Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Care-i treaba cu supermarketurile și boicotul?

Fetiță la supermarket

Un operator economic este ghidat de profit. La baza acțiunilor economice stă profitul. Maximizarea lui. Care poate să vină din volum mai mare, prețuri mai mari, costuri mai mici.

Supermarketul este o afacere ca oricare alta. Diferită complet de producție, parte importantă a lanțului de valoare. Astăzi, în economiile moderne, supermarketul este esențial atât pentru producători, cât și pentru consumatori. 

Odată cu marile aglomerări urbane, mărfuri din toate direcțiile trebuie grupate și prezentate consumatorilor care nu au timp să alerge prin tot orașul, după muncă, să caute produsele de bază (carne, lapte, produse de igienă, etc.) de care au nevoie. În loc să pierzi vremea în 4-5 magazine pe zi, intri în supermarket. Salvezi timp, câștigi timp pentru familie. Supermarketul este o poveste de succes mai ales pentru cei cu familii numeroase, pentru cei care nu iau cina zilnic la restaurant, pentru cei care vor să economisească timp și bani. O invenție fabuloasă a omului modern.

Supermarketurile cumpără cantități mari de marfă. Care trebuie livrate cu regularitate, fără întreruperi. Cu un standard de calitate, cu asumarea controlată a unor riscuri legate de perisabilitate, pierderi din alterarea naturală a mărfii, etc. 

De exemplu, la supermarket alegi tu fructele sau legumele pe care le dorești.

Supermarketurile nu fac o treabă ușoară. Au riscuri specifice diferite, complet de cele ale producătorilor. Nu sunt instituții de caritate. Da, se ghidează și ele după profit, ca și producătorii mai mici sau mai mari. Dacă vor găsi furnizori locali care oferă produse în condiții mai bune decât alți producători, vor expune instant marfa acestuia. Aceste condiții înseamnă un lucru banal: raport calitate preț. Ambele trebuie îndeplinite. Dacă oferi aceeași calitate la un preț mai mare sau ai calitate mai slabă la același preț, nu ești competitiv. A intra cu produsele tale într-un supermarket este semn clar de competitivitate. Ești bun cu adevărat. Nu ești trișor. Nu încerci să păcălești consumatorii. Supermarketul nu te va lăsa. El pierde din orice comportament incorect al producătorului. În plus, costurile și riscurile inerente implicate de această activitate de a expune constant volume mari de bunuri (mai ales perisabile) trebuie bine înțelese și partajate contractual. Supermaketurile nu plătesc niciodată cu banii jos, e normal. Așteaptă vânzarea și plătesc la termen. Creditul comercial al producătorilor are un cost și trebuie finanțat de către aceștia. O problemă suplimentară.

Concluzia este clară. Dacă nu vedem prea multe produse românești prin supermarketuri (deși vedem tot mai multe în ultimii ani), înseamnă că mulți producători locali nu sunt încă de acest nivel. Nu sunt competitivi.

De exemplu, Regiunea București-Ilfov (cea mai competitivă de la noi) are 90% din media competitivității în UE. Adică, se află la 40% din competitivitatea celor mai bine clasate regiuni din UE. Ce mai slabă regiune (Sud - Est) este la 1/3 din media UE. Adică la 20-25% din competitivitatea celor mai bine clasate regiuni.

De unde să găsească producători locali supermarketurile cu asemenea lipsă de competitivitate?

În acest context, boicotarea supermarketurilor arată precaritatea înțelegerii fenomenului economic. Nu este clar o soluție. Este o idee foarte proastă. Și pentru consumatori, și pentru producătorii locali!

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • IraM check icon
    In Canada multi boicoteaza produsele Americane. De obicei pe alea pe care oricum nu le cumparau.
    Boicotul trece prin buzunar si burta...
    • Like 1
  • Ce spune autorul este foarte corect , cee ce uita sa sublinieze , este ca boborul consumator dicteaza politica supermarketurilor. Aia aduc ce aduc pentru ca asta se vinde. Deci e un non subiect , nimeni nu va carota nimic si astea sunt petarde ca sa-l tina pe Georgescu in centrul atentiei. Daca boborul vrea romanesc , merge la piata ( unde nici acolo nu sunt toate RO) . In ultimiii 30 de ani tepele majore si devalizarea economiei s-au facut de catre patrioti locali nu de catre straini . Majoritatea, sunt astia care finanteaza azi miscarile astea "suveraniste" . Am auzit ca face SOV dezvaluiri la Realitatea TV , misto treaba , dupa ce-a tras economiei romanesti si romanilor toate tepele posibile si a facut o zecime de puscaria pe care o merita , acum s-a umflat samanta suveranismului in el. Ce mascarada !
    • Like 1
  • Boicotarea supermarketurilor este a alta dementa a georgecului. Trebuie sa fii retardat sa urmezi indemnurile acestu individ rau intentionat., care se bazeaza pe imbecilitatea sustinatorilor inconstienti.
    • Like 2


Îți recomandăm

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult

Solar Resources

V-am spus anul trecut povestea IT-stului care a făcut o „reconfigurare de traseu” în carieră: sătul de orele pierdute în trafic în București, s-a întors „la țară”, lângă Turnu Măgurele, să facă agricultură bio.

Citește mai mult

Post Malone

A deschis turneul său european ”The Big Ass Tour” la Cluj și a spus în fața tuturor că nu a mai fost niciodată în România, dar că e „ireal” că a fost primit atât de bine aici. A vorbit cu sinceritate despre începuturile sale și despre cum i se zicea la început că va fi un „one hit wonder”. Am descoperit la Untold X un artist cu o voce foarte bună, inepuizabilă, ca o baterie cu reîncărcare rapidă: la finalul fiecărei piese părea că rămâne fără suflare. În mod neașteptat, se reîncărca în câteva zeci de secunde în care i se auzea respirația adâncă și intra cu aceeași forță în următoarea melodie. E foarte valoros Post Malone, pentru mine, revelația acestei ediții (foto: Inquam Photos / Vlad Bereholschi).

Citește mai mult