Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Carburanții s-au scumpit, după majorarea accizei. Tudose, acum o lună: „Ia să vedem, dacă o punem la loc (acciza - n.r.) cresc? Eu cred că nu vor crește”

Mihai Tudose - sedinta

(Foto: Inquam Photos / Diana Oros)

Combustibilii s-au scumpit cu până la 16 bani pe litru, odată cu majorarea accizei, de la miezul nopții, potrivit TVR

Astfel, azi un litru de motorină se vinde cu 4.81 lei, iar un litru de benzină se vinde cu 4.89 lei. Pentru un plin, fiecare șofer va da cu 10 lei mai mult.

Este doar prima etapă a scumpirilor.

O nouă creștere a prețurilor la pompă ar urma să aibă loc de la 1 octombrie, tot cu 16 bani pe litru. Șeful Guvernului excludea, în urmă cu o lună, un asemenea scenariu.

„Ia să vedem, dacă o punem la loc (acciza - n.r.) cresc (prețurile la combustibil - n.n.)? Eu cred că nu vor crește. Totuși perioada aia de romantism, când făceau ce voiau pe aici, s-a cam închis", spunea pe 9 august premierul Mihai Tudose. Săptămâna trecută premierul își schimbase discursul. Întrebat despre scumpirile la benzină și motorină, Tudose a replicat: „Este problema lor”. 

Vineri dimineață prețul pe litrul de benzină standard la una dintre benzinăriile din Capitală era de 4,89 lei, iar la motorină standard 4,81 lei pe litru. 

Scumpirile vin după alte câteva creșteri de preț care au urmat anunțului autorităților de reintroducere a accizei pe carburanți. Acciza suplimentară de 7 eurocenţi pe litrul de carburanţi a fost introdusă de Guvern de la 1 aprilie 2014, cu scopul finanţării proiectelor de intrastructură rutieră, fiind scoasă la începutului anului 2017. 

Executivul a decis săptămâna trecută introducerea în două trepte a supraaccizei pe carburanți, unul dintre motive fiind scăderea încasărilor din accizele aferente produselor energetice cu 768 de milioane de lei în primul semestru al acestui an.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ca de obicei la p$d. Limbaj golanesc, cu dublu sens, limba de lemn. Adica, atunci cand ei spun ca e alba, de fapt in realitate e neagra, si invers. Pentru ca ei stiau de la inceput ca pretul va creste. Chiar si daca iti curg balele din gura tot intelegi chestia asta. Companiile cand fac acte de caritate, de obicei fac donatii sau finanteaza organizatii neguvernamentale care ajuta copiii bolnavi, etc, si nici acolo nu o fac 100% de dragul umanitatii, ci pentru ca se scuteste din impozit. Deci, in logica economica elementara de clasa a 10-a pe care o inveti la un liceu economic de profil (eu vorbesc de cand am terminat eu in 2000, nu stiu ce mai invata acum, daca mai invata ceva...) , care este scopul unei companii? Sa faca profit cu cheltuieli minime. Bineinteles, pentru votantii P$D care nu au masini (cum spunea ala, ce nevoie are el de autostrada, el nu are masina), putin conteaza daca e benzina 5 lei sau 10 lei, ei sunt multumiti cand li se da. Dar habar n-au sa calculeze ca ce li se da daca ieri valora 5 rosii, dupa scumpirea caruburantilor aceeasi suma va valora 2 rosii. Asta asa, in limbaj pe care sa-l inteleaga toata lumea.
    • Like 1
  • Uimitor este cum, in ciuda evidentelor, exista inca, o multime de oameni care refuza evidentele. Clameaza ca PSD-ul e bun ca le-a marit (oare?) veniturile dar nu sunt multumiti ca "toate e scumpe"...Da` PSD-ul e bun...Eu totusi cred ca nu-i va prinde Craciunul asta pe Dragnea & Co...
    • Like 1
  • Ca mai aproape toate comentariile PDS din ultima vreme si acesta este de tip praf in ochi.
    • Like 0
  • Ăsta este, de-a dreptul, cretin. Face experimente, de la bun început, ratate, pe buzunarele noastre. Este la mintea oricui ca majorarea accizelor atrage majorarea prețurilor. Nu s-a pomenit niciodată ca să fie suportate din profitul firmelor. Pe lângă că este cretin își și bate joc de populație prin cugetările în zeflemea. Puțin le pasă de noi. Au păcălit prostimea, au cumpărat fidelitatea paraziților de funcționari publici prin pseudo majorările de pensii și salarii, au mărit numărul de pensii speciale tuturor trântorilor societății, in mod populist si, evident, s-au trezit fără bani pentru promisiunile "onorate". Ei vor binele romanilor. Vor să-l distrugă. Binele. Nu am mai avut așa un guvern de incompetenți, hoți, mincinoși, batjocoritori, analfabeți, rău voitori.
    • Like 1
  • Cu respect DOAR ptr funcția de Primministru-.....bai ,nea tudose ești de-a dreptul prost.....Nu ptr ceea ce crezi ci ptr ca-ți imaginezi ca noi sintem mai prosti ca tine.....Cu respect...hai sictir!
    • Like 1
  • check icon
    Acum, va spune „Asta este, m-am înșelat”, pregătind terenul pentru dragnea și pesede, care și ei vor spune la fel, atunci când vor constata că sacul este atât de gol că nici de furat nu va mai fi: „Asta e, noi am vrut să fie bine dar a ieșit rău! Păcat!”

    Așa ne trebuie dacă votul popular majoritar ne-a adus șef absolut reprezentantul unuia dintre cele mai sărace județe din țară și executant unul învățat cu cântecul:
    „La noi la Brăila,
    Ce mare e lira,
    La tanti Elvira,
    În port la Brăila ....”

    Mai bine era din Galați ...
    • Like 1
  • Boicotati vânzarea benzinei și a motorinei! Cumpărați mai puțin, în măsura in care acest lucru va este cu putința. Haideți sa nu-i ajutam sa colecteze la buget banii acontați din aceasta majorare! Invit la boicot!
    • Like 2
  • check icon
    Păi cum să spună un premier «stimați cetățeni, prețurile vor crește, e de rău, pregătiți-vă de luptă»?
    • Like 0
  • Ce inseamna ca el nu crede ca va creste? Economia nu e o credinta si nu tine de evlavie sa capeti mantuirea. Ai pus acciza, automat va creste pretul, indrazneste sa crezi ca n-ai minte nici cat o curca.
    • Like 3
    • @ Cristian Valsan
      Sunt niste rautati si noi trebuie sa credem pemeul, pentru ca el este lumina lanternei infractorului dragnea. Ca sa inteleaga si cei mai putin luminati decat 'mnealui - pretul nu creste, doar coboara abscisa graficului. Si acum ce am vrea, sa controleze si linii din astea, fir-ar a dracului de diagrama - ca a lipsit la lectia asta (si la vreo cateva altele, insa numai la cele esentiale)?
      • Like 1
    • @ Cristian Valsan
      ei... au facut presiune pe vanzatori sa scada din profitul lor .. la asta se referea ca nu vor creste. el crede ca este stăpânul împărăției si vorba lui e lege. pe dracul..
      • Like 0
    • @ Cristian Valsan
      Normal , benzinarii sunt constituiți în cartel, concurența e inexistentă, orice taxă introdusă duce automat la creșterea prețului. Ce nu știu guvernanții e ca prețul are și un aspect psihologic, chiar dacă retrag taxa ,odată clienții obișnuiți cu noul preț acesta nu va scădea pentru a mari profitul. Apoi dacă știi puțină economie Îți dai seama că o creștere a prețului rezultat din acciza va duce la o reducere a consumului deci implicit o reducere a TVA și impozitului pe profit colectat, deci nu se vor strânge mai mulți bani. Asta ca sa nu luam în calcul o reducere a competitivitatii firmelor românești determinata de creșterea prețului la combustibili și în lanț a tuturor prețurilor.
      • Like 0
    • @ Rusu Liviu
      Nu contest posibilitatea ca benzinarii sa actioneze concertat pentru controlul preturilor. Insa nu strica o mica analiza comparativa cu restul Europei - unde exista ceva competitie intre actorii din piata de profil. Astfel - putem vedea ca diferenta intre pretul fara taxe practicat in Romania (la nivelul lui Februarie 2016 - nu am date mai recente) si minimul din Europa se afla in jurul a 7 eurocenti, iar fata de medie (eliminand din calcul Malta - care are un pret exagerat de mare si nici nu este reprezentativa) - nu prea exista diferente. Rezulta ca marja de profit nu este cu mult diferita fata de alte tari. Evident ca intervin si alti factori (costuri de extractie, de prelucrare, etc.) - dar ideea generala este ca o crestere a accizelor de 0.32 lei (reprezentand aprox. 13-18% din pretul fara taxe) este greu de crezut ca poate fi compensata cu parte din profit.

      Link-ul utilizat pentru aceasta mica analiza: https://www.fuelseurope.eu/knowledge/refining-in-europe/economics-of-refining/fuel-price-breakdown/
      • Like 1
    • @ Iron Spike
      Marja de profit e ceva mai mare în România. De ce ? Pentru ca se poate, pentru că statul roman permite și nu e există concurență reala. În primul rând chiar dacă diferența e de doar 7 eurocenți trebuie avute în vedere diferențele salariale intre nucleul dur al UE Germania/Franța /UK și România
      Salariile ( care sunt element de cost ) sunt de 10 ori mai mici în România, deci exista o marja mai serioasă la profit dacă preturile sunt la fel. Dar pentru că în general prețul este dat de raportul cerere oferta ( când nu sunt înțelegeri de tip cartel) e clar că statul român nu-și utilizează forță de coercitie suficient.
      • Like 0
    • @ Rusu Liviu
      Stimate domn, comparatia pe care am prezentat-o arata atat raportarea la pretul minim fara taxe, cat si la cel mediu. Diferenta de 7 eurocenti este fata de cel minim - ca sa fim bine intelesi.
      Faptul ca marja de profit este posibil sa fie (ceva) mai mare, nu-i exclus. Dar este atat de mare incat sa poata "inghiti" supra-acciza? Din datele publice ale Petrom - vedem ca anul trecut a avut profit cu putin peste 1 miliard Lei - la un volum de vanzari cu putin peste 16 miliarde Lei. Matematic ar iesi in jur de 6% profit - nu? Mai devreme am mentionat ca majorarea accizei reprezinta aprox. 13-18% (functie de combustibil) din pretul fara taxe - cel ce include si profitul. Cum vi se pare?
      Iar cu salariile - aveti dreptate doar partial. Intr-adevar, ele sunt mai mici (poate nu de 10 ori, insa diferentele sunt mari), dar costul total cu salariile al benzinarilor este cam acelasi cu al celorlalti din tarile mentionate - in conditiile in care la noi se utilizeaza mai multa forta de munca.
      • Like 0
    • @ Iron Spike
      Bineînțeles că benzinarii nu vor suporta din profit supra acciza asta e clar , indiferent de valoarea ei. În ceea ce privește diferențele salariale sunt de peste 10 ori mai mari. Am să exemplific , un salariat mediu are în Germania in domeniul distribuirii combustibililor (nu vorbesc de extracție ) cam 4000 € salariu brut , în România nu depășește 400 €. E adevărat ca în Germania impozitele cu forta de munca sunt ceva mai mari (cam 48 %) și nu cred ca în România sunt de 10 ori mai multi salariați ca să rezulte aceleasi cheltuieli salariale. Ca să nu mai spun că raportul salarii/profituri sunt în Germania de 60/40 în favoarea salariaților, în România e cam 30/70 pentru patroni dar asta e pentru ca statul German impune reguli stricte și dacă nu le respecți Îți inchide firma. (Am văzut firme închise de procuratura germană pentru neplata taxelor la zi). La noi statul e fortos doar cu românașii amarasteni, cu multinaționalele se poartă cu mănuși.
      • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult