Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Ce s-a întâmplat, de fapt, pe piața petrolului și cum s-a ajuns la un preț negativ

sonde petrol - Foto Guliver/Getty Images

Foto Guliver/Getty Images

Luni, 20 aprilie 2020, a fost o zi care va rămâne în istoria piețelor financiare drept prima dată când prețul petrolului a atins o valoare negativă. Este vorba despre contractul Futures cu scadență în luna mai, care s-a depreciat în câteva ore cu peste 300% și a încheiat sesiunea de luni la -37,63 dolari per baril. Mai precis, deținătorii acestor contracte au fost dispuși să plătească pentru a scăpa de livrarea fizică a petrolului la scadență.

Fenomenul a apărut ulterior procesului de rulare (rollover) care a avut loc joi, după încheierea sesiunii de pe piața petrolului WTI (OIL.WTI). „Rularea” este un procedeu care are loc periodic și presupune trecerea de la un contract futures cu scadență apropiată (în cazul de față, contractul futures pe OIL.WTI cu scadență mai, care urma să expire pe 21 aprilie), la un contract futures cu scadență mai îndepărtată (spre exemplu, același contract, dar cu scadență în iunie), realizându-se astfel tranziția către un contract mai lichid și evitându-se mișcările neașteptate de preț asociate expirării. De asemenea, procedeul de rulare permite și deținerea pozițiilor pe termene mai lungi decât termenele contractelor futures. De exemplu, contractele futures pe OIL.WTI care au scadență lunară (expiră lunar), și pentru a permite menținerea pozițiilor pe perioade mai lungi de o luna, contractele sunt rulate lunar.

Este important de înțeles că fenomenul ajungerii prețului petrolului în teritoriu negativ s-a manifestat doar în cazul contractului cu scadență de mai care urma să expire astăzi, în timp ce contractele cu scadențe mai îndepărtate (iunie, iulie, august) și-au menținut evoluția. În momentul de față, perspectiva investitorilor cu privire la valoarea actuală a petrolului este indicată de contractele futures pe iunie, care au pierdut ieri în jur de 14% și au încheiat sesiunea în jurul valorii de 21 dolari per baril. Atitudinea pesimistă continuă și astăzi, cotația WTI extinzându-și secvența descendentă cu peste 30%. La momentul redactării, prețul OIL.WTI bazat pe contractul pe iunie este in jurul nivelului de 17 dolari per baril, în revenire după ce a avut o scurtă cădere spectaculoasă sub nivelul de 12 dolari per baril.

Așadar, situația nu este atât de gravă pe cât ar putea părea la prima vedere, fiind efectul unor dezechilibre pe termen scurt. Astfel, investitorii care dețineau poziții de cumpărare pe contractele pe mai au ajuns să plătească pentru a vinde aceste contracte din cauză că volumul de petrol pe care ar trebui să îl primească ar fi dificil de depozitat. Capacitatea de depozitare la nivel global este de aproximativ 6,8 miliarde de barili, fiind în proporție de 60% ocupată. În acest context, rafinăriile nu sunt dispuse că prelucreze petrolul brut din cauza nivelului redus al cererii de combustibil ca urmare a măsurilor de restricționare.

Dinamica extrem de volatilă pe care o observăm pe piața petrolului ar putea fi justificată drept o trezire la realitate pentru traderi. Problema reprezentată de un surplus masiv de ofertă a început să devină o certitudine în martie, totuși, prețurile nu au suferit ajustări în conformitate cu aceasta. Investitorii au sperat că un acord de reducere a producției în cadrul OPEC+ ar putea echilibra situația dar s-a dovedit că măsurile luate nu sunt suficiente pentru a tempera situația. Gravitatea situației este indicată și de informațiile conform cărora Arabia Saudită și alți producători OPEC iau în considerare reducerea imediată a producției, în detrimentul așteptării lunii mai. Este greu de crezut că problemele din industria petrolului vor fi rezolvate rapid. Infrastructura este complicată iar procesul de oprire a producției este costisitor. În plus, state precum Arabia Saudită și Rusia, ale căror economii sunt dependente de petrol, ar putea ezita să accepte reduceri suplimentare de producție. În acest sens, perioada dificilă pentru prețul petrolului ar putea să continue. Momentul în care statele vor începe să relaxeze măsurile iar cetățenii își vor relua treptat activitatea normală ar putea reprezenta un punct de inflexiune pe piața petrolului. Majorarea cererii de combustibil ar putea reprezenta principalul element care va susține prețul aurului negru.

„Dinamica înregistrată pe scadența mai a contractului futures WTI este de proporții istorice. Tehnic, vorbim de o situație de dezechilibru între cerere și ofertă care a adus cotații negative, fără precedent. Deținătorii de poziții long au fost dispuși să plătească pentru a NU primi petrolul la termenele agreate. Este posibil ca o parte din fondurile implicate să fi fost surprinse în mod brutal de lipsa de interes a participanților pentru preluarea fizică a unor cantități de petrol”, explică Claudiu Cazacu, consulting strategist în cadrul XTB România.

Pentru economie și firmele producătoare, este de urmărit cu foarte mare atenție ce se întâmplă la scadențele viitoare, în primul rând iunie, acolo unde prețurile zăboveau peste 20 de dolari/baril ieri, dar au ajuns, la momentul redactării, aproape de 16 USD/baril. Persistența eventuală a unor cotații reduse ar afecta negativ companii din SUA, sectorul de energie devenit mai important în ultimul deceniu, dar și veniturile unor state precum Arabia Saudită, Rusia sau Iran.  

A contribuit Claudiu Cazacu

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult