Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Mica Cera, dorința transformată în business a unui designer de interior. „Mi-am reprimat nevoia de crea propria colecție de obiecte pentru că aveam un job. Până într-o zi când mi-am dat seama cât de dragă îmi era ceramica”. Republica antreprenorilor

Artă și afaceri cu ceramică

Un antreprenor este cel care lucrează la visul lui, spune Georgiana Filipescu, iar ea și-a dorit dintotdeauna să creeze propria colecție de obiecte. O dorință pe care și-a tot reprimat-o în cei peste 10 ani în care a proiectat mobilă ca designer de interior și în care ar fi trebuit să se mulțumească cu siguranța unui loc de muncă, atât de importantă pentru generația părinților noștri. Până în toamna lui 2017, când și-a dat seama că materialul din care își poate modela visul este porțelanul. Și așa a apărut Mica Cera un business pe care l-a crescut în paralel cu jobul, aproape 3 ani, dar căruia acum i se dedică exclusiv.

Georgiana este absolventă de Arhitectură și lucrează încă din anul 2 de facultate. A proiectat mobilă de laborator, scări, porți, sisteme de iluminat și chiar a creat produse de la zero, iar toate aceste proiecte, mai mari sau mai mici, au ajutat-o, de fapt, să învețe și să câștige experiență ca designer de interior. Doar că își dorea mai mult: propria colecție de obiecte. Mai ales că știa că poate.

„Mi-am reprimat nevoia de crea propria colecție de obiecte pentru că aveam un job de zi cu zi. Până când am văzut pe pagina pe Facebook a unei prietene că fusese la curs de olărit. Am dat like și m-am culcat. Iar dimineața, când m-am trezit, am știut că asta vreau să fac. Cu ochii mari și îmbătată de parfumul acestei idei, mi-am amintit că la toate târgurile de design la care am participat de-a lungul anilor, tot timpul eram atrasă de micile decorațiuni. Și mi-am dat seama că aveam mai demult dragul ăsta de ceramică, dar cumva nu reușisem să conștientizez”, își amintește Georgiana. 


Au urmat apoi două săptămâni în care, în afară de job, nu a făcut altceva decât să se documenteze pe internet despre ce înseamnă ceramică, tehnici de prelucrare, materiale. Așa, ca într-un fel de transă. Și foarte rapid și-a găsit și o parteneră, care îi este alături și astăzi.

„Vali le coordonează pe cele două fete cu care lucrăm și se pricepe foarte bine să organizeze lucrul în atelier. Ce nu am eu are ea. Eu sunt pe creație, vin cu partea de decor, cu aurul, cu platina. Ea face volume, face să se întâmple lucrurile. Și tocmai pentru că suntem foarte diferite, funcționăm așa de bine împreună. Suntem complementare, nu ne batem pe cine face mai bine un lucru”, crede Georgiana.

Prima comandă, onorată de pe balcon

Georgiana a organizat primul atelier de lucru pe balconul locuinței sale. Și de acolo au livrat și prima comandă: 200 de decorațiuni de Crăciun pentru o companie. Ulterior, au lucrat și într-un atelier din Chitila, dar astăzi totul se desfășoară într-un garaj pe care l-au amenajat și care le-a permis să-și mărească capacitatea de producție, mai ales că acum au patru cuptoare.

Investiția inițială a fost de aproximativ 10.000 de euro, cea mai mare parte din bani fiind folosită pentru achiziționarea primului cuptor. Au urmat apoi alte trei, iar investiția a ajuns la 30.000 de euro, în 3 ani. Pentru că de cuptoare depinde, de fapt, totul. Acolo trebuie să ajungă și să stea ceva timp toate obiectele care ies din mâinele fetelor: căni, farfurii, boluri și chiar bijuterii contemporane. Dar chiar și așa, nu au reușit niciodată să facă stocuri suficiente astfel încât să fie cu doi-trei pași înaintea comenzilor și să livreze rapid.

Și asta pentru că procesul de producție durează între 7 și 10 zile, timp în care materia prima – barbotina – este turnată în matrițe de ipsos, care e avid de apă, și lasată acolo până se usucă suficient astfel încât să poți extrage forma rezultată, care ajunge la finisat, apoi la amprentat cu diverse modele, printre care și frunze de tei, și lasată din nou să se usuce pentru a fi pictată și introdusă în cuptor.        

„Doar din târguri ai ce să faci un an de zile și să trăiești din asta”

Până în primăvara acestui an, când business-ul lor s-a mutat exclusiv pe online, cea mai mare parte a vânzărilor se făcea la târgurile de profil. În cadrul acestor evenimente au văzut care sunt preferințele clienților și au început să se adapteze cerințelor, dar și bugetelor lor. După târgul de la Sibiu, din vara lui 2018, unde au înregistrat primul succes semnificativ, au început să producă și căni, pentru că până atunci nu aveau decât farfurii. Apoi, văzând că mai ales la târgurile de Crăciun și la cele din primăvară, profilul clienților era altul, și bugetele de asemenea, au început să mizeze pe produse mai mici, cum sunt decorațiunile și bijuteriile.

„În iarna lui 2019, am avut trei weekenduri în care am fost în trei locații simultan. A fost o perioadă foarte aglomerată în care am stat în atelier și până la 5 dimineața. (…) Pentru târguri produceam ce știam că se vinde și doar din târguri ai ce să faci un an de zile și să trăiești din asta (…) În ultimele 6 luni am produs pe bază de comandă și lucrăm deja la stocul pentru târgurile de Crăciun, în special obiecte decorative si bijuterii”, spune Georgiana.

În prezent, majoritatea clienților săi sunt persoane fizice, inclusiv din străinătate, dar în perioada sărbătorilor primește și comenzi din partea companiilor. Solicitările de personalizare a obiectelor le acceptă numai în măsura în care se pot face pe obiectele și formele deja existente.

Business în pandemie: prima comandă pe site în aprilie. Vânzările din mai, mai bune ca la târguri

Prinsă în febra târgurilor și a jobului, la care a renunțat definitiv abia în urmă cu două luni, Georgiana a tot amânat să definitiveze site-ul Cera Mica. A profitat însă de răgazul oferit de anularea târgurilor care ar fi avut loc în această primăvară, și a lansat site-ul la sfârșitul lunii martie. Prima comandă a venit în aprilie, iar până la sfârșitul lunii s-au adunat peste 150. În mai, au avut peste 200 de comenzi, iar vânzările le-au depășit pe cele de la un târg. În medie, clienții săi comandă de 200-300 de lei.

Georgiana pune aceste rezultate pe seama faptului că de pe o parte, oamenii s-au orietentat mai mult către spațiul lor, iar pe de altă parte pentru că a investit în promovarea site-ului și în campanii de social media. Pentru perioada imediat următoare, până vor ajunge din nou la târguri, vrea să se concentreze pe site și pe producția obiectelor specifice Crăciunului.

Fișă de business. Subiectiv

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor? Curaj

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România? Curaj și un pic de nebunie.

A existat vreun moment în care ai vrut să renunți? Ori de câte ori suntem foarte obosite, de obicei pe la 2 noaptea. Dar ne trece repede.

Care a fost momentul în care ți-ai dat seama că ești pe drumul cel bun? Târgul de la Sibiu, dar, în general, oricât de câte ori primim feedback de la clienți.

Ce este antreprenorul? Cel care lucrează la visul lui.

Fișă de business. Obiectiv

Investiția inițială: 10.000 euro

Număr de angajați: 1

Timp de recuperare a investiției: 2021

Cifra de afaceri 2019: 157.000 lei

Profit: 10% 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Tânără la calculator

Academia prietenoasă de IT Wantsome și-a făcut în ultimii patru ani o misiune din a ajuta profesioniști din toate domeniile să facă tranziția spre o carieră de succes în domeniul tehnologiei informației, prin cursuri care urmează atent cerințele companiilor IT, prin sesiuni de practică și printr-o activitate intensă de mentorat calibrată pe nevoile lor. (Foto: Getty Images)

Citește mai mult

Marc Areny

Marc Areny este de origine catalană, este cetățean spaniol și francez și a venit în România în urmă cu 10 ani. Este unul dintre primii din Europa care a identificat o nouă nișă de piață: convertește mașini cu motor termic în mașini electrice.

Citește mai mult