Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Bugetul, privit de guvernanți ca un sac care trebuie cumva umplut de firmele private și angajații lor, astfel încât ei să-și poată onora promisiunile electorale

Guvernul Tudose în ședință

(Foto: gov.ro)

Bugetul unei țări este tot mai mult o construcție contabilă de formă, lipsită de fond. Este adevărat că cel puțin teoretic, alocările globale către anumite destinații (armată, asigurări sociale, investiții, sănătate, etc) spun în principiu ce orientare are guvernul și clasa politică majoritară: liberală ori social democrată - deși vorbim demult despre o „încețosare” chiar și a acestor concepte. De asemenea, bugetul ne lasă să înțelegem unde va „apăsa” guvernul din punct de vedere al resurselor: pe colectarea taxelor, pe majorări de taxe, ori pe creștere economică.

În realitate, în multe cazuri partidele aflate la guvernare privesc bugetul doar ca pe un sac, care trebuie cumva umplut de firmele private și angajații lor, astfel încât ei să-și poată onora promisiunile electorale și în același timp să nu nu-și supere partenerii externi. Iar atunci când calculele privind adâncimea sacului „dau cu virgulă”, indicatorii sunt „ajustați” pentru a înscrie cifrele în constrângerile existente. Cel mai ușor este de jonglat, în faza de construcție bugetară, cu inflația, cursul de schimb și creșterea economică. Fiind valori ce se referă la viitor, deci incerte, guvernul poate alege cea mai convenabilă prognoză dintre cele oferite de băncile internaționale, UE, FMI, BNR, băncile comerciale din România, sau instituțiile guvernamentale cu rol de prognoză ori statistică.

În faza de ajustare la realitate (de obicei atunci când veniturile bugetare nu corespund nevoilor sau promisiunilor făcute) încep tăierile de la rectificările bugetare: din investiții (întotdeauna prima victimă și cea mai ușor de sacrificat) apoi în domeniile unde beneficiarii fondurilor țipă cel mai puțin (educație, sănătate). Dacă tot nu ies calculele, se trece la „varianta atomică: serviciile publice sau lucrările private decontate de la bugetul de stat nu sunt facturate în cadrul anului respectiv, ci sunt „amânate” pentru bugetul aferent anului următor, deși efectuate de firmele prestatoare în anul curent...

Pentru moment, suntem la faza de jonglare cu cifrele macro, dificil de atacat așa cum am precizat mai sus. Oricât de departe de valorile estimate de organismele specializate, guvernul poate oricând spune că eventualele „discrepanțe” vor fi reglate la rectificările bugetare - prin tăieri sau cum amuzant, dar spectaculos s-au exprimat oficialii în ultimul timp, prin „majorări negative”. Probabil cursul mediu al leului va fi mai aproape de 4,75 pentru un euro în 2018, iar inflația către 3,5, dar din nou - în afara unor valori aberante, guvernul își poate baza prognozele pe orice nivel al acestor indicatori, orice critică fiind mai degrabă sterilă.  

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

”Cravata galbenă”

”Cravata galbenă”, filmul regizat de Serge Ioan Celebidachi, fiul marelui dirijor, Sergiu Celibidache, este o biografie cinematografică și, în același timp, o confesiune; o ”partitură” a memoriei naționale scrisă cu ”notele” unui destin încercat. Dincolo de cronologia unei vieți extraordinare, filmul este o introspecție despre libertate și identitate și despre România care a dăruit lumii figuri emblematice și genii; dar pe care nu a prea știut să le păstreze acasă.

Citește mai mult

Transformare digitală

Digitalizarea în România avansează cu viteze diferite în sectorul public și cel privat. Firmele private în special din industriile bancară, sănătate sau retail au fost forțate de împrejurări concurența acerbă să se transforme digital, dar instituțiile de stat sunt încă prinse în inerția birocrației și lipsa de viziune strategică. În mediul privat, digitalizarea nu mai este un moft, ci o necesitate pentru scalare și eficiență. În sistemul public lipsa bugetelor multianuale și absența ownership-ului fac implementarea proiectelor de IT un proces greoi sau chiar eșuează (foto: Shutterstock).

Citește mai mult