Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Ce au dezvoltat aceste eleve de liceu din România: de la Mr. Bin, coșul de gunoi inteligent care sortează singur deșeurile, la Mood Glasses, ochelarii care vin în ajutorul persoanelor cu autism

Alice envisions the future

Peste 130 de eleve de liceu au luat parte, recent, la București, la primul hackaton AI dedicat adolescentelor din România. Sprijinite de 75 de mentori, tinerele venite din toată țara au încercat să găsească, cu ajutorul inteligenței artificiale, soluții care să răspundă unora dintre cele mai grave probleme ale omenirii, precum cele de mediu, cele de sănătate mintală ori cele legate de provocările cu care se confruntă persoanele din categoriile dezavantajate.

Elevele au fost împărțite aleatoriu în 25 de echipe și, fără să se cunoască înainte, au reușit în două zile să ajungă la viziune comună de produs și să facă primii pași pentru realizarea lui. „Am fost extrem de plăcut surprinși că, în numai două zile, 136 de fete s-a împărțit în echipe mai micuțe, de câte 5-6, și au reușit să se coalizeze și să vină cu idei la care nu ne așteptam. Au reușit să utilizeze extrem de multe elemente tehnologice pe care le-am prezentat în sesiunile de briefing și să pună cap la cap proiecte foarte bine fundamentate, aât din punct de vedere de business, cât și din punct de vedere tehnologic, folosind componente destul de interesante”, spune Denis Chiurtu, Technology Evangelist la Microsoft.

Un coș de gunoi care să sorteze automat deșeurile reciclabile

Una dintre echipe a lucrat la Mr. Bin, un coș de gunoi cu QR Code care, dezvoltat mai departe, ar trebui să trieze în interior deșeurile reciclabile și să le împartă în plastic, sticlă și carton. Acest lucru ar trebui să răspundă problemei gunoiului reciclabil care, cel puțin în România, este colectat „la grămadă”. 

„Știm că foarte multă lume este dispusă să recicleze, noi ne propunem să facem acest lucru mai ușor. Coșul de gunoi va avea un cod QR, iar noi am vrea să dezvoltăm o aplicație cu ajutorul căreia să utilizatorul să primească puncte, în funcție de ce a aruncat”, explică Ștefania, elevă la Colegiul Național „Mircea cel Bătrân” din Vâlcea. 

Robert Cristian Vasile este Design Thinker la Microsoft și mentorul echipei care a ajuns pe locul al doilea. „S-au unit foarte bine ele ca echipă, noi am încercat să le ajutăm și să le ducem într-o direcție productivă. Și mă bucur că am reușit. Sistemul este programat să identifice plasticul și hârtia, iar un braț robotic trece pe fundul recipientului și sortează în funcție de ce detectează”, spune el.

Un instrument pentru prevenirea bullying-ului în școli

Echipa de pe locul trei a gândit o aplicație pe care a numit-o ABI - Abusive Behavior Identification. Aceasta folosește Facial Recognition pentru a identifica expresiile faciale și emoțiile studenților, informând mai departe conducerea școlilor în legătură cu stările negative ale elevilor care se mențin pe o perioadă de mai multe zile. 

În acest caz, un psiholog ar trebui să vină în mijlocul copiilor și să discute cu ei. Membrele echipei au ales acest proiect pornind de la o problemă comună - toate au fost la un moment dat victime ale bullying-ului în școală, deși din motive diferite: într-un caz pentru că părinții vin dintr-o țară arabă, în altul - rezultatele bune la învățătură, în altul - greutatea care iese din standard. Pretextele pentru bullying sunt nenumărate, dar rezultatul este același - cel către care este direcționat se simte neputincios și lipsit de valoare. 

„Un astfel de dispozitiv ar putea ajuta persoanele cu autism să se integreze și să simtă că au valoare și că au un scop în societate”

Proiectul câștigător, „Mood Glasses”, a pornit din nevoia de a le da persoanelor cu autism un instrument în plus care să le ajute să se integreze în societate. 

Deși inițial porniseră la drum cu o altă idee, adolescentele au aflat că una dintre ele, Anca, de la Colegiul Național „Decebal” din Deva, are un prieten cu autism și și-au schimbat proiectul. „Ochelarii au o cameră integrată care, cu ajutorul inteligenței artificiale, trimite date la un smartwatch persoanelor care nu sunt dotate cu empatie. Acestea află cum se simtă persoana cu care vorbesc și pot primi inclusiv sugestii despre cum să reacționeze. Eu am un prieten din SUA care suferă de autism și din cauza asta nu poate să lucreze pentru că nu se pot integra la locul de muncă. Un astfel de dispozitiv ar putea ajuta persoanele cu autism să se integreze și să simtă că au valoare și că au un scop în societate”, spune Anca.

Doar 1 din 3 absolvenți STEM la nivel european este femeie

Hackatonul la care au participat elevele de liceu din România a fost organizat de Microsoft, se numește Alice envisions the future și are scopul de stimula implicarea tinerelor în proiecte STEM. Potrivit unui raport al Comisiei Europene, doar 1 din 3 absolvenți STEM la nivel european este femeie, iar 93% din capitalul investit anul acesta în companiile europene a fost alocat unor echipe formate exclusiv din bărbați. Mai mult, doar 12% dintre profesiile AI/ML (machine learning) sunt deținute de femei. Totuși, implicarea femeilor în profesiile STEM și AI/ML este esențială pentru a combate lipsa de diversitate, limitarea inovațiilor și deficitul de aproximativ 1 milion de experți în domeniul digital cu care se confruntă Europa. „Educația STEM are un rol fundamental în influențarea viitorului unei societăți moderne, iar scopul este să ne implicăm și să ne aducem contribuția la dezvoltarea economiei digitale. Implicarea femeilor în domeniul STEM conduce la o mai mare diversitate de perspective, la inovare, decizii și performanță mai bune și, implicit, progres economic. De aceea, ne dorim ca toate elevele din România să își conștientizeze potențialul, să depășească barierele diferențelor de gen, să își exprime deschis ideile și, mai ales, să își urmărească visele”, a declarat Violeta Luca, General Manager Microsoft România.

Microsoft Envision Forum

Violeta Luca, General Manager Microsoft România: Proiectele și-au propus să rezolve probleme majore

Membră a juriului, aceasta a spus că unele dintre proiectele pe care le-a văzut sunt viabile. „Toate proiectele au mers înspre o altfel de educație, care să îi ajute pe studenți să participe mai mult și să fie mai fericiți, au mers către sănătate mintală - iar acest lucru a fost o surpriză pentru mine, au mers către zona de mediu și au mers către sănătate și categorii defavorizate de oameni, fie că vorbim cu tineri cu deficiențe sau vârstnici”, a remarcat Violeta Luca.

„Ceea ce mi s-a părut important au fost că aceste tinere nu au vrut să crească impactul unor indicatori de performanță de la X la sută la Y la sută. Proiectele au pornit din limitări fundamentale pe care le au diferite segmente de societate și și-au propus să rezolve probleme majore pe care oamenii le au. Îmi dau foarte multă încredere maturitatea cu care tinerele se uită la diferitele dimensiuni ale problemelor în societate, forța pe care o au, orientarea spre soluții și gândirea cu mintea posibilului. Îmi dau încredere”, spune Violeta Luca.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult