Când au apărut primele semne că ceva nu este în regulă? / Ce v-a determinat să cereți ajutor specializat? / De ce nu ați venit mai devreme?
Acestea sunt trei dintre cele mai frecvente întrebări pe care medicii le adresează pacienților în timpul consultațiilor. Răspunsurile sunt menite să ajute cadrele medicale să așeze boala și apariția simptomelor pe axa timpului, dar în același timp, să înțeleagă mai multe despre modul în care oamenii se raportează la starea lor de sănătate.
Există afecțiuni cu semne evidente, acute, care-i determină pe pacienți să ceară ajutor pentru că le afectează direct și imediat calitatea vieții.
Există însă și boli tăcute, fără simptome, mai ales la la debut și în primele etape ale evoluției. Pentru acestea din urmă, nu există o modalitate de a le depista și trata la timp, dar și eficient în afara controalelor preventive realizate în funcție de vârstă, stil de viață și antecedente în familie.
După un diagnostic neașteptat, mai ales în situațiile în care pacienții amână mersul la doctor, discursul se construiește în fraze cu acțiunea la modul condițional optativ perfect (dacă aș fi venit mai demult/ dacă m-aș fi programat mai devreme, dacă mi-aș fi făcut analizele din timp/ dacă nu aș fi amânat). Regretele târzii, conștientizarea faptului că ar fi putut fi stăpâni situația, dar și imposibilitatea de a putea schimba la momentul vorbirii ceva petrecut în trecut, cu consecințe asupra prezentului și viitorului- toate acestea au efecte asupra sănătății și stării psihice- atât pentru bolnav, cât și pentru familia sa.
Acest articol face parte dintr-o campanie susținută de Rețeaua de Sănătate Privată Regina Maria.
Unul dintre motivele invocate de pacienți atunci când încearcă să explice de ce nu au venit la medic de mulți ani este lipsa banilor. Ultimele decenii au adus însă- pe lângă modalități de diagnosticare și tratare revoluționare- în primul rând o democratizare a accesului bolnavilor la servicii medicale de calitate în sistemul privat, la costuri suportabile și cu beneficii imediate.
Abonamentele medicale lansate în România în urmă cu 26 de ani de Rețeaua Privată de Sănătate Regina Maria și extinse apoi la nivelul întregului sistem privat de către toți jucătorii sunt - conform studiilor- instrumentul cel mai important de prevenție în sănătate, cu beneficii vizibile pentru pacienți, pentru companiile la care lucrează și nu în ultimul rând pentru sistemul medical național.
„Pentru fiecare grupă de vârstă și fiecare tip de risc, în abonamentele pe cere le avem, cuprindem investigații țintite pentru a descoperi timpuriu aceste boli.
Și aici putem să ne gândim la o mulțime de lucruri, cum ar fi hipertensiunea arterială foarte cunoscută, la probleme ale colesterolului, dislipidemii, cum le spunem noi. De asemenea, cred că cel mai bun exemplu este legat de cancerul de colon. Acesta se dezvoltă din micile leziuni la nivelul colonului și analizele pe care le facem, hemogramele pe care le efectuăm, anumite teste din materii fecale sau chiar colonoscopie, ne ajută pe noi să identificăm leziunile precursoare”, spune Dan Dumitru, medic internist, director medical al Policlinicilor Regina Maria din București și țară.
O persoană diagnosticată la timp cu o afecțiune este tratată mai ușor, intervențiile chirurgicale și medicația sunt mai puțin costisitoare, timpul petrecut pe un pat de spital este mai scurt. Tratamentul este mai ușor de suportat atât de către pacient, cât și de către sistemul de sănătate în ansamblu. Persoana vindecată se întoarce mai repede la viața de dinainte de diagnostic.
„Un euro investit în abonamente aduce suplimentar 3 euro ca valoare adăugată brută în economia României.
Și un loc de muncă în piața abonamentelor medicale generează alte doua locuri de muncă la nivelul economiei. Deci, pe lângă faptul că ajută abonații și dezvoltă aceste comportamente preventive și sănătoase, abonamentele susțin infrastructura, degrevează bugetul de stat și creează valoarea adăugată brută la nivelul întregii economii.
De asemenea, veniturile obținute din abonamente sunt o sursă foarte bună de finanțare a infrastructurii medicale. Toate veniturile din abonamente sunt reinvestite în construcția de spitale, de policlinici, de achiziție de aparatură de ultimă generație, de traininguri medicilor, astfel încât ei să rămână în țară și să poată să ajute cât mai mulți pacienți”, spune Andreea Minuță, director executiv al Diviziei de abonamente din cadrul Rețelei Private de Sănătate Regina Maria.
În 26 de ani, de la lansarea sa, abonamentul medical a devenit foarte popular, fiind- conform studiilor- principalul beneficiu non-cash pe care-l apreciază angajații atunci când își negociază pachetul salarial, fiind și unul din criteriile pe care le au în vedere când iau o decizie cu privire la a-și schimba sau nu locul de muncă.
„Prin tot ceea ce facem noi la la BCR, ne-am propus să avem un impact benefic in societate. Și indirect, abonamentele medicale contribuie la creșterea educației medicale, într-o cultură în care suntem obișnuiți să mergem la doctor doar când apare durerea.
Nu o spun eu, o spun studiile. De exemplu, un studiu a INS relevă faptul că în decursul unui an, doar jumătate din populația României apelează la medicul de familie sau la specialist. Cred ca prin acordarea abonamentelor medicale ne ajutam colegii sa adopte si să mențină obiceiul sănătos de a merge periodic la medic și de a avea grijă de ei”, spune Andreea Voinea, director executiv HR, din cadrul BCR.
„Abonamentul este cel mai important instrument de prevenție pe care-l avem, pentru că analizăm periodic datele statistice de accesare a abonaților noștri si pot sa spun ca abonații merg la medic de 2,5 ori mai mult decât persoane neabonate. Asta înseamnă că abonamentul dezvoltă un comportament preventiv și un comportament sănătos de a avea control asupra sănătății”, explică Andreea Minuță.
„În urmă cu mulți ani, abonamentul medical era un beneficiu, un extra binevenit în pachetul salarial, un avantaj competitiv al angajatorului. Astăzi, angajații se așteaptă ca acest beneficiu să existe în pachetul salarial. Prezența sa a devenit un lucru firesc, așa cum sunt laptopul sau telefon mobil, fiind in topul celor mai dorite beneficii salariale non-cash. Astăzi, discuția este mai degrabă despre cel fel de abonament primesc, la ce clinică, cât de ușor este accesul. Din acest motiv, practic, partenerul de servicii medicale devine parte din brandul de angajator”, dezvăluie din experiența sa în HR Andreea Voinea.
Mai multe despre ce reprezintă abonamentele medicale pentru angajați, pentru angajatori și pentru sistemul de sănătate în general, puteți afla din clipul video aflat la începutul acestui text, care face parte dintr-o campanie susținută de Rețeaua de Sănătate Privată Regina Maria.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Cum ați calculat?
Ce valoare are "piața" abonamentelor acum? Mersi.