(Foto: Inquam Photos / Diana Oros)
Combustibilii s-au scumpit cu până la 16 bani pe litru, odată cu majorarea accizei, de la miezul nopții, potrivit TVR.
Astfel, azi un litru de motorină se vinde cu 4.81 lei, iar un litru de benzină se vinde cu 4.89 lei. Pentru un plin, fiecare șofer va da cu 10 lei mai mult.
Este doar prima etapă a scumpirilor.
O nouă creștere a prețurilor la pompă ar urma să aibă loc de la 1 octombrie, tot cu 16 bani pe litru. Șeful Guvernului excludea, în urmă cu o lună, un asemenea scenariu.
„Ia să vedem, dacă o punem la loc (acciza - n.r.) cresc (prețurile la combustibil - n.n.)? Eu cred că nu vor crește. Totuși perioada aia de romantism, când făceau ce voiau pe aici, s-a cam închis", spunea pe 9 august premierul Mihai Tudose. Săptămâna trecută premierul își schimbase discursul. Întrebat despre scumpirile la benzină și motorină, Tudose a replicat: „Este problema lor”.
Vineri dimineață prețul pe litrul de benzină standard la una dintre benzinăriile din Capitală era de 4,89 lei, iar la motorină standard 4,81 lei pe litru.
Scumpirile vin după alte câteva creșteri de preț care au urmat anunțului autorităților de reintroducere a accizei pe carburanți. Acciza suplimentară de 7 eurocenţi pe litrul de carburanţi a fost introdusă de Guvern de la 1 aprilie 2014, cu scopul finanţării proiectelor de intrastructură rutieră, fiind scoasă la începutului anului 2017.
Executivul a decis săptămâna trecută introducerea în două trepte a supraaccizei pe carburanți, unul dintre motive fiind scăderea încasărilor din accizele aferente produselor energetice cu 768 de milioane de lei în primul semestru al acestui an.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Așa ne trebuie dacă votul popular majoritar ne-a adus șef absolut reprezentantul unuia dintre cele mai sărace județe din țară și executant unul învățat cu cântecul:
„La noi la Brăila,
Ce mare e lira,
La tanti Elvira,
În port la Brăila ....”
Mai bine era din Galați ...
Link-ul utilizat pentru aceasta mica analiza: https://www.fuelseurope.eu/knowledge/refining-in-europe/economics-of-refining/fuel-price-breakdown/
Salariile ( care sunt element de cost ) sunt de 10 ori mai mici în România, deci exista o marja mai serioasă la profit dacă preturile sunt la fel. Dar pentru că în general prețul este dat de raportul cerere oferta ( când nu sunt înțelegeri de tip cartel) e clar că statul român nu-și utilizează forță de coercitie suficient.
Faptul ca marja de profit este posibil sa fie (ceva) mai mare, nu-i exclus. Dar este atat de mare incat sa poata "inghiti" supra-acciza? Din datele publice ale Petrom - vedem ca anul trecut a avut profit cu putin peste 1 miliard Lei - la un volum de vanzari cu putin peste 16 miliarde Lei. Matematic ar iesi in jur de 6% profit - nu? Mai devreme am mentionat ca majorarea accizei reprezinta aprox. 13-18% (functie de combustibil) din pretul fara taxe - cel ce include si profitul. Cum vi se pare?
Iar cu salariile - aveti dreptate doar partial. Intr-adevar, ele sunt mai mici (poate nu de 10 ori, insa diferentele sunt mari), dar costul total cu salariile al benzinarilor este cam acelasi cu al celorlalti din tarile mentionate - in conditiile in care la noi se utilizeaza mai multa forta de munca.