Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Brad Smith, președintele Microsoft, la București: „Suntem prima generație din istorie care le dă mașinilor puterea de a lua decizii. Câtă putere suntem pregătiți să le dăm?”

Săptămâna aceasta, sute de profesioniști și lideri ai industriei hi-tech au luat parte la București, la Microsoft Tech Day, un eveniment despre inovația prin tehnologie și transformarea digitală, la care a fost prezent președintele Microsoft, Brad Smith. 

S-a discutat despre cum putem folosi tehnologia mai bine. Dar și despre cum trebuie să ne asigurăm că ea este folosită etic. 

„Tehnologia oferă o mare oportunitate, dar și o mare responsabilitate pentru fiecare dintre noi. În primul rând, este vorba despre responsabilitatea profesională: trebuie să ne folosim cât mai bine de aceste instrumente pe care le avem la dispoziție - dacă ai o unealtă și nu o folosești, este complet inutilă. Trebuie să folosim cu înțelepciune uneltele digitale, pentru a putea ajunge la potențialul pe care ni-l oferă. Mai avem însă o responsabilitate, cea morală. Trebuie să ne protejăm: câteodată, oamenii fac rău folosindu-se de tehnologie. Pot face asta cu intenție sau din greșeală. Oricum ar fi, vrem să ne asigurăm că suntem echipați și avem cunoștințele necesare pentru a adresa orice tip de risc am putea întâlni”, a spus Violeta Luca, General Manager Microsoft România.

„Trebuie să ne punem o întrebare: nu ce pot face computerele, ci ce ar trebui să facă computerele?”

„Unelte și arme: promisiunea și pericolul erei digitale”, așa s-ar traduce în română titlul cărții publicate luna trecută de președintele Microsoft, Brad Smith, și de Carol Ann Browne, director de comunicare executivă la Microsoft. 

Astăzi, computerele pot identifica și analiza situații și pot să ia decizii pe baza elementelor analizate. „Este una una dintre cele mai puternice unelte pe care omenirea le-a creat, dar se poate transforma și într-o armă formidabilă. Și trebuie să ne punem o întrebare: nu ce pot face computerele, ci ce ar trebui să facă computerele? Gândiți-vă pentru un moment: în întreaga istorie a umanității suntem prima generație de oameni care le dă mașinilor puterea de a lua decizii. Câtă putere suntem pregătiți să le dăm mașinilor?”, a spus Brad Smith în fața reprezentanților industriei hi-tech de la București.

Oare vom putea să controlăm ceea ce creăm acum? 6 principii etice care trebuie să guverneze devoltarea și utilizarea inteligența artificială

Gradul de dezvoltare la care a ajuns inteligența artificială creează omenirii anxietate: oare vom putea să controlăm ceea ce creăm acum?

Microsoft, spune Brad Smith, a trasat șase principii etice care trebuie respectate în totalitate atât în dezvoltarea, cât și în utilizarea inteligenței artificiale. Primul dintre ele este corectitudinea. Al doilea se referă la fiabilitate și siguranță, pentru că trebuie să ne asigurăm nu doar că putem să punem în funcțiune inteligența artificială, ci că putem să o și oprim atunci când este nevoie. Conform celui de-al treilea principiu, inteligența artificială trebuie să respecte confidențialitate și să nu reprezinte un risc de securitate. Iar în al patrulea rând, inteligența artificială trebuie să fie incluzivă și să le ofere persoanelor cu dizabilități posibilitatea să participe la viața societății într-un mod care până acum le era inaccesibil. Toate aceste principii decurg din alte două: transparența și responsabilitatea. 

„Trebuie să ne asigurăm că mașinile răspund în fața oamenilor, iar cei care le creează răspund în fața societății ca întreg”, explică Brad Smith.

În opinia sa, aceste principii trebuie să devină universale, în contextul în care inteligența artificială nu mai este dezvoltată de doar câteva companii de tech. 

Potrivit lui Daniel Rusen, director de Marketing și Operațiuni la Microsoft România, companiile din industrii non-tech, precum cea auto, au început să angajeze mai mulți programatori decât cele din industria hi-tech. De liniile de cod pe care aceștia le scriu depinde funcționarea aparatului care îți face cafeaua la restaurant sau cea a mașinii pe care o conduci. Într-o mașină ieșită din fabrică în anul 2019 se găsesc nu mai puțin de 150 de milioane de linii de cod. 

„Progresul tehnologic angrenează schimbări la care trebuie să ne gândim mai mult decât la tehnologia în sine”

O mare parte dintre sarcinile pe care le făceau oamenii vor fi preluate de mașinile care obțin informații vizuale și auditive din mediul înconjurător, le analizează și, pe baza lor, iau o decizie. Vor dispărea meserii precum cea de operator call center sau șofer. Vor apărea meserii noi precum instructorul care să te învețe cum să utilizezi mașina fără șofer sau arhitectul care va folosi realitatea virtuală.

Ce se va întâmpla într-o economie în care mașinile vor începe să facă din ce în ce mai mult munca oamenilor? Brad Smith citează o expresie potrivit căreia istoria nu se repetă, ci rimează și face referire la începuturile industriei auto. 

În 1888, amintește el, Bertha Benz, soția lui Karl Benz, a făcut furori conducând automobilul inventat de soțul său pe o distanță de peste 100 de kilometri. 

Lumea a început atunci să realizeze valoarea inovației lui Benz, însă 12 ani mai târziu, în București și alte orașe mari ale lumii, erau în continuare pe străzi doar trăsuri și tramvaie cu cai. 

Însă peste doar 14 ani, spune președintele Microsoft, mașinile au înlocuit aproape complet trăsurile. Birjarii și-au pierdut slujbele, la fel și cei care potcoveau sau îngrijeau caii. Au apărut însă meserii noi. „Era nevoie de oameni care să știe să repare mașinile, să le pună benzină, să le schimbe cauciucurile. Au existat însă și efecte indirecte: s-au dezvoltat creditele de consum, publicitatea, pentru că au apărut acele panouri de pe marginea drumului pe care trebuia să le poți citi din viteza automobilului, au început să se construiască șosele”, spune Brad Smith. 

Însă nu toate efectele au fost pozitive, subliniază el. „Pentru că nu mai era nevoie de atîta fân, fermierii au început să cultive lucruri pentru oameni: tutun, bumbac, legume. În acest fel s-a creat supraproducție și prețurile au scăzut. Fermierii nu și-au mai putut plăti creditele la băncile locale. Băncile mici nu au mai putut plăti împrumuturile la băncile mari. Care s-au prăbușit și așa a apărut criza. Progresul tehnologic angrenează schimbări la care trebuie să ne gândim mai mult decât la tehnologia în sine. 

Trebuie să lucrăm împreună și să ne adaptăm, Asta s-a întâmplat în urmă cu 100 de ani, se va întâmpla și în următorii 30 de ani”, este de părere Brad Smith.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Să mai povestim ca să ne simțim și noi importanți.
    De parcă poate decide preșul de la Microsoft ce o să facă VW cu milionul de linii de cod.
    Și asta e nica-nor, de fapt armata e cea care „poate” da un răspuns mai mult sau mai puțin apropiat de realitate.
    Ori oamenii ăștia lucrează tot mai mult la roboți autonomi, roboți care să poată ucide fără să mai ceară părerea cuiva.
    Dark Fate, vorba filmului...în curând.
    • Like 0
  • Valentin check icon
    Telefoanele folosesc Linux (Android)... Computerele devin o necunoscută pentru tânăra generaţie.
    • Like 0
    • @ Valentin
      Si totusi laptopurile si desktopurile de gaming, placile grafice, perifericele cu iluminare RGB inca se vand foarte bine. De unde rezulta ca PC-urile devin o necunsocuta pentru noua generatie?
      • Like 1
    • @ Jonn Jonzz
      Valentin check icon
      Gamerii sunt o porţiune redusă a utilizatorilor de tehnologie. În plus e greu să joci ceva pe sub bancă folosind un PC. Cu telefonul e mult mai uşor. Rezultă din faptul că găseşti o mulţime de tineri care au cunoştinţe reduse până la inexistente de PC - fenomen evident mai ales în orele de TIC-, în timp ce mânuiesc telefonul cu o dexteritate uimitoare.
      • Like 0
    • @ Valentin
      A utilizatorilor de PC in general poate, in randul copiilor si adolescentilor indoi-m-as. Profesorii de TIC pe care ii cunosc eu n-au intalnit pana acum cazuri de elevi care sa aiba cunostinte foarte reduse de PC. Asa ca din nou, nu stiu pe ce date va bazati. Poti sa te joci ceva cu telefonul sub banca, dar nu Shadow of the tomb raider sau The Witcher 3. Jocurile de calitate foarte buna necesita suport pe masura, un telefon pur si simplu nu se compara.
      • Like 0
    • @ Jonn Jonzz
      Valentin check icon
      Jocul la modă printre tineri e Fornite, care se joacă pe telefon. Tomb Raider? E deja în Cretacic. Un motiv pentru care e folosit mai mult telefonul e că părinţii nu permit ore lungi în faţa calculatorului. Telefonul e soluţia cea mai comodă.
      În rest există un număr din ce în ce mai mare de tineri care nu mai folosesc nici PC şi nici Laptop, ci exclusiv telefonul. Mai mult, jocurile sunt pe locul doi în lista preferinţelor. Tinerii sunt preocupaţi în proporţie mare de social media.
      Instagram, mai precis. Nu-mi dau seama de ce nu a prins Twitter. În America e foarte la modă.
      • Like 0
    • @ Valentin
      Fortnite se joaca in primul rand pe PC. Are si sens, e shooter in primul rand, e mult mai comod cu mouse si tastatura. La fel PUBG. Nu vorbesc de Tomb Raider-ul din 2000, au re-lansat seria. Shadow of the Tomb Raider e unul din jocurile cele mai moderne, si cele care au nevoie de resurse foarte bune ca sa functioneze bine. Vrei peste 30 de fps la niste detalii mai de doamne-ajuta iti trebuie o placa grafica moderna.

      "În rest există un număr din ce în ce mai mare de tineri care nu mai folosesc nici PC şi nici Laptop, ci exclusiv telefonul. Mai mult, jocurile sunt pe locul doi în lista preferinţelor. Tinerii sunt preocupaţi în proporţie mare de social media.
      Instagram, mai precis. Nu-mi dau seama de ce nu a prins Twitter. În America e foarte la modă." - din nou, de unde scoateti concluziile astea?
      • Like 0
    • @ Jonn Jonzz
      Valentin check icon
      Concluziile sunt din şcoli. În orice clasă veţi vedea că numărul gamerilor e infinit mai mic comparativ cu cei care folosesc social media (Instagram). Ca să nu mai vorbim că nu toţi preferă jocurile de tip Fornite. Cel puţin fetele nu-l preferă, după cum nu prea preferă jocurile, ci aplicaţiile de socializare.
      • Like 0
    • @ Valentin
      Eu unul nu am vazut asta, si am verificat. Aveti niste rezultate statistice care sa va confirme concluziile?
      • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult