Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Când nu ai exclusivitate, trebuie să găsești un diferențiator. Cu ce iese în evidență CrystalTime, un magazin online care vinde preponderent ceasuri de lux. Marketplace de idei

Aviationtag

photo icon Aviationtag

Dezvoltarea unui business online vine cu avantajele și dezavantajele sale. Pe de o parte este un mediu în care poți testa o idee fără investiții prea mari, dar pe de altă parte, numărul celor care pot face același lucru și testa eventual aceeași idee, este practic nelimitat. Așadar, cum te poți afirma într-un mediu online puternic concurențial?

Sorin Bunea, fondatorul CrystalTime, magazin online care comercializează peste 50 de branduri renumite de ceasuri, dar și bijuterii, prezent și în eMAG Marketplace, are o vastă experiență în e-commerce, domeniu în care a intrat încă din anul 2009. În toți acești ani, a trecut de la un tip de produse comercializate la altul, a testat și modelul de business monobrand și a avut chiar și un magazin fizic. În formula și sub brandul actualul funcționează din 2017, când a făcut trecerea și s-a concentrat în special pe ceasuri de lux, dar a adăugat și acel element prin care să se diferențieze. 


„Pentru a avea succes pe o piață pe care nu ai exclusivitate, pentru că până la urmă, ceasuri și bijuterii mai vând și alții, trebuie să găsești un diferențiator. (...) Așa că am încercat să identificăm produse noi și, la un moment dat, am dat peste un articol despre o companie din Germania care făcea upcycling, un concept peste ideea de reciclare pentru că obiectului i se dă o nouă utilitate. Acești nemți de la Aviationtag achiziționează bucăți de fuzelaj, le decupează, le gravează cu detalii despre aeronava din care provin – seria de înmatriculare, logo-ul companiei pentru care a zburat – și le transformă în brelocuri. 

Lansează o ediție nouă la fiecare două-săptămâni. Astfel, s-a dezvoltat o comunitate de colecționari care a creat o piață secundară, unde tag-urile din edițiile limitate sau mai speciale se vând cu prețuri care pot ajunge și la câteva mii de euro.

Fiecare bucățică de aluminiu reprezintă o parte din istoria aviatică și chiar a lumii. De exemplu, s-au folosit bucăți dintr-un avion care a aparținut armatei britanice și cu care au zburat regina Elisabeta II și prințul Philip, sau un avion care a fost folosit în timpul celui de-al doilea Război Mondial, la blocada Berlinului, avioane militare cu nuanțe de camuflaj, iar de curând au lansat prima ediție de tag-uri făcute dintr-un elicopter care a fost folosit de armata germană, și care a avut mare succes”, spune Sorin Bunea. 

Pe o astfel de nișă, profiturile vin din volume mari, și pentru că era un produs nou al cărui potențial nu putea fi măsurat, online-ul și prezența într-un marketplace pot reprezenta soluția de a testa piața fără a risca prea mult.

„Trebuie să pui în balanță: vinzi branduri foarte cunoscute pentru care știi că există cerere mare, dar și concurență, sau vii cu un produs nou, pe care nu ai concurență, dar pentru care trebuie să creezi piață, ceea ce înseamnă să cheltui mulți bani (...). Și aici ne-am folosit de prezența noastră în marketplace. Am venit cu un produs nou și l-am pus pe eMAG pentru vizibilitate. Dacă eMAG nu era în ecuație, ar fi trebuit să cheltuiesc bani pentru a-mi face reclamă, pe care dacă produsul nu se vindea, nu aș fi avut cum să-i recuperez. Așa, eMAG îmi ia comision doar dacă produsul se vinde”, explică Sorin Bunea.

Diferențierea e foarte bună, dar nu suficientă

Cea mai mare parte a veniturilor CrystalTime, care anul trecut a avut o cifră de afaceri de aproape 400.000 de euro, în creștere cu 20% față de 2020, sunt generate de vânzările de ceasuri. Și pentru că în această zonă concurența este foarte mare, iar clienții destul de suspicioși, a fost nevoie de crearea unui mecanism prin care autenticitatea poduselor să poată fi confirmată chiar de producători sau de reprezentanții oficiali în România. Astfel, orice client care are dubii în ceea ce privește originea produsului, este pus în legătură directă cu un reprezentant al companiei care comercializează sau produce brandul respectiv.

După ani buni în industria de e-commerce, Sorin Bunea, care a lucrat inclusiv la dezvoltarea eMAG marketplace pe zona de automatizare a comunicării cu magazinele vendorilor, spune că unul dintre cele mai importante aspecte pentru succesul unui magazin online este modul în care te raportezi și relaționezi cu clientul.

„Este esențial să-ți tratezi clientul în același mod în care ți-ai dorit tu ți-ai dori să fii tratat dacă ai fi în locul lui, inclusiv în ceea ce privește comunicarea. Nu s-a inventat procesul tehnologic fără eroare și atunci, inevitabil, au fost situații în care clienților li s-a livrat un ceas defect, dar au ajuns să ne dea cele mai spectaculoase review-uri. De ce? Pentru că totul stă în fel în care comunici cu omul, îi explici ce s-a întâmplat și îi spui ce vei face ca să îndrepți lucrurile”, spune fondatorul CrystalTime.  

O altă componentă importantă pentru un business online este infrastructura. Iar aici sunt două aspecte: interfața cu care interacționează clientul, căruia trebuie să-i fie ușor să comande, și sistemul prin care aduni și transmiți informații despre stoc.

„Este foarte frustrant să comanzi un produs și să nu existe în stoc. De aceea eu merg pe ideea de automatizare. E adevărat că procesele automatizate vin cu un anumit risc, dar elimină aproape complet eroarea umană. În momentul în care totul se întâmplă automat, nu mai greșești când dai copy paste să generezi AWB-ul sau factura. Când automatizezi, resursa umană poate face lucruri mai valoroase, cum este, de exemplu, relația cu clientul”, concluzionează Bunea.

Comerțul online după aproape 3 ani de pandemie

Pandemia a mutat mare parte dintre cumpărături, inclusiv cele pentru produsele neesențiale, online, și mare parte din ele au rămas acolo. Anul trecut, comerțul online din România a crescut cu 10% față de 2020, până la 6,2 miliarde de euro, potrivit raportului GPeC.

„În cazul nostru a fost mai bine decât am anticipat pentru că am rupt din bucata care s-ar fi vândut în offline. Numai în martie 2020 am fost sub aceeași lună a anului anterior, apoi din aprilie am început să creștem, iar trendul s-a păstrat până în prezent. (...) Mulți au prins gustul online-ului și au rămas. Și mă aștept să rămână și în continuare pentru că e mai comod să rezolvi din fața calculatorului”, spune Bunea.

În primele 9 luni ale acestui an, numărul comenzilor CrystalTime a crescut cu 50%, dar asta nu înseamnă și o creștere pe măsură a veniturilor, pentru că evoluția de anul acesta indică o scădere a coșului mediu de la 650 la 400 de lei. Bunea explică această dinamică prin intrarea în online a unor clienți noi, care cheltuiesc mai puțini bani.

În ceea ce privește anul 2022, antreprenorul estimează o creștere procentuală de numai o cifră, în condițiile în care în martie și aprilie vânzările au fost mai mici decât în aceeași perioadă a anului trecut, pe fondul contextului generat de războiul din Ucraina.

Până atunci însă, CrystalTime pregătește intrarea pe un nou segment de piață pentru a-și consolida poziția și a răspunde imperativului oricărui business indiferent că se dezvoltă online sau offline: trebuie să vii tot timpul cu ceva nou!   

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Pachet invatator

Dimineața excursiei e mereu la fel: voci grăbite, ghiozdane care nu se mai închid, copii care se învârt ca niște planete mici în jurul autocarului. Îi număr din priviri, să fiu sigur că nu lipsește nimeni. Întotdeauna mai e cineva care și-a uitat șapca, sticla de apă sau emoțiile acasă. Eu încerc să par calm, dar înăuntru, recunosc, e și la mine o furtună.

Citește mai mult

Petre Lăzăroiu

E momentul să vorbim serios despre cât de mare e o pensie mică. Și nu, nu încerc să glumesc cu voi, pentru că astea nu sunt timpuri amuzante, de fapt. Dar am văzut intervenția fostului judecător CCR, Petre Lăzărăroiu, la B1 TV spunând că pensia lui de 10.000 de euro nu e una atât de mare, dacă chiar stai mai bine și te gândești. Ca să nu avem vorbe la proces, îl voi cita exact pe domnul judecător, astfel încât să putem face o analiză cât mai specifică a situației: ”Cu 41 de ani de cotizație, pensia mea este puțin spre 10.000 de euro. La un salariu de 60.000 de lei, adică 12.000 de euro. Eu nu înțeleg de ce atâta tam-tam. Nu juriștii fac legea, parlamentarii fac legea.” Foto: Octav Ganea/Inquam Photos

Citește mai mult

Vegeterra

Etica muncii e sfântă pentru dl. Szocs Jozsef: „Degeaba ai pământ dacă nu îl muncești”. De altfel, în zonă puține suprafețe de teren zac necultivate. „Pe aici nu prea sunt pământuri lăsate pârloagă”.

Citește mai mult