Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Metrorex - șantaj prin incompetență. Comparație cu metroul din Varșovia, Praga și Budapesta

Panou întârzieri la Metrou Piața Victoriei

 (Foto Facebook/ Cristina Jurca)

Metrorex amenință cu o nouă grevă (amânată temporar), solicitând, printre altele, o majorare cu 42% a salariilor. Din curiozitate, m-am uitat pe situațiile financiare ale companiei Metrorex (CUI 13863739) pentru anul 2017, prin comparație cu cele ale companiilor identice care administrează rețeaua de metrou din Budapesta, Praga și Varșovia (capitale analizate ca și referință), iar concluziile mele sunt următoarele (cifrele sunt incluse în tabelul de la finalul concluziilor):

Eliminând subvențiile primite de la stat, Metrorex înregistrează pierderi de 55% din cifra de afaceri (358 mil RON, aprox 77 mil EUR), în timp ce firmele similare din regiune obțin un profit mediu de 11%: Budapesta (+16%), Praga (10%), Varșovia (5%)

Metrorex înregistrează 63 de angajați la fiecare km de metrou, cu 20% peste media din capitalele analizate ca referință (51,41) și de 3 ori mai mult decât Budapesta (care înregistrează 20,21 angajați/ km metrou.

Salariul mediu net/ angajat la Metrorex este de 1.144 EUR / luna (7.555 RON brut), de DOUĂ ORI peste media națională și CEL MAI MARE DIN REGIUNE. Media salariului net/ angajat la firmele care administrează rețeaua de metrou din capitalele de referință este de 1.040 EUR/ lună, cu +9% sub media înregistrată în Metrorex și doar cu +38% peste media națională din țara respectivă. Deci, salariul mediu net din orașele de referință utilizate drept comparație (Budapesta, Praga și Varșovia) este 756 EUR/ angajat, cu 31% peste media din București, dar angajații Metrorex câștigă cu 9% peste angajații de la companiile similare din aceste capitale.

Haideți să vorbim despre productivitatea angajaților – Metrorex înregistrează o cifră de afaceri/ angajat de 31,6 K EUR/ an, de aproape trei ori sub media din capitalele de referință (87,3 K EUR / angajat / an) și de 6 ori sub media înregistrată de angajații rețelei de metrou din Budapesta.

Viteza media înregistrată de trenurile Metrorex este de 22,5 km/ oră, mult sub media capitalelor de referință (31 km/ oră). Aceasta este cauzată de investițiile modeste în rețeaua de metrou, în condițiile în care majoritatea trenurilor sunt vechi.

Dimensiune infrastructură: București înregistrează o rețea de metrou cu o dimensiune de 30 metri/ 1.000 locuitori, nivel aproape identic cu media capitalelor folosite ca referință (29,19 metri / 1.000 locuitori) .. dar veniturile obținute sunt mult mai mici. Desigur, nu ne ajută nici turismul, în condițiile în care numărul de vizitatori (cei care nu locuiesc în capitala respectivă) din Budapesta, Praga și Varșovia este mult peste București.

Tabel 1. Comparația firmelor care administrează rețeaua de metrou din București, Budapesta, Praga și Varșovia

(clic pe imagine pentru a mări)

Conchizând, comparația regională Metrorex vs companii similiare care administrează rețeaua de transport public subteran din Budapesta, Praga și Varșovia, în baza situațiilor financiare și rapoartelor aferente anului 2017, constat că Metrorex înregistrează un venit/ angajat de trei ori mai mic (productivitate comercială foarte modestă), cu 20% mai mulți angajați/ km metrou (resursele umane supradimensionate), salarii supradimensionate (cu 9% mai mari decât media companiilor similare din regiune și de aproape două ori peste media din sectorul privat), pierderi IMENSE (fără subvențiile de la stat ar fi o companie falimentară), precum și cea mai proastă calitate a serviciului oferit (viteză medie este cea mai scăzută din cauza investițiilor modeste).

Mai mult, am analizat câteva detalii suplimentare privind evoluția Metrorex în perioada 2013-2017, și constant că situația financiară a companiei se deteriorează, având în vedere că:

  • aproximativ 40% din veniturile acestei companii provin din subvenții de la stat, și alte venituri din exploatare (graficul 1);
  • considerând doar cifra de afaceri (veniturile realizate din vânzarea de bilete), această companie înregistrează pierderi din exploatare de 145 mil. lei în 2017, vs -140 mil. lei în 2016, sau -121 mil. lei în 2015, în condițiile în care rezultatul net final este de -358 mil RON (aprox 77 mil EUR pierdere). În orice caz, această companie nu a făcut profit în ultimul deceniu. Doar pierderile cumulate din ultimii 5 ani sunt de 600 mil. lei (vezi graficul 2);
  • ponderea cheltuielilor cu salariile în totalul cheltuielilor de exploatare a crescut de la 44% (în 2013) la 50% (în 2017), în condițiile în care salariul mediu brut / angajat în 2017 a fost de 7.555 Lei (în creștere cu 12% față de 2016, și DUBLU față de media din economie). Dacă se va majora cu 42%, salariul mediu din Metrorex va ajunge TRIPLU comparativ cu media națională (graficele 3 și 4)!

(clic pe imagine pentru a mări)

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nu mai băgați informații neadevarate.Salariul mediu net/angajat la Metrorex nu este de 1.144 EUR /luna.Mai verificați înainte să spuneți prostii.Salariul acela îl are un sef.La muncitorii nu depășește 4500 lei.Cel putin,la secția LT(unde este munca cea mai grea),salariul nu depășește 4000,decât cu câteva festive lucrate,și aceia sunt revizorii de cale,ceilalți muncitori nu ajung la 4000 lei.De la 4300 lei in sus au șefii de echipa si de district,maiștrii și inginerii.Si din ce in ce sunt oameni mai puțini la echipe,și muncă multă.La celelalte secții sunt salarii mai mari,dar nici vorba ca salariul mediu la Metrorex sa fie de 1.144 EUR / luna.
    • Like 0
  • Foarte buna analiza, este valabila la toate companiile de stat. Daca ar înțelege lumea câți bani se duc în aceste găuri negre ale economiei, bani care ar putea dezvolta spitale, școli, cercetare, sau cultura, ar înțelege ca defapt problema majora a României acolo este. Este vorba de miliarde de euro care se pierd in companii de stat ineficiente, conduse prost, corupte, supradimensionate, sindicalizate, companii care nu știu decât sa șantajeze statul și cetățenii acestei tari. Toti ar trebui sa conștientizam ca noi susținem aceste regii autonome falimentare, din buzunarele noastre se pierd toate aceste pierderi. Ca doar nu da ministrul din banii lui.
    • Like 3
    • @ Nucu Morar
      Ar fi foarte interesant de vayut rapoartele Curtii de Conturi ptr. toate companiile de stat, dar cele reale, facute ptr citiva ochi, nu cele care se dau publicitatii.Si apoi sa vina in fata Parlamentului D+l Orlando sa ne explice cum stam cu finantele in Realitate.Ce+ar fi ca angajatii Metrorex sa nu poata lucra mai mult de 5 ani in companie, apoi sa+si caute de munca in alta parte_Ce+ar fi ca toata forta de munca din Romania sa lucrezeprin rotatie in functiile din sectorul bugetar, in companii de stat, etc.?
      • Like 0
  • "Click pe poza ptr. a mari", dar este deja in marimea originala, genial :))))
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult