Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Care-i treaba cu supermarketurile și boicotul?

Fetiță la supermarket

Un operator economic este ghidat de profit. La baza acțiunilor economice stă profitul. Maximizarea lui. Care poate să vină din volum mai mare, prețuri mai mari, costuri mai mici.

Supermarketul este o afacere ca oricare alta. Diferită complet de producție, parte importantă a lanțului de valoare. Astăzi, în economiile moderne, supermarketul este esențial atât pentru producători, cât și pentru consumatori. 

Odată cu marile aglomerări urbane, mărfuri din toate direcțiile trebuie grupate și prezentate consumatorilor care nu au timp să alerge prin tot orașul, după muncă, să caute produsele de bază (carne, lapte, produse de igienă, etc.) de care au nevoie. În loc să pierzi vremea în 4-5 magazine pe zi, intri în supermarket. Salvezi timp, câștigi timp pentru familie. Supermarketul este o poveste de succes mai ales pentru cei cu familii numeroase, pentru cei care nu iau cina zilnic la restaurant, pentru cei care vor să economisească timp și bani. O invenție fabuloasă a omului modern.

Supermarketurile cumpără cantități mari de marfă. Care trebuie livrate cu regularitate, fără întreruperi. Cu un standard de calitate, cu asumarea controlată a unor riscuri legate de perisabilitate, pierderi din alterarea naturală a mărfii, etc. 

De exemplu, la supermarket alegi tu fructele sau legumele pe care le dorești.

Supermarketurile nu fac o treabă ușoară. Au riscuri specifice diferite, complet de cele ale producătorilor. Nu sunt instituții de caritate. Da, se ghidează și ele după profit, ca și producătorii mai mici sau mai mari. Dacă vor găsi furnizori locali care oferă produse în condiții mai bune decât alți producători, vor expune instant marfa acestuia. Aceste condiții înseamnă un lucru banal: raport calitate preț. Ambele trebuie îndeplinite. Dacă oferi aceeași calitate la un preț mai mare sau ai calitate mai slabă la același preț, nu ești competitiv. A intra cu produsele tale într-un supermarket este semn clar de competitivitate. Ești bun cu adevărat. Nu ești trișor. Nu încerci să păcălești consumatorii. Supermarketul nu te va lăsa. El pierde din orice comportament incorect al producătorului. În plus, costurile și riscurile inerente implicate de această activitate de a expune constant volume mari de bunuri (mai ales perisabile) trebuie bine înțelese și partajate contractual. Supermaketurile nu plătesc niciodată cu banii jos, e normal. Așteaptă vânzarea și plătesc la termen. Creditul comercial al producătorilor are un cost și trebuie finanțat de către aceștia. O problemă suplimentară.

Concluzia este clară. Dacă nu vedem prea multe produse românești prin supermarketuri (deși vedem tot mai multe în ultimii ani), înseamnă că mulți producători locali nu sunt încă de acest nivel. Nu sunt competitivi.

De exemplu, Regiunea București-Ilfov (cea mai competitivă de la noi) are 90% din media competitivității în UE. Adică, se află la 40% din competitivitatea celor mai bine clasate regiuni din UE. Ce mai slabă regiune (Sud - Est) este la 1/3 din media UE. Adică la 20-25% din competitivitatea celor mai bine clasate regiuni.

De unde să găsească producători locali supermarketurile cu asemenea lipsă de competitivitate?

În acest context, boicotarea supermarketurilor arată precaritatea înțelegerii fenomenului economic. Nu este clar o soluție. Este o idee foarte proastă. Și pentru consumatori, și pentru producătorii locali!

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • IraM check icon
    In Canada multi boicoteaza produsele Americane. De obicei pe alea pe care oricum nu le cumparau.
    Boicotul trece prin buzunar si burta...
    • Like 1
  • Ce spune autorul este foarte corect , cee ce uita sa sublinieze , este ca boborul consumator dicteaza politica supermarketurilor. Aia aduc ce aduc pentru ca asta se vinde. Deci e un non subiect , nimeni nu va carota nimic si astea sunt petarde ca sa-l tina pe Georgescu in centrul atentiei. Daca boborul vrea romanesc , merge la piata ( unde nici acolo nu sunt toate RO) . In ultimiii 30 de ani tepele majore si devalizarea economiei s-au facut de catre patrioti locali nu de catre straini . Majoritatea, sunt astia care finanteaza azi miscarile astea "suveraniste" . Am auzit ca face SOV dezvaluiri la Realitatea TV , misto treaba , dupa ce-a tras economiei romanesti si romanilor toate tepele posibile si a facut o zecime de puscaria pe care o merita , acum s-a umflat samanta suveranismului in el. Ce mascarada !
    • Like 1
  • Boicotarea supermarketurilor este a alta dementa a georgecului. Trebuie sa fii retardat sa urmezi indemnurile acestu individ rau intentionat., care se bazeaza pe imbecilitatea sustinatorilor inconstienti.
    • Like 2


Îți recomandăm

Crăciun

Mă gândeam zilele trecute că anul ăsta și anul anterior au fost cei mai răi ani pe care i-am trăit eu vreodată. Și da, nu m-am născut ieri. Am prins și pandemia, și debutul invaziei din Ucraina, și joaca lui Dragnea de-a puterea, și mandatul de premier al lui Adrian Năstase. Am prins cam toate plăgile ultimelor trei decenii și jumătate, dar tot mi se pare că anul ăsta și anul trecut au fost cei mai răi ani ai vieții mele.

Citește mai mult

Revoluția

Stăteam chitiți, cu lumina stinsă, încercând să ghicim la ce distanță se trăgea. Focurile de armă se auzeau surd. Apoi, dintr-odată, o ploaie de metal a căzut peste casă. Tata ne-a apucat pe mine și pe sora mea de câte o aripă și ne-a zvârlit în pivniță. Acolo am stat o vreme, desculțe, învelite într-un preș vechi, în beciul care mirosea a varză murată, până când nu s-au mai auzit nici împușcături, nici maşini.

Citește mai mult

Florin Negruțiu și Sergiu Ion

„De vină pentru creșterea prețurilor e lipsa de investiții în capacități noi de producție. Este atât de simplu: când ai ofertă pe piață, e ca la piață, primul care vine cu roșii o să le vândă cu 50 lei kilogramul. Când apar mai mulți, o să scadă la 10-15 lei. E natural, e lege economică”, spune Sergiu Ion, Director Media Relations & Data Insights PPC Romania.

Citește mai mult