Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Cheltuielile cu personalul ale Metrorex au crescut cu aproape 70% în ultimii 5 ani, deși numărul mediu de salariați a crescut doar cu 7%

metrorex -  Foto Inquam Photos / Octav Ganea

 Foto Inquam Photos / Octav Ganea

Cheltuielile de personal ale Metrorex, pe parcursul anului 2018, au ajuns la 448 milioane de lei, ceea ce reprezintă 52% din totalul cheltuielilor, față de 44% acum 5 ani. Jumătate din veniturile acestei firme se duc doar pentru cheltuielile cu salariile, în condițiile în care media la nivel național este de 14%, aproape de 4 ori mai mică.

Se pare că nimeni nu are o problemă cu aceste evoluții halucinante, deși compania înregistrează pierderi cumulate de aproape 20% în fiecare an din perioada analizată, acestea fiind acoperite de subvenții de la stat.


Pierderi în fiecare an din ultimul deceniu

Pierderile înregistrate în fiecare an din activitatea principală (rezultat din exploatare) reprezintă aproape 20% din cifra de afaceri a Metrorex S.A. Cifra de afaceri totală înregistrată de Metrorex S.A. în ultimii 5 ani se ridică la 3,5 miliarde de lei, în timp ce pierderile din exploatare în aceeași perioadă analizată sunt 758 milioane de lei. Există voci care spun că aceste pierderi sunt cauzate de prețul mic al biletelor. Nu se justifică!

Am comparat prețul biletelor / salariul mediu din capitală cu alte companii similare din regiune (Varșovia, Praga, Budapesta) și prețul biletelor pentru transportul călătorilor cu metroul este cel mai ridicat în București raportat la nivelul salariilor.

Problema este cauzată de salariile foarte mari, personalul supradimensionat și „alte cheltuieli din exploatare” care sunt lipsite de transparență și unde sunt incluși diverși furnizori preferențiali la costuri supradimensionate. 

Recent am aflat că Metrorex S.A. înregistrează restanțe de peste un an la furnizori care au prestat servicii de mentenanță… și că, în curând, riscăm reducerea programului trenurilor Metrorex în București!


O treime din veniturile totale ale companiei Metrorex sunt subvenționate de stat

Compania Metrorex S.A. a înregistrat venituri totale de aproximtiv 6,2 mld lei în ultimii 5 ani, din care aproape 2 mld. lei reprezintă subvenții plătite de stat pentru acoperirea pierderilor.

În fapt, Metrorex nu a înregistrat profit în ultimul deceniu… cine răspunde pentru faptul că taxele noastre se duc într-o gaură neagră, în loc să fie orientate către investiții?

Articol preluat de pe blogul autorului

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult