Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Cine sunt oamenii din spatele proiectului Istori@, cea mai nouă secțiune a aplicației Biblioteca Digitală

Fanarioți

Uneori, istoria le pare copiilor doar o înșiruire de fapte și date de care se simt la fel de apropiați ca de o carte de telefon din deceniul trecut. Asaltați de informații pe toate canalele de comunicare, copiii sunt adesea prea puțin motivați să își îndrepte atenția asupra consecințelor unei lupte de acum câteva secole, asupra uneltirilor unor sfetnici ori capriciilor unui domnitor. Un profesor bun este capabil să le trezească fascinația față de povestea de demult și să le dea contextul și rigoarea de care au nevoie pentru a-și îmbogăți cultura și a învăța lecțiile transmise de vremurile apuse. La fel cum Istori@, o nouă secțiune a aplicației Biblioteca Digitală, realizată de Vodafone România în colaborare cu editura Humanitas, le deschide o cale digitală spre trecut.

Profesori, creative technologists, developeri, designeri și ilustratori, 30 la număr, au creat o resursă pentru elevi, în care faptele prezentate cu acuratețe sunt însoțite de benzi desenate inspirate din iconografie. Secțiunea, pornită de la manualul de istorie de clasa a VIII-a editat de Humanitas, face o reverență benzilor desenate ale anilor ‘80 și reușește să le trezească sensibilitatea și celor care sunt astăzi adulți, spune Iustina Croitoru, redactor-șef dezvoltare editorială al editurii Humanitas.

Menirea aplicației, să stimuleze curiozitate și dorința de cunoaștere

„Iconografia, care a reprezentat punctul de pornire în realizarea ilustraţiilor, a fost dublată de o bibliografie de specialitate cât se poate de cuprinzătoare, deoarece această aplicaţie nu se adresează doar elevilor de clasa a VIII-a, ci și copiilor de orice vârstă, precum şi adulţilor pasionaţi de istorie. Suntem pe deplin încredinţaţi că adulţii vor şti să aprecieze o dată în plus prezentarea grafică absolut remarcabilă a benzilor desenate, pentru că talentaţii ilustratori care le-au realizat au făcut o frumoasă reverenţă benzilor desenate ale anilor ’80, recreându-le în cheie modernă atmosfera aparte. Iată cum, deşi a plecat de la manual şi poate fi activată cu ajutorul markerilor din paginile acestuia, în acest moment aplicaţia a devenit accesibilă oricui vrea să şi-o descarce pe telefon. Menirea ei e să stimuleze curiozitatea şi dorinţa oricărei persoane de a cunoaşte mai mult. Credem că, pornind de la ea, cititorii de toate vârstele se vor simţi îndemnaţi să se îndrepte către cărţile de istorie, ca să-şi lămurească întrebările rămase fără răspuns şi să afle şi alte amănunte interesante care în mod obiectiv n-au putut fi cuprinse într-o imagine sintetică, oricât de izbutită ar fi ea, de dimensiunea unui ecran de telefon”. 

„Benzile desenate sunt cu adevărat filmice și surprind istoria în mișcare”

Documentarea iconografică, explică Iustina Croitoru, a fost laborioasă și a avut la bază gravuri, picturi ori fotografii ale unor personaje istorice, precum și fotografii ale unor obiecte sau înscrisuri relevante pentru momentele care urmau a fi ilustrate. Criteriul suprem în selectarea lor a fost adevărul istoric. 

„Ştim însă că pentru anumite epoci și momente istorice iconografia pe care o avem la dispoziţie este bogată, în vreme ce pentru altele, nu, iar preocuparea noastră, precum și a ilustratorilor, a fost ca acest lucru să nu transpară în desene, iar imaginile care rezultă să fie vii, puternice. Suntem bucuroşi că am reuşit, iar benzile desenate sunt cu adevărat filmice, izbutind să dea viaţă unei galerii de personaje întipărite în efigie în memoria noastră şi să surprindă istoria în mişcare”, spune Iustina Croitoru.

„Fiecare lecție a fost transformată în poveste, cu o narațiune specifică”

La Istori@ au lucrat două echipe, cea a Humanitas și cea a Vodafone România. 

„A fost un proces extrem de complex din toate punctele de vedere. A trebuit să aducem la aceeași masă o editură, Humanitas, o seamă de creative technologists, developeri, designeri, ilustratori, consultanți, specialiști în securitatea informațiilor etc. Desenul a fost, încă de la început, piesa centrală, pentru că asta face secțiunea Istori@, transformă în bandă desenată manualul de istorie de clasă a VIII-a de la Humanitas, adăugând învățării o dimensiune interactivă, pe limba acestei generații. Fiecare lecție a fost transformată în poveste, cu o narațiune specifică, accentuând anumite momente ale subiectului și dând în acest fel firul epic care respectă întocmai adevărul istoric și cerințele didactice, dar transmite informații într-un mod inedit, sub formă de benzi desenate. De aceea a trebuit păstrat specificul estetic al vremii din fiecare lecție și adăugat “layer”-ul de bandă desenată, iar aici ilustratorii au fost esențiali. Peste 30 la număr, din toate colțurile țării, fiecare a dat o notă personală câte unui capitol”, arată Claudiu Dobrița, Chief Creative Officer la FCB Bucharest, agenția care a lucrat la proiectul Istori@.

Un rol important în realizarea ei l-au avut autorii manualului de istorie de clasa a VIII-a, Sorin Oane și Maria Ochescu, care, împreună cu o echipă de redactori, au asigurat documentarea, controlul ştiinţific şi editarea textelor.

„E interactivă, ușor de utilizat și reprezintă un mod inedit de a descoperi istoria românilor. E viitorul”

Claudiu Dobrița este de părere că secțiunea, care a apărut din nevoia elevilor de a accesa informațiile în format digital, „e interactivă, ușor de utilizat și reprezintă un mod inedit de a descoperi istoria romanilor. E viitorul”. 

În opinia sa, tehnologia trebuie să devină parte a procesului educativ. „Uitați-vă la ce face Finlanda în sensul acesta. De la reformele fundamentale în educație până la faptul că dreptul la internet e garantat prin lege. În principiu, odată cu democratizarea surselor de informare se petrece și o disoluție a sistemului de învățare în forma clasică. De aceea e important să inspirăm mai mult decât să evaluăm, să fim acolo unde e nevoia de cunoaștere cu răspunsuri care redefinesc standardul, să folosim tehnologia și comunicarea pentru a crea legături, a experimenta și, mai ales, pentru a da acces cât mai multora la educație”, susține Claudiu Dobrița.

Istori@ este cea mai noua sectiune a aplicației Biblioteca Digitală, care este disponibilă atât pentru iOS, cât și pentru Android.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Valentin check icon
    Banda desenată este prevăzută deja în programa de limbă şi literatură română. O iniţiativă excelentă, care va duce probabil la revigorarea "celei de a 9-a arte".
    • Like 0


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult