
Imaginează-ți că intri într-o sală plină de oameni. Nu ai apucat să te prezinți, dar deja cineva șoptește: „Da, mă, e foarte mișto, e interesant și așa… bă, da' știi...?”.
Monica Jitariuc, consultant și trainer cu două decenii de experiență în comunicare, spune că acel „bă, da'…” este momentul-cheie al brandului tău personal. Pentru că, fie că vrei sau nu, fiecare dintre noi are deja un brand.
„Ce pot să vă zic cu tărie este că toată lumea de aici, din sală, are un brand personal. Pentru că brandul personal e ce zic alții despre voi când nu sunteți în cameră. Și toți zic de ceva. Adică zic: «Da, mă, e foarte mișto, e interesant și așa… bă, da' știi?». Și după acel «bă, da'…» urmează ceva.”
Declarația a venit la un eveniment dedicat brandingului personal, organizat recent de BT Stup, unde Monica Jitariuc a ținut o prezentare care a combinat umorul, sinceritatea și sfaturi aplicate despre cum se construiește reputația.
Stup este un proiect al Băncii Transilvania, un spațiu fizic unde antreprenorii pot găsi sprijin indiferent de etapa în care se află business-ul lor. Stup funcționează ca un marketplace de produse și servicii necesare oricărui antreprenor, un loc în care oricând poți găsi consiliere gratuită dedicată afacerii tale. Și pentru că Stup este un loc în care chiar se fac lucruri, poți consulta agenda evenimentelor organizate și găzduite AICI.
Brand personal: între „by design” și „by default”
Monica Jitariuc a explicat diferența dintre cei care își construiesc activ brandul personal și cei care se bazează doar pe trecut.
„Există brand personal by design, adică mă gândesc: uite, eu sunt asociată cu multă experiență, dar nu sunt atât de mult asociată cu studii de caz, cu lucruri concrete. Ia hai să marșez eu mai mult pe asta și atunci îmi construiesc brandul personal gândit, conștient.
Și mai există brand personal by default. Și aici intră cei mai mulți oameni de peste 40 de ani, care au muncit mult, au cariere, știu exact cine sunt și spun: «Cine muncește de mulți ani- lumea știe de el». Dar lumea se schimbă. Ce s-a întâmplat acum 5 ani, lumea a uitat. Dar acum 10?! De aceea vă invit să aveți măcar un pilon de conținut pe orice canal aveți voi, care să fie o recuperare a experienței.”
Aici Monica Jitariuc a adus exemple simple, dar relevante: „Când m-am apucat eu de vânzări, băteam 5.000 de kilometri în toată țara și știam cum să vorbesc cu oamenii. Sunt atât de multe skilluri din trecut pe care, dacă le aduceți și le reframe-uiți, ele devin ce aveți voi special. Pentru că asta vă diferențiază - exact experiența voastră. Oricare ar fi ea – call center, hostess, orice.”
Piramida brandingului personal: strategie, identitate, experiență
Pentru a arăta cum se construiește concret un brand personal, Monica Jitariuc a detaliat un model vizual: piramida cu trei niveluri.
- Strategia – „bucătăria” brandului
„E partea de bucătărie. Înseamnă să îți faci un fel de prezentare PowerPoint sau word, în care te uiți foarte atent: unde sunt acum, cum mă percepe lumea, ce găsesc despre mine pe internet, ce spun oamenii, ce scriu jurnaliștii. Dacă nu știu de unde plec, îmi va fi greu să știu ce trebuie să construiesc.
Dar nu mă uit doar la mine. Mă uit și la doi-trei competitori – cine mai face cam ca mine? Pe ce canale comunică? Ce mesaje transmit? Și apoi îmi fac și o analiză de piață. Ce servicii oferă alții, cum sunt plătite, ce pot să ofer eu diferit. Și mai e ceva: să te uiți la cultura domeniului. Dacă ești coach, la noi oamenii nu prea au încredere în coaching. Și asta trebuie să știi...”
Strategia înseamnă să fii „șoarece de bibliotecă” și să aduni multe informații. „Iar după aceea, te uiți și la bani: de unde vin, cum vin”.
- Identitatea – vizuală și narativă
„Identitatea înseamnă cum arăți. Și nu doar pe internet. Logo, culori, vizualuri, dar și cum te prezinți în viața de zi cu zi. Alexandra Mircea, dentist, avea mereu o eșarfă. Un arhitect venea cu șosete portocalii. Asta devine semn distinctiv.
Și mai e identitatea narativă. Ce cuvinte folosesc eu mereu despre mine? Ce povești repet când mă întâlnesc cu cineva pentru prima dată? Ar trebui să știi să spui despre tine cu entuziasm. Nu să fie corvoadă: «Iar trebuie să explic ce fac!....». Povestea ta trebuie să fie clară și să te reprezinte.”
Identitatea, spune ea, trebuie să fie coerentă atât online, cât și offline.
- Experiența – „sufrageria” unde brandul prinde viață
La vârful piramidei brandingului personal se află experiența.
„Experiența înseamnă cum arată biroul tău, cum te îmbraci, pe ce scene apari, cu cine faci poze. Toată experiența pe care oamenii o au direct cu tine.
Uitați-vă la Buhnici. În 2020, el nu mai dădea cărți de vizită. În ADN-ul brandului lui era tehnologia. Și atunci, când voia să îți dea contactele, îți punea mâna pe telefon. Avea un chip NFC implantat sub piele. Și pe telefonul tău apăreau contactele lui. Asta era experiență de brand. Și te șoca, pentru că era 100% aliniat cu povestea lui.”
Tipologii de branduri personale: megafon, discret, ghid, showman
Jitariuc a împărțit brandurile personale în câteva tipologii.
- Megafonul – „E exemplul lui Sorin Trâmbițașu, agent imobiliar, care este actor. Are tupeu, are energie extraordinară. De aceea a reușit foarte bine. Tot megafon e și cel care vinde perne – Nuit.ro. Sau Andreea Raicu, care e un brand megafon pentru Amalin.”
- Discretul – „E cel care nu se expune deloc și lasă brandul să devină independent de fondator. Dar întrebarea e dacă îți permiți să stai în spate. Pentru că atunci când nu ai bani și timp, poate singura ta șansă e să te bagi tu în față.”
- Ghidul – „Cel care explică, educă, lucrează cu comunități, uneori pe cauze sociale.”
- Showman-ul – „Îi vezi mult în HoReCa. Fac spectacol, creează energie, brandul lor e construit pe entertainment.”
Identitatea vizuală și narativă – mai mult decât un logo
Monica a subliniat și importanța alegerii unei identități vizuale și narative distincte.
„Logo-urile se pot face gratis, pe Canva, dar la fel pot face și alți 4.000 de oameni. Uneori nu ai bani de manual complet de identitate vizuală, dar poți începe cu ceva. Și nu e vorba doar de logo. E și paleta de culori, e cum arăți în poze, dar și ce spui. Identitatea narativă e felul în care te prezinți. Să poți să spui cine ești în trei rânduri, cu entuziasm. Să nu fie plictisitor: «Cu 700 de ani de experiență în comunicare, a colaborat cu cele mai mari firme…». Asta nu e poveste .”
De ce contează consistența
Un brand personal, spune Jitariuc, trăiește prin consistență.
„Vizualul trebuie să fie la fel peste tot, online și offline. Dacă ai un accesoriu distinct, folosește-l constant. Dacă ai un stil de comunicare, păstrează-l. Brandul e despre ce rămâne în mintea oamenilor după ce au interacționat cu tine.”
„Nu există om fără brand personal, dar există oameni care nu și-l gestionează. „Toată lumea are un brand personal. Pentru că, de fapt, e despre reputație. La intersecția dintre cum te vezi tu și cum te văd alții, acolo se construiește. Întrebarea e: vrei să fie by design sau vrei să fie by default?”
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.