operativ când ar trebui sa fie 80%. Nimic despre cum sa lucreze împreună sa îmbunătățească lucrurile, ci numai pomana pomana și iarăși pomana.
      • Like 5


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult