Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Cheltuielile cu personalul ale Metrorex au crescut cu aproape 70% în ultimii 5 ani, deși numărul mediu de salariați a crescut doar cu 7%

metrorex -  Foto Inquam Photos / Octav Ganea

 Foto Inquam Photos / Octav Ganea

Cheltuielile de personal ale Metrorex, pe parcursul anului 2018, au ajuns la 448 milioane de lei, ceea ce reprezintă 52% din totalul cheltuielilor, față de 44% acum 5 ani. Jumătate din veniturile acestei firme se duc doar pentru cheltuielile cu salariile, în condițiile în care media la nivel național este de 14%, aproape de 4 ori mai mică.

Se pare că nimeni nu are o problemă cu aceste evoluții halucinante, deși compania înregistrează pierderi cumulate de aproape 20% în fiecare an din perioada analizată, acestea fiind acoperite de subvenții de la stat.


Pierderi în fiecare an din ultimul deceniu

Pierderile înregistrate în fiecare an din activitatea principală (rezultat din exploatare) reprezintă aproape 20% din cifra de afaceri a Metrorex S.A. Cifra de afaceri totală înregistrată de Metrorex S.A. în ultimii 5 ani se ridică la 3,5 miliarde de lei, în timp ce pierderile din exploatare în aceeași perioadă analizată sunt 758 milioane de lei. Există voci care spun că aceste pierderi sunt cauzate de prețul mic al biletelor. Nu se justifică!

Am comparat prețul biletelor / salariul mediu din capitală cu alte companii similare din regiune (Varșovia, Praga, Budapesta) și prețul biletelor pentru transportul călătorilor cu metroul este cel mai ridicat în București raportat la nivelul salariilor.

Problema este cauzată de salariile foarte mari, personalul supradimensionat și „alte cheltuieli din exploatare” care sunt lipsite de transparență și unde sunt incluși diverși furnizori preferențiali la costuri supradimensionate. 

Recent am aflat că Metrorex S.A. înregistrează restanțe de peste un an la furnizori care au prestat servicii de mentenanță… și că, în curând, riscăm reducerea programului trenurilor Metrorex în București!


O treime din veniturile totale ale companiei Metrorex sunt subvenționate de stat

Compania Metrorex S.A. a înregistrat venituri totale de aproximtiv 6,2 mld lei în ultimii 5 ani, din care aproape 2 mld. lei reprezintă subvenții plătite de stat pentru acoperirea pierderilor.

În fapt, Metrorex nu a înregistrat profit în ultimul deceniu… cine răspunde pentru faptul că taxele noastre se duc într-o gaură neagră, în loc să fie orientate către investiții?

Articol preluat de pe blogul autorului

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

”Cravata galbenă”

”Cravata galbenă”, filmul regizat de Serge Ioan Celebidachi, fiul marelui dirijor, Sergiu Celibidache, este o biografie cinematografică și, în același timp, o confesiune; o ”partitură” a memoriei naționale scrisă cu ”notele” unui destin încercat. Dincolo de cronologia unei vieți extraordinare, filmul este o introspecție despre libertate și identitate și despre România care a dăruit lumii figuri emblematice și genii; dar pe care nu a prea știut să le păstreze acasă.

Citește mai mult

Transformare digitală

Digitalizarea în România avansează cu viteze diferite în sectorul public și cel privat. Firmele private în special din industriile bancară, sănătate sau retail au fost forțate de împrejurări concurența acerbă să se transforme digital, dar instituțiile de stat sunt încă prinse în inerția birocrației și lipsa de viziune strategică. În mediul privat, digitalizarea nu mai este un moft, ci o necesitate pentru scalare și eficiență. În sistemul public lipsa bugetelor multianuale și absența ownership-ului fac implementarea proiectelor de IT un proces greoi sau chiar eșuează (foto: Shutterstock).

Citește mai mult